keltainen helikopteri syttyi...
keltainen helikopteri syttyi...
auto 93ss vector 2t tomaatti v2003. ajettu 175000. paikkakunta enontekiö norjan rajalla. lähimpään huoltoon missä on vikakoodinlukija 220km. missä vika? auto sammui vauhdista kiihdyttäessä, jonka jälkeen syttyi kurjavalo. lähti käyniin heti perään. Saabi on toimunu aikaisemminki kovilla pakkasilla vajaa tehoisena, kui ei sais ilmaa. olen käyttäny ilmanputsarin auki ja puhdistanu, sielä oli joku pisara jäätä ja haisteluelin oli melko öljyssä. kylmänä kuuluu metallinen naksahdus n.5 sekunnin välein. ilmapumppu vaihdettiin tähän autoon takuseen ko ostin, silloin mittarissa oli 110000km. Kertokaa mitä vois ite yrittää korjata, että tarvis ajaa rovaniemelle korjaamolle(450km). on lämmin auto lapissa
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Mahdoton on sanoa ilman vikakoodin lukijaa mikä tuli, meedioita kun emme ole. Vikakoodinluku on ainoa, ja ensimmäinen askel.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Nyt ei pala enää mitään valoja. Laturin vaihdolla katosi. Öljyä näkyy vuotavan vänkärin puolelta ko laturia vaihdoin. moottorin mittatikun mukaan oli öljyä reilu sentti liikaa ko auto oli seisonu viikon tallissa. Niin ja mittatikussa oli hieman valkoista vaahtoa kun tulin laturin testiajolta kotiin. Onko se vaarallista vai johtuuko tämänperän vaihtelevasta ilmastosta? Pakkanen saattaa olla joskus melkei neljässäkympissä ja seuraavana päivänä nollassa ja ajo on yleensä viis kilsaa ja sit parkkiin tunneiksi. Norjalainen kaverini suositteli vaihtamaan 10w-40 öljyt koneeseen.
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Ei 10w öljyä missään nimessä. Ohjekirjakin sen kieltää. Joko 5w, mieluiten 0w. Viskositeetin nosto saattaa "tukkia" vuodon hetkeksi, ja samalla aiheuttaa voitelemattomuutta eteenkin kylmällä moottorilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: keltainen helikopteri syttyi...
9-3ss 1,8 vm 2003 177 000km ajettuun palvelijani mittaritauluun ilmestyi aamulla sama "helikopteri" palamaan, käynnistyksen jälkeen. Pakkasta mittarissa -30. Kone ei yksinkertasesti ottanu kiekkoja yli 2000 ja meno oli tosi tahmeaa, nippa nappa 40km/h.
Ajoin auton lämpimään talliin sulamaan. Tunnin sulateltua auto tulille, ja otti taas kiekkoja kunnolla, mutta "kopteri" palaa edelleen näytössä.
Autoista sen enempää ymmärtämättä, täytynee ajella paikalliselle korjaamolle luetuttamaan vikalista...
Ajoin auton lämpimään talliin sulamaan. Tunnin sulateltua auto tulille, ja otti taas kiekkoja kunnolla, mutta "kopteri" palaa edelleen näytössä.
Autoista sen enempää ymmärtämättä, täytynee ajella paikalliselle korjaamolle luetuttamaan vikalista...
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Täällä syttyi ensimmäistä kertaa vikavalo. Sammui kuitenkin muutaman starttauksen jälkeen, kun asioin kylällä.
Kysymyksenä heitänkin seuraavaa: säilyykö koodi tallessa, vaikka valo ei enää pala. akunkenkää ei ole irroitettu välillä.
Kysymyksenä heitänkin seuraavaa: säilyykö koodi tallessa, vaikka valo ei enää pala. akunkenkää ei ole irroitettu välillä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Kukahan neropatti tekisi "Nokiat" ja kehittäisi "taskussa " kuljetettavan merkkikohtaisen vikakoodinlukijan. Ei liene mahdoton tehtävä, onhan kännykätkin hyvin monitoimisia. Nykyautot ovat sellaisia elektoniikkahirviöitä, ja vian ilmestyessä niitä siirrellään laveteilla kymmenien jopa satojen kilometrien päähän vikakoodinlukuun.
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Eikös niitä ole sellaisia OBD-porttiin kytkettäviä adaptereita, joissa on bluetooth ja sitten softa älypuhelimessa?3420 kirjoitti:Kukahan neropatti tekisi "Nokiat" ja kehittäisi "taskussa " kuljetettavan merkkikohtaisen vikakoodinlukijan. Ei liene mahdoton tehtävä, onhan kännykätkin hyvin monitoimisia. Nykyautot ovat sellaisia elektoniikkahirviöitä, ja vian ilmestyessä niitä siirrellään laveteilla kymmenien jopa satojen kilometrien päähän vikakoodinlukuun.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Jep, onhan noita jo ollut. Vaikka tästä softa Nokian luuriin: http://www.obdscope.com/
Kaveriksi joku OBD-Bluetooth-palikka, esim. Dealextremeltä. Tämä ainakin toimii:
http://www.dealextreme.com/p/elm327-blu ... ngle-16921
Mulla kulkee aina mukana tuo setti, käyttöäkin on ollut lähinnä muita autellessa.
Kaveriksi joku OBD-Bluetooth-palikka, esim. Dealextremeltä. Tämä ainakin toimii:
http://www.dealextreme.com/p/elm327-blu ... ngle-16921
Mulla kulkee aina mukana tuo setti, käyttöäkin on ollut lähinnä muita autellessa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Nyt huomaan miten "jakoavain ajan" tyyppinä on pudonnut kehityksen kelkasta. Tukka nousee pystyyn kun jokin huomautus tulee tauluun! Nyt vaan itselle asennemuutos elektroniikkaa kohtaan, "SS:kin" kun on jo 7,5 vuotta vanha. Kiitoksia vihjeistä. Täytyy ottaa "jälkipolvia" avuksi.
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Vikakoodi kertoi oirehtivasta kaasuläppäkotelosta.A.L. kirjoitti:Täällä syttyi ensimmäistä kertaa vikavalo. Sammui kuitenkin muutaman starttauksen jälkeen, kun asioin kylällä.
Kysymyksenä heitänkin seuraavaa: säilyykö koodi tallessa, vaikka valo ei enää pala. akunkenkää ei ole irroitettu välillä.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Mulla sytty kans tossa alkutalvesta ko. helikopteri (1.8t SS -03) ja ei sammunu uudelleen starttaamalla. Kone toimi kuitenkin täysin normaalin tuntuisesti. Seuraavana päivänä kun käynnistin, valo oli hävinnyt. Arvelin tilapäiseksi häiriöksi (sammuuko valo esim. 24h kuluttua häiriön ilmenemisestä, liekö mahdollista?).
Pari viikkoa myöhemmin oli mahdollisuus kytkeä se testeriin ja vikamuistiin oli jäänyt ilmoitus lambda-anturista (jonka numeroa en muista, niitä on kuulemma useampi) ja koneen ollessa käynnissä testerin piirtämä käyrä ei ollut kuulemma normaali. Anturia ei ruvettu vaihtamaan kun ei kerta tuntunut vaikuttavan koneen toimintaan ja sen jälkeenkään ei oo helikopteria näkyny.
Pari viikkoa myöhemmin oli mahdollisuus kytkeä se testeriin ja vikamuistiin oli jäänyt ilmoitus lambda-anturista (jonka numeroa en muista, niitä on kuulemma useampi) ja koneen ollessa käynnissä testerin piirtämä käyrä ei ollut kuulemma normaali. Anturia ei ruvettu vaihtamaan kun ei kerta tuntunut vaikuttavan koneen toimintaan ja sen jälkeenkään ei oo helikopteria näkyny.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: keltainen helikopteri syttyi...
Uteliaisuuttani kyselen, että onko viime aikoina (lue: kovilla pakkasilla) vikavaloa vilkuttaneilla ollut muita herjoja SIDissä? Siis näitä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=93351
Itselläni on nyt käynyt pari kertaa niin, että linkissä mainittujen herjojen jälkeen keltainen helikopteri jää palamaan, kunnes sammuu itsestään parin kolmen ajokerran jälkeen.
Ja OT: Alkuperäiseen kysymykseeni "Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta" on tullut jo vastaus, kun ollaan nyt sivulla 22 menossa, vaikka viestejä välistä onkin poistettu. Kiitos foorumin käyttäjille tästä.
Itselläni on nyt käynyt pari kertaa niin, että linkissä mainittujen herjojen jälkeen keltainen helikopteri jää palamaan, kunnes sammuu itsestään parin kolmen ajokerran jälkeen.
Ja OT: Alkuperäiseen kysymykseeni "Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta" on tullut jo vastaus, kun ollaan nyt sivulla 22 menossa, vaikka viestejä välistä onkin poistettu. Kiitos foorumin käyttäjille tästä.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: keltainen helikopteri syttyi...
En ole varma onko juuri 9-3 vai mikä värkki, mutta vikavalo sammuu 5 starttauksen jälkeen jos kaikki ok.Timon kirjoitti: Seuraavana päivänä kun käynnistin, valo oli hävinnyt. Arvelin tilapäiseksi häiriöksi (sammuuko valo esim. 24h kuluttua häiriön ilmenemisestä, liekö mahdollista?).
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: keltainen helikopteri syttyi...
[/quote]
En ole varma onko juuri 9-3 vai mikä värkki, mutta vikavalo sammuu 5 starttauksen jälkeen jos kaikki ok.[/quote]
Muistaakseni uudelleen starttauksen lisäksi käynnistin sen ainoastaan yhdesti samana iltana ja sitten seuraavana päivänä käynnistäessä valo oli hävinnyt. Joku raja (joko starttausten lukumäärä tai aikaraja) siinä kyllä varmaan on jonka jälkeen se häviää, jos kaikki on kunnossa.
Nyt kovempien pakkasten aikaan helikopteri on pysynyt kiltisti näkymättömissä.
En ole varma onko juuri 9-3 vai mikä värkki, mutta vikavalo sammuu 5 starttauksen jälkeen jos kaikki ok.[/quote]
Muistaakseni uudelleen starttauksen lisäksi käynnistin sen ainoastaan yhdesti samana iltana ja sitten seuraavana päivänä käynnistäessä valo oli hävinnyt. Joku raja (joko starttausten lukumäärä tai aikaraja) siinä kyllä varmaan on jonka jälkeen se häviää, jos kaikki on kunnossa.
Nyt kovempien pakkasten aikaan helikopteri on pysynyt kiltisti näkymättömissä.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03