Etupyörän laakeri

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Täällä näyttäs olevan tuo fägi 98,52€ hintaan toimituskuluineen

https://www.ebay.com/itm/387247244429?m ... media=COPY

Edit: Tilasin täältä em hintaan, jonka jälkeen
hinta pompsahtanu 106,86€
Viimeksi muokannut NG900T, Su Helmi 23, 2025 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

NG900T kirjoitti:
Su Helmi 09, 2025 20:49
Täälläkin laakerin vaihtoa tiedossa.. ja oletettavasti nuokin sitten on tiukassa.
Täällä jutellaan hajonneista ulosvetäjistä, mikäs olis riittävän järeä ulosvetäjä tähän hommaan jos ne rämpylät ei kestä?
Mallina tommonen kestää, varmista koko:
https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... t=70-09268

Jos ei ulosvetäjää ole se irtoo kyllä lekallakin kun käyttää järkeä ja liukkaria.
Vanha mutteri suojaamaan kierteen päätä ei liian syvälle eikä myöskään liian irti.
Tuurna tai hylsy apuna, vääränlainen tuurna levittää vetarin pään.
Ennen kun hakkaa vetaria iskarin alapää irti.
Jos ei irrota ja hakkaa vetari suorana voi hajottaa laatikosta jotain.
Iskari kun on irti vähenee hajoamis riski.
patsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 20:08

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja patsa »

pisti silmään vanhempikin kirjoitus täällä, ja sanoisin kyllä, että jos etupyöränlaakeri ei 299999km kestä, niin silloin siinä on ollut joku valmistevika tai asennettu väärin !
patsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Su Kesä 09, 2019 20:08

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja patsa »

tuosta laakerivaihdosta, joka itsellänikin edessä varmaankin tuossa keväämmällä, kun taivasallakin viitsii askaroida, sen kimpussa,.
Vuotavan stefan vaihdoin molemmin puolin tasauspyörästöön ja jostain syystä oikean puolen vetari irtos navasta ihan vaan pikkasen kopauttamalla, siis tosi helposti,(käytin koko vetarin irti työpöydällä).
mutta kuskin puolen napa tuntui kuin olevan "yhtä rautaa vetarin kanssa, eikä irronnut, joten vedin napoineen vetarin sen verta ulos, jotta sain uuden stefan tasauspyörästön aukkoon-
tämä oikeanpuolen stefanvaihto ei ilmeisesti onnistunut, cortecon ihan erinäköisellä muoviholkki stefalla, (vuosi kuin seula vetarin kaulalta !

Noh, kertaushan lienee opintojen äitee, tässäkin, joten loppusyksystä sain toisenmerkkisen, enempi alkuperäisen mallisen oikealle puolen paikoilleen, ja laittaessani kamppeen seisontaan talveksi, jäi se "koeponnistuskin, (koe ajo), syssyllä suorittamatta, mutta testataampa kunhan taasen tulee "kesärengaskelit" näillekkin "raukoille rajoille" pohjoiseen !
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja anv »

patsa kirjoitti:
To Helmi 13, 2025 11:42
pisti silmään vanhempikin kirjoitus täällä, ja sanoisin kyllä, että jos etupyöränlaakeri ei 299999km kestä, niin silloin siinä on ollut joku valmistevika tai asennettu väärin !
Noh, kyllä mulla meni allekirjoituksen 9-3:sta n. 160 000km:n kohdalla kuskinpuolen tehdasasennettu etulaakeri. Oikea puoli ei minun aikanani 320tkm:ään mennessä. Eikä muihin allekirjoituksen autoihin yhtäkään etulaakeria koskaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

"tämä oikeanpuolen stefanvaihto ei ilmeisesti onnistunut, cortecon ihan erinäköisellä muoviholkki stefalla, (vuosi kuin seula vetarin kaulalta !"

Katoppa saitko oikean stefan oikean malliseen autoon.
Mulla on tullu vapari ng ja femman stefoja ng 93 rekkarilla.
Joillakin sivulla tarjoaa femman stefaa, virhe selvii tarkastamalla osanumeron.
Di17
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Di17 »

Di17 kirjoitti:
Ma Marras 11, 2024 22:45
Di17 kirjoitti:
Pe Elo 17, 2018 23:53
Tunkkaat auton etupään ilmaan, otat sormella jousesta kiinni ja toisella kädellä pyöräytät renkaaseen vauhtia. Jousessa tuntuu selvästi voimakkaampi "rahina" rikkinäisen laakerin kohdalla - itse asiassa ehjän laakerin kohdalla "rahinaa" ei pitäisi tuntua ollenkaan. Ja voihan ne molemmatkin olla menossa.
Eipä tämä kertomani ohje tunnu olevan sittenkään aukoton. Omani on alkanut pitää tuttua jollotusta ja ajattelin renkaidenvaihdon yhteydessä tutkia mikä laakeri siellä ääntää. Jousissa ei tuntunut rahinaa, mutta olen lähes satavarma, että kyseessä on oikean etupyörän laakeri. Jos vika on laakerin ulkokoolin ylälaidassa, niin eihän se tunnu jousessa silloin kun auto ei ole pyörillään eli sinällään ihan ymmärrettävää. Kilometrejä autolla on 290tkm, eikä ole tiedossa, että laakeria olisi vaihdettu aiemmin.

Uuden laakerin tilasin täältä, 93 euroa kustansi ja SKF tuli niinkuin pitikin.
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... a-3620-skf

Sattuuko kenelläkään olemaan tarkempaa tietoa millainen laakeri tuon navan sisällä pyörii?
Voisi harrastaa insinöörin hommia ja yrittää paikallistaa vikakohteen äänen taajuusspektrin perusteella :D
Palataas tähän. Kyllä se oli laakeri, joka siellä äänteli ja uudella laakerilla meno hiljeni huomattavasti.

Laakeria vaihtaessa on vaihdettava koko napa. Tässä kuva suunnilleen vastaavasta takanavasta (eli ei reikää vetoakselille). Navan pyörivä osa on yhtä puuta puolelta toiselle ja mankeloitu toiselta puolelta kertakäyttöiseksi.
Kuva

Tällä kertaa vaihtotyössä jokainen mahdollinen paikka vastusteli - aiempaan autoon vaihtaessa mikään ei ollut erityisen kovassa. Nyt homma alkoi tiukassa olleella napamutterilla. Se toki aukesi pitkällä jatkolla.

Seuraavana jumissa oli vetoakseli. Bilteman 40 euron ulosvetäjällä se irtosi, mutta yhtään enempää en olisi uskaltanut tuolla vetää. Ulosvetäjässä oli sellainen "hauskuus", että vääntiö on tuumaiselle hylsylle.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000062105

Viimeisenä vastusteli itse laakeri/napa olkatuessa. Hakkasin kiinnityspulttien päihin - pultit löysällä tottakai - mutta se ei liikkunut mihinkään. Lopulta irrotin koko olkatuen autosta ajatuksena, että vien sen jonnekin prässättäväksi. Nyt kiinnityspultteihin pääsi kuitenkin iskemään symmetrisemmin ja napa irtosi olkatuesta.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Suosittelen vaihtamaan samalla jarrukilven, jos vähänkään on epäilystä sen vaihtotarpeesta. Jarrukilpi on ikävästi olkatuen ja pyörännavan välissä.
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja aero »

Di17 kirjoitti:
Ma Marras 11, 2024 22:45
Eipä tämä kertomani ohje tunnu olevan sittenkään aukoton. Omani on alkanut pitää tuttua jollotusta ja ajattelin renkaidenvaihdon yhteydessä tutkia mikä laakeri siellä ääntää. Jousissa ei tuntunut rahinaa, mutta olen lähes satavarma, että kyseessä on oikean etupyörän laakeri.
Aukotonta pyöränlaakerivikaohjetta ei tosiaan ole. Hyviä päälinjoja on ja automalleihin tyypillisesti osuvia vikoja/diagnooseja on, mutta ei mitään aukotonta. Mulla on ollut laakereita, joissa ei tunnu klappia, mutta hurisee. Sekä laakereita, jotka ei hurise, mutta tuntuu klappia. On ollut laakerivaurioita jotka tuntuu jousessa ja sellaisia, jotka ei tunnu jousessa. Kummasti ovat kuitenkin aina korjaantuneet vaihtamalla se viallinen laakeri, vaikkei siitä löytyisi kuin yksi useista tunnistettavista oireista.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Keltsu
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

Laitetaan nyt tollanen GSP- etupyörän laakeri ja katotaan kauanko se kestäisi!😆
Saab 9-3ss aero -03
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näyttää esim. Autodoc seuraavia hintoja etupyörän navalle

- SKF 138€
- FAG 123€
- GSP 118€ (halvempaa 99€ GSP versiota ei saatavilla tällä hetkellä)

En tiedä sitten onko mitään syytä noilla hintaeroilla laittaa joku muu kuin kaksi edellä mainittua SKF tai FAG, jotka ovat alkuperäislaatuisia ja tunnetusti kestäviksi todettu 8O
Itse en kyllä laittaisi muita, mutta jokainenhan tekee niinkuin haluaa. Juuri äskettäin sukulaisen Saabiin on vaihdettu etunapa. Vianetsintää tehdessäni koeajoin autoa ja totesin pyöränlaakerin ääntävän. Kielsin ehdottomasti ostamasta mitään muuta kuin SKF tai FAG.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Skruvat SKF € 139,75e posteineen.
federley
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 22:28

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja federley »

SKF ollut äärimmäisen varma, mutta nykyään heidän osiakin tulee kiinasta. Saabin orggis navat ollet FAG, sehän sinne kannattais laittaa!

Itse kokeilumielessä laitoin saksalaisen Febi Bilstein, lähinnä ku merkin muista osista ollut ihan hyviä kokemuksia.
Saab 9-3ss 1.8t -06
Di17
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Touko 05, 2017 20:47

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Di17 »

SKF Aeromotorsilta tällä hetkellä 99,45 € - mielestäni ei ole mitään syytä harkita muita.

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... a-3620-skf
Aloitteleva saabisti - 9-3 SC 2.0
PA3
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 23:08
Paikkakunta: Pinjainen

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja PA3 »

335tkm ajettu ja oikealle puolelle olen 12 vuoden aikana vaihtanut 4 vetaria ja 2 laakeria, vasemmalla alkuperäiset... SKF kesti toinen vuoden ja toinen kaksi.. 40e halpistuote on mennyt nyt neljä vuotta
Volvo S60 T3 R-Design -11
9-3 1.8t SC -06
9000 2.0t Sport -98
Pontiac Firebird Trans Am TA6.6 1979
Suzuki gsx1250fa
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tiukassa oli molemmat; vetari pooreissa ja napa, murjoin napaa moskalla aikani kunnes päädyin irrottamaan koko olka-akselin jolloin sen saikin irroitettua paaljon helpommin ja samalla enkä paremmin putsattuakin pöydällä
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin