käsijarru
Re: käsijarru
Eihän vain ole 15" aluvanteita?
Vanhassa kolkissa oli ja ongelmia oli. 16 tuumaisilla vaivat loppui. Sama Dieseli kolkin kanssa. isän 9-3 toimii, mutta siinä peltiset vanteet.
Suurin syy taisi olla lumen pakkautuminen satuloihin, kun väli vanteeseen oli pieni. 16" lumi pääsee satulan ja vanteen välistä eikä jää sulamaan satulan sisälle.
Vanhassa kolkissa oli ja ongelmia oli. 16 tuumaisilla vaivat loppui. Sama Dieseli kolkin kanssa. isän 9-3 toimii, mutta siinä peltiset vanteet.
Suurin syy taisi olla lumen pakkautuminen satuloihin, kun väli vanteeseen oli pieni. 16" lumi pääsee satulan ja vanteen välistä eikä jää sulamaan satulan sisälle.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: käsijarru
Ahaa, toi voisi selittää jarrujen jäätymistä myös TTiD:n 16" vanteilla.. Siinähän on kai isommat jarrut.
Re: käsijarru
Alkuperäiset Saabin 15" alut alla, eikä kertaakaan ollut käsijarrun suhteen mitään ongelmia. Käytän silloin kun tarvitsee, mutta harvemmin tasaisella. Kilometrejä 110tkm.
Re: käsijarru
9-3SS/SC:ssä käkkäriä uskaltaa tosiaan käyttää jopa talvipakkasilla. Yksi todella selvä parannus verrattuna OG9-3/9-5:n umpisurkeaan 60-luvun opelista perittyyn käsijarruun, jota ei uskaltanut käyttää kuin hätätilanteessa...
Eski
Eski
Re: käsijarru
No lisätään omatkin positiiviset kokemukset: 108tkm - 182tkm / 3 vuotta ollut 9-3 SC MY07 TiDS minulla tähän mennessä, käsijarrun vetäisen joka ikinen kerta kun parkkiin laitan. Koskaan ei mitään ongelmia.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: käsijarru
Meillä 146tkm-264tkm ja joka kerta käytetään käsijarrua. Ei ongelmia ole ollut. Joskus kovilla pakkasilla kahva tulee ylemmäksi, mutta karru toimii kuten pitää. Auto siis 2008 SC 1.9Tid.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: käsijarru
Käsijarrulla ja käyttöjarrulla ei liene mitään yhteyttä toisiinsa. Käsijarrulle rumpujarru levyn sisäkehällä. Oikaiskaa jos meni väärin. Omassa -05 ss vekottimessa ei ole ollut mitään ongelmia käsijarrun kanssa (jokin sentään on ok), ja sitä nimenomaan käytetään ettei niitä tule. Liikkuvilla osilla kun tahtoo olla ominaisuus jumittua jos niitä ei liikuteta.
Jarrujen jäätyminen pöllylumikeleillä on kuitenkin ongelma, oli käsijarru päällä tai ei. Minuuttien seisokki, niin jo pyörä laahaa. Jos ei muusta huomaa, nuo abs ym.hälyvalot kohta kertoo. Vannekoolla saattaa olla siihen merkitys, omassa tuo 15". Napa/levy kuitenkin lämpenee ajossa plussan puolelle ja seisahtuessa lumi satulan/palojen päältä sulaa palan ja levyn väliin ja jäätyy. Pitäisi olla lämminvesikannu hudlarissa jatkuvasti pelastukseksi kun aina ei löydy pitävää pintaa jäälukon aukaisemiseksi. Tai ukko lähistöllä joka tuo sen kannun.
Jarrujen jäätyminen pöllylumikeleillä on kuitenkin ongelma, oli käsijarru päällä tai ei. Minuuttien seisokki, niin jo pyörä laahaa. Jos ei muusta huomaa, nuo abs ym.hälyvalot kohta kertoo. Vannekoolla saattaa olla siihen merkitys, omassa tuo 15". Napa/levy kuitenkin lämpenee ajossa plussan puolelle ja seisahtuessa lumi satulan/palojen päältä sulaa palan ja levyn väliin ja jäätyy. Pitäisi olla lämminvesikannu hudlarissa jatkuvasti pelastukseksi kun aina ei löydy pitävää pintaa jäälukon aukaisemiseksi. Tai ukko lähistöllä joka tuo sen kannun.
Re: käsijarru
WIS kertoo: "Kun seisontakahva vedetään ylös, tulee voimaa kahta vaijeria pitkin vipuihin taaimmassa jarrusatulassa. Vivut painavat nostokehyksen jarrumäntiä ulos ja jarrupaloja jarrulevyjä vasten niin, että jarrutus tapahtuu."
Tuon takia niitä takasatulan mäntiä pitää pyörittää että ne saa painettua sisään...
Tuon takia niitä takasatulan mäntiä pitää pyörittää että ne saa painettua sisään...
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: käsijarru
Talvella 18" ja kesällä 19" vanteet joten ei tuostakaan johdu.A.L. kirjoitti:Eihän vain ole 15" aluvanteita?
Vanhassa kolkissa oli ja ongelmia oli. 16 tuumaisilla vaivat loppui. Sama Dieseli kolkin kanssa. isän 9-3 toimii, mutta siinä peltiset vanteet.
Suurin syy taisi olla lumen pakkautuminen satuloihin, kun väli vanteeseen oli pieni. 16" lumi pääsee satulan ja vanteen välistä eikä jää sulamaan satulan sisälle.
Saab 9-3 SC 2.8T V6 Aero -06 (Hirsch)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Honda CRF450R -09 Supermoto (Kilpamoto)
Honda CBR637 (rakennettu)
Re: käsijarru
Niin jose, kuten varmaan jmaatan lähettämästä viestistä jo huomasit niin ei ole kässärille erillisiä rumpuja.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: käsijarru
Poistun varovasti takavasemmalle häveten maalaisuuttani....
Re: käsijarru
Maalaisuus ei kai ole pahe.. Eikös Vectra B:ssä, jonka sukua auton pitäisi olla, ole rummut käkkärissä?
Re: käsijarru
Kyllä B-vectran lähempi sukulainen on OG9-5. Niissä on samat käsijarrukengät, kuten myös vuosimallin 1978 Opel Senatorissa tai 1972 Commodoressa
Eski
Eski
Re: käsijarru
Eikös ng-kolkki ole enemmänkin C-Vectran sukulainen?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: käsijarru
Joo, kuori näyttää saabilta mutta muuten on ooppelit.t.j kirjoitti:Eikös ng-kolkki ole enemmänkin C-Vectran sukulainen?
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436