Brake failure, ABS failure....

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tuo rattilukko vikailmoitus voi liittyä abs/esp-järjestelmään, sillä sieltä menee auton nopeustieto rattilukkoa varten. Tämä siitä syystä, että auton liikkuessa rattilukko ei saa missään tapuksessa mennä päälle.

Sikäli erikoista, että nopeustiedon yleinen puuttuminen aiheuttaa muitakin ilmiöitä mm. abs/esp-järjestelmään, nopeusmittariin. Voi kuitenkin olla niin lyhytkestoinen vikatilanne, että vain rattilukkojärjestelmä ehtii hälyttää. Aivan toinen oma erillinen vika ko. järjestelmässä on täysin mahdollinen.

Parasta olisi kuitenkin nyt käydä tarkistuttamassa piuhan nokassa mitä vikamuistiin on mahdollisesti jäänyt.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Max »

Päivitystä minunkin caseen.

Käytin auton eilen ESP boxin softan päivityksessä Åströmillä.....Vituikshan se meni. Nyt ajellaan etuvetoisella, kaikenmaailman vikavalot palaen, ilman nopeusmittaria ja vakkaria .

Uusi boxi on tilauksessa ja lystin maksaa Saab. Toivottavasti saapuu pian.

Täytyy vain toivoa, että ensi talvena pysyisi häröt pois.
#1747
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Onkos tuosta vko 14 tiedotuksesta tullut lisä infoa?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Niin, viikko 14 tuli ja meni mutta mitään ei ole kuulunu?
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
jliimata
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 08:34

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja jliimata »

Juu, tilanne on se, että tietoa/ohjainlaitetta odotellaan edelleen... Eli Saabilta ei ole kuulunut vielä mitään. :(
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Mulle tuli tänään ekan kerran "Stability control failure" ilmoitus. Jarrutuksessa, jarrutin normaalisti valoihin auton perään ja "plingplong". Auto ollut tammikuusta asti meikällä eikä koko talveen tullut mitään tuollaista. Kerran kokeilin startata uudestaan, mutta ei häipynyt.

Olisiko kesärengaiden allelaitolla jotain osaa ja arpaa, alkuviikosta laitoin alle? Noh pitääpä soitella myyneelle liikkeelle ja kysellä vähän miten toimitaan.

Auto on -05 ja noin 130tkm ajettu.
ex: 9-3 1.8t Vector
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Itse hommasin liikkeestä MY06:n ja koeajolla jo herjasi stability control failurea. Noh myyjä oli sitä mieltä, että menee ohi kun akku ladataan täyteen. Vaan ei mennytkään joten auto käytettiin vikakoodien luvussa ja todettiin ohjauskulman asentoanturin olevan sökö. Myyjäliikkeen kanssa oltiin siis sovittu oston yhteydessä, että tuo herja hoidetaan kuntoon ja näin myös tapahtui.. Oli kuulemma noin 800e huoltotoimenpide, josta anturi noin 600e. Anturi jouduttiin tilaamaan ulkomailta, koska Suomessa niitä ei sillä hetkellä ollut. Ei tosiaan ole enää mitään ongelmia ollut (auto on ollut mulla noin kuukauden).
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Nypa kirjoitti:Itse hommasin liikkeestä MY06:n ja koeajolla jo herjasi stability control failurea. Noh myyjä oli sitä mieltä, että menee ohi kun akku ladataan täyteen. Vaan ei mennytkään joten auto käytettiin vikakoodien luvussa ja todettiin ohjauskulman asentoanturin olevan sökö. Myyjäliikkeen kanssa oltiin siis sovittu oston yhteydessä, että tuo herja hoidetaan kuntoon ja näin myös tapahtui.. Oli kuulemma noin 800e huoltotoimenpide, josta anturi noin 600e. Anturi jouduttiin tilaamaan ulkomailta, koska Suomessa niitä ei sillä hetkellä ollut. Ei tosiaan ole enää mitään ongelmia ollut (auto on ollut mulla noin kuukauden).
Jotta mikä?? Ohjauskulman asentoanturi?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Nypa
"Viggen"
Viestit: 515
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Nypa »

hz81 kirjoitti:
Nypa kirjoitti:Itse hommasin liikkeestä MY06:n ja koeajolla jo herjasi stability control failurea. Noh myyjä oli sitä mieltä, että menee ohi kun akku ladataan täyteen. Vaan ei mennytkään joten auto käytettiin vikakoodien luvussa ja todettiin ohjauskulman asentoanturin olevan sökö. Myyjäliikkeen kanssa oltiin siis sovittu oston yhteydessä, että tuo herja hoidetaan kuntoon ja näin myös tapahtui.. Oli kuulemma noin 800e huoltotoimenpide, josta anturi noin 600e. Anturi jouduttiin tilaamaan ulkomailta, koska Suomessa niitä ei sillä hetkellä ollut. Ei tosiaan ole enää mitään ongelmia ollut (auto on ollut mulla noin kuukauden).
Jotta mikä?? Ohjauskulman asentoanturi?
Joo sellanen kuulemma, näin mulle sanottiin.. Kaitpa toi ESP haistelee ratin asentoa tai vastaavaa?
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Nypa kirjoitti:
hz81 kirjoitti:
Nypa kirjoitti:Itse hommasin liikkeestä MY06:n ja koeajolla jo herjasi stability control failurea. Noh myyjä oli sitä mieltä, että menee ohi kun akku ladataan täyteen. Vaan ei mennytkään joten auto käytettiin vikakoodien luvussa ja todettiin ohjauskulman asentoanturin olevan sökö. Myyjäliikkeen kanssa oltiin siis sovittu oston yhteydessä, että tuo herja hoidetaan kuntoon ja näin myös tapahtui.. Oli kuulemma noin 800e huoltotoimenpide, josta anturi noin 600e. Anturi jouduttiin tilaamaan ulkomailta, koska Suomessa niitä ei sillä hetkellä ollut. Ei tosiaan ole enää mitään ongelmia ollut (auto on ollut mulla noin kuukauden).
Jotta mikä?? Ohjauskulman asentoanturi?
Joo sellanen kuulemma, näin mulle sanottiin.. Kaitpa toi ESP haistelee ratin asentoa tai vastaavaa?
Antaa tietoja ohjauspyörän kulmanopeudesta.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kuin myös antaa tiedon ohjauspyörän asennosta. Toisin sanoen kuinka paljon ja mihin suuntaan ohjauspyörää (renkaita) on käännetty. Toki kääntämisen kulmanopeus ja suunta ovat myös tärkeitä esp:n kannalta.


Tämä ko. vika lienee huomattavasti harvinaisempi, kuin hyvin yleinen esp-boksin sisäinen vika. Ja se esiintyy pääasiassa talvella.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Laitetaampa tähän osioon vaikka pikkukysymys. Käytin autoani tehomittauksessa, ja luonnollisesti tuli SIDiin ABS, TCS failure ja nopeusmittari näytti nollaa. Jotka taas lähtivät pienen ajolenkin jälkeen ja uudelleenkäynnistyksen myötä pois. Jäikö esim. OBD järjestelmään vikakoodi ja ennen seuraavaa katsastusta olisi syytä nollata?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Se vaan häröilee aikansa, kun etu- ja takarenkailla oli reilut pyörimisnopeuserot. Sama oli allekirjoittaneellakin, mutta ei aiheuta toimenpiteitä.
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Isosceles kirjoitti:Mulle tuli tänään ekan kerran "Stability control failure" ilmoitus. Jarrutuksessa, jarrutin normaalisti valoihin auton perään ja "plingplong". Auto ollut tammikuusta asti meikällä eikä koko talveen tullut mitään tuollaista. Kerran kokeilin startata uudestaan, mutta ei häipynyt.

Olisiko kesärengaiden allelaitolla jotain osaa ja arpaa, alkuviikosta laitoin alle? Noh pitääpä soitella myyneelle liikkeelle ja kysellä vähän miten toimitaan.

Auto on -05 ja noin 130tkm ajettu.
Tänään aamulla vielä sama ilmoitus oli, mutta vaimo lähti asioille ja soitti matkalta että ilmoitus häipyi. Täytyy tarkastella tilannetta tuleeko uudestaan. Pitäisikö käydä vikakoodit luetuttamassa vielä kun on suht tuore auto minulle ja jos ilmaantuu tulevaisuudessa "virhevastuun" jälkeen ongelmia niin voisi perätä jotain toimia myyjäliikkeeltä.

Jääkö nuo kuinka pitkäksi aikaan sinne muistiin talteen?
ex: 9-3 1.8t Vector
Isosceles
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 20:31
Paikkakunta: Lahti

Re: Brake failure, ABS failure....

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Isosceles kirjoitti:
Isosceles kirjoitti:Mulle tuli tänään ekan kerran "Stability control failure" ilmoitus. Jarrutuksessa, jarrutin normaalisti valoihin auton perään ja "plingplong". Auto ollut tammikuusta asti meikällä eikä koko talveen tullut mitään tuollaista. Kerran kokeilin startata uudestaan, mutta ei häipynyt.

Olisiko kesärengaiden allelaitolla jotain osaa ja arpaa, alkuviikosta laitoin alle? Noh pitääpä soitella myyneelle liikkeelle ja kysellä vähän miten toimitaan.

Auto on -05 ja noin 130tkm ajettu.
Tänään aamulla vielä sama ilmoitus oli, mutta vaimo lähti asioille ja soitti matkalta että ilmoitus häipyi. Täytyy tarkastella tilannetta tuleeko uudestaan. Pitäisikö käydä vikakoodit luetuttamassa vielä kun on suht tuore auto minulle ja jos ilmaantuu tulevaisuudessa "virhevastuun" jälkeen ongelmia niin voisi perätä jotain toimia myyjäliikkeeltä.

Jääkö nuo kuinka pitkäksi aikaan sinne muistiin talteen?
Katoppas kummaa, tasan kuukauden pääs ajelee.. Taas sama ilmoitus, ihan samallaisessa tilanteessa. Jarrutin hiljasessa vauhdissa auton perään ja sama ilmoitus. Tosin hävisi kun joutui pari kertaa käynnistelemään autoa kun kävi asioilla.

Mikäköhän mahtaa olla rikki? Sellasen oon ollu huomaavinaan että kun läheen "kylmiltään" liikenteeseen, eli auto seissyt yön, tuntuu sellanen pieni "rusahdus" aivan kuin jarruista?

Testaako ESP itseään liikkeelle lähdettäessä, nimittäin siltä se tuntuu?
ex: 9-3 1.8t Vector
Vastaa Viestiin