9-3 SS 2.0t 04- Oikea etupää kolisee

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
anavaan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 07:47

9-3 SS 2.0t 04- Oikea etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja anavaan »

Eli pelkääjän puolelta edestä kuuluu kolinaa, ääni kuuluu ainoastaan epätasaisella tiellä/möykyt, aivan kuin joku olisi irti.

Ongelma alkoi kun vaihdoin eteen uudet iskarit,jouset,koiranluut,kääntölaakerit ja iskarin levyt. Kuskinpuoli ok, koitin kiristellä/tarkastaa kaikki uudestaan mutta ei vaikutusta. Ääntä tosiaan ei kuulunut vielä vanhoilla osilla.

Korjausten syy oli kuskinpuolen kääntölaakerin/jousen narina joka sentään korjaantui.

Koitan vielä saada videota äänestä jos olisi apua.
MikkoLaine
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Huhti 16, 2014 19:13
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: 9-3 SS 2.0t 04- Oikea etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja MikkoLaine »

onhan tuolla niveliä/puslia jotka ääniä aiheuttelee... autoa ylös ja tsekkailemaa. alapallo? tukivarren puslat? kallistuksenvakaajan puslat?
96 1.5 v4 -76
9-5 stw 2.0t -02 - purkuauto, osia myynnissä
9-5 stw 2.0T -02
99 GL 2.0 -84 - myytävänä, yv:llä lisätietoja
900S 3d -90
Gnek
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Joulu 25, 2017 19:13

Re: 9-3 SS 2.0t 04- Oikea etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Gnek »

Jos kolina alkoi välittömästi rempan jälkeen, voisi äkkiseltään ajatella että koiranluu on jäänyt löysälle tai yläpää ei ole kunnolla kiinni tai pohjassa asti. Ehkä kannattaa nostaa ylös ja riuhtoa koiranluuta aika rajusti ja testata jousipaketin mahdollista välystä pystysuunnassa, vaikka niin että joku katsoo konehuoneen puolelta tarkkaan kiinnityksiä samalla kun kampeaa tukivartta.

Ja jos käytössä on MAPCO koiranluut, voi olla että ne on kestänyt sen 1.4 km ja kolisee :wink:
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 SS 2.0t 04- Oikea etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja petrisa »

MikkoLaine kirjoitti:onhan tuolla niveliä/puslia jotka ääniä aiheuttelee... autoa ylös ja tsekkailemaa. alapallo? tukivarren puslat? kallistuksenvakaajan puslat?
Gnek kirjoitti:Jos kolina alkoi välittömästi rempan jälkeen, voisi äkkiseltään ajatella että koiranluu on jäänyt löysälle tai yläpää ei ole kunnolla kiinni tai pohjassa asti. Ehkä kannattaa nostaa ylös ja riuhtoa koiranluuta aika rajusti ja testata jousipaketin mahdollista välystä pystysuunnassa, vaikka niin että joku katsoo konehuoneen puolelta tarkkaan kiinnityksiä samalla kun kampeaa tukivartta.

Ja jos käytössä on MAPCO koiranluut, voi olla että ne on kestänyt sen 1.4 km ja kolisee :wink:
Kyllä sen on oltava juuri niin, että syy täytyy löytyä noiden osien tiimoilta, jotka on juuri vaihdettu. Ei siis kannatta missään nimessä alkaa etsimään vikaa muualta esim. puslista, nivelistä jne. Jos vika olisi niissä, ne olisivat ääntäneet jo ennen remonttia.
Sellainen kannattaa tarkistaa, että onko jousen alapään alku varmasti siellä iskrarilautasen kolossa, missä sille on oma paikkansa. Myöskin tuo joka mainittiin, että onko koiranluun mutteri varmasti kiinni asti.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com
anavaan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 07:47

Re: 9-3 SS 2.0t 04- Oikea etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja anavaan »

petrisa kirjoitti:Kyllä sen on oltava juuri niin, että syy täytyy löytyä noiden osien tiimoilta, jotka on juuri vaihdettu. Ei siis kannatta missään nimessä alkaa etsimään vikaa muualta esim. puslista, nivelistä jne. Jos vika olisi niissä, ne olisivat ääntäneet jo ennen remonttia.
Sellainen kannattaa tarkistaa, että onko jousen alapään alku varmasti siellä iskrarilautasen kolossa, missä sille on oma paikkansa. Myöskin tuo joka mainittiin, että onko koiranluun mutteri varmasti kiinni asti.
Näin itsekin vähän luulisin, sinänsä erikoista koska kuskinpuolelta ei mitään kuulu ja hommat tehtiin samanlai, apuna tämä video https://www.youtube.com/watch?v=hBG8Je0o9wE, tosin videolla kohdassa 5:05 näytetään että jousen alapään alku pitäisi olla 1 sentti kolon reunasta poispäin?
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 SS 2.0t 04- Oikea etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Vanha klassikko eli pyöränpultit tiukassa? Entäs iskarin yläpään mutterit?
9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
anavaan
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2015 07:47

Re: 9-3 SS 2.0t 04- Oikea etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja anavaan »

Tonnari88 kirjoitti:Vanha klassikko eli pyöränpultit tiukassa? Entäs iskarin yläpään mutterit?
Paljon tossa iskarin mutterissa pitäis olla momenttia, tuli pistettyä pulttipyssyllä koska ei löytynyt sopivaa työkalua :|

Edit: Kiitos vinkistä, eli kuskinpuoleinen iskarinmutteri olikin mennyt vahingossa pulttipyssyllä noin 100nm, 105 pitäisi olla kirjan mukaan. Eli pelkääjänpuolen mutteri olikin vain löysällä, onneksi :lol:
Vastaa Viestiin