Kutosella täristää

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
lentäväsaabisti
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja lentäväsaabisti »

Aluksi täristi vain 80-100 vauhdissa kun kiihdytti täydellä kaasulla. Nyt tärinä jatkuu jonnekkin 180 tienoille ja häviää yli 200 nopeuksissa. Voimaikkaimmillaan se on tuolla 2000-2200 kierroksen tuntumassa ja siitä hiljenee kierrosten noustessa.

Tuntuisi tulevan kytkimestä? Ei tunnu miltään kovin kovalta tärinältä mutta kyllä sen kaasupolkimessa tuntee.

Tyhjäkäynnillä kytkimestä kuuluu "kilahduksia" jotka häviävät jos kytkintä pitää pohjassa.

Kytkin menossa? Saan ilmeisesti viimein tekosyyn vaihtaa parempaa kytkintä alle ja pääsen asentelemaan isompaa turboa ja muita kilkkeitä. :lol:
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja 773E »

Kuulostaa jonkin verran kaksoismassavauhtipyörän pohjaukselta.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Minun tietojen mukaan 2-massaa on NG9-3 saabeissa esiintynyt vain:

- Bensakoneet, vuosimalli 2003.
- Fiat pohjaiset dieselkoneet.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Voisiko olla fuelcut :?:
Se aiheuttaa myös tärinää.

Tässä tapauksessa olisi jotain vikaa joka aiheuttaa turvatoiminnon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pakari kirjoitti:Minun tietojen mukaan 2-massaa on NG9-3 saabeissa esiintynyt vain:

- Bensakoneet, vuosimalli 2003.
Päivitä tietosi. 6-lovisen askin kaverina noita kaksoismassavauhtipyöriä on bensakoneissa myöhemminkin.

Ja ääni vauhtipyörälle täältäkin. Toki samalla kannattaa uusia koko muukin kytkinsetti, kun askin joutuu kentälle pudottamaan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Syvä pahoittelu virheellisen tiedon levittämisestä. Kuten kaikki tiedämme se on kielletty.. Menekin nurkkaan häpeämään. Jotta voisin tietojani siellä nurkassa 2-massahelvetin osalta päivittää pari kysymystä alla:

- Missä vuosimalleissa?
- Millä moottorilla?
- Koskeeko kaikkia 6-vaihteisia?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

lentäväsaabisti kirjoitti:Aluksi täristi vain 80-100 vauhdissa kun kiihdytti täydellä kaasulla. Voimaikkaimmillaan se on tuolla 2000-2200 kierroksen tuntumassa ja siitä hiljenee kierrosten noustessa.
Tuossahan se käy ilmi.
Eikös noilla kierroksilla tuokin kokoonpano anna jo maksimi vääntöjä.
Kun kaasuun runttaa pohjaan, niin ahdot nousee tappiin ja vauhtipyörä huutaa hoosiannaa.
Ainakin jonkun aikaa saa jatkettua noiden vakiokilkkeiden elinkaarta kun ei ihan täysillä kiihdyttele isoilla vaihteilla noista 80-100 nopeuksista.
Jos on kiireempi, niin ainahan voi tiputtaa vaikka neloselle ja sitä rataa.
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja 773E »

Mun mielestä 2-massan haasteet ja tää ongelma on hyvin selitetty Turbotecin sivuilla:

"Koska 2-massavauhtipyörä on tehtaalla tarkkaan säädetty moottorityypin ominaisuuksia vastaavaksi on ohjelmointityössä otettava huomioon rakenteen rajallinen kyky siirtää suurempaa vääntömomenttia, ja erityisesti vääntövärähtelyä. Moottorin vääntömomenttia lisättäessä vauhtipyörän joustoliike pitenee, samalla myös momenttipulssin voimakkuus kasvaa. Tästä syystä rajoittavaksi tekijäksi tulee ensimmäisenä joustoliikkeen pituus. Joustovaran loppuessa kytkimeen ja voimansiirtoon kohdistuu iskumainen kuorma, joka aiheuttaa resonanssia voimansiirrossa. Resonanssi voi olla selvästi kuuluvaa jyrinää tai huomaamatonta, riippuen kuinka paljon kytkinlevy antaa periksi ja luistaa iskumaisen kuormituksen voimasta. Pitempään jatkuva vauhtipyörän pohjaaminen aiheuttaa kytkimen luistamisen ja vauhtipyörän sekä kytkimen osien rikkoontumisen. Ongelmallisin kierrosluku vauhtipyörälle on 1500-2500rpm jolle myös dieselmoottorin paras vääntömomentti asettuu. Se kuinka paljon vääntömomenttia voidaan eri malleissa lisätä on paljolti kokemusperäistä tietoa. Kytkimen, vauhtipyörän ja vaihdelaatikon rikkoutuminen on mahdollista virheellisellä ohjelmoinnilla."

Ite oon yrittäny välttää antamasta lutua alle 2500rpm. Noin noi värinät mulla ainaki pysyy poissa.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Täälläkin alkaa värisemään jos alkaa lappua tarjoamaan lattiaan 5-vaihteella 85-100km/h nopeuksissa. Ja vaihdettu 7kk sitten topicin alussakin esiintyvä kupplungin vahvistettu asetelma ja uusi kaksoismassa. Kytkin ei luista ja kun vaan välttää täyskaasua tuolla kohdin niin ei hätää :) hienosti pelittää. Liikaa vääntöä kaksoismassalle...

Räpelletty mobiilisti...
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmeisen heikko tuo kaksoismassa, kovan vauhtipyörän varmaan itse ennemmin laittaisin. Toki pieni ero on sivistyneisyydessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
773E
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Joulu 06, 2012 03:01

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja 773E »

Miten muuten toi kiinteä vauhtipyörä + jousittamaton kykä -kombinaatio... Meneekös siinä kaikki iskut ja värinät sellasenaan suoraan vaihteistoon? Vai onko tämä murhe enemmänkin kosmeettinen? Eli onko tuo käytännössä ongelma? Murehdin tässä jo etukäteen, jos joskus ite pitää uutta kytkinpakettia alkaa miettimään. ;)
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lähinnä kosmeettinen ongelma tuo on käytännössä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pakari kirjoitti:Jotta voisin tietojani siellä nurkassa 2-massahelvetin osalta päivittää pari kysymystä alla:

- Missä vuosimalleissa?
- Millä moottorilla?
- Koskeeko kaikkia 6-vaihteisia?
Muutaman vuosimallin haarukoin läpi, eikä aivan varmaa kaavaa löytynyt tällä otannalla, pitäisi tehdä joku kaavio esim. taulukkolaskennalla. :)
Näyttäisi kuitenkin siltä, että 6-loviset on paritettu kaksoismassaan, riippumatta polttoaineesta tai konetyypistä. Kun taas aina kun 5-vaihteinen mainittu vauhtipyörän yhteydessä, on kyseessä ollut kova vauhtipyörä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

6-vaihteiset on aina kaksoismassalla, 5-vaihteiset B207E/L 2004-2008 on aina kovalla vauhtipyörällä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nitzgu
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 07:05

Re: Kutosella täristää

Viesti Kirjoittaja Nitzgu »

Vahvasti tuo tuntuu ominaisuudelta. Meillä vaihdettiin just kytkinlevy ja vauhtipyörä enkä uskalla vaihdon juurikaan muuttaneen käyttäytymistä. En, tiedä olisiko se nyt hiukan pienempi, kuin ennen toimenpidettä.
Kyseessä siis TTiD ja 6-lovinen laatikko.
Vetarin laakeri sitten vielä niin on kaikki tehty tuon eteen...
Vastaa Viestiin