Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Heippa kaikille!
9-3 Aeron B207R moottorissa lienee jonkinsortin vikaa. Kaikki hyvät tarkastuskohteet/ideat ovat tervetulleita.
Ongelma on seuraavanlainen: etenkin kylmällä moottorilla käynnistäessä kun joutokäynti asettuu halutulla tasolle, alkaa kone humppaamaan ja rytkymään. Ei tee tätä välttämättä aina eikä kovinkaan kauaa. Lämpimällä moottorilla ongelmaa ei ilmene. Auto pelaa muuten hienosti ja kiertää koko alueen läpi. Kun ongelma ilmenee, 2 ja 3 -pyttyihin kirjautuu Missfirejä. Mitään vikakoodeja ei ongelmasta tule. Jos joutokäyntinopeuden pakottaa ohjelmallisesti 100rpm ylös, vika ei tule koskaan esiin.
Seuraavat toimenpiteet jo tarkistettu:
- Ilmavuodot (90 asteen letkut koneen etupuolella, ahtoputket ja muut alipaineletkut)
- Kaasuläppäkotelon puhdistus/koitettu myös toisella läpällä
- Magneettiventtiilit vaihdettu ristiin
- Uudet sytytystulpat, puolia vaihdeltu ristiin ja kokeiltu uusia
Onko nyt syytä vaan käyttää venttiilikoppa irti ja tarkistaa ajoitus? Järki sanoisi, että jos se olisi pykälän pielessä, niin kone voisi oirella muutenkin ja tulla jotain vikakoodeja? Onko mahdollista, että ketjunkiristin ei toimi oikein eikä saa oikeaa painetta kiristääkseen ketjua tarpeeksi käynnistäessä autoa (lämpimillä öljyillä/koneella ongelma ei tosiaan ilmene)
Mielellään lähtisin selvittämään tätä vikaa sulkemalla ensin pois kaikki helposti tarkastettavat kohteet, ettei tarvitsisi koko moottoria alkaa purkamaan.
Autosta löytynyt öljyinen korjauskirja (jossa merkintöjä pako, sekä imunokkien ajoituksesta sekä ketjusta) viittaisi siihen, että hattu on saattanut olla autosta irti. Tätä ajatusta vahvistaa vielä se, että tiivisteitä on uusittu, pultinkantoja nirhattu ja letkut/johtosarjat kiinnitetty suurimmalta osin nippusiteillä ja vähän "sovellettuja reittejä" pitkin.
Kaikki apu ja keskustelu on tervetullutta, suuret kiitokset siis jo etukäteen
9-3 Aeron B207R moottorissa lienee jonkinsortin vikaa. Kaikki hyvät tarkastuskohteet/ideat ovat tervetulleita.
Ongelma on seuraavanlainen: etenkin kylmällä moottorilla käynnistäessä kun joutokäynti asettuu halutulla tasolle, alkaa kone humppaamaan ja rytkymään. Ei tee tätä välttämättä aina eikä kovinkaan kauaa. Lämpimällä moottorilla ongelmaa ei ilmene. Auto pelaa muuten hienosti ja kiertää koko alueen läpi. Kun ongelma ilmenee, 2 ja 3 -pyttyihin kirjautuu Missfirejä. Mitään vikakoodeja ei ongelmasta tule. Jos joutokäyntinopeuden pakottaa ohjelmallisesti 100rpm ylös, vika ei tule koskaan esiin.
Seuraavat toimenpiteet jo tarkistettu:
- Ilmavuodot (90 asteen letkut koneen etupuolella, ahtoputket ja muut alipaineletkut)
- Kaasuläppäkotelon puhdistus/koitettu myös toisella läpällä
- Magneettiventtiilit vaihdettu ristiin
- Uudet sytytystulpat, puolia vaihdeltu ristiin ja kokeiltu uusia
Onko nyt syytä vaan käyttää venttiilikoppa irti ja tarkistaa ajoitus? Järki sanoisi, että jos se olisi pykälän pielessä, niin kone voisi oirella muutenkin ja tulla jotain vikakoodeja? Onko mahdollista, että ketjunkiristin ei toimi oikein eikä saa oikeaa painetta kiristääkseen ketjua tarpeeksi käynnistäessä autoa (lämpimillä öljyillä/koneella ongelma ei tosiaan ilmene)
Mielellään lähtisin selvittämään tätä vikaa sulkemalla ensin pois kaikki helposti tarkastettavat kohteet, ettei tarvitsisi koko moottoria alkaa purkamaan.
Autosta löytynyt öljyinen korjauskirja (jossa merkintöjä pako, sekä imunokkien ajoituksesta sekä ketjusta) viittaisi siihen, että hattu on saattanut olla autosta irti. Tätä ajatusta vahvistaa vielä se, että tiivisteitä on uusittu, pultinkantoja nirhattu ja letkut/johtosarjat kiinnitetty suurimmalta osin nippusiteillä ja vähän "sovellettuja reittejä" pitkin.
Kaikki apu ja keskustelu on tervetullutta, suuret kiitokset siis jo etukäteen
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Tutkin asiaa hieman lisää. Kaasuläpän vieressä sijaitseva magneettiventtiili pitää ihmeellistä naksuntaa/katkontaa vähän väliä. Toisessa autossa tätä ongelmaa ei ilmene. Kokeilin "ehjän" auton magnettiventtiiliä tuohon, ei vaikutusta...
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Latausjännite 1500rpm 14,4V
Joutokäynnillä kun seilaus alkaa heittelee 13,8-14,4V ja valot himmenee sekä ulkona, että sisällä.
Voisiko laturissa/latauspiirissä olla jotain häikkää, joka sotkisi tuon joutokäynnin?
Magneettiventtiili napsuttaa myös omiaan kun seilaava joutokäynti alkaa.
Joutokäynnillä kun seilaus alkaa heittelee 13,8-14,4V ja valot himmenee sekä ulkona, että sisällä.
Voisiko laturissa/latauspiirissä olla jotain häikkää, joka sotkisi tuon joutokäynnin?
Magneettiventtiili napsuttaa myös omiaan kun seilaava joutokäynti alkaa.
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Kenelläkään ei ole mitään ideaa?
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Vois kuulostaa siltä että kaasuläpän asentoanturit renaa.. Läppä ei saavuta haluttua asentoa, vaan jää värisemään sen halutun aseman ympärille josta johtuu sitten kierrosten heilunta ja nykiminen.
Melkein testerin päähän menisin ja kattoisin että mitä siellä tapahtuu.
Mitkä tulpat sinne on laitettu? Saabiinhan, suorasytytyksellisiin laitetaan vain, ja vain ja ainoastaan NGK:n tulppia (muut ei toimi) ja B207R:n tapauksessa vaihtoehdot ovat:
Kuparikärki (biopower, toimii myös bensakäytös): NGK BKR7ESC‑11
Platinakärki (ei-biopower, vain bensaäyttöön): NGK PFR6T-10G
Melkein testerin päähän menisin ja kattoisin että mitä siellä tapahtuu.
Mitkä tulpat sinne on laitettu? Saabiinhan, suorasytytyksellisiin laitetaan vain, ja vain ja ainoastaan NGK:n tulppia (muut ei toimi) ja B207R:n tapauksessa vaihtoehdot ovat:
Kuparikärki (biopower, toimii myös bensakäytös): NGK BKR7ESC‑11
Platinakärki (ei-biopower, vain bensaäyttöön): NGK PFR6T-10G
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Uudet kuparitulpat on Biopower-käyttöä ajatellen.
On kokeiltu puhdistetulla kaasuläpällä ja toisellakin puhdistetulla kaasuläpällä. Ei vaikutusta.
Mitä katsoisit testerillä?
Mahdollisimman moni sais ehdottaa tarkastuskohteita, ihan mielenkiinnosta tätä vikaa selvitän.
On kokeiltu puhdistetulla kaasuläpällä ja toisellakin puhdistetulla kaasuläpällä. Ei vaikutusta.
Mitä katsoisit testerillä?
Mahdollisimman moni sais ehdottaa tarkastuskohteita, ihan mielenkiinnosta tätä vikaa selvitän.
Pakari kirjoitti:Vois kuulostaa siltä että kaasuläpän asentoanturit renaa.. Läppä ei saavuta haluttua asentoa, vaan jää värisemään sen halutun aseman ympärille josta johtuu sitten kierrosten heilunta ja nykiminen.
Melkein testerin päähän menisin ja kattoisin että mitä siellä tapahtuu.
Mitkä tulpat sinne on laitettu? Saabiinhan, suorasytytyksellisiin laitetaan vain, ja vain ja ainoastaan NGK:n tulppia (muut ei toimi) ja B207R:n tapauksessa vaihtoehdot ovat:
Kuparikärki (biopower, toimii myös bensakäytös): NGK BKR7ESC‑11
Platinakärki (ei-biopower, vain bensaäyttöön): NGK PFR6T-10G
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Siis, TECHillä (saabin testerillä) näkee asiansa osaava TECHittäjä että mitä siellä tapahtuu kun se oireilee ja osaa tulkita sitten sen että mitä pitää korjata.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Autoa on jo tutkittu monessa eri paikassa TECHillä.
Pakari kirjoitti:Siis, TECHillä (saabin testerillä) näkee asiansa osaava TECHittäjä että mitä siellä tapahtuu kun se oireilee ja osaa tulkita sitten sen että mitä pitää korjata.
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Täällä samaa vikaa, tosin tekee lämpimänä sitä, varsinkin kun asettuu matalammalle joutokäynnille.
Enää ei oikein keksi mitä vois vielä vaihtaa, ecu ja suuttimet vaihtamatta. Vikakooi jonka tekee on multiple missfires. Välillä tekee myös pitkää starttia tai ei ekalla syty ollenkaan.
Tuntuu että kävis rikkaalla kun tekee sitä humppaamista. Matala joutokäynti ruiskutusaika 4ms, korkealla jolloin käynti paranee aika 2ms ??!?
Ärsyttävä vika!! tai täällä hyväksytty jo ominaisuudeks.
Enää ei oikein keksi mitä vois vielä vaihtaa, ecu ja suuttimet vaihtamatta. Vikakooi jonka tekee on multiple missfires. Välillä tekee myös pitkää starttia tai ei ekalla syty ollenkaan.
Tuntuu että kävis rikkaalla kun tekee sitä humppaamista. Matala joutokäynti ruiskutusaika 4ms, korkealla jolloin käynti paranee aika 2ms ??!?
Ärsyttävä vika!! tai täällä hyväksytty jo ominaisuudeks.
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Tänään ei muuten startannut ekalla. Ja sama P0300 täälläkin.
Otan juuri pyörintänopeusanturia irti. Ei olis eka kerta kun joutokäynnillä induktiivianturin ulostus on mitä sattuu.
Otan juuri pyörintänopeusanturia irti. Ei olis eka kerta kun joutokäynnillä induktiivianturin ulostus on mitä sattuu.
kake00 kirjoitti:Täällä samaa vikaa, tosin tekee lämpimänä sitä, varsinkin kun asettuu matalammalle joutokäynnille.
Enää ei oikein keksi mitä vois vielä vaihtaa, ecu ja suuttimet vaihtamatta. Vikakooi jonka tekee on multiple missfires. Välillä tekee myös pitkää starttia tai ei ekalla syty ollenkaan.
Tuntuu että kävis rikkaalla kun tekee sitä humppaamista. Matala joutokäynti ruiskutusaika 4ms, korkealla jolloin käynti paranee aika 2ms ??!?
Ärsyttävä vika!! tai täällä hyväksytty jo ominaisuudeks.
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Kasvaako induktiivianturin resistanssi lämpimässä?
Ohjearvo anturille 20 asteen lämpötilassa on 860 ohmia plus miinus 70 ohmia.
Tuosta saan mittausarvoksi 951 ohmia.
Ohjearvo anturille 20 asteen lämpötilassa on 860 ohmia plus miinus 70 ohmia.
Tuosta saan mittausarvoksi 951 ohmia.
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Ei anturin resistanssi kovin merkittävästi muutu lämpötilan mukaan. Anturissa on käämilankaa, joten käämityksen resistanssi muuttuu sen verran mikä on kuparilangan ominaisresistanssin lämpötilakerroin. Joten ei näyttele suurta roolia tuossa kokonaisresistanssissa. Suurimmaksi osaksi resistanssin määrää johtimen halkaisija ja langan pituus. Tuo mittaamasi resistanssi on aivan kelvollisella "hehtaarilla" ottaen huomioon myös käytetyn resistanssimittarin (yleismittarin) tarkkuuden tietyllä mittausalueella.
Näiden antureiden viallisuus yleisesti johtuu käämilangan sydänaineen ominaisuuksien muuttumisesta ja ne eivät siten anna kunnollista signaalia. Ongelma ilmenee yleensä lämpimän moottorin (anturin lämpötila noussut lämpöjohtumisen vuoksi) käynnistämisessä.
Kyllä edelleen uskoisin ongelman olevan joko kaasuläppäkotelossa tai sitten hyvin pieni imuvuoto jossain. Onko muuten jarrutehostimen alipainejärjestelmän vuodot myös tutkittu kaiken muun ohessa?
Näiden antureiden viallisuus yleisesti johtuu käämilangan sydänaineen ominaisuuksien muuttumisesta ja ne eivät siten anna kunnollista signaalia. Ongelma ilmenee yleensä lämpimän moottorin (anturin lämpötila noussut lämpöjohtumisen vuoksi) käynnistämisessä.
Kyllä edelleen uskoisin ongelman olevan joko kaasuläppäkotelossa tai sitten hyvin pieni imuvuoto jossain. Onko muuten jarrutehostimen alipainejärjestelmän vuodot myös tutkittu kaiken muun ohessa?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Kaasupolkimen asentoanturista sain tällaisia arvoja ulos.
Signaalijännite:
P1 anturi poljin pohjassa 1,34 kOhmia, polkin joutokäynnillä 1,31 kOhmia
P2 anturi poljin pohjassa 1,83 kOhmia, poljin joutokäynnillä 1,40 kOhmia
Ohjearvot WIS:sin mukaan P1 1,2 plus miinus 0,4 ja P2 1,7 plus miinus 0,8
Signaalijännite:
P1 anturi poljin pohjassa 1,34 kOhmia, polkin joutokäynnillä 1,31 kOhmia
P2 anturi poljin pohjassa 1,83 kOhmia, poljin joutokäynnillä 1,40 kOhmia
Ohjearvot WIS:sin mukaan P1 1,2 plus miinus 0,4 ja P2 1,7 plus miinus 0,8
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Kaasupolkimella ei pitäisi olla tyhjäkäynnin kanssa mitään tekemistä, koska läppäkotelo hoitaa joutokäynnin itsenäisesti. Olennaisempaa olisi minusta tutkia läppäkotelon asentoantureiden antamat signaalit. Antureita on kaksi ja ne toimivat päinvastoin. Aina kuitenkin niiden antaman jännitteen summa pitää olla 5V.
Pitäisin hyvin mahdollisena sitä, että läppäkotelo "heiluttaa" läpän asentoa hervottomasti sisäisen vian vuoksi, joten käynti seilaa. Syytä tähän pitäisi sitten tutkia. Testerillä näkee asentoantureiden signaalitiedon ja myös läppämoottorin ohjaustiedon (pwm-signaali). Edelleen hyvin pieni imuvuoto jossain voisi myös mielestäni johtaa tähän.
Pitäisin hyvin mahdollisena sitä, että läppäkotelo "heiluttaa" läpän asentoa hervottomasti sisäisen vian vuoksi, joten käynti seilaa. Syytä tähän pitäisi sitten tutkia. Testerillä näkee asentoantureiden signaalitiedon ja myös läppämoottorin ohjaustiedon (pwm-signaali). Edelleen hyvin pieni imuvuoto jossain voisi myös mielestäni johtaa tähän.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 Aero B207R joutokäynti humppaa ja kone rytkyy?
Kokeiltu jo toisella läpällä. Kokeilen huomenna vielä kolmannella.
Seuraavat imuvuodot tarkistetaan sitten alumiiniosista tunkeumanesteellä.
Seuraavat imuvuodot tarkistetaan sitten alumiiniosista tunkeumanesteellä.