auto 93ss vector 2t tomaatti v2003. ajettu 175000. paikkakunta enontekiö norjan rajalla. lähimpään huoltoon missä on vikakoodinlukija 220km. missä vika? auto sammui vauhdista kiihdyttäessä, jonka jälkeen syttyi kurjavalo. lähti käyniin heti perään. Saabi on toimunu aikaisemminki kovilla pakkasilla vajaa tehoisena, kui ei sais ilmaa. olen käyttäny ilmanputsarin auki ja puhdistanu, sielä oli joku pisara jäätä ja haisteluelin oli melko öljyssä. kylmänä kuuluu metallinen naksahdus n.5 sekunnin välein. ilmapumppu vaihdettiin tähän autoon takuseen ko ostin, silloin mittarissa oli 110000km. Kertokaa mitä vois ite yrittää korjata, että tarvis ajaa rovaniemelle korjaamolle(450km). on lämmin auto lapissa
Nyt ei pala enää mitään valoja. Laturin vaihdolla katosi. Öljyä näkyy vuotavan vänkärin puolelta ko laturia vaihdoin. moottorin mittatikun mukaan oli öljyä reilu sentti liikaa ko auto oli seisonu viikon tallissa. Niin ja mittatikussa oli hieman valkoista vaahtoa kun tulin laturin testiajolta kotiin. Onko se vaarallista vai johtuuko tämänperän vaihtelevasta ilmastosta? Pakkanen saattaa olla joskus melkei neljässäkympissä ja seuraavana päivänä nollassa ja ajo on yleensä viis kilsaa ja sit parkkiin tunneiksi. Norjalainen kaverini suositteli vaihtamaan 10w-40 öljyt koneeseen.
Ei 10w öljyä missään nimessä. Ohjekirjakin sen kieltää. Joko 5w, mieluiten 0w. Viskositeetin nosto saattaa "tukkia" vuodon hetkeksi, ja samalla aiheuttaa voitelemattomuutta eteenkin kylmällä moottorilla.
9-3ss 1,8 vm 2003 177 000km ajettuun palvelijani mittaritauluun ilmestyi aamulla sama "helikopteri" palamaan, käynnistyksen jälkeen. Pakkasta mittarissa -30. Kone ei yksinkertasesti ottanu kiekkoja yli 2000 ja meno oli tosi tahmeaa, nippa nappa 40km/h.
Ajoin auton lämpimään talliin sulamaan. Tunnin sulateltua auto tulille, ja otti taas kiekkoja kunnolla, mutta "kopteri" palaa edelleen näytössä.
Autoista sen enempää ymmärtämättä, täytynee ajella paikalliselle korjaamolle luetuttamaan vikalista...
Kukahan neropatti tekisi "Nokiat" ja kehittäisi "taskussa " kuljetettavan merkkikohtaisen vikakoodinlukijan. Ei liene mahdoton tehtävä, onhan kännykätkin hyvin monitoimisia. Nykyautot ovat sellaisia elektoniikkahirviöitä, ja vian ilmestyessä niitä siirrellään laveteilla kymmenien jopa satojen kilometrien päähän vikakoodinlukuun.
3420 kirjoitti:Kukahan neropatti tekisi "Nokiat" ja kehittäisi "taskussa " kuljetettavan merkkikohtaisen vikakoodinlukijan. Ei liene mahdoton tehtävä, onhan kännykätkin hyvin monitoimisia. Nykyautot ovat sellaisia elektoniikkahirviöitä, ja vian ilmestyessä niitä siirrellään laveteilla kymmenien jopa satojen kilometrien päähän vikakoodinlukuun.
Eikös niitä ole sellaisia OBD-porttiin kytkettäviä adaptereita, joissa on bluetooth ja sitten softa älypuhelimessa?
Nyt huomaan miten "jakoavain ajan" tyyppinä on pudonnut kehityksen kelkasta. Tukka nousee pystyyn kun jokin huomautus tulee tauluun! Nyt vaan itselle asennemuutos elektroniikkaa kohtaan, "SS:kin" kun on jo 7,5 vuotta vanha. Kiitoksia vihjeistä. Täytyy ottaa "jälkipolvia" avuksi.
Mulla sytty kans tossa alkutalvesta ko. helikopteri (1.8t SS -03) ja ei sammunu uudelleen starttaamalla. Kone toimi kuitenkin täysin normaalin tuntuisesti. Seuraavana päivänä kun käynnistin, valo oli hävinnyt. Arvelin tilapäiseksi häiriöksi (sammuuko valo esim. 24h kuluttua häiriön ilmenemisestä, liekö mahdollista?).
Pari viikkoa myöhemmin oli mahdollisuus kytkeä se testeriin ja vikamuistiin oli jäänyt ilmoitus lambda-anturista (jonka numeroa en muista, niitä on kuulemma useampi) ja koneen ollessa käynnissä testerin piirtämä käyrä ei ollut kuulemma normaali. Anturia ei ruvettu vaihtamaan kun ei kerta tuntunut vaikuttavan koneen toimintaan ja sen jälkeenkään ei oo helikopteria näkyny.
Itselläni on nyt käynyt pari kertaa niin, että linkissä mainittujen herjojen jälkeen keltainen helikopteri jää palamaan, kunnes sammuu itsestään parin kolmen ajokerran jälkeen.
Ja OT: Alkuperäiseen kysymykseeni "Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta" on tullut jo vastaus, kun ollaan nyt sivulla 22 menossa, vaikka viestejä välistä onkin poistettu. Kiitos foorumin käyttäjille tästä.
Timon kirjoitti: Seuraavana päivänä kun käynnistin, valo oli hävinnyt. Arvelin tilapäiseksi häiriöksi (sammuuko valo esim. 24h kuluttua häiriön ilmenemisestä, liekö mahdollista?).
En ole varma onko juuri 9-3 vai mikä värkki, mutta vikavalo sammuu 5 starttauksen jälkeen jos kaikki ok.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
[/quote]
En ole varma onko juuri 9-3 vai mikä värkki, mutta vikavalo sammuu 5 starttauksen jälkeen jos kaikki ok.[/quote]
Muistaakseni uudelleen starttauksen lisäksi käynnistin sen ainoastaan yhdesti samana iltana ja sitten seuraavana päivänä käynnistäessä valo oli hävinnyt. Joku raja (joko starttausten lukumäärä tai aikaraja) siinä kyllä varmaan on jonka jälkeen se häviää, jos kaikki on kunnossa.
Nyt kovempien pakkasten aikaan helikopteri on pysynyt kiltisti näkymättömissä.