1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Etsin vaan en löytänyt.. mitäs mieltä vaihteistoöljyn vaihdon tarpeellisuudesta? Omalla ajettu nyt 120tkm ja kolmonen ja nelonen ottaa vaihtaessa aavistuksen vastaan ja vitonen ja kutonen on muihin verrattuna jäykempiä/raskaampia. Onko oire vai ominaisuus? Huollossa pitivät normaalina ja sanoivat ettei vaihteistoöljynvaihto kuulu huolto-ohjelmaan. Öljyn määrääkään ei voi kuulemma erikseen tarkistaa 8O Onko vaihto hätävarjelun liioittelua ja ennestään vähien rahojen tuhlausta? Automaatissa taitaa vaihtoväli olla juurikin tuon 120tkm..
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
levis
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: La Joulu 19, 2009 08:10
Paikkakunta: JKL

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja levis »

Tuskinpa tuo hätävarjelun liioittelua on. Itse olen öljyt vaihtanut kerran vuodessa... maksaa 20-30€ riippuen laatikosta. Siis itse vaihdettuna.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Itse ajan 5-vaihteisella manuaalilla ja vaihdan askiöljyt 60tkm välein. Suosittelen öljynvaihtoa. Vaihteistoöljyn vaihto oli ensimmäinen huoltotoimenpide kun ostin auton, 84tkm oli ajettu silloin. Ainakin tuossa 5-v manuaalissa vaihteisto-öljyn tulppa on magneettinen ja siinä oli aikapaljon metallihilua.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Timon »

Pakari kirjoitti:Itse ajan 5-vaihteisella manuaalilla ja vaihdan askiöljyt 60tkm välein. Suosittelen öljynvaihtoa. Vaihteistoöljyn vaihto oli ensimmäinen huoltotoimenpide kun ostin auton, 84tkm oli ajettu silloin. Ainakin tuossa 5-v manuaalissa vaihteisto-öljyn tulppa on magneettinen ja siinä oli aikapaljon metallihilua.
Mulla on sama laatikko, mut lieköhän öljyjä vaihdettu kertaakaa, kun ei taida huolto-ohjelmaan kuulua ja delta-autolla on tähän asti käyny huollossa ja ne tuskin tekee mitää ylimäärästä. No nyt se on syksyn mittaan ruvennu tuntumaan tahmeemmalta käytössä ja erityisesti kolmonen menee huonommin päälle kun muut (no ei ykkönenkää mikää herkkä oo). Lisäks jostain voimansiirrosta kuuluu ulinaa noin 50 vauhdissa. Viikonloppuna ois tarkotus laatikkoöljyt vaihtaa ja toivoo jos tuo sillä vähä parantuis......
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ettei vaan olis öljy vähissä kun ulisee?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Timon »

Pakari kirjoitti:Ettei vaan olis öljy vähissä kun ulisee?
Luulis että se ulisis sitte vähä useemmassakii kohassa ku pelkästään tossa 50 vauhdissa :? Tosiaan se on muissa nopeuksissa ihan hiljaa, tossa 50 kohdallakii jos nostaa tai laskee nopeutta kilsan-pari nii sit se lakkaa. Kun nopeus on tuo just oikee nii ulisee sekä tasakaasulla ajaessa että moottorilla jarruttaessa, kiihdyttäessä taas ei. Samaten jos painaa kytkimen pohjaan nii loppuu samantien.

Osaatko muuten kuvailla missä tossa autossa on ton vaihteiston täyttökorkki? En oo ite vielä päässy montusta käsin kattomaan tuota laatikkoo, mut tossa pihalla vilkasin sen verran että ku vasemman pyörän kääntää iha linkkuun nii siitä näkyy takaa vaihteisto ja sen päässä on joku tulppa (kuusiokolo kenties?), se tosin taitaa olla tyhjennysroppu ku on sen verta alhaalla. Mut mistä se täytetään? Nopeuttais ehkä vähä öljynvaihtoo ku ois ees jotai hajua korkin sijainnista :D ku ei tuota wissiä oo :oops:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyseessähän on täysin eri moottori, mutta bensakoneessa 5vaihteisessa: Tyhjennysproppu muistaakseni on auton edessä keulan puolella vaihdelaatikkoa, ja täyttöproppu on suoraan sen tyhjennyspropun yläpuolella. Ainakin niissä mitä itse on tullut tutkailtua se täyttöproppu on suoraan sen tyhjennyspropun yläpuolella ollut, myös muun merkkisissä autoissa. Kannattanee aloittaa propun etsintä sieltä.

Ei ole 64bit käyttöjärjestelmässä toimivaa WISiä itselläkään :?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Ulinaa itselläkin kuuluu välillä, mutta en sitä vielä sen tarkemmin ole ihmetellyt. Vaihteistoöljyt on ollut suunnitelmissa vaihtaa jo pidemmän aikaa, mutta kun tuo wis:in kuvan täyttötulpan paikka ei ole löytynyt, tyhjennys ja määrän tarkistus kyllä. Eikös tuo täyttötulppa laatikossa pitäisi olla siinä ohjaustehostimen säiliön oikealla puolella noin suunnilleen? Kuva olisi tietenkin parempi kuin tuhat sanaa :wink:
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Olisiko määräntarkastustulppa = täyttötulppa? Täytetään kunnes öljyä alkaa tulla "yli" tällöin määrä on oikea.

Omastani en ole havainnut mitään ylimääräisiä ääniä. Paljonko mahtaa olla teillä ajettu? Itellä on nyt mittarissa 136tkm.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Meillä on vaihdettu otsikon mukaiseen autoon kerran öljyt, olivat kyllä pois otettaessa ihan puhtaan näköiset (silloin oli ajettu muistaakseni 150tkm). Olin katselemassa kun huoltoukkeli ne vaihtoi, joten tarkasti en osaa sanoa mitä teki. Täyttöproppu oli muistaakseni juurin siinä tehostimen säiliön oikealla puolen, ja huoltoukkeli laittoin uudet litkut sisään ratilla jossa oli pitkä letku.

En tiedä vaihtoivatko öljyt myös kytkinrempan yhteydessä 196tkm kohdalla? Pitääkö silloin ottaa laatikosta öljyt pois?

Tuo 3 vaihteen sisäänmeneminen on meilläkin ollut kokoajan erilainen kuin muut vaihteet ovat. Magneetilla väittivät sitä ominaisuudeksi, mutta varmuuden vuoksi säädätin vaihteiston. Ei vaikutusta. Myöskään öljynvaihdolla ei ole vaikutusta ollut. Muut vaihteet menee päälle normaalisti, ykköstä tietenkään ei voi runnoa ennenkuin auto on melkein pysähtynyt.

Ulinoita meillä ei ole kuulunut, autolla nyt ajetlu 220tkm.

Talvella tuo Saabin laatikko on tahmea, verrattuna muihin autoihin mitä meillä on ollut. Myös 1.8t 9-3 5 lovisella manuaalilla tuntui tahmealta talvella, mutta siinä meni kaikki vaihteet samallatavalla sisään.

Jotkut väittävät, että Saabin dieseleiden laatikot perustuisivat jotenkin Scanian laatikoihin, ja siitä johtuisi tuo karkea vaihto ja jähmeys. Mutta enpä tiedä, voi olla legendaa.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Voimansiirtohan tehdään Saabin Göteborgin tehtaalla, ja näitä vaihdelaatikkoja menee myös ooppeleihin, ja myös tehokkaampien mallien käyttöön.

Itse en kyllä ole huomannut tahmeaa käyttäytymistä edes talvella tuosta 5v manuaalilaatikosta.Tiedä sitten mikä on tahmean määritelmä, mutta jos vertaan kaverin 406 pösön vaihdelaatikkoon joka oli täysin tunnoton ja letku, pehmeä, löysä, ts. ei tiedä onko vaihde päällä vai ei kunnes nostaa kytkintä niin.. voisi ehkä käyttää sanaa tahmea :D Tuo pösökokemus kun ajoi kaverin autoa oli jotain aivan kauhistuttavaa. Mitähän ihmiset näkevät siinäkin autossa... :roll:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Kolmosen ruma kytkeytyminen (M5 ja M6) on ominaisuus, mutta tietääpä että meni päälle..
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Täyttötulppa on erikseen ja sijaitsee vaihteiston päällä. En sitten tiedä onko silmät harittanut niin paljon etten sitä huomannut, mutta mielestäni sellaista kuusiokolotulppaa en siinä päällä nähnyt, uusi yritys paremmalla ajalla :P

Autona -03 bensa M5, ajettu noin 155tkm.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
kesäjukka
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: La Helmi 12, 2011 22:35
Paikkakunta: Joroinen

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja kesäjukka »

Ehkä mä vaihdatan ne vielä lisätyönä, eipähän jää vaivaamaan.. öljyt taisi maksaa jotain 30€ ja puoli tuntia- tunti työtä päälle. Loppujen lopuksi pieni raha mielenrauhasta :wink:
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin