FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
varzii
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Elo 10, 2016 21:48

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja varzii » Ke Elo 10, 2016 22:57

Pakari kirjoitti:Moottoriöljyä ei kuulu olla tehostin öljyn seassa, tai tehostin öljynä. Siinähän on noin pitkän ajan saatossa käynyt niin että tehostinöljy on korvautunut moottoriöljyllä. Se on hyvin voinut aiheuttaa pumpulle ja ehkä jopa hammastangollekkin vaurioita. Esittämäsi teoria on siis täysin mahdollinen.

Narinat voivat toki tulla myös jousijalan ylälaakerin, siis kääntölaakerin jumittamisesta ja siitä ettei jouset pääse kääntymään rattia käännettäessä. Mutta en ole kuullut aiemmin että kääntölaakereista/jousista johtuvat narinat tuntuisivat rattiin asti.
Noiden kääntölaakereidenkin jumimista havaittavissa, mutta oireilee sillointällöin pieninä pamauksina rattia käännettäessä eli ei siis tässä ole siitä kyse. Kyllä se vissiin on uutta pumppua alettava kattelemaan.. :?

Pakari
"Saabisti"
Viestit: 4167
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja Pakari » Ke Elo 10, 2016 23:01

Muistaa huuhdella järjestelmän huolella ja hyvin sitten kun sitä pumppua vaihtelee. Eli varaa sitä tehostinöljyä useamman litran ja vaihtaa sen pumpun vaihdon jälkeen ainakin kertaalleen että saa kaikki moottoriöljyt pois hammastangosta.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7
9-5 2,0t -00
9-3 SC Vector 2,0t -06
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
ex: 9-3 2,2TiD -01, NG900 2,0T -96 NG900s 2,3i -95, 9-3SS 1.8t Vector -03, 900c -89

varzii
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Elo 10, 2016 21:48

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja varzii » Ke Elo 10, 2016 23:16

Pakari kirjoitti:Muistaa huuhdella järjestelmän huolella ja hyvin sitten kun sitä pumppua vaihtelee. Eli varaa sitä tehostinöljyä useamman litran ja vaihtaa sen pumpun vaihdon jälkeen ainakin kertaalleen että saa kaikki moottoriöljyt pois hammastangosta.
Joo, stefaa vaihdettaessa kierrätettiin järjestelmää eli paluuletkun pää limsapulloon ja tulppa säiliön pohjaan, uutta nestettä säiliöön ja aina muutama sekunti autoa käynnissä rattia käännellen, nyt on täysin vihreät nesteet sisällä. Sama setti varmaan sit joskus tulevaisuudessa pumppua vaihtaessa sitten kun hajoaa lopullisesti tai menee hermo tohon täristämiseen

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4828
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja tturku » To Elo 11, 2016 09:27

ex. og9-3 dieselin ohjaustehostimen letku kun laukes ja jouduin ajamaan muutaman päivän lisäilemällä tehostinöljyjä kävi niin että pari kertaa pääsi öljyt vähiin. Tällöin rattia käännettäessä ohjaus alkoi narisemaan/ mouruamaan. Letkun vaihdon jälkeen ohjaus jäi pitämään silloin tällöin pientä narinaa/mouruamista ääripäihin rattia kääntäessä mutta tehostus toimi normaalisti. Itse epäilin että hammastanko taisi saada hieman siipeensä öljyjen vähyydestä mutta ohjaustehostin ja hammastanko toimivat normaalisti ainakin 4 vuotta ja 140 tkm matkan letkun vaihdon jälkeen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA), NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA), Volvo V60 D6 MY14 (paremmalla puoliskolla)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja masas » Pe Kesä 02, 2017 15:17

Täällä tulvii myös :|
Kävin Etrassa kyselemässä tuota stefaa.. oliskohan ollu a 40€/kpl ja jos olis tilannu 10kpl olis saanu muutaman € alennusta :roll:

Herttoniemen länkkäri myy samaa alle 13€ ja sen toisen O renkaan alle 13€ :lol:

https://webshop.saabparts.com/pub_image ... 7425-1.jpg

http://www.schwedenteile.de/seal-saab-9 ... anguage=en

Eli kuvan 4 ja 5
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja e0000333 » Su Elo 20, 2017 12:22

Moro!

Tuli tehtyä myös tuo stefan vaihto. Ihan helppo homma. Sen verran ajattelin vielä laittaa niksipirkkaa muille hommaan alkaville, että 2 litraa nestettä riitti itsellä siihen että juoksuttamalla sai nestetilavuuden ihan täysin vaihdettua.

Eli just tuolla edellä mainitulla tavalla, tulppa säiliön pohjaliittimeen, ja siihen tulevan paluuletkun päähän keruusäiliö.
Säiliöllistä kerrallaan sit pumppailla autoa käyttämällä ja rattia kääntelemällä järjestelmän läpi.
Se on mulla tuossa kuvassa valkoinen litran pullo. Ylhäällä kyljessä 15mm reikä ja korkissa huohotuspiippu letkun jämästä niin ei purkki räjähtä... :lol:

https://www.dropbox.com/s/ghh6o0d5fge32 ... n.jpg?dl=0


Tossa öljyn väri testilenkin jälkeen.

https://www.dropbox.com/s/4hfy30wa29z2e ... 4.jpg?dl=0


edit 21.2.2018: Katsastuksen jälkeen oli pyörien kääntelyn jälkeen säiliön päällys taas märkä. Kuivauksen jälkeen ei kastu uudellen, mutta muistutukseksi vielä tännekkin jos stefa sattuu "hajota" katsastuksen aikana niin kannattaa kuivata ja ajaa päivä pari....:D
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814

APS
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja APS » Su Huhti 22, 2018 16:43

Mitäs tiivisteitä/o-renkaita kannattaa akselistefan kanssa vaihtaa? Mulla näyttää hikoilevan pumpun runko.

https://drive.google.com/file/d/1SueHj4 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1nOiehC ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1E49mgg ... sp=sharing

Kuva
O-renkaat 4 ja 5?
9-3 SS MY04

cc
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja cc » Su Huhti 22, 2018 17:36

#1894: 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05

APS
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 27, 2015 12:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja APS » Ma Huhti 23, 2018 15:47

Kiitän! Löytyi suoraan Länsiauton hyllystä.
9-3 SS MY04

Heppo65
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 10:08

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja Heppo65 » Pe Huhti 26, 2019 15:31

Kävin tänään katsastamassa Saabin. Muuten autoa kehuttiin, mutta kun auto oli nosturilla ja käynnissä alkoi maahan ilmestyä oljyläikkä. Syyksi osoittautui tuo ohjaustehostimen säiliöstä ylivuotava öljy. No, ajelin kotiin n. 60 km ja kotona en huomannut että ylivuotoa olisi enää tullut. Öljyn määrä oli mittatikun mukaan ok. Voiko olla muuta syytä että tehostimen säiliöstä tulee öljyä pois kun auto on käynnissä. muuten kuin tuon akselin stefan vuotamisen takia?

e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1494
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: FAQ: NG9-3 Ohjaustehostimen säiliön vuoto ja korjausohje!

Viesti Kirjoittaja e0000333 » Pe Huhti 26, 2019 15:49

Itellä on parikertaa vuotanut yli kun katsuri kääntelee etupyöriä. Jostainsyystä tulvii sillon helposti yli. Stefarempan jälkeen vähä kädet hikos kun taas oli purkki märkä... :)
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814

Vastaa Viestiin