Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tänään kävin hakemassa vuokravenetrailerin ja huomasin Teboilin pihassa että mitkään kärryn valot eivät toimineet, kun töpseli oli kiinni Saabissa. Koitin viereistä traileria, ja sama vika. Molemmissa trailereissa oli ledivalot. Omassa kärryssä ei ole ollut ongelmia valojen toiminan kanssa, ja siinä on hehkulankavalot. Autossa 13-napainen pistorasia, jossa muutoskappale 7-napaiselle.

Vedin kärryn tontille ilman valoja, vedettiin vene trailerin päälle ja traileri kiinni pari vuotta vanhaan Toyota RAV4:ään. Kaikki valot toimi moitteitta.

Ilmeisesti tuo Saabin vetokoukkusähköjen yksikkö ei anna kärryn pistokkeeseen sähköjä jos ei havaitse niissä kuormaa. Ja olisikohan näin, että noista ledivaloista ei tule kuormaa riittämiin, jotta auto kytkisi kärryyn sähköjä?

Onko kellään vastaavia kokemuksia ja mitään ehdotuksia miten ongelman voisi ratkaista? Ei sitä vuokrakärryn valoja viitsinyt lähteä sörkkimään, ja oltiin onneksi valoisaan aikaan liikenteessä, eikä traileria vedetty vene päällä Saabilla, eli jarruvalot ja -vilkut kyllä näkyi kaikille perässä tulleille.

Sen verran vielä sivuhuomautuksena, että Toytoalla kärryä kiskoessa kävi niin, että kolmannella käynnistyskerralla ei moottori yhtäkkiä käynnistynyt. Kävin irottamassa trailerin pistokkeen, ja kone käynnistyi normaalisti, eikä sammunut kun laitoin töpselin taas seinään. Että oli Toyotallakin joku allergia tuon trailerin sähköihin :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Onko kellään vastaavia kokemuksia ja mitään ehdotuksia miten ongelman voisi ratkaista?
Toinen 13->7 -adapteri, jonka aukoo ja jonka sisään laittaa rinnakkaisvastukset hämäämään valodiagnostiikkaa?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
anttimak
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: To Elo 11, 2011 07:43
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja anttimak »

Itselläni oli kans vähän vastaavia ongelmia isäukon kärryn kans, johon oli juuri vaihtanut LED valot. Muistaakseni kaikki valot toimivat, mutta jotain sekoilua oli vilkun ja jarruvalon välillä...disco hommia. Ongelma kuitenki korjaantui itsestään tai en siitä sitten välittänyt.. en piru vie nyt saa päähäni teinko sille jotain vai miten se meni. Kärryn valot kuitenkin toimineet 100% oikein isän mazdassa.

Kohta taas kärryä tarvin niin täytyypä ajatuksen kans katella uudestaan.
9-3 2,0t BP SC -08
Ex:9-3 TiD SC -08
Ex: 9-5 Aero AT wagon -00
#6744
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja AZP »

aero kirjoitti:Toinen 13->7 -adapteri, jonka aukoo ja jonka sisään laittaa rinnakkaisvastukset hämäämään valodiagnostiikkaa?
Saattaapi olla ainoa toimiva ratkaisu. Mahtaako tuo laitteisto haistella kaikkien valojen olemassaoloa, vai riittäisiköhän yksi vastus esim. parkkien piuhaan?

Sinänsä erikoista, että auto, jonka parkit ja takavalot on toteutettu ledein, on suunniteltu siten, että ledivalollinen peräkärry ei toimi oikein :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Saattaapi olla ainoa toimiva ratkaisu. Mahtaako tuo laitteisto haistella kaikkien valojen olemassaoloa, vai riittäisiköhän yksi vastus esim. parkkien piuhaan?
Ei mitään hajua, tuli vaan äkkiseltään mieleen että noin valonvalvontoja huijataan muutenkin ledien kanssa touhutessa.
AZP kirjoitti:Sinänsä erikoista, että auto, jonka parkit ja takavalot on toteutettu ledein, on suunniteltu siten, että ledivalollinen peräkärry ei toimi oikein :roll:
Kieltämättä. Mulla ei ikinä ollut kärryn valojen kanssa mitään (autosta johtuvaa) ongelmaa, mutta en tainnut SC:llä koskaan kiskoa ledikärryä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tonyyqi
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 20:26
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja tonyyqi »

03 Aeron perässä tullut kiskottua ledivalollista kärryä, ainoana ongelmana että jää ledit vilkkumaan hetkeksi sammumisen jälkeen.(hehkujen hidasjäähdytystoiminto, ledi kerkee syttymään)
Muutren valot vilkkuineen rokannut komeasti.
#5224
9-3SS 2.0t Aero -03 Steg 1
Kuvat | Videot
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja A.L. »

Kai se vaatii joka valolle vastuksen. Itsellä oli ledit ja kaikki pelitti jotenkin, mutta enimmäkseen valot välkyttelivät omia aikojaan. Parkkien toiminnasta tuli moitteetonta, kun kytkin rinnalle 2x5w sarvivalon per puoli. Tämän jälkeen kuitenkin vilkut ja jarruvalot välähtelivät samalla tahdilla kuin ennen. Lopuksi ratkaisin ongelman laittamalla kärryyn normaalit valot ja ledit meni myynnissä olleeseen vanhaan kärryyn. Siinä ne näytti pelaavan hienosti kun kärryä haettiin vanhemmalla väyläsähköttömällä autolla.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
arttup
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Su Helmi 01, 2015 01:07

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja arttup »

Itse olen vetänyt muutaman kerran ledillistä autotraileria ja on erikoista käyttäytymistä valoilla:

Aluksi ei toiminut lainkaan, epäilin töpseliä kun kärri pelas muilla autoilla, sitten n. 250 km reissulla valot kerran välähtivät. Sen jälkeen oli taas hiljaista.

Toinen reissu alkoi taas pimeissä merkeissä kunnes valot yhtäkkiä kesken ajon syttyivät ja paloivat onnellisina matkanmääränpäähän asti, siltä reissulta pois tullessa aloin panna merkille erään merkittävän seikan valojen toiminnan kannalta!

Saabissa päällä olevat sähkölaitteet haittaavat kärrin valojen toimivuutta, kun kytken penkinlämmittäjät, takalasin lämmittäjän, radion, puhaltimen, ja käytän nightpanelia alkaa valot pelaamaan loistavasti, yhdenkin näistä päälle laittaeassa valot sammuu n. 2 sek. Päästä ja taas syttyvät pienellä viiveellä kun otan sähkölaitteen pois käytöstä. Myös jarru valot, pitkät valot ja sumuvalot sammuttaa kärrin ledit. Ajon aikana kärrin vilkut villkuvat nopeaan tahtiin vuorotellen kokomatkan ajan , paloi muut valot tai ei, myös auton sammutuksen jälkeen jonkin aikaa tai auton ollessa parkissa ja oven avatessa alkaa vilkkuminen.

Eli jos joudut vetämään ledi kärriä kannattaa kokeilla ottaa sähkölaitteita pois jos auttaisi ledejä palamaan, aika ärsyttävä ja vaarallinen vika jokatapauksessa.
"Saatan olla saabilla"
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^Se ei ole vika, vaan ominaisuuus :!:

Vetokoukun sähkösarjan ohjauslaite (trailer module) vaatii toimiakseen oikean kuorman siihen kytketyiltä polttimoilta. Tavalliset ledpolttimot eivät vastaa normaaleja hehkuja (5W/21W) kuormitukseltaan. Toimivat aivan miten sattuu. Periaatteessa tulkitaan, ettei perään ole kytketty mitään, joten sähköjä sinne ei ohjata.

Käyttämällä ledpolttimoita, joissa on "keinokuorma" vastaamassa vaadittavaa kuormaa (tehoa), on sitten toimivampi tapa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei olisi välttämättä huono idea tehdä sähkötökkeliin irtonaista jatkolliitosta, johon jemmaisi sopivat tehovastukset. Tökkää sitten auton ja kärryn väliin jos kehissä on kärry, jonka ledit ei auton kanssa juttele. Ei tarttisi pelätä lainakärryjäkään.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Miikhail
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2015 22:58
Paikkakunta: Sjoki

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja Miikhail »

Tuli asennettua Led- peruutusvalot (2 x 35w) + (2 x 12w)
Ja 13 napainen pistoke Saabin vetämään hevoskärryyn...
Muuten pelittää hienosti, valot toimii pakilla hienosti, MUTTA
parkkivirran aikana peruutusvaloihin Tulee jotain "vuotovirtaa",
joka saa kaikki 4 ledilamppua räpsähtelemään säännöllisellä rytmillä .


Millaisen / minkä kokoisen "Vastuksen" tuonne peruutusvalon johdotukseen
pitäisi asentaa, jotta räpsytys Katoaisi ...?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

AZP kirjoitti:Mahtaako tuo laitteisto haistella kaikkien valojen olemassaoloa, vai riittäisiköhän yksi vastus esim. parkkien piuhaan?
Ainakin kaikille peräkärrynkin valoille on omat vikailmoitukset, josta voisi päätellä, ettei ihan yksi vastus riitä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Miikhail kirjoitti:Millaisen / minkä kokoisen "Vastuksen" tuonne peruutusvalon johdotukseen
pitäisi asentaa, jotta räpsytys Katoaisi ...?
Niin, onko se nyt sitten polttimoiden testailu vai "hidasjäähdytyssykli", mutta LEDithän toimivat sen kestäessä juuri noin, niinkuin tässä ja monessa muussa aiemmassa ketjussa on puhuttu. LED kun syttyy ilman viivettä vs. hehkulampun hidas syttyminen. (Kertovat kyllä hehkuistakin pystyvän erottamaan tuon välkynnän jos oikein umpipimeässä testijakson aikana tiirailee).

Mistään viastahan ei ole kysymys, joten siinä mielessä voi antaa räpsyä ihan vapaasti. Jos tuota haluaa kitkeä pois, niin en ole varma auttaako vastus tuolla mitään itse räpsyntään. Oma järki sanoisi, että kondensaattorit peruutusvaloihin lisättynä voisivat suodattaa nuo testailupiikit niin etteivät ehdi ledeille asti. Paljonko faradeita tarvitaan ja mita muuta pitää huomioida, ei hajuakaan: olen sähköjen/elektroniikan suhteen pelkkä kotikemisti, eikä kolkin ledinvilkutuskesytyksestä ole omakohtaisia kokemuksia kun oma kärry on (vielä) ledittämttä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En saanut kunnolla selvää että onko tässä pakkivaloasiassa kysymys...

a) pakkivalojen syttyessä, kun pakki kytketty, ledpakkivalot villkkuu
b) pakkivalot vilkkuvat (nopea välähdys), vaikka pakkia ei olisi kytketty

Vastaukset...

a) valoille mahtaa tulla sähkökeskukseta nk. pulssitettu (sykkivä) tasajännite ->
led reagoi tähän nopeasti, joten se näyttää välkkyvän. Toisin kuin hidas hehku.

b) autossa on jopa sammuttamisen jälkeen käynnissä polttimoiden testaus hyvin nopealla testijännitteellä. Se saa aikaan ledin välähtämisen. Toisin kuin taas hidas hehku ei ehdi reagoida.

Tuohon kohtaan a) voidaan todeta, että yleisesti käytetään elektronisesti ohjattua hakkuria jännitteen vakavointiin. Siinä auton antamaa "raakajännitettä", jonka suuruus vaihtelee eri syistä, pätkitään siten, että jännitteen tehollisarvo vastaa jotain tiettyä halutua jännitettä. Yleensä hiukan yli 13 volttia. Kyseisessä hakkurissa ei ole alipäästösuodatusta (sarjakela+rinnankonkka), jolla lähtöjännite saataisiin tasaiseksi. On tarpeeton, koska polttimot ovat hitaita, ja ne eivät reagoi pätkivään sähköön ja palavat siten tehollisarvoa vastaavalla kirkkaudella. Ongelmat tulee esiin led polttimoilla, mutta niitähän ei ole näihin ajateltu kytkettäväksi.

Tuohon kohtaan b) voidaan todeta, että ihan kaikkia testausprosesseja ei aina tahdo ymmärtää. Esimerkiksi se, että miksi auton sammuttamisen jälkeen jää joksikin aikaa testaus päälle?
Ajon aikana tottakai polttimoita testaillaan ja ne, jotka palavat, ovat jo automaattisesti testauksen piirissä. Tässä tilanteessa periaatteessa on ymmärrettävää, että vielä ei-käytössä olevia polttimoita jo testataan ennakoivana toimenpiteenä esim. pakkivalo.

Välkkymisen estäminen kondensaattorilla :idea: Tarkoitan testauspulssia :!:
Sinällään ihan toimiva ajatus, mutta...
Myös tässä kytkennässä pitää saada aikaan alipäsätösuodatus, mutta nyt puuttuu kela. Näin ollen tuon suodatus tapahtuu RC-piirin aikavakion avulla. R eli resistanssi on nyt johtimen resistanssi sähkökeskuksesta polttimolle. Se ei luonnollisestikaan ole järin suuri, joten on hyvin ilmeistä, että vastaavasti kondensaattorista tulee suuri. Tähän vaikuttaa olennaisesti myös tuon testijännitepulssin kesto. Voidaan siis päätyä siihen, että johtimen resistanssin ja kondensaattorin kapasitanssin aikavakion pitää olla yhtä suuri kuin jännitepulssin kesto.
Oletetaan pulssin kestoksi vaikka 0,1 sekuntia ja johtimen resistanssiksi 0,5 ohmia. Päädytään kondensaattoriin, jonka arvo on 0,2 Faradia!
Vaikka nuo arvot olivat "hatusta" ollaan kuitenkin oikealla "hehtaarilla". Nähdään siis, että mitkään edes tuhannen mikroFaradin konkat eivät riitä.
Ei siis ole mitään järkeä edes suunnitella asentavansa konkaa jonnekin polttimon kannalle estämään välähtelyä. Pitäisi käyttää myös kelaa, jolloin tilanne muuttuu merkittävästi.

ps. tuon ledin välähtelyn sen palaessa, kun sinne tulee tuo pulssisähkö, on huomattavasti helpompi tapaus. Syynä sihen on se, että tuon hakkurin taajuus on suuri, luokkaa kymmeniä ... satoja kilohertzejä. Siinä jo pelkkä konkka parantaisi tilannetta.
Esim. hakkurin taajuuden ollessa 50 kHz, riittäisi n. 40 mikrofaradin konkka polttimon rinnalla tasoittamaan tuon pulssisähkön riittävästi eikä ledin pitäsi enää välkättää.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärryn LED-valot ei toimi Saabin perässä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkan...

Sellainen vielä unohtui, että tuossa polttimon testausjännitteen "eliminoimisessa" pitää käyttää käytännössä suurempaa konkkaa kuin tuo laskemani 0,2 F, koska konkka ei saa ehtiä varautua tuon jännitepulssin aikana.
Sekin on toinen juttu, että mitä auton testauspiiri "tykkää", kun se näkee oikosulun testauksen aikana. Tämähän johtuu siitä, että tuo konkka aiheuttaa suuren kuorman, kun se on varautumisvaiheessa.

Osahan ei välitä tästä valojen välähtelystä mikä jää joksikin aikaa päälle. Onpahan jännä näky.
Sen sijaan tuon ajonaikaisen välähtelyn poistaminen on paljon tärkeämpää. Mutta.. sehän olikin jokseenkin toteutettavissa. Toinen juttu sitten on, onko se vaivan arvoista alkaa virittelemään konkkia polttimon kannan tuntumaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin