Kirjoitukseni ei ollut yksinomaan GM:n suuntaan kohdistettu valitusvirsi, vaikka siltä saattaa vaikuttaakin.
Bob kirjoitti:Omalla 9-3 SS:llä on nyt ajettu lähes 100 tkm, eikä välyksiä ole
Juu, perhepiiristä löytyy toinenkin SS, vm -05, jolla on ajettu kohta 80tkm ilman minkäänlaisia ongelmia alustan suhteen, mutta vähän sapettaa kun tässä omassa vm -04:ssä tuntuu olevan joka nurkassa jotain huomautettavaa vaikka metrejä on kertynyt huomattavasti vähemmän. (Taka-akselisto on nyt kunnossa, seuraavaksi pitäisi saada etuakseliston narinat korjattua ja vasta tämän jälkeen jaksan toistamiseen puuttua sisustan nitinöihin ja natinoihin.)
Bob kirjoitti: eikä noita taka-akseliston ongelmia mitenkään poikkeavan paljon C-Vectrastakaan löydy verrattuna mihin tahansa muuhun automerkkiin.
Itse olen saanut asiaan sen kummemmin perehtymättä sen käsityksen, että varsinkin taka-akselistojen ongelmat ovat viimevuosina nousseet selvästi lähes merkistä riippumatta, mutta ihmekö tuo kun katselee minkälaisia rakenteita autoista nykyään löytyy ja missä kunnossa tiestöt tässä maassa nykyään ovat. Ilmeisesti ei uusia keskihintaisia käyttöautoja kuitenkaan enää rakenneta samalla tavalla kestäviksi kuten ennen. Viimeaikaiset kokemukset vain vahvistavat tätä käsitystä.
Bob kirjoitti:Eihän siitä ysisatkun kaipuusta tarvitse kärsiä - niitähän näyttää olevan kuitenkin vielä myytävänä jonkin verran yksityisillä ja jobbareilla...
Kun sanoin kaipaavani ysisatkua, tarkoitin kaipaavani vanhoja aikoja, eli suunnilleen saman ikäistä satkuyksilöä kuin nykyinenkin autoni. Ajan hammas syö kaikkia autoja, lähinnä kaipailen sitä ysisatkua siinä kunnossa kuin se oli 7-vuotiaana ja reilut 200tkm ajettuna sekä sitä edeltävänä aikana. Niin hyväkuntoisen löytäminen 14-vuotiaista voi olla vaikeaa ja vaikka se löytyisikin ei se välttämättä ole myytävänä (minä en missään tapauksessa möisi). Yhtälailla olen vakuuttunut siitä, että tämän päivän uudet autot eivät tule olemaan 15 vuoden kuluttua kovinkaan yleisiä tai niin hyväkuntoisia kuin 15 vuotias Saab tänään.
Eli toistaiseksi on valintani kuitenkin SS, ja elän siinä toivossa että sillä on vain ollut huono lapsuus ja lastentaudit ovat muisto vain kun auto lähentelee 200tkm rajapyykkiä. On se silti Saab, ja tarjoaa kunnossa ollessaan parhaan ajonautinnon jonka minä olen kokenut.