FAQ: CIM Moduuli

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Mitä pitää huomioida jos ostaa käytetyn CIM-moduulin?

CIM tulisi autoon Saab 4D 9-3 SEDAN 2.0 AUTOMATIC-F-49S/268 , bensa, automaatti, ilmastointi automaatti
CIM olisi autosta Saab 4D 9-3 SEDAN 2.0-F-45S/26? , bensa, manuaali, ilmastointi manuaali
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja SS »

Ballantines kirjoitti:
La Syys 10, 2022 09:18
Mitä pitää huomioida jos ostaa käytetyn CIM-moduulin?

CIM tulisi autoon Saab 4D 9-3 SEDAN 2.0 AUTOMATIC-F-49S/268 , bensa, automaatti, ilmastointi automaatti
CIM olisi autosta Saab 4D 9-3 SEDAN 2.0-F-45S/26? , bensa, manuaali, ilmastointi manuaali
Korimallilla, vaihteistolla ja varusteilla ei ole väliä ESP:tä lukuunottamatta. ESP:llä olevissa versioissa on ratin asentoanturi CIM-moduulissa.

Sit tietty yksi avain pitää tulla sen käytetyn moduulin mukana.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Nuo tiesinkin, TCS vs. ESP versioiden erot ja sen että yksi avain pitää olla.

Onko clock spring samanlainen molemmissa versioissa?
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4622
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ballantines kirjoitti:
La Syys 17, 2022 08:18
Onko clock spring samanlainen molemmissa versioissa?
Tarkoitat varmaan sitä spiraalia, mikä tulee rattiin rattinappuloita ja turvatyynyä varten?
Kyllä se samanlainen on.

Spiraaalissa on omat liitännät 2-vaiheiselle turvatyynylle sekä lisäksi rattinappuloille. Joten sen pitäisi olla samanlainen.
Tuo ESP:n tarvitsema kääntökulma anturi on integroitu CIM yksikköön. Anturi pyörii ratin mukana.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Juurikin se spiraali.
Ajattelinkin että spiraali on sama sekä TCS että EPS cimmeissä kun en ole missään nähnyt mainintaa että olisivat erilaiset.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Rizla^^
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Loka 30, 2019 16:50

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Hei

Täällä ilmeisesti hajosi tuo ratissa oleva spiraali johto? Vai onko koko Vim yksikkö rikki. En päässy nyt ihan kärryille kun lueskelin tätä aihetta.

Ng9-3 vm 2008. Airbag ja luistonesto valot palanut mittaristossa jo jonkun aikaa ja joka käynnistyksessä tukee vikakoodit "stability control failure" ja "airbag malfunction.." tai joku semmonen.

Emäntä sanoi että muutaman päivän on ratissa olevat napit kuulemma välillä vilkkunut ja tänään lopetti napit kokonaan toimimisen. Myöskään äänitorvi ei toiminut (tätä en tiiä kauanko ollu toimimatta kun en tööttiä ikinä käytä)

Lähdetäänkö hankkimaan uutta (käytettyä) cimiä vai saako tuota spiraalia vaihdettua erikseen ja Voiko sen ottaa purkuautosta?

Oletettavasti pitää tietää onko autossa ESP että osaa hankkia oikean varaosan mutta mistä tämän asian varmistaisi?

Kiitos
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja SS »

Stability control failure viittaisi ratin asentoanturiin ja autossa lienee silloin ESP. Valikoista pitäisi silloin myös löytyä asetus ESP:n poiskytkemiseen.

Ratin painikkeet, airbag ja äänitorvi taas viittaisivat siihen spiraaliin.

Spiraalin ja asentoanturin saa vaihdettua CIM:n sisälle kun sen purkaa, molemmat erillisiä palikoita. Kasatessa vaan saa olla huolellinen että kaikki CIM:n takana olevan liittimen pinnit menee oikeaan paikkaan, kannattaa katsoa ennen purkua missä välissä etenkin ne pisimmät pinnit (airbag) siellä ovat.

Toki vika voi olla myös itse CIM moduulissakin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Rizla^^
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Loka 30, 2019 16:50

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

SS kirjoitti:
Ke Loka 26, 2022 11:05
Stability control failure viittaisi ratin asentoanturiin ja autossa lienee silloin ESP. Valikoista pitäisi silloin myös löytyä asetus ESP:n poiskytkemiseen.

Ratin painikkeet, airbag ja äänitorvi taas viittaisivat siihen spiraaliin.

Spiraalin ja asentoanturin saa vaihdettua CIM:n sisälle kun sen purkaa, molemmat erillisiä palikoita. Kasatessa vaan saa olla huolellinen että kaikki CIM:n takana olevan liittimen pinnit menee oikeaan paikkaan, kannattaa katsoa ennen purkua missä välissä etenkin ne pisimmät pinnit (airbag) siellä ovat.

Toki vika voi olla myös itse CIM moduulissakin.
Nyt ei pääse enään valikoista tutkimaan kun ei tosiaan nuo ratin napit toimi niin valikkoihin ei pääse eikä tuo airbag malfunction. Contact service ilmoituskaan kuittaannu mistään pois.

Onko jotain muuta tapaa todeta asia vai täytyykö purkaa osa käteen tunnistusta varten?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja SS »

Rizla^^ kirjoitti:
Ke Loka 26, 2022 15:07
SS kirjoitti:
Ke Loka 26, 2022 11:05
Stability control failure viittaisi ratin asentoanturiin ja autossa lienee silloin ESP. Valikoista pitäisi silloin myös löytyä asetus ESP:n poiskytkemiseen.

Ratin painikkeet, airbag ja äänitorvi taas viittaisivat siihen spiraaliin.

Spiraalin ja asentoanturin saa vaihdettua CIM:n sisälle kun sen purkaa, molemmat erillisiä palikoita. Kasatessa vaan saa olla huolellinen että kaikki CIM:n takana olevan liittimen pinnit menee oikeaan paikkaan, kannattaa katsoa ennen purkua missä välissä etenkin ne pisimmät pinnit (airbag) siellä ovat.

Toki vika voi olla myös itse CIM moduulissakin.
Nyt ei pääse enään valikoista tutkimaan kun ei tosiaan nuo ratin napit toimi niin valikkoihin ei pääse eikä tuo airbag malfunction. Contact service ilmoituskaan kuittaannu mistään pois.

Onko jotain muuta tapaa todeta asia vai täytyykö purkaa osa käteen tunnistusta varten?
Kyllä se taitaa olla jo vakiovaruste 08:ssa: viewtopic.php?t=108484

Se asentoanturi muuten on kiinnitetty siihen spiraalin kylkeen, spiraalissa on hammasratas joka pyörittää anturia. Jos lähtee arpomaan mitä vaihtaa niin tuo paketti olisi eka arvaus.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Rizla^^
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Loka 30, 2019 16:50

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

SS kirjoitti:
To Loka 27, 2022 07:28
Rizla^^ kirjoitti:
Ke Loka 26, 2022 15:07
SS kirjoitti:
Ke Loka 26, 2022 11:05
Stability control failure viittaisi ratin asentoanturiin ja autossa lienee silloin ESP. Valikoista pitäisi silloin myös löytyä asetus ESP:n poiskytkemiseen.

Ratin painikkeet, airbag ja äänitorvi taas viittaisivat siihen spiraaliin.

Spiraalin ja asentoanturin saa vaihdettua CIM:n sisälle kun sen purkaa, molemmat erillisiä palikoita. Kasatessa vaan saa olla huolellinen että kaikki CIM:n takana olevan liittimen pinnit menee oikeaan paikkaan, kannattaa katsoa ennen purkua missä välissä etenkin ne pisimmät pinnit (airbag) siellä ovat.

Toki vika voi olla myös itse CIM moduulissakin.
Nyt ei pääse enään valikoista tutkimaan kun ei tosiaan nuo ratin napit toimi niin valikkoihin ei pääse eikä tuo airbag malfunction. Contact service ilmoituskaan kuittaannu mistään pois.

Onko jotain muuta tapaa todeta asia vai täytyykö purkaa osa käteen tunnistusta varten?
Kyllä se taitaa olla jo vakiovaruste 08:ssa: viewtopic.php?t=108484

Se asentoanturi muuten on kiinnitetty siihen spiraalin kylkeen, spiraalissa on hammasratas joka pyörittää anturia. Jos lähtee arpomaan mitä vaihtaa niin tuo paketti olisi eka arvaus.

Kiitos. Laitan tuon spiraalin etsintään ja toivotaan että loppuisi sillä ongelmat.

Vaihdon jälkeen se kääntäkulma-anturi ohjelmoidaan mutta tämän voi varmaan tehdä sitten jälkeenpäin normaalisti ajamalla autolla jonkun luokse jolla tuo tech2 löytyy?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja SS »

Rizla^^ kirjoitti:
To Loka 27, 2022 15:28
SS kirjoitti:
To Loka 27, 2022 07:28
Rizla^^ kirjoitti:
Ke Loka 26, 2022 15:07


Nyt ei pääse enään valikoista tutkimaan kun ei tosiaan nuo ratin napit toimi niin valikkoihin ei pääse eikä tuo airbag malfunction. Contact service ilmoituskaan kuittaannu mistään pois.

Onko jotain muuta tapaa todeta asia vai täytyykö purkaa osa käteen tunnistusta varten?
Kyllä se taitaa olla jo vakiovaruste 08:ssa: viewtopic.php?t=108484

Se asentoanturi muuten on kiinnitetty siihen spiraalin kylkeen, spiraalissa on hammasratas joka pyörittää anturia. Jos lähtee arpomaan mitä vaihtaa niin tuo paketti olisi eka arvaus.

Kiitos. Laitan tuon spiraalin etsintään ja toivotaan että loppuisi sillä ongelmat.

Vaihdon jälkeen se kääntäkulma-anturi ohjelmoidaan mutta tämän voi varmaan tehdä sitten jälkeenpäin normaalisti ajamalla autolla jonkun luokse jolla tuo tech2 löytyy?
Kannattaa sitten varmistaa että anturi tulee spiraalin mukana, sen saa siitä irti. Jep, ajamaan pystyy mutta kulma-anturi pitää kalibroida. ESP-vika poistuu vasta kalibroinnin jälkeen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Rizla^^
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Loka 30, 2019 16:50

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Nyt on käsissä uusi spiraali/kulma-anturikäikäle ja heti heräs mietintään asia että mikä on nyt helpoin tapa todeta että tuo spiraali on ns suorassa kun se asennetaan paikalleen?

Ettei oo käsissä pyörähtänyt jompaankumpaan suuntaan.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja SS »

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Orionilta kyselin CIM moduulia, eivät myy yksityisille vaikka laitoin yrityksen Y-tunnuksen. pitää olla ilmeisesti olla korjaamo.
On ollut puhetta että ei myy ,Kokeilin kumminkin.
Olisko mahdolista saada yv:tä jonka kautta vois tilata osaa.
Orio ei myy suoraan, mutta merkkiliikkeen tiskiltä saa kyllä.
Viimeksi muokannut SS, Su Marras 13, 2022 21:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Rizla^^
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ke Loka 30, 2019 16:50

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Eipä oo tätäkään kerennyt alkaa vaihtamaan mutta äsken aloin ihmettelemään taas lisää. Tuossa osassa on tuo Keltanen "tappi" joka liikkuu vasempaan tai oikeaan sen mukaan miten rattia kääntäisi niin sen pitää oletettavasti olla keskellä niin silloin tämä osa on ns 0 asennossa eli keskellä? :roll:
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: FAQ: CIM Moduuli

Viesti Kirjoittaja SS »

Rizla^^ kirjoitti:
La Marras 12, 2022 20:00
Eipä oo tätäkään kerennyt alkaa vaihtamaan mutta äsken aloin ihmettelemään taas lisää. Tuossa osassa on tuo Keltanen "tappi" joka liikkuu vasempaan tai oikeaan sen mukaan miten rattia kääntäisi niin sen pitää oletettavasti olla keskellä niin silloin tämä osa on ns 0 asennossa eli keskellä? :roll:
En nyt ulkoa muista mikä se tappi on, mutta spiraali pyörii vähän yli 2 kierrosta keskiasennosta (tai ainakin suunnilleen saman verran) molempiin suuntiin. Jos tuo onnistuu ilman voiman käyttöä on spiraali keskiasennossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin