
1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Etsin vaan en löytänyt.. mitäs mieltä vaihteistoöljyn vaihdon tarpeellisuudesta? Omalla ajettu nyt 120tkm ja kolmonen ja nelonen ottaa vaihtaessa aavistuksen vastaan ja vitonen ja kutonen on muihin verrattuna jäykempiä/raskaampia. Onko oire vai ominaisuus? Huollossa pitivät normaalina ja sanoivat ettei vaihteistoöljynvaihto kuulu huolto-ohjelmaan. Öljyn määrääkään ei voi kuulemma erikseen tarkistaa
Onko vaihto hätävarjelun liioittelua ja ennestään vähien rahojen tuhlausta? Automaatissa taitaa vaihtoväli olla juurikin tuon 120tkm..

#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Tuskinpa tuo hätävarjelun liioittelua on. Itse olen öljyt vaihtanut kerran vuodessa... maksaa 20-30€ riippuen laatikosta. Siis itse vaihdettuna.
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Itse ajan 5-vaihteisella manuaalilla ja vaihdan askiöljyt 60tkm välein. Suosittelen öljynvaihtoa. Vaihteistoöljyn vaihto oli ensimmäinen huoltotoimenpide kun ostin auton, 84tkm oli ajettu silloin. Ainakin tuossa 5-v manuaalissa vaihteisto-öljyn tulppa on magneettinen ja siinä oli aikapaljon metallihilua.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Mulla on sama laatikko, mut lieköhän öljyjä vaihdettu kertaakaa, kun ei taida huolto-ohjelmaan kuulua ja delta-autolla on tähän asti käyny huollossa ja ne tuskin tekee mitää ylimäärästä. No nyt se on syksyn mittaan ruvennu tuntumaan tahmeemmalta käytössä ja erityisesti kolmonen menee huonommin päälle kun muut (no ei ykkönenkää mikää herkkä oo). Lisäks jostain voimansiirrosta kuuluu ulinaa noin 50 vauhdissa. Viikonloppuna ois tarkotus laatikkoöljyt vaihtaa ja toivoo jos tuo sillä vähä parantuis......Pakari kirjoitti:Itse ajan 5-vaihteisella manuaalilla ja vaihdan askiöljyt 60tkm välein. Suosittelen öljynvaihtoa. Vaihteistoöljyn vaihto oli ensimmäinen huoltotoimenpide kun ostin auton, 84tkm oli ajettu silloin. Ainakin tuossa 5-v manuaalissa vaihteisto-öljyn tulppa on magneettinen ja siinä oli aikapaljon metallihilua.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Ettei vaan olis öljy vähissä kun ulisee?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Luulis että se ulisis sitte vähä useemmassakii kohassa ku pelkästään tossa 50 vauhdissaPakari kirjoitti:Ettei vaan olis öljy vähissä kun ulisee?

Osaatko muuten kuvailla missä tossa autossa on ton vaihteiston täyttökorkki? En oo ite vielä päässy montusta käsin kattomaan tuota laatikkoo, mut tossa pihalla vilkasin sen verran että ku vasemman pyörän kääntää iha linkkuun nii siitä näkyy takaa vaihteisto ja sen päässä on joku tulppa (kuusiokolo kenties?), se tosin taitaa olla tyhjennysroppu ku on sen verta alhaalla. Mut mistä se täytetään? Nopeuttais ehkä vähä öljynvaihtoo ku ois ees jotai hajua korkin sijainnista


9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Kyseessähän on täysin eri moottori, mutta bensakoneessa 5vaihteisessa: Tyhjennysproppu muistaakseni on auton edessä keulan puolella vaihdelaatikkoa, ja täyttöproppu on suoraan sen tyhjennyspropun yläpuolella. Ainakin niissä mitä itse on tullut tutkailtua se täyttöproppu on suoraan sen tyhjennyspropun yläpuolella ollut, myös muun merkkisissä autoissa. Kannattanee aloittaa propun etsintä sieltä.
Ei ole 64bit käyttöjärjestelmässä toimivaa WISiä itselläkään
Ei ole 64bit käyttöjärjestelmässä toimivaa WISiä itselläkään

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Ulinaa itselläkin kuuluu välillä, mutta en sitä vielä sen tarkemmin ole ihmetellyt. Vaihteistoöljyt on ollut suunnitelmissa vaihtaa jo pidemmän aikaa, mutta kun tuo wis:in kuvan täyttötulpan paikka ei ole löytynyt, tyhjennys ja määrän tarkistus kyllä. Eikös tuo täyttötulppa laatikossa pitäisi olla siinä ohjaustehostimen säiliön oikealla puolella noin suunnilleen? Kuva olisi tietenkin parempi kuin tuhat sanaa 

93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Olisiko määräntarkastustulppa = täyttötulppa? Täytetään kunnes öljyä alkaa tulla "yli" tällöin määrä on oikea.
Omastani en ole havainnut mitään ylimääräisiä ääniä. Paljonko mahtaa olla teillä ajettu? Itellä on nyt mittarissa 136tkm.
Omastani en ole havainnut mitään ylimääräisiä ääniä. Paljonko mahtaa olla teillä ajettu? Itellä on nyt mittarissa 136tkm.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Meillä on vaihdettu otsikon mukaiseen autoon kerran öljyt, olivat kyllä pois otettaessa ihan puhtaan näköiset (silloin oli ajettu muistaakseni 150tkm). Olin katselemassa kun huoltoukkeli ne vaihtoi, joten tarkasti en osaa sanoa mitä teki. Täyttöproppu oli muistaakseni juurin siinä tehostimen säiliön oikealla puolen, ja huoltoukkeli laittoin uudet litkut sisään ratilla jossa oli pitkä letku.
En tiedä vaihtoivatko öljyt myös kytkinrempan yhteydessä 196tkm kohdalla? Pitääkö silloin ottaa laatikosta öljyt pois?
Tuo 3 vaihteen sisäänmeneminen on meilläkin ollut kokoajan erilainen kuin muut vaihteet ovat. Magneetilla väittivät sitä ominaisuudeksi, mutta varmuuden vuoksi säädätin vaihteiston. Ei vaikutusta. Myöskään öljynvaihdolla ei ole vaikutusta ollut. Muut vaihteet menee päälle normaalisti, ykköstä tietenkään ei voi runnoa ennenkuin auto on melkein pysähtynyt.
Ulinoita meillä ei ole kuulunut, autolla nyt ajetlu 220tkm.
Talvella tuo Saabin laatikko on tahmea, verrattuna muihin autoihin mitä meillä on ollut. Myös 1.8t 9-3 5 lovisella manuaalilla tuntui tahmealta talvella, mutta siinä meni kaikki vaihteet samallatavalla sisään.
Jotkut väittävät, että Saabin dieseleiden laatikot perustuisivat jotenkin Scanian laatikoihin, ja siitä johtuisi tuo karkea vaihto ja jähmeys. Mutta enpä tiedä, voi olla legendaa.
En tiedä vaihtoivatko öljyt myös kytkinrempan yhteydessä 196tkm kohdalla? Pitääkö silloin ottaa laatikosta öljyt pois?
Tuo 3 vaihteen sisäänmeneminen on meilläkin ollut kokoajan erilainen kuin muut vaihteet ovat. Magneetilla väittivät sitä ominaisuudeksi, mutta varmuuden vuoksi säädätin vaihteiston. Ei vaikutusta. Myöskään öljynvaihdolla ei ole vaikutusta ollut. Muut vaihteet menee päälle normaalisti, ykköstä tietenkään ei voi runnoa ennenkuin auto on melkein pysähtynyt.
Ulinoita meillä ei ole kuulunut, autolla nyt ajetlu 220tkm.
Talvella tuo Saabin laatikko on tahmea, verrattuna muihin autoihin mitä meillä on ollut. Myös 1.8t 9-3 5 lovisella manuaalilla tuntui tahmealta talvella, mutta siinä meni kaikki vaihteet samallatavalla sisään.
Jotkut väittävät, että Saabin dieseleiden laatikot perustuisivat jotenkin Scanian laatikoihin, ja siitä johtuisi tuo karkea vaihto ja jähmeys. Mutta enpä tiedä, voi olla legendaa.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Voimansiirtohan tehdään Saabin Göteborgin tehtaalla, ja näitä vaihdelaatikkoja menee myös ooppeleihin, ja myös tehokkaampien mallien käyttöön.
Itse en kyllä ole huomannut tahmeaa käyttäytymistä edes talvella tuosta 5v manuaalilaatikosta.Tiedä sitten mikä on tahmean määritelmä, mutta jos vertaan kaverin 406 pösön vaihdelaatikkoon joka oli täysin tunnoton ja letku, pehmeä, löysä, ts. ei tiedä onko vaihde päällä vai ei kunnes nostaa kytkintä niin.. voisi ehkä käyttää sanaa tahmea
Tuo pösökokemus kun ajoi kaverin autoa oli jotain aivan kauhistuttavaa. Mitähän ihmiset näkevät siinäkin autossa... 
Itse en kyllä ole huomannut tahmeaa käyttäytymistä edes talvella tuosta 5v manuaalilaatikosta.Tiedä sitten mikä on tahmean määritelmä, mutta jos vertaan kaverin 406 pösön vaihdelaatikkoon joka oli täysin tunnoton ja letku, pehmeä, löysä, ts. ei tiedä onko vaihde päällä vai ei kunnes nostaa kytkintä niin.. voisi ehkä käyttää sanaa tahmea


#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Kolmosen ruma kytkeytyminen (M5 ja M6) on ominaisuus, mutta tietääpä että meni päälle..
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Täyttötulppa on erikseen ja sijaitsee vaihteiston päällä. En sitten tiedä onko silmät harittanut niin paljon etten sitä huomannut, mutta mielestäni sellaista kuusiokolotulppaa en siinä päällä nähnyt, uusi yritys paremmalla ajalla
Autona -03 bensa M5, ajettu noin 155tkm.

Autona -03 bensa M5, ajettu noin 155tkm.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Ehkä mä vaihdatan ne vielä lisätyönä, eipähän jää vaivaamaan.. öljyt taisi maksaa jotain 30€ ja puoli tuntia- tunti työtä päälle. Loppujen lopuksi pieni raha mielenrauhasta 

#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector "Griffin" -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: 1,9 TiDS M6 vaihteistoöljynvaihto
Kyllä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm