Forumin vikaisin 9-3NG

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jos korjaamon analyysi on 2.2tidiin viallinen bensapumppu ja vaihdettu tulppia niin ehkä olisi aika vaihtaa korjaamoa :) Toivottavasti tulpat ovat edes hehkutulppia.

Muutaman kerran on tullut viallinen EGR, joka vaikuttuisi olevan kunnossa, mutta todellisuudessa vika on ratkennut vasta ehjällä EGR:llä.

Jos viat ovat olleet ostaessa niin toivottavasti on näkynyt ainakin hinnassa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
tuba
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja tuba »

Joo hehkuista oli kyse ja ei ole bensapumppua diesel-autossa.. :D

Pätkiminen oli tiedossa ostaessa ja ihan "hyvällä" hinnalla auton sain. Olin juuri myynyt edellisen auton ja tarvitsin nopeasti uuden alle. Ostaessa oli kuitenkin sellainen kutina että saan viat fiksattua kohtuuhinnalla ja suhteutettuna ostohintaan voin jopa myydessä saada omat takaisin.
Nyt kun vakuutusmaksut ja verot rullaavat eikä auton korjauksen lopullisesta kustannusarviosta ei ole mitään tietoa niin vähän tuo edes lähelle "omien saaminen takaisin" epäilyttää.

No korjatahan tuo kuitenkin kannattaa.

Josulle kiitokset vinkistä, pitää kokeilla. Suorsalle myös, pitää vielä sitten funtsia tuota EGR:n vaihtoa. Tai luultavasti fiksuinta on vaan tulpata koko pömpeli pois toiminnasta, eikö? Tästä nyt on jauhettu foorumilla paljon, mutta laiskuuttani samalla kyselen että miten katsastuksen suhteen tuo tulppaaminen on? Pääseekö läpi? Jos ei niin sittenhän jos vika on siinä niin pakko uusi EGR vaan hankkia.

Onko muuten mitään tietoa tuosta ajotietokoneen ongelmasta, kun ei näytä kulutuslukemia eikä jäljellä olevaa matkustusmäärää? Veikkaan että kaikki ongelmat liittyy johonkin mystiseen oikosulkuun jossain päin autoa, ja pitäisi varmaan kaikki sähköt käydä läpi.

Ja vielä yllätyksenä verrattuna vanhaan ng900:n, nämä peruskajarit on todellakin jotain aivan uskomatonta. Yhdistettynä vielä siihen että vain puolet kaiuttimista toimii niin äänielämys on kaukana miellyttävästä. Jotkut perus pioneerit minulla on mitkä ajattelin törkätä kojepaneelin kaiuttimien paikalle, mutta tämän auton viat huomioon ottaen syttyy varmaan palamaan koko vehje.

Tuli vielä mieleen, että varusteet ovat kyllä jännät tässä autossa. Tuotu 2006 Sveitsistä ja ollut samalla suomalaisella omistajalla siitä asti kunnes itse tämän ostin. Autossa on kyllä ilmeisesti lisävarusteena (?) hankittu ESP ja automaattinen ilmastointi, eli ei kaiketi ihan karvalakkimalli.
Kuitenkaan autossa ei ole vakionopeudensäädintä tai ratissa olevia nappuloita radion säätämiseen. Mitä olen nettiautossa tutkaillut niin melkein kaikissa ainakin rattinappulat ovat löytynyt.
No eipä tuossa ole penkinlämmittimiäkään kun "etelästä" tuotu.

Noh, ensi viikkoa ja korjaamon uutisia odotellessa.. :)

Edit: Muistin vielä pari vikaa!
-kuskin penkin pitkittäissäädön vaijeri poikki, siellä on pulkan vetokahvasta tehty macgyver-patentti tällä hetkellä
-pelkääjän paikan turvavyövalo yhtäkkiä rupesi palamaan, joten turvavyöt on nyt sitten aina kiinni istui paikalla joku tai ei..
Saab 9-5 Vector Hirsch 1.9TiD 2006
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Pakari »

tuba kirjoitti:Tai luultavasti fiksuinta on vaan tulpata koko pömpeli pois toiminnasta, eikö?
Ei missään tapauksessa. Koska se on softassa mukana, tulppaamalla saat lisää ongelmia ja vikavalon. EGR pitäisi poistaa softasta ja se ei 2,2TID:istä taida onnistua. Ja koska se liittyy päästöihin niin ei mene katsastuksesta läpi OBD testistä.

Penkin pitkittäissäätövaijereita saa merkkitiskiltä n. 20e hintaan eikä ole paha vaihtaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13232
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja AZP »

Dieseleille ei tehdä OBD-mittausta katsastuksessa. Mutta muuten varmasti Pakari kirjoitti asiaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Mielestäni EGR:n voi vianetsintä mielessä tulpata, mutta katsastukseen tai käyttöön se ei ole hyvä ratkaisu.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
tuba
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja tuba »

Kiitokset tiedosta ton egr:n suhteen. Vianetsinnän takia voisi sen väliaikaisesti tulpata ja kokeilla miten käy. Toivottavasti ei tarttisi ostaa uutta egr-pömpeliä. Niin ja se auto pitäisi saada käymään tietenkin ensin. Viimeisemmän tiedon mukaan ilmeisesti välillä lähtee käyntiin hetkeksi valloittavan savupilven saattelemana, eli taitaa olla taas kaikki paikat täynnä ylimääräistä töhnää/karstaa/mitälie.
Saab 9-5 Vector Hirsch 1.9TiD 2006
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:Dieseleille ei tehdä OBD-mittausta katsastuksessa..
:oops: aivan.. totta.. jotenki tuon aina unohtaa kun ei oo koskaan diesel autoo ollu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

tuba kirjoitti:Saab 2.2tid ajettu 300tkm ostettu marraskuussa 2014. Tämän jälkeen ajossa ollut kokonaiset 10 päivää, muun ajan ollut korjaamolla/korjaamon pihalla.

Ongelmat:
-pätkiminen ja savutus --> vikatilaan ennemmin tai myöhemmin ja sitten limbbaillaan kotiin
Tech viittaa EGR ja ilmamassamittari, toimenpiteet: EGR tutkittu että toimii, putsattu kokonaan.
Ostin itsekin tässä n. kuukausi takaperin 2.2 TiDin (projektiksi halvalla) ja siinä oli samanlaisia ongelmia. Limp-moodiin meni oikeastaan välittömästi ja sitä ennen nykimistä jne. Vikakoodeina Tech 2 näytti:
  • P0401 5A EGR Flow Too Low
  • P1404 04 EGR Valve PWM Signal
WIS osasi kertoa koodista P0401 5A, että saattaa johtua myös turbon painepuolella olevasta vuodosta. Teinpä sitten kompressorilla ja mopon sisärenkaalla painetestin intercoolerille... armoton suhina vain kuului. Noh, ebaystä uusi Valeon cooleri noin 135e ja alkoi paineet pysyä siellä, missä pitääkin.

Kulku parani, mutta nyki edelleen ja meni aina Limp modeen, kun kierrokset nousi yli 3000 rpm. Vikakoodi P1404 04 tuli yhä uudelleen. Tutkin EGR-venttiilin johtosarjaa, mutta suoranaista vikaa ei silmällä löytynyt. Laitoin sitten Tech 2:n piirtämään kuvaajaa EGR-venttiilin signaaleista ja vääntelin koko ECU:n johtosarjaa. Tech 2:n kuvaaja pätki aina, kun väänsin johtonippua ecu:n apukuskin puoleisesta liittimestä... WIS tiesi myös kertoa, että hankalissa sähkövioissa pitää tarkistaa ecu:n liittimen johdinholkit. Noh, liitin irti ja auki. Kappas vain, EGR-venttiilin diagnoosijohtimen holkki oli todella löysä, tuskin puristi ollenkaan. Ruuvimeisselillä hiukan puristelin sitä kasaan ja liitin takaisin kiinni.

No nyt sammui vikavalo kokonaan ja sai kierrättää konetta huoletta. Nykiminen jatkui kuitenkin... Seuraavaksi alipaineletkut tarkasteluun ja kappas, siellähän on yksi letku kokonaan irti. Löin letkun kiinni ja koeajolle. Noh, nyt vasta mahdottomasti nykiikin... hyvä, että silmälasit pysyy päässä. :evil: Seuraavaksi Biltemasta uutta 4mm alipaineletkua ja WIS:stä tarkastus, miten letkut pitää olla. No jopas nyt, siellähän oli laitettu pyörreläppäsäätimen ja sammutusläpän letkut ristiin. 8O Eli sehän yritti kesken ajon vetää sammutusläppää kiinni, siksi hullu nykiminen. Tais olla tarkoituksella se yksi letku irti sieltä... Laitoin letkut oikein ja samalla tuli vaihdettua ilmansuodatin. Sitten koeajolle. Eipä nyi enää yhtään ja kulkee oikein hyvin 8)

Eli tuba:n tapauksessa tekisin seuraavaksi painetestin intercoolerille ja ahtoletkuille. Savutuskin viittaisi siihen, että ei saa tarpeeksi ilmaa (=paineet ei pysy sisällä). Sen jälkeen alipaineletkujen tarkastus, että ovat varmasti oikein... Toki nämä viat eivät selitä sitä, miksi ei välillä käynnistynyt. Käynnistysvaivoja voi kuulemma aiheuttaa huonot polttoaineen paluuletkut. Jos ne päästävät ilmaa, pääsee polttoaine laskeutumaan letkuista takaisin tankkiin päin ja kestää kauan käynnistyä, jos käynnistyy ollenkaan.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

Mikäli tahtoo sen vakionopeudensäätimen niin sen sai muistaakseni niinkin helpolla ja halvalla näihin, että ostaa sen viiksen, jossa on säätimet vakkarille. Sen kun on asentanut paikoilleen niin Techiin ja homma toimii. Hinta viikselle taisi olla jossain 30€ hujakoilla. Korjatkaa jos olen väärässä, heitän ihan muistikuvien perusteellla.
tuba
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja tuba »

Suuret kiitokset neuvoista varsinkin johnjockelle!
Koitan ensi viikolla saada auton pois huoltamosta ja tutkituttaa kertomasi asiat. Tuo käynnistymisvaikeuksiin liittyvä polttoaineletku-ongelma voi myös pitää hyvin paikkaansa, pitää tarkistaa ajan kanssa.
Palailen tänne projektin edetessä että mikä vika (viat) oikeasti autossa on.

Ja tuota vakkariviiksiasiaa olen myös miettinyt, että toimiiko todella se ostaessa pelkän vakkariviiksen +tech? Jos näin on, ja jollain ylimääräinen viiksi myytävänä + tech niin saa nostaa käden pystyyn 8) niin tietenkin jos auton saa liikkeelle :lol:
Saab 9-5 Vector Hirsch 1.9TiD 2006
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
JohnJocke
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 18:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja JohnJocke »

Noista polttoaineen paluuletkuista löytyy juttua paljon varsinkin täältä foorumin Diesel-osiosta. Ilmeisesti näissä 2,2 koneissa ne ovat lähes poikkeuksetta syynä käynnistysongelmiin.
9-3 SS 2.2 TiD -03 stage 1 + EGR OFF (143 hv / 360 nm)
9-5 1.9 TiD -08 DPF OFF & EGR OFF Stage 1 (oma softa)
9-3 Cabriolet 2.0t -04 Stage 1 BioPower
9-5 2.0t -00 Stage 1 BioPower
Tech 2
M: Korjattu Eberin ohjausyksikkö NG9-3
opelfanatic
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Marras 29, 2013 20:08
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja opelfanatic »

tuntuupas olevan vikaisia nämä 9-3set

ite ostin omani 345000 ajettuna ja nyt mittarissa on 353300

korjattu on:

Turbo josta katkesi aksila

tasapaino hilut

tukivarret eteen

tehostaja tiiviste remontti olis seuraavana ohjelmassa.

aiemmista huolloista on selvillä vain että öljyt vaihdettu aina 30 tuhannen välein... :roll:

auto ollut uutena Finnairin herralla vissiin työsuhde autona, jonka jälkeen sillä on ajellut SAKO:n edustaja.

eniten ärsyttää autossa tämä halpa muovinen nitisevä ja paukkuva sisusta....

ja se että tätä ei oo ruoste suojattu ikinä, kuraläppiä ei oo ollut edessä niin etuloksut ja etuovet alkaa kukkia, joku idiootti on tunkannut apparin takalattian saumasta niin sielä on vekki ja pintaruostetta jo havaittavissa....

muuten oon ollu todella tyytyväinen autoon, kulutus on maltillinen 6,7-9 litraa riippuen joutuuko ajella keskutassa vai matka-ajoa :)
SAAB 9-3SS MY03 stage työn alla
Eemil93ss
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Heinä 14, 2010 14:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja Eemil93ss »

opelfanatic kirjoitti:eniten ärsyttää autossa tämä halpa muovinen nitisevä ja paukkuva sisusta...
Omaani suihkin silikonia joka reikään kojelaudassa ja rasvasin etupenkkien mekanismit. Tämän jälkeen ei ole nitissyt ja tuosta on aikaa kohta kolme vuotta.
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Ja kun kerran purkaa jotain, niin tuppaa sitten narina kuulumaan muualtakin kuin etupenkiltä...... :D
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Forumin vikaisin 9-3NG

Viesti Kirjoittaja A.L. »

A.L. kirjoitti:Kun kerran muutkin niin laitetaan omaakin listaa
TTiD -11 0->116tkm
Abs boksi herjaili kovilla pakkasilla vikavaloilla. Korjaantui takuuseen kun boksi vaihdettiin. Mittarilukema taisi olla jossain 27tkm kohdalla
Seuraavaksi hajosi dpf suodattimen toinen lämpötila anturi. Tämäkin meni takuuseen. Mittarilukema n.35tkm
Vaihteiston perä sanoi poks 55tkm kohdalla. Tämäkin korjattiin takuusen.
Tämän jälkeen onkin ajettu huolettomia kilometrejä. Oikean puolen kääntölaakerin vaihdoin jossain vaiheessa ja juuri äsken vaihdoin sen uudestaan, kun ensimmäisellä kerralla laitoin "hyvän käytetyn" joka oli kotona hyllyssä.
Nyt mittarissa tosiaan 116tkm ja äsken laakeria vaihtaessa huomasin että ainakin oikean puolen koiranluu alkaa olla tiensä päässä.
Alkukankeuksien jälkeen olen autoon erittäin tyytyväinen, vaikka vähän jännitti takuuajan päättyminen.

Edellinen oma oli 2003 vuosimallin 1.8t
Ajoin sillä 2009-2011 ja 117-180tkm
Vaivoina oli kääntölaakeri, etujousi, lasihissi taka bumerangit ja termostaatti.
Näistäkin kaksi viimeistä vaihdoin ennakoivasti.

Isällä on tällä hetkellä 2003 1.8t
ostettu 2012 170tkm ajettuna ja nyt on 216tkm mittarissa.
Vikoina lasihissi ja raidetangon väljä nivel.

Veljellä alkuvuodesta ostettu TiDS -08
205->220tkm
Ainoana vikana vuotava hammastanko joka on vielä vaihtamatta..

Isän edellisestä 9-5 jos tekisi vastaavan listan saattaisi kirjoitustila loppua kesken. :lol:
Tätä voisi taas omalta osalta hiukan jatkaa.
TTiD.sä nyt 142tkm ja lisävaivoina on vaihdettu koiranluut, vasen etupyöränlaakeri ja eberin puhallin ennakoivasti.
1.8t taitaa olla jotain +230tkm ja lisää vikalistaan on tullut kuskin penkin korkeussäätö, molemmat bumerangit ja kampiakselin stefan vaihto.
1.9TiDs taitaa olla 242tkm ja hammastanko on vaihdettu, airbagin spiraalijohto uusittu käytettyyn, joka hajosi n3kk asennuksen jälkeen uudestaan, yksi bumerangin hela, oik takavalon pohja suli ja pakoputken haitariosa uusittu (ajoin toki sen itse kiveen).
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Vastaa Viestiin