9-3 Aeron B207R moottorissa lienee jonkinsortin vikaa. Kaikki hyvät tarkastuskohteet/ideat ovat tervetulleita.
Ongelma on seuraavanlainen: etenkin kylmällä moottorilla käynnistäessä kun joutokäynti asettuu halutulla tasolle, alkaa kone humppaamaan ja rytkymään. Ei tee tätä välttämättä aina eikä kovinkaan kauaa. Lämpimällä moottorilla ongelmaa ei ilmene. Auto pelaa muuten hienosti ja kiertää koko alueen läpi. Kun ongelma ilmenee, 2 ja 3 -pyttyihin kirjautuu Missfirejä. Mitään vikakoodeja ei ongelmasta tule. Jos joutokäyntinopeuden pakottaa ohjelmallisesti 100rpm ylös, vika ei tule koskaan esiin.
Seuraavat toimenpiteet jo tarkistettu:
- Ilmavuodot (90 asteen letkut koneen etupuolella, ahtoputket ja muut alipaineletkut)
- Kaasuläppäkotelon puhdistus/koitettu myös toisella läpällä
- Magneettiventtiilit vaihdettu ristiin
- Uudet sytytystulpat, puolia vaihdeltu ristiin ja kokeiltu uusia
Onko nyt syytä vaan käyttää venttiilikoppa irti ja tarkistaa ajoitus? Järki sanoisi, että jos se olisi pykälän pielessä, niin kone voisi oirella muutenkin ja tulla jotain vikakoodeja? Onko mahdollista, että ketjunkiristin ei toimi oikein eikä saa oikeaa painetta kiristääkseen ketjua tarpeeksi käynnistäessä autoa (lämpimillä öljyillä/koneella ongelma ei tosiaan ilmene)
Mielellään lähtisin selvittämään tätä vikaa sulkemalla ensin pois kaikki helposti tarkastettavat kohteet, ettei tarvitsisi koko moottoria alkaa purkamaan.
Autosta löytynyt öljyinen korjauskirja (jossa merkintöjä pako, sekä imunokkien ajoituksesta sekä ketjusta) viittaisi siihen, että hattu on saattanut olla autosta irti. Tätä ajatusta vahvistaa vielä se, että tiivisteitä on uusittu, pultinkantoja nirhattu ja letkut/johtosarjat kiinnitetty suurimmalta osin nippusiteillä ja vähän "sovellettuja reittejä" pitkin.
Kaikki apu ja keskustelu on tervetullutta, suuret kiitokset siis jo etukäteen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)