Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sattumoisin tiedän miten dieselmoottoreita suunnitellaan, ohjataan ja säädetään.
Haluaisin siis tietää, miten viripaja "optimoi" ohjelmallisesti moottoria siten, että samalla kun ominaiskulutus laskee niin typen oksidien päästöt eivät nouse.
Kyllä se tehtaalta on nykyautoissa jo hyvin pitkälti haettu paras mahdollinen ominaiskulutus niin, että päästörajat vielä täyttyy. Totta on, että tinkimällä rajoista voidaan kulutustakin parantaa.. Epäilen erittäin vahvasti että yksikään firma joka lupaa kulutuksen pudotusta ei tarjoa esim. TÜV-tyypitettyä hyväksyntää (pussitestit) omalle softalleen. Jos tiedät tämmöisen niin linkkiä näkyviin sitten vaan.

Tehon lisäys on helppoa ja siinä suunnassa yleensä onkin marginaalia myös päästöpuolella. Kulutus on hankalampi juttu.
Niin joo, ne katsastuksen savutusmittaukset ja niiden läpäisyt on sitten täysin irrelevantteja.

Bensavehkeet on myöskin täysin eri asia joista ei nyt puhuttu. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jcarlson kirjoitti:Sattumoisin tiedän miten dieselmoottoreita suunnitellaan, ohjataan ja säädetään.
Haluaisin siis tietää, miten viripaja "optimoi" ohjelmallisesti moottoria siten, että samalla kun ominaiskulutus laskee niin typen oksidien päästöt eivät nouse.
Kyllä se tehtaalta on nykyautoissa jo hyvin pitkälti haettu paras mahdollinen ominaiskulutus niin, että päästörajat vielä täyttyy. Totta on, että tinkimällä rajoista voidaan kulutustakin parantaa.. Epäilen erittäin vahvasti että yksikään firma joka lupaa kulutuksen pudotusta ei tarjoa esim. TÜV-tyypitettyä hyväksyntää (pussitestit) omalle softalleen. Jos tiedät tämmöisen niin linkkiä näkyviin sitten vaan.
Niin joo, ne katsastuksen savutusmittaukset ja niiden läpäisyt on sitten täysin irrelevantteja.
Ymmärtääkseni tämä polttoaineen kulutuksen lasku saadaan aikaan ensisijaisesti taloudellisella ajotavalla. Originelliohjelmalla samaan suoritteeseen pääsy vaatii raskaamman pedaalin painalluksen. Sen sijaan optimoimalla kuolleita kierrosalueita eli laittamalla vääntöä sinne, missä sitä eniten tarvitaan, saadaan aikaan se, että väännön kasvaessa pedaalin polkemisen tarve vähenee oleellisesti. Tästä syntyy iso osa tuota säästöä. Kun en itse suunnittele ja rakenna softia, niin noista typen oksideista ym. en mene sanomaan, mutta otan selvää.
Ja kun se auto on kerran saatu myytyä sieltä liikkeestä ulos, niin useimmiten itse autoilijallehan on tärkeintä se, että katsastuksessa ne päästöt on kohdallaan, välittämättä mitään siitä, mitä ne arvot on olleet siellä auton myyntiesitteessä myyntihetkellä, asiakkaan miettiessä veroetujaan.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Pitkälle mennään

Alkaa pikku hiljaa 5tkm mittarissa lähestyä. Mitään pahaa sanaa ei autosta voi vieläkään sanoa, jollei sen kytkimen "erikoisuutta" lasketa.
Tuntuu että kulutus pysyy tuossa vitosen nurkilla ja yrittämällä menee parhaillaan 4,5 alle.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja Sportti »

A.L. kirjoitti:Pitkälle mennään

Alkaa pikku hiljaa 5tkm mittarissa lähestyä. Mitään pahaa sanaa ei autosta voi vieläkään sanoa, jollei sen kytkimen "erikoisuutta" lasketa.
Tuntuu että kulutus pysyy tuossa vitosen nurkilla ja yrittämällä menee parhaillaan 4,5 alle.
Vaatii kyllä aika optimiolosuhteet ja maltillisen kaasujalan ajaa 58l tankilla 1418km :)
93SC TTiD
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Tuolla tankillisella ei juurikaan ole kaupungilla pyöritty. Sellaisen 600-700km olen ajellut hiukan yli puolella tankilla, siitä kun tankkaa niin 50e setelillä on laari täynnä. Mutta kai sillä 1000-1100km pääsisi "normaalimmalla" ajolla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Monta kertaa miettinyt, että olis ihan hyvä jos olis semmonen ~70 litran tankki noissa NG9-3:ssa
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kyllähän se tekninen tieto lupailee että nyky-Saab 9-3 TTiD kuluttas maantieajossa ~4 l/100 km.

Mutta tasasta aakeeta ja laakeeta suapi tiet olla.

Omalla TTiD:llä en pääse kyl noin hyviin lukemiin, mut se onkin jo vanhaa mallia -08.
Sininen Saab 9-3, '99
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Aika taiturointia pitää olla jotta pääsisi 4 ja pikkuisen päälle kulutuksiin.

Tänään sitten napsahti 5000km mittariin.
Nyt kokeilin ensimmäistä kertaa antaa koneelle vähän enemmän happea. Hyvinhän se lähtee, mutta veto loppuu lähes kuin seinään 3000-3300 kierroksen jälkeen. No onhan niitä vaihteita.. Mutta vähän kyllä yllätti että mikäs tähän nyt tuli.

Niin ja en ole varma, että olenko jo kysynyt, mutta kysytään kuitenkin. Onko nämä dieselit kankeampia kääntymään, kuin bensa vehkeet? Tuntuu vain, että tämä tittidii ei käänny niin hyvin, kuin vanha 1,8t
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Pitkästä aikaa taas vähän tarinaa TiD:n matkasta, ajelua takana vajaa 4tkm.

Kulutus on nyt asettunut n. 5.7 litraan kun ollut vähän enemmän matkapainotteista ajelua, pienin luku mitä SID on näyttänyt on 4.7l/100km kun rauhallista 90km/h:n mittarinopeutta tuli ajeltua, siihen perään motaria ja äkkiä päästiin sinne 5.4 litran tuntumaan :roll:

Tuossa tankatessa on tullut semmoinen jännä asia huomattua että polttoainemittarilta tuntuu kestävän jonkun aikaa päästä oikeaan lukemaan: tankissa oli 3/4 jäljellä ja liruttelin sen täyteen, auto käyntiin ja ihmettelyä kun viisari ei heilahtanut siitä lukemasta mihinkään, kyllä ne dieselit tankkiin oli menevinään 8O Siinä sitten ajon aikana mittari kipusi pikku hiljaa näyttämään täyttä, n. 40-50 km jälkeen näytti tappia vasta. Onko tämmöinen toiminta normaalia, eipä ole aikaisemmin tullut vastaan?

Toinen huomattu asia, mielestäni tullut esille nyt softauksen jälkeen, on pieni nykäisy kun kaasupoljin nostetaan ylös tai kun veto kytketään päälle rauhallisesti niin auto ikäänkuin nykäisee polttoaineen syötön taas kytkeytyessä. Korostuu esim. ajeltaessa 60-80km/h alueella ja on kieltämättä hieman ärsyttävän tuntuista, suuremmissa nopeuksissa isommilla vaihteilla ei juurikaan tunnu. Onko kokemuksia, mikä tuollaisen voisi aiheuttaa?

Muuten kilometrit maistuneet, A.L.:n kommenttiin sen verran omaa kommenttia että tuo oma TiD kerää kierroksia nätisti sinne neljään tonniin ja sen jälkeen havaittavissa selvä puutuminen vedossa, 3000 kierroksessa vetää vielä mainiosti.
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Siinä sitten ajon aikana mittari kipusi pikku hiljaa näyttämään täyttä, n. 40-50 km jälkeen näytti tappia vasta. Onko tämmöinen toiminta normaalia, eipä ole aikaisemmin tullut vastaan?
Kahden dieselin perusteella: ei ole normaalia. Kyllä se heti hyppää sinne tappiin saakka.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Vähän lisäpäivitystä asiaan:

- nyt pari kertaa tankattu (puolesta tankista täyteen ja 1/4 jäljellä josta täyteen) ja polttoainemittari nousi ihan nätisti kerralla tappiin, eli toimi kutin pitikin.

Tuohon nykimiseen tai nykäisyyn: tuntuu selvästi kun kaasun nostaa esim. kolmosvaihteella n.40-50km/h nopeudessa (kytkimeen koskematta) ja jälleen antaa koneelle soppaa, molemmilla kerroilla nykäisee ja myös vaihdekeppi heilahtaa. Tunne on kun voimansiirrossa olisi klappia, tyhjä pyörähtää pois. Tuntuu myös nelosella, mutta ei niin voimakkaana. Voisikohan tukityynyissä olla sanomista, softapuolen viasta tuskin lienee kysymys? Vai onko loota jo kypsä, mittarissa sentään 40tkm ... 8O

Täytynee käydä näyttämässä Deltassa, tuntuu että tuo ilmiö tuli softauksen jälkeen, ainkaan en muista siihen kiinnittäneeni mitään huomiota ennen sitä.
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

-Oksid- kirjoitti:Vähän lisäpäivitystä asiaan:

- nyt pari kertaa tankattu (puolesta tankista täyteen ja 1/4 jäljellä josta täyteen) ja polttoainemittari nousi ihan nätisti kerralla tappiin, eli toimi kutin pitikin.

Tuohon nykimiseen tai nykäisyyn: tuntuu selvästi kun kaasun nostaa esim. kolmosvaihteella n.40-50km/h nopeudessa (kytkimeen koskematta) ja jälleen antaa koneelle soppaa, molemmilla kerroilla nykäisee ja myös vaihdekeppi heilahtaa. Tunne on kun voimansiirrossa olisi klappia, tyhjä pyörähtää pois. Tuntuu myös nelosella, mutta ei niin voimakkaana. Voisikohan tukityynyissä olla sanomista, softapuolen viasta tuskin lienee kysymys? Vai onko loota jo kypsä, mittarissa sentään 40tkm ... 8O

Täytynee käydä näyttämässä Deltassa, tuntuu että tuo ilmiö tuli softauksen jälkeen, ainkaan en muista siihen kiinnittäneeni mitään huomiota ennen sitä.
Kaksoismassaa.... kaksoismassaa.... :saab:
-Oksid-
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2011 22:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Sitähän tässä tuli vähän jännitettyäkin että olisiko se kumminkin se kaksoimassavauhtipyörä :cry: Paikallaan käydessä kytkimessä ei tunnu kyllä mitään värinää tai muita vibroja...

Vielä ei ole tullu aiheesta etsiskeltyä tarinaa, mutta kysytään nyt että jos pyörä menee vaihtoon niin mitenkä on maahantuoja tullut asiassa vastaan, vai onko mitenkään? Kun ei taida ihan ilmainen homma olla :?
-Saabisti jo vuodesta 2011-

Saab 9-3 Sport Combi Vector Business 1.9 TiD 2009 *Hirsch*
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Katselin Otaniemessä mustaa SC:tä. Taisi olla TTID4 tmv. Hienon näkoinen peli.

Kysymys: tunnistaako uudet 9-3 SC:n siitä, että mallimerkinnät ovat takaluukussa alempana? Ennen olivat korin värikseksi maalatun osan yläreunassa, nyt puolivälin tienoilla.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nyt taitaa alkaa 9-3 aika!

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Uudet uudet Saabit tunnistaa takamerkistä ettei ole enää pyöreällä logolla vaan Saab-tekstillä takaluukun keskellä.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Vastaa Viestiin