En saanut kunnolla selvää että onko tässä pakkivaloasiassa kysymys...
a) pakkivalojen syttyessä, kun pakki kytketty, ledpakkivalot villkkuu
b) pakkivalot vilkkuvat (nopea välähdys), vaikka pakkia ei olisi kytketty
Vastaukset...
a) valoille mahtaa tulla sähkökeskukseta nk. pulssitettu (sykkivä) tasajännite ->
led reagoi tähän nopeasti, joten se näyttää välkkyvän. Toisin kuin hidas hehku.
b) autossa on jopa sammuttamisen jälkeen käynnissä polttimoiden testaus hyvin nopealla testijännitteellä. Se saa aikaan ledin välähtämisen. Toisin kuin taas hidas hehku ei ehdi reagoida.
Tuohon kohtaan a) voidaan todeta, että yleisesti käytetään elektronisesti ohjattua hakkuria jännitteen vakavointiin. Siinä auton antamaa "raakajännitettä", jonka suuruus vaihtelee eri syistä, pätkitään siten, että jännitteen tehollisarvo vastaa jotain tiettyä halutua jännitettä. Yleensä hiukan yli 13 volttia. Kyseisessä hakkurissa ei ole alipäästösuodatusta (sarjakela+rinnankonkka), jolla lähtöjännite saataisiin tasaiseksi. On tarpeeton, koska polttimot ovat hitaita, ja ne eivät reagoi pätkivään sähköön ja palavat siten tehollisarvoa vastaavalla kirkkaudella. Ongelmat tulee esiin led polttimoilla, mutta niitähän ei ole näihin ajateltu kytkettäväksi.
Tuohon kohtaan b) voidaan todeta, että ihan kaikkia testausprosesseja ei aina tahdo ymmärtää. Esimerkiksi se, että miksi auton sammuttamisen jälkeen jää joksikin aikaa testaus päälle?
Ajon aikana tottakai polttimoita testaillaan ja ne, jotka palavat, ovat jo automaattisesti testauksen piirissä. Tässä tilanteessa periaatteessa on ymmärrettävää, että vielä ei-käytössä olevia polttimoita jo testataan ennakoivana toimenpiteenä esim. pakkivalo.
Välkkymisen estäminen kondensaattorilla
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Tarkoitan testauspulssia
Sinällään ihan toimiva ajatus, mutta...
Myös tässä kytkennässä pitää saada aikaan alipäsätösuodatus, mutta nyt puuttuu kela. Näin ollen tuon suodatus tapahtuu RC-piirin aikavakion avulla. R eli resistanssi on nyt johtimen resistanssi sähkökeskuksesta polttimolle. Se ei luonnollisestikaan ole järin suuri, joten on hyvin ilmeistä, että vastaavasti kondensaattorista tulee suuri. Tähän vaikuttaa olennaisesti myös tuon testijännitepulssin kesto. Voidaan siis päätyä siihen, että johtimen resistanssin ja kondensaattorin kapasitanssin aikavakion pitää olla yhtä suuri kuin jännitepulssin kesto.
Oletetaan pulssin kestoksi vaikka 0,1 sekuntia ja johtimen resistanssiksi 0,5 ohmia. Päädytään kondensaattoriin, jonka arvo on 0,2 Faradia!
Vaikka nuo arvot olivat "hatusta" ollaan kuitenkin oikealla "hehtaarilla". Nähdään siis, että mitkään edes tuhannen mikroFaradin konkat eivät riitä.
Ei siis ole mitään järkeä edes suunnitella asentavansa konkaa jonnekin polttimon kannalle estämään välähtelyä. Pitäisi käyttää myös kelaa, jolloin tilanne muuttuu merkittävästi.
ps. tuon ledin välähtelyn sen palaessa, kun sinne tulee tuo pulssisähkö, on huomattavasti helpompi tapaus. Syynä sihen on se, että tuon hakkurin taajuus on suuri, luokkaa kymmeniä ... satoja kilohertzejä. Siinä jo pelkkä konkka parantaisi tilannetta.
Esim. hakkurin taajuuden ollessa 50 kHz, riittäisi n. 40 mikrofaradin konkka polttimon rinnalla tasoittamaan tuon pulssisähkön riittävästi eikä ledin pitäsi enää välkättää.