Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2217
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

hasha kirjoitti:Sit ei muuta ku Redlinet sisälle ja kokeilemaan. Ei se siitä ainakaan rikki mene.

Jos muuten parempaa tuntumaa haluaa, niin kannataa heittää nämä palikat kiinni:

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=850 tämä tekee jo mukavan muutoksen

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=745 jäykistää vaihdekepin kehikkoa

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=516 lyhentää liikettä pituussunnassa oleellisesti

Näiden kanssa keppi on jämäkkä ja jotain ihan muuta kuin tehtaalta tullessa. Pikkasen jäykempi käyttää tuolla shortshifterilla mutta tuntuma paranee mielestäni niin paljon, että lisäjäykkyys ei haittaa.
Onks kellään näistä kilkkeistä lisää kokemuksia jaettavaksi? 3-4v takainen juttu. Nuo kaksi ensiksimainittua kiinnostaisi ainakin.
Entä Redlinet vs punaviinit ym vaihtoehtoiset öljyt pidempiaikaisessa käytössä.
Saab 9-3 X 2.0T -10

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1557
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja timpetti »

NG900T kirjoitti:
hasha kirjoitti:Sit ei muuta ku Redlinet sisälle ja kokeilemaan. Ei se siitä ainakaan rikki mene.

Jos muuten parempaa tuntumaa haluaa, niin kannataa heittää nämä palikat kiinni:

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=850 tämä tekee jo mukavan muutoksen

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=745 jäykistää vaihdekepin kehikkoa

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=516 lyhentää liikettä pituussunnassa oleellisesti

Näiden kanssa keppi on jämäkkä ja jotain ihan muuta kuin tehtaalta tullessa. Pikkasen jäykempi käyttää tuolla shortshifterilla mutta tuntuma paranee mielestäni niin paljon, että lisäjäykkyys ei haittaa.
Onks kellään näistä kilkkeistä lisää kokemuksia jaettavaksi? 3-4v takainen juttu. Nuo kaksi ensiksimainittua kiinnostaisi ainakin.
Entä Redlinet vs punaviinit ym vaihtoehtoiset öljyt pidempiaikaisessa käytössä.
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=745 jäykistää vaihdekepin kehikkoa -> en huomannut radikaalia muutosta

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=516 lyhentää liikettä pituussunnassa oleellisesti -> huomasin muutoksen, ihan rahansa väärti on.

http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=850 -> odotin kai liikoja, mutta en havainnut kovin suurta muutosta. Vaihtajan tankoja oli 1 ttu säätää, eikä saaneet kohdilleen merkkihuollossakaan... Täysin Taliaferron ohjeen mukaan kasasin kepin tuolla short shifterillä.

Tätä olen miettinyt, miten vaikuttaisi:

https://www.ebay.com/itm/F40-Getriebe-Z ... :rk:1:pf:0
2008 Saab 93 Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 93 Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
1987 Saab 900 Turbo M #87

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3954
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Millaset noi genuiesaabin rahdit on tänne suomeen
Ison lätäkön takaa monesti rahdit kallimpia ku osat :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1557
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Saab.96 kirjoitti:Millaset noi genuiesaabin rahdit on tänne suomeen
Ison lätäkön takaa monesti rahdit kallimpia ku osat :lol:
Kannattaa kerätä kimppa.

Rahdit PLUS muistakaa että tulli pyytää rahaa kanssa..

eBay kannattaa plarata läpi ja brittien/Saksan autovirivirifirmat.

(Hiljattain tilasin B207:aan ARP kansipultit jenkeistä halvemman hinnan vuoksi eikä tullut kuin 17 euroa kalliimmaksi kuin Suomesta (https://www.jmtuonti.fi/) :lol: :lol: :lol: )
2008 Saab 93 Linear Business SS 1.8t A5 (KA)
2005 Saab 93 Aero CV 2.0T M5 (KR)
1988B Saab 9000CC 2.0T man. Red Box (PR)
1987 Saab 900 Turbo M #87

Keltsu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 18:22
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja Keltsu »

Tulihan ne öljyt tuonne laatikkoon vaihdettua vihdoin. Autossanihan oli se laatikon tyhjennystulppa hirttänyt niin lujasti kiinni, että se vain nuljaantui pyöreäksi. Porasin sitten 8-millin poralla siihen tulppaan uuden reijän ja hakkasin siihen torxhylsyn ja annoin hieman lämpöä, niin aukeshan se sitten lopulta. :D Red linen MTL:t meni sisään, mutta kakkos vaihteelle vaihto ei oikeestaan parantunut, niin kun arvelinki. Mutta, muut vaihteet sitten menevätkin aika jouheesti päälle, joten ei turhaan tullut vaihdettua.
Voisko tuohon kakkosvaihteen huonoon päälle menoon vaikuttaa huonot moottorin tukikumit?
Saab 9-3ss aero -03

NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2217
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

timpetti kirjoitti:
Tätä olen miettinyt, miten vaikuttaisi:

https://www.ebay.com/itm/F40-Getriebe-Z ... :rk:1:pf:0
Kokeilkaas nyt joku :mrgreen:

Vähän alkaa ottamaan pattiin nää tässäkin topicissa kuvatut F40:n ominaisuudet.
5-vaihteista kakkoskulkinetta paljon mukavampi kepittää.
Pitänee jotain shortshifteneriä jo vakavasti harkita samoin punkkujen tilalle redlineä.
Saab 9-3 X 2.0T -10

NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2217
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Itse itselleni vastaten, että tuli sitten harrasteltua tuo 4h-techin shortshifteri autoon ja samalla vaihdettua redline mtf ölpät, ja olen muutokseen tyytyväinen :) Makuasioita varmaankin, mutta on just meikäläisen makuun tuo lyhyempi vaihdekepin liike alkp.verrattuna.
Näillä nollakeleillä ensikokemuksena vaihteetkin muljahtavat tuntuvasti liukkaammin pykälään.

Varmaankin täysin vastaava lopputulos edullisemmalla maptunin tai genuinesaabin sortsifterilläkin, mutta tämä 4h-tech valinta siksi, että vähän epäilytti tuo lopputulos, joten tällä ratkaisulla voi helposti palata alkuperäiseen ja heivata murikka vaikka Kuusakoskelle jos ei miellytä tuhoamatta vaihdekeppiä... 5/5
Saab 9-3 X 2.0T -10

turku900
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:52
Paikkakunta: turku

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja turku900 »

@NG900T Itsekkin miettinyt shortshifterin asennusta. Tuo asentamasi on tarkoitettu F35, 5 loviseen, laatikolleko?
Saab 9-3 1.8t SS man -04

NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2217
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

turku900 kirjoitti:
To Maalis 21, 2019 11:44
@NG900T Itsekkin miettinyt shortshifterin asennusta. Tuo asentamasi on tarkoitettu F35, 5 loviseen, laatikolleko?
F40 laatikkoon (tuolla 2.8V6 alla), mutta löytyy näemmä F35 kans.
https://www.short-shifters.com/products/saab/9-3-ii/
Saab 9-3 X 2.0T -10

Blacktor
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2016 17:46

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja Blacktor »

Jätän tämän vain tähän: viewtopic.php?f=15&t=179478

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

900i kirjoitti:
Ti Touko 08, 2018 19:27
https://webshop-fi.saabparts.com/new-pr ... er-unit311

Nyt on webshopissakin tuo vivusto. Eikä oo kallis
Eiks se tämä ole kun tuo vanha linkki ei enää toimi
https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... er-unit311

manuLe
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Vanha topikki mutta aihe ajankohtainen... Aiemmin jossain toisessa ketjussa kyselin täatä mutta sitä en nyt löytänyt.
Eli itellä 1.9 TTiD 9-3X:ssä 6-lovinen manuaali takertelee etenkin kylmänä. Kolmonen pahiten, kakkonen ja toisinaan myös ykkönen jonkin verran. Öljyiksi vaihdettu Redline MTL, vähän ylitäyttöäkin kun ensin kokeilin sillä 2,2 l eikä auttanut, mutta ei se puolen litran lisääminenkään mitään muuttanut. Ei myöskään RVS-käsittely. Muuten vaihteet menee ihan nätisti päälle mutta kylmänä takertelua ja kolmosen kanssa tuntuvaa rusahteluakin, vaikka kuinka koittais hitaasti ja varovasti laittaa pykälää sisään.
Onkohan tossa nyt ongelma synkroissa, vaihteensiirtäjässä vai missä? Vai pitääkö vielä koittaa sitä Opelin 3,2l täyttömäärää ensin?
Ärsyttää kun auto on muuten hyvä, mukava ja tehokas (kävi just vähän aikaa sitten optimoinnissa), mutta ripeät kiihdytykset kärsii vaihtamisen vaikeudesta. Eikä mun mielestä muutenkaan kuuluis jatkuvasti joutua miettimään vaihtamista ajaessa...
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu, egr off

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuinka paljon oot ajanu RVS-käsittelyn jälkeen?

manuLe
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Tammi 14, 2018 14:51

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja manuLe »

Noin 5500 kilsaa oon ajanu Redlinen ja RVS:n kanssa. Muuten tuntuu että vähän jouheammin sujuu vaihtaminen ku ennen, mutta tuo takertelu etenkin kolmosen kanssa on ja pysyy...
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu, egr off

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5558
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 9-3 SS 2008 6MT vaihteistovaivaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiköhän se rvs ole jo tehnyt jo voitavansa noilla kilsoilla.

Luultavasti ei öljyä lisäämällä/vaihtamalla tokene. Melkein rupeisin ettii uutta laatikkoa, noitahan oli joitakin malleja uutenakin edukkaasti muttei nyt näkyny pikaisella vilkaisulla.

Vastaa Viestiin