alustan kolinat

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kimmop
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja kimmop »

m&m kirjoitti: No, jos tuosta pitäisi löytää jotain positiivista, niin eipähän tullut maksettua katsastuskonttorille turhasta.
Ohhoh. Luulisi tuon olleen merkkikorjaamonkin huomattavissa jo vuosi sitten jos ne noin pahasti olivat jo repeilleet.

Ei ne noin huonona saa olla kolmevuotiaassa autossa noin vähän ajettuna, veikkaan että maahantuojaakin kiinnostaa tutkia asiaa ja jos vähänkin älyävät asian päälle niin kuittaavat myös laskun. Korjaamolle kävisin myös aukomassa päätäni herrojen havaintokyvystä.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
m&m
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja m&m »

kimmop kirjoitti: Ohhoh. Luulisi tuon olleen merkkikorjaamonkin huomattavissa jo vuosi sitten jos ne noin pahasti olivat jo repeilleet.

Ei ne noin huonona saa olla kolmevuotiaassa autossa noin vähän ajettuna, veikkaan että maahantuojaakin kiinnostaa tutkia asiaa ja jos vähänkin älyävät asian päälle niin kuittaavat myös laskun.
Juu, sitä mieltä olen minäkin, vaikka silloin eivät vikaa löytäneetkään oli vika mitä ilmeisimmin olemassa koska minä ja moni matkustaja kuulimme ajoittain ylimääräistä kolinaa taka-akselistosta. Huoltohistoriaan viitaten (ja muutenkin) tulen vaatimaan tuon korjausta takuuseen.
kimmop kirjoitti: Korjaamolle kävisin myös aukomassa päätäni herrojen havaintokyvystä.
Onhan tuo varmasti kulunut "loppusuoralla" kiihtyvää tahtia, mutta on se siitä huolimatta kumma ettei väljyyttä ollut havaittavissa vaikka se oli kuultavissa ja noin 20tkm:n ajon jälkeen selkeästi nähtävissä monen metrin etäisyydeltä. Tuskin tuota väljyyttä oli vuosi sitten havaittavissa jos auto oli nostettu ylös ja pyörä sai roikkua vapaasti jousituksen sallimissa rajoissa. Mitkä lienevät korjaamon diagnostiikkamenetelmät, mene ja tiedä, mutta veikkaan että ne poikkesivat katsastusaseman menetelmistä. Sinänsä olen tyytyväinen että valitsin vanhojen "pommien" virittelijöiden piireissä hankalan maineessa olevan katsastusaseman jossa ilmeisesti hommat osataan. (Tämä ei ollut se konttori josta vanha satkuni viallisilla ABSeilla sai puhtaat paperit ja kehut päälle.)

Suuntasin katsastuskonttorilta suoraan kyseiselle korjaamolle joka aikaisemmin oli vikaa etsinyt. En nähnyt aihetta, ainakaan vielä, ruveta sen kummemmin päätäni aukomaan. (Hankalan asiakkaan maine minulla lienee jo aikaisempien vääntöjen seurauksena.) Aloitin, rauhallisesti mutta päättäväisesti, pyytämällä työn vastaanottajaa tarkistamaan autoni huoltohistorian taka-akseliston kolinoiden suhteen, ja sen jälkeen kysyin miten on mahdollista että kyseinen auto hylättiin katsastuksessa täysin aiheellisesti taka-akseliston merkittävien vikojen takia. Hieman hämmästyneeltä vaikutti hänkin, mutta ei ottanut mitenkään kantaa takuukysymykseen vedoten siihen ettei hän ole erikoistunut Saabeihin. Saabeihin erikoistuneen juttusille en tänään päässyt, mutta kiireessään hänkin ohimennen hämmästeli tapahtunutta kuullessaan autoni kilometrilukeman. Varsin nopeasti sain kuitenkin sovittua ajankohdan jolloin vien autoni korjattavaksi, eikä minulla ole aikomusta eikä nähdäkseni syytäkään maksaa korjauksesta mahdollisesti syntyvää laskua.
kimmop
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja kimmop »

m&m kirjoitti:Varsin nopeasti sain kuitenkin sovittua ajankohdan jolloin vien autoni korjattavaksi, eikä minulla ole aikomusta eikä nähdäkseni syytäkään maksaa korjauksesta mahdollisesti syntyvää laskua.
Hyvä että homma kuitenkin etenee. Muistuta korjaamoa että katsovat myös miten epätasaisesti renkaat ovat kuluneet, ne saattavat olla tuollaisen jälkeen myös vaihtokunnossa.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
m&m
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja m&m »

kimmop kirjoitti:Hyvä että homma kuitenkin etenee. Muistuta korjaamoa että katsovat myös miten epätasaisesti renkaat ovat kuluneet, ne saattavat olla tuollaisen jälkeen myös vaihtokunnossa.
Syynäsin nuo renkaat itse, ei onneksi merkittävää eroa kulumisessa, yhden talven vasta ajetut.

Tuo kolinahomma on tältä erää saatu päätökseen, molemmilta puolilta meni takaa ylemmät tukivarret vaihtoon ja varsinkin kylmänä kuuluneet "iskari"kolinat loppuivat siihen.

Korjaamo yritti tietenkin sysätä työn osuuden kustannukset (n. 130eur) minun maksettavaksi, mutta pienen taustojen selvittelyn jälkeen ottivat laskun kokonaisuudessaan takaisin.

Kävin näyttämässä autoa uudelleen katsastusasemalla, tällä kertaa autoa syynäsi toinen inssi joka hänkin kollegoidensa kanssa hämmästeli suuresti miten uudenkarheassa Saabissa voi olla tuollaisia vikoja. (Tällaiset viat kuuluvat kuulemma VW:n ja Audin etuakselistoon.) Inssi, joka tuon vian alkujaan totesi, kommentoi asiaa nyt siten, että siinähän on Opelin alusta. Eivät muut inssit enää tuon jälkeen ihmetelleet miten Saabista voi löytyä tuollaisia vikoja jos siitä kerran löytyy Opelin osia...

...myöhemmin juttelin riippumattoman verstaan edustajan kanssa, joka totesi saman osan olevan heikko kohta Opelissa, ja niitä on monessa yksilössä vaihdettu 40-60tkm:n lukemilla ja seuraavaksi on varsin pian odotettavissa väljyyttä alatukivarren puslassa.

Kaipaan vanhaa ysisatkuani...
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

m&m kirjoitti:
kimmop kirjoitti:Hyvä että homma kuitenkin etenee. Muistuta korjaamoa että katsovat myös miten epätasaisesti renkaat ovat kuluneet, ne saattavat olla tuollaisen jälkeen myös vaihtokunnossa.
Syynäsin nuo renkaat itse, ei onneksi merkittävää eroa kulumisessa, yhden talven vasta ajetut.

Tuo kolinahomma on tältä erää saatu päätökseen, molemmilta puolilta meni takaa ylemmät tukivarret vaihtoon ja varsinkin kylmänä kuuluneet "iskari"kolinat loppuivat siihen.

Korjaamo yritti tietenkin sysätä työn osuuden kustannukset (n. 130eur) minun maksettavaksi, mutta pienen taustojen selvittelyn jälkeen ottivat laskun kokonaisuudessaan takaisin.

Kävin näyttämässä autoa uudelleen katsastusasemalla, tällä kertaa autoa syynäsi toinen inssi joka hänkin kollegoidensa kanssa hämmästeli suuresti miten uudenkarheassa Saabissa voi olla tuollaisia vikoja. (Tällaiset viat kuuluvat kuulemma VW:n ja Audin etuakselistoon.) Inssi, joka tuon vian alkujaan totesi, kommentoi asiaa nyt siten, että siinähän on Opelin alusta. Eivät muut inssit enää tuon jälkeen ihmetelleet miten Saabista voi löytyä tuollaisia vikoja jos siitä kerran löytyy Opelin osia...

...myöhemmin juttelin riippumattoman verstaan edustajan kanssa, joka totesi saman osan olevan heikko kohta Opelissa, ja niitä on monessa yksilössä vaihdettu 40-60tkm:n lukemilla ja seuraavaksi on varsin pian odotettavissa väljyyttä alatukivarren puslassa.

Kaipaan vanhaa ysisatkuani...
Ajelimpas lähes 200 tkm B-Vectralla eikä tarvinnut vaihtaa puslan puslaa eteen tahi taakse vaikka yksi merkkiliikekin ihmetteli, että pakkohan siinä on olla välystä noilla kilometreillä - joutuivat lopuksi toteamaan, että OK se on. Tuo B-Vectrahan tosin kyllä perustuu samalle pohjalevylle kuin "rinnakkaismallinsa" Saab 9-5.

Omalla 9-3 SS:llä on nyt ajettu lähes 100 tkm, eikä välyksiä ole - toisaalta luen myös aika paljon ocf:n foorumia, eikä noita taka-akseliston ongelmia mitenkään poikkeavan paljon C-Vectrastakaan löydy verrattuna mihin tahansa muuhun automerkkiin.

Eihän siitä ysisatkun kaipuusta tarvitse kärsiä - niitähän näyttää olevan kuitenkin vielä myytävänä jonkin verran yksityisillä ja jobbareilla...
m&m
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja m&m »

Kirjoitukseni ei ollut yksinomaan GM:n suuntaan kohdistettu valitusvirsi, vaikka siltä saattaa vaikuttaakin.
Bob kirjoitti:Omalla 9-3 SS:llä on nyt ajettu lähes 100 tkm, eikä välyksiä ole

Juu, perhepiiristä löytyy toinenkin SS, vm -05, jolla on ajettu kohta 80tkm ilman minkäänlaisia ongelmia alustan suhteen, mutta vähän sapettaa kun tässä omassa vm -04:ssä tuntuu olevan joka nurkassa jotain huomautettavaa vaikka metrejä on kertynyt huomattavasti vähemmän. (Taka-akselisto on nyt kunnossa, seuraavaksi pitäisi saada etuakseliston narinat korjattua ja vasta tämän jälkeen jaksan toistamiseen puuttua sisustan nitinöihin ja natinoihin.)
Bob kirjoitti: eikä noita taka-akseliston ongelmia mitenkään poikkeavan paljon C-Vectrastakaan löydy verrattuna mihin tahansa muuhun automerkkiin.
Itse olen saanut asiaan sen kummemmin perehtymättä sen käsityksen, että varsinkin taka-akselistojen ongelmat ovat viimevuosina nousseet selvästi lähes merkistä riippumatta, mutta ihmekö tuo kun katselee minkälaisia rakenteita autoista nykyään löytyy ja missä kunnossa tiestöt tässä maassa nykyään ovat. Ilmeisesti ei uusia keskihintaisia käyttöautoja kuitenkaan enää rakenneta samalla tavalla kestäviksi kuten ennen. Viimeaikaiset kokemukset vain vahvistavat tätä käsitystä.
Bob kirjoitti:Eihän siitä ysisatkun kaipuusta tarvitse kärsiä - niitähän näyttää olevan kuitenkin vielä myytävänä jonkin verran yksityisillä ja jobbareilla...
Kun sanoin kaipaavani ysisatkua, tarkoitin kaipaavani vanhoja aikoja, eli suunnilleen saman ikäistä satkuyksilöä kuin nykyinenkin autoni. Ajan hammas syö kaikkia autoja, lähinnä kaipailen sitä ysisatkua siinä kunnossa kuin se oli 7-vuotiaana ja reilut 200tkm ajettuna sekä sitä edeltävänä aikana. Niin hyväkuntoisen löytäminen 14-vuotiaista voi olla vaikeaa ja vaikka se löytyisikin ei se välttämättä ole myytävänä (minä en missään tapauksessa möisi). Yhtälailla olen vakuuttunut siitä, että tämän päivän uudet autot eivät tule olemaan 15 vuoden kuluttua kovinkaan yleisiä tai niin hyväkuntoisia kuin 15 vuotias Saab tänään.

Eli toistaiseksi on valintani kuitenkin SS, ja elän siinä toivossa että sillä on vain ollut huono lapsuus ja lastentaudit ovat muisto vain kun auto lähentelee 200tkm rajapyykkiä. On se silti Saab, ja tarjoaa kunnossa ollessaan parhaan ajonautinnon jonka minä olen kokenut.
MRe
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MRe »

Liitynpä minäkin tähän. Kuskinpuolen etukulma alkoi kolahdella tuossa viikonloppuna. Nyt kolahtelee hitaalla nopeudella renkaita käännettäessä. Huolto ensi maanantaina (19.3.) Hertsikan LA:ssa, saas nähdä mikä on tuomio.

47tkm takana... ei viitsisi omasta pussista mitään megaremontteja maksella... Niin, 2006 SC TiDS (rek. 9/05).
mek
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja mek »

Mulle ainakin Olarin Länsiauto vaihtoi mukisematta etuiskarit.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0&start=75
pekkatyn
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja pekkatyn »

Itseäni alkoi myös hieman ärsyttämään etenkin pakkaskeleillä etupäästä kuuluneet kolinat sekä klapinat. Kävin näyttämässä autoa merkkihuollossa; kävivät koeajolla ja totesivat että vaihdetaan eteen takuuseen uudet iskarit.

En tiedä että ovatko nämä uudet iskarit jotenkin erilaiset vai olivatko vanhat heti uutena jotenkin "sudet" mutta auto on alustaltaan ehdottomasti parempi kuin mitä se oli edes uutena. Kaikki ylimääräiset alustan äänet loppuivat kuin seinään iskareiden vaihdon jälkeen. :D
9-3 SportSedan Linear 1.9 TTiD -11
MRe
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MRe »

47tkm takana... ei viitsisi omasta pussista mitään megaremontteja maksella... Niin, 2006 SC TiDS (rek. 9/05).
Takuuseen meni. Ei tosin vaihdettu iskareita, vaan iskareiden yläpään kiinnikkeet, jossa on kuulema joku laakeriasetelma. Se kerää vettä ja heittää toimimasta.

Älkää pahasti haukkuko, jos puhun potaskaa, mutta näin tyhmää opastettiin. Kolinat kuitenkin häipyivät eikä maksanut mitään.
agios
"Aero"

Viesti Kirjoittaja agios »

Onkos kellään tietoa noista iskareista ja alustan osista -07 malliin. Joko on uusia osia vai vieläkö ajaa kolistellaan. Tilasin vain sellaisen ja nyt kiinnostaa kun ei mistään oikein noista osista tietoa saa. Siis puhun 93 SS:ä.
Bob
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Bob »

MRe kirjoitti:
Takuuseen meni. Ei tosin vaihdettu iskareita, vaan iskareiden yläpään kiinnikkeet, jossa on kuulema joku laakeriasetelma. Se kerää vettä ja heittää toimimasta.

Älkää pahasti haukkuko, jos puhun potaskaa, mutta näin tyhmää opastettiin. Kolinat kuitenkin häipyivät eikä maksanut mitään.
Olet aivan oikeassa. Nuo kääntölaakerit maksavat hieman päälle 10€/kpl ja kaksi siis tarvitaan per auto.

Ohessa omaa kirjoitustani tämän foorumin toisesta viestiketjusta:

Tuo laakerihan on itseasiassa nailon/muovinen kahdesta vastakkain napsautettavasta "pannasta" koostuva rakenne, johon pääsee lika ja vesi aika esteettä sisään. Noiden muovipantojen välissä on varsinaiset laakeripinnat ja 24:stä pienestä kuulasta koostuva laakerikiekka.

Jos/kun ihmettelette tuleekohan ne äänet kääntölaakerista, niin se on helppo testata:
- auto käyntiin asfaltti tai betonipinnalla
- toinen kääntelee rattia reilusti puolelta toiselle
- toinen pitää peukalolla joustintuen lautasesta ja samalla etusormella jousesta -> jos jousi tuntuu nypyttävän, eikä liiku lautasen kanssa täysin samaa matkaa, ovat laakerit pian vaihtokunnossa

Puolustuksena tuolle laakerirakenteelle on sanottava, että se on aika halpa ja helppo vaihtaa (minun mielestäni).
MRe
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MRe »

Nuo kääntölaakerit maksavat hieman päälle 10€/kpl ja kaksi siis tarvitaan per auto.
Ja päälle normaali korjaamon "peruskerroin" x10 + 2 tuntia töitä ;)
Vastaa Viestiin