käsijarru

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Eihän vain ole 15" aluvanteita?
Vanhassa kolkissa oli ja ongelmia oli. 16 tuumaisilla vaivat loppui. Sama Dieseli kolkin kanssa. isän 9-3 toimii, mutta siinä peltiset vanteet.
Suurin syy taisi olla lumen pakkautuminen satuloihin, kun väli vanteeseen oli pieni. 16" lumi pääsee satulan ja vanteen välistä eikä jää sulamaan satulan sisälle.
#4568 Saab 9-3ss 1.8t -03 ->9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm, 96 V4 -77
Saab 9-5 Sedan 2.3t -00 -> 9-3ss 1.8tA -03
9-3ss 1.9TiDS A -08

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ahaa, toi voisi selittää jarrujen jäätymistä myös TTiD:n 16" vanteilla.. Siinähän on kai isommat jarrut.

pezi
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Su Elo 15, 2010 20:25

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja pezi »

Alkuperäiset Saabin 15" alut alla, eikä kertaakaan ollut käsijarrun suhteen mitään ongelmia. Käytän silloin kun tarvitsee, mutta harvemmin tasaisella. Kilometrejä 110tkm.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-3SS/SC:ssä käkkäriä uskaltaa tosiaan käyttää jopa talvipakkasilla. Yksi todella selvä parannus verrattuna OG9-3/9-5:n umpisurkeaan 60-luvun opelista perittyyn käsijarruun, jota ei uskaltanut käyttää kuin hätätilanteessa...

Eski

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1597
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

No lisätään omatkin positiiviset kokemukset: 108tkm - 182tkm / 3 vuotta ollut 9-3 SC MY07 TiDS minulla tähän mennessä, käsijarrun vetäisen joka ikinen kerta kun parkkiin laitan. Koskaan ei mitään ongelmia. :)

vili1
"Viggen"
Viestit: 501
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 15:38

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja vili1 »

Meillä 146tkm-264tkm ja joka kerta käytetään käsijarrua. Ei ongelmia ole ollut. Joskus kovilla pakkasilla kahva tulee ylemmäksi, mutta karru toimii kuten pitää. Auto siis 2008 SC 1.9Tid.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008

josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja josé »

Käsijarrulla ja käyttöjarrulla ei liene mitään yhteyttä toisiinsa. Käsijarrulle rumpujarru levyn sisäkehällä. Oikaiskaa jos meni väärin. Omassa -05 ss vekottimessa ei ole ollut mitään ongelmia käsijarrun kanssa (jokin sentään on ok), ja sitä nimenomaan käytetään ettei niitä tule. Liikkuvilla osilla kun tahtoo olla ominaisuus jumittua jos niitä ei liikuteta.
Jarrujen jäätyminen pöllylumikeleillä on kuitenkin ongelma, oli käsijarru päällä tai ei. Minuuttien seisokki, niin jo pyörä laahaa. Jos ei muusta huomaa, nuo abs ym.hälyvalot kohta kertoo. Vannekoolla saattaa olla siihen merkitys, omassa tuo 15". Napa/levy kuitenkin lämpenee ajossa plussan puolelle ja seisahtuessa lumi satulan/palojen päältä sulaa palan ja levyn väliin ja jäätyy. Pitäisi olla lämminvesikannu hudlarissa jatkuvasti pelastukseksi kun aina ei löydy pitävää pintaa jäälukon aukaisemiseksi. Tai ukko lähistöllä joka tuo sen kannun.

jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1597
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

WIS kertoo: "Kun seisontakahva vedetään ylös, tulee voimaa kahta vaijeria pitkin vipuihin taaimmassa jarrusatulassa. Vivut painavat nostokehyksen jarrumäntiä ulos ja jarrupaloja jarrulevyjä vasten niin, että jarrutus tapahtuu."

Tuon takia niitä takasatulan mäntiä pitää pyörittää että ne saa painettua sisään...

Nehrt
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Joulu 04, 2010 19:39

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Nehrt »

A.L. kirjoitti:Eihän vain ole 15" aluvanteita?
Vanhassa kolkissa oli ja ongelmia oli. 16 tuumaisilla vaivat loppui. Sama Dieseli kolkin kanssa. isän 9-3 toimii, mutta siinä peltiset vanteet.
Suurin syy taisi olla lumen pakkautuminen satuloihin, kun väli vanteeseen oli pieni. 16" lumi pääsee satulan ja vanteen välistä eikä jää sulamaan satulan sisälle.
Talvella 18" ja kesällä 19" vanteet joten ei tuostakaan johdu.
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3457
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Niin jose, kuten varmaan jmaatan lähettämästä viestistä jo huomasit niin ei ole kässärille erillisiä rumpuja.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

josé
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 13:20

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja josé »

Poistun varovasti takavasemmalle häveten maalaisuuttani....

Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Maalaisuus ei kai ole pahe.. Eikös Vectra B:ssä, jonka sukua auton pitäisi olla, ole rummut käkkärissä?

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5692
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä B-vectran lähempi sukulainen on OG9-5. Niissä on samat käsijarrukengät, kuten myös vuosimallin 1978 Opel Senatorissa tai 1972 Commodoressa :D

Eski

t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2170
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Eikös ng-kolkki ole enemmänkin C-Vectran sukulainen?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977

Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 613
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: käsijarru

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

t.t.j kirjoitti:Eikös ng-kolkki ole enemmänkin C-Vectran sukulainen?
Joo, kuori näyttää saabilta mutta muuten on ooppeli ;)
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436

Vastaa Viestiin