Haluaisin siis tietää, miten viripaja "optimoi" ohjelmallisesti moottoria siten, että samalla kun ominaiskulutus laskee niin typen oksidien päästöt eivät nouse.
Kyllä se tehtaalta on nykyautoissa jo hyvin pitkälti haettu paras mahdollinen ominaiskulutus niin, että päästörajat vielä täyttyy. Totta on, että tinkimällä rajoista voidaan kulutustakin parantaa.. Epäilen erittäin vahvasti että yksikään firma joka lupaa kulutuksen pudotusta ei tarjoa esim. TÜV-tyypitettyä hyväksyntää (pussitestit) omalle softalleen. Jos tiedät tämmöisen niin linkkiä näkyviin sitten vaan.
Tehon lisäys on helppoa ja siinä suunnassa yleensä onkin marginaalia myös päästöpuolella. Kulutus on hankalampi juttu.
Niin joo, ne katsastuksen savutusmittaukset ja niiden läpäisyt on sitten täysin irrelevantteja.
Bensavehkeet on myöskin täysin eri asia joista ei nyt puhuttu.
