Mikä kytkin 9-3:een

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Juu alempi, jossa 6-Gang Getriebe meinaa 6-vaihteista :)
Ei toi työsylinteri kyllä pahan hintainen ole tuolta ostettuna. Voi olla, että sais halvemmallakin jostain.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)

avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

vielä yksi kysymys arvon mekaanikot :)

mootorikoodini on B207L ja tuossa lukee moottorikoodille B207R meneekö se silti paikalleen mukisematta?
9-3 Tids -08

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9156
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

B207L ja B207R ei ole eroa tuossa kohdin 6-vaihteisen manuaalin yhteydessä. Samat vauhtipyörät ja kytkimet tehtaalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

kiitos nopeasta vastauksesta jälleen kerran JC
9-3 Tids -08

TommyW
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

avaittinen kirjoitti:Ja muut tilpehöörit taitaa saada jopa marmori tiskiltä? (Työsylinterit jne) meinasin että ei ole jotain erikseen tuohon pakettiin tarkoitettua sylinteriä sun muuta. Ettei käy niin että joku osa puuttuu ja sit ihmetellään ja tilaillaan kun auto levällään.
Oman tulkintani mukaan 6-vaihteisen paketti sisältää työsylinterin: kun avaa varsinaisen tuotesivun, lukee siellä "inkl. Zentralausrücker". Saksaa en ymmärrä minäkään, mutta englanniksi "google-translatoituna" on tuo termi "includes CSC = CONCENTRIC SLAVE CYLINDER", eli "mukana työsylinteri" - mutta kannattaa varmistaa vielä myyjältä paketin sisältö.
OG9-3 2.0t 2001, NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007

Nypa
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Nypa »

5-vaihteisen kytkinpaketista laitettu tilaus sisään performance-kupplung.de:hen. Pitänee huikata niille parin päivän päästä että tsekkaavat maksun perillepääsyn.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like

avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

Laitoin tilauksen ja tulossa on. Heti tuli vastaus kun rahat näkyivät siellä. Nopeaa toimintaa.
Toistaiseksi ei ole kerenny tulemaan mielikuvaa hukkaan heitetystä rahasta :)
Tuli ihan kirjekkin kotiin saksaa tosin enemmän kun laki sallii mutta sen verran ymmärsin että upsilla tulossa ovelle päin :)
9-3 Tids -08

SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

avaittinen kirjoitti:Laitoin tilauksen ja tulossa on. Heti tuli vastaus kun rahat näkyivät siellä. Nopeaa toimintaa.
Toistaiseksi ei ole kerenny tulemaan mielikuvaa hukkaan heitetystä rahasta :)
Tuli ihan kirjekkin kotiin saksaa tosin enemmän kun laki sallii mutta sen verran ymmärsin että upsilla tulossa ovelle päin :)
Hyvä kuulla, että nopea palvelu ei ollut vain sattumaa omalla kohdalla :)
Toimii kyllä todella kiitettävästi kaikki ja takaavat tällä kyllä myyntiä itselleen ;)
Hyvät kokemukset kytkimen laadusta saa hymyn nousemaan aina kun painaa pedalinta pohjaan :D
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)

avaittinen
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
Paikkakunta: Lahti

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja avaittinen »

Noniin eli paketti tuli paripäivää sitten niin kuin piti ja kyllä paketissa oli myös työsylinteri.
2.5 saan paketin sisuksiin eli kerron sen jälkeen miten sassi pelittää 6 vaihteisessa.
9-3 Tids -08

Nypa
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Joo kuusivaihteisen osalta tuolla lukeekin että työsylinteri on mukana "inkl. Zentralausrücker", mutta 5-vaihteisessa ei tule mukana "Ohne...". Hintaeroakin lähes sen verran mitä tuolla sivuilla työsylinterin hinta erikseen on.

Edit: Tilasin itse Neobrotherssilta työsylinterin. Jäi postikuluineen noin 20e halvemmaksi kuin tuolla on hinta (ja postikulut olisivat saattaneet nousta).
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like

Nypa
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Työsylinteri tuotiin äsken ovelle Fedexin toimesta. Eilen 15.30 tilaus ja äsken toimitus. Kohtuullisen nopeaa toimintaa.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like

TommyW
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Käytin pitkän viikonlopun hyväkseni ja asensin vihdoin omaankin autoon performance-kupplung:n kytkinsarjan paikoilleen. Ensivaikutelmana miellyttävä poljinvoima- ja tuntuma - kytkin tuntuu juuri sellaiselta, miltä käyttöauton kytkimen pitääkin.

Laitetaan keväämmällä raporttia, miten uusi kytkin ottaa päivitettävät hevoset ja newtonmetrit vastaan.
OG9-3 2.0t 2001, NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007

Nypa
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: To Tammi 13, 2011 17:20
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja Nypa »

Tänään sain auton kytkimenvaihdosta. Hyvältä tuntuu ja nyt löytyy vetoja isoimmallakin vaihteella. Kohta saa kesärenkaatkin alle. Tuntuma kyllä muuttui vanhaan verrattaessa. Kevyt ja irrottaa/ottaa napakammin.

Metroautossa ihmettelivät että onko vääränlainen levy toimitettu ja soittivat varmistaakseen. Mekaanikot olisivat jo laittaneet hyllystä vakiolevyn paikalleen, koska tästä levystä ei jousitusta löydy. Onneksi työnjohtaja ajatteli, että ehkäpä tälle löytyy syy. Ja löytyikin.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like

sämä
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2012 09:41

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja sämä »

Onkos kukaan tuota kytkinremppaa tehnyt autotalliolosuhteissa ilman autonosturia?

Lähinnä kiinnostaa mitä kaikkea sen apurungon mukana on tulossa että onko tekemätön tehtävä autotunkeilla. Yhteen Astraan vastaavan keissin jouduin tekemään kun oli juuri sellaista mallia jossa piti apurunko irroittaa jotta sai kytkimen vaihdettua, arvelin että tokkopa tuo loppupeleissä niin kauheasti eroaa, mitä nyt painoa varmasti osilla on.
WISiä jo tiirailin mutta käytännön kokemukset kiinnostaa...

Tässä -06 1.8t pitäis lie olla se kiinteä pyörä kuten mainintaa ollutkin eli hankintalistalle riittänee kytkinlevy, asetelma ja työsylinteri tiivisteiden lisäksi.
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98

TommyW
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä kytkin 9-3:een

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Itse vaihdoin omaani pääsiäisenä "autotalliolosuhteissa", joskin ulkotiloissa :D
Lähinnä kiinnostaa mitä kaikkea sen apurungon mukana on tulossa että onko tekemätön tehtävä autotunkeilla.
Jos WIS:n ohjeita seuraa, ei apurungon mukana tule muuta kuin alatukivarret.

Apurunko ja vaihdelaatikko ovat kummatkin kohtuullisen painavia osia - itse ratkaisin niiden käsittelyn seraavasti:

Kuva
apurungon laskemista ja nostamista varten askartelin puusta mittatarkan telineen

Kuva
vaihteiston ja apurunkotelineen nostoa varten hankin "lattiamallisen" vaihteistotunkin

Kuva
apurunko laskettuna telineen päällä

Ilman em. osia varmasti pärjäilee, vaikkapa parin tunkin avustamana, mutta kyllä nuo kovasti helpottivat, kun työskentely tapahtui yksin, auton ollessa 50cm korkeudessa.
Tässä -06 1.8t pitäis lie olla se kiinteä pyörä kuten mainintaa ollutkin eli hankintalistalle riittänee kytkinlevy, asetelma ja työsylinteri tiivisteiden lisäksi.
Omassa MY07 1.8t:ssa oli ainakin kiinteä vauhtipyörä, joka tosin vaihtui vahvistetun Aero-kytkimen myötä kaksi-massaiseen. Lisäksi vaihdoin kampiakselin takastefan, vaihteiston poskistefat ja työsylinterin.

WIS:ssä huomasin projektia tehdessä (ainakin) kaksi virheellistä/puutteellista tietoa:
  • WIS:ssä irroitetaan kuusi pulttia vaihteiston ja moottorin välistä - todellisuudessa niitä on seitsemän ja se "puuttuva" on n. klo 12:00, kanta moottorin puolella
  • työsylinteri esitäytetään jarrunesteellä ennen vaihteiston kiinnitystä paikoilleen. Ohjekuvan ja -tekstin mukaan vaihteistossa on "pallomainen" paineliitäntä, johon kiinnitetään 8mm letku - näin ei kuitenkaan ole (ainakaan omassa autossa), vaan liitäntä on n. 9mm reikä, johon menee urospuolinen pikaliitin. Esitäyttö onnistunee varmastikin monellakin tapaa letkuvirityksin, mutta koska kotoa löytyy pikkuinen metallisorvi, päätin "hifistellä" ja koneistin muovista sopivan o-renkaallisen pikaliittimen:

    Kuva
OG9-3 2.0t 2001, NG9-3 SC 1.9 TiDS 2007

Vastaa Viestiin