Aluksi täristi vain 80-100 vauhdissa kun kiihdytti täydellä kaasulla. Nyt tärinä jatkuu jonnekkin 180 tienoille ja häviää yli 200 nopeuksissa. Voimaikkaimmillaan se on tuolla 2000-2200 kierroksen tuntumassa ja siitä hiljenee kierrosten noustessa.
Tuntuisi tulevan kytkimestä? Ei tunnu miltään kovin kovalta tärinältä mutta kyllä sen kaasupolkimessa tuntee.
Tyhjäkäynnillä kytkimestä kuuluu "kilahduksia" jotka häviävät jos kytkintä pitää pohjassa.
Kytkin menossa? Saan ilmeisesti viimein tekosyyn vaihtaa parempaa kytkintä alle ja pääsen asentelemaan isompaa turboa ja muita kilkkeitä.
Saab 9-3 SC 1.8tBioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Syvä pahoittelu virheellisen tiedon levittämisestä. Kuten kaikki tiedämme se on kielletty.. Menekin nurkkaan häpeämään. Jotta voisin tietojani siellä nurkassa 2-massahelvetin osalta päivittää pari kysymystä alla:
- Missä vuosimalleissa?
- Millä moottorilla?
- Koskeeko kaikkia 6-vaihteisia?
lentäväsaabisti kirjoitti:Aluksi täristi vain 80-100 vauhdissa kun kiihdytti täydellä kaasulla. Voimaikkaimmillaan se on tuolla 2000-2200 kierroksen tuntumassa ja siitä hiljenee kierrosten noustessa.
Tuossahan se käy ilmi.
Eikös noilla kierroksilla tuokin kokoonpano anna jo maksimi vääntöjä.
Kun kaasuun runttaa pohjaan, niin ahdot nousee tappiin ja vauhtipyörä huutaa hoosiannaa.
Ainakin jonkun aikaa saa jatkettua noiden vakiokilkkeiden elinkaarta kun ei ihan täysillä kiihdyttele isoilla vaihteilla noista 80-100 nopeuksista.
Jos on kiireempi, niin ainahan voi tiputtaa vaikka neloselle ja sitä rataa.
Mun mielestä 2-massan haasteet ja tää ongelma on hyvin selitetty Turbotecin sivuilla:
"Koska 2-massavauhtipyörä on tehtaalla tarkkaan säädetty moottorityypin ominaisuuksia vastaavaksi on ohjelmointityössä otettava huomioon rakenteen rajallinen kyky siirtää suurempaa vääntömomenttia, ja erityisesti vääntövärähtelyä. Moottorin vääntömomenttia lisättäessä vauhtipyörän joustoliike pitenee, samalla myös momenttipulssin voimakkuus kasvaa. Tästä syystä rajoittavaksi tekijäksi tulee ensimmäisenä joustoliikkeen pituus. Joustovaran loppuessa kytkimeen ja voimansiirtoon kohdistuu iskumainen kuorma, joka aiheuttaa resonanssia voimansiirrossa. Resonanssi voi olla selvästi kuuluvaa jyrinää tai huomaamatonta, riippuen kuinka paljon kytkinlevy antaa periksi ja luistaa iskumaisen kuormituksen voimasta. Pitempään jatkuva vauhtipyörän pohjaaminen aiheuttaa kytkimen luistamisen ja vauhtipyörän sekä kytkimen osien rikkoontumisen. Ongelmallisin kierrosluku vauhtipyörälle on 1500-2500rpm jolle myös dieselmoottorin paras vääntömomentti asettuu. Se kuinka paljon vääntömomenttia voidaan eri malleissa lisätä on paljolti kokemusperäistä tietoa. Kytkimen, vauhtipyörän ja vaihdelaatikon rikkoutuminen on mahdollista virheellisellä ohjelmoinnilla."
Ite oon yrittäny välttää antamasta lutua alle 2500rpm. Noin noi värinät mulla ainaki pysyy poissa.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Täälläkin alkaa värisemään jos alkaa lappua tarjoamaan lattiaan 5-vaihteella 85-100km/h nopeuksissa. Ja vaihdettu 7kk sitten topicin alussakin esiintyvä kupplungin vahvistettu asetelma ja uusi kaksoismassa. Kytkin ei luista ja kun vaan välttää täyskaasua tuolla kohdin niin ei hätää hienosti pelittää. Liikaa vääntöä kaksoismassalle...
Miten muuten toi kiinteä vauhtipyörä + jousittamaton kykä -kombinaatio... Meneekös siinä kaikki iskut ja värinät sellasenaan suoraan vaihteistoon? Vai onko tämä murhe enemmänkin kosmeettinen? Eli onko tuo käytännössä ongelma? Murehdin tässä jo etukäteen, jos joskus ite pitää uutta kytkinpakettia alkaa miettimään.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Pakari kirjoitti:Jotta voisin tietojani siellä nurkassa 2-massahelvetin osalta päivittää pari kysymystä alla:
- Missä vuosimalleissa?
- Millä moottorilla?
- Koskeeko kaikkia 6-vaihteisia?
Muutaman vuosimallin haarukoin läpi, eikä aivan varmaa kaavaa löytynyt tällä otannalla, pitäisi tehdä joku kaavio esim. taulukkolaskennalla. :)
Näyttäisi kuitenkin siltä, että 6-loviset on paritettu kaksoismassaan, riippumatta polttoaineesta tai konetyypistä. Kun taas aina kun 5-vaihteinen mainittu vauhtipyörän yhteydessä, on kyseessä ollut kova vauhtipyörä.
Vahvasti tuo tuntuu ominaisuudelta. Meillä vaihdettiin just kytkinlevy ja vauhtipyörä enkä uskalla vaihdon juurikaan muuttaneen käyttäytymistä. En, tiedä olisiko se nyt hiukan pienempi, kuin ennen toimenpidettä.
Kyseessä siis TTiD ja 6-lovinen laatikko.
Vetarin laakeri sitten vielä niin on kaikki tehty tuon eteen...