Ohjaustehostimen neste

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Kävi tuossa viikolla niin että puhkesi tuo ohjaustehostimen jäähdytys putki. No uusi osa on jo hankittu ja auto pitäisi maanantaina siirtää muutama kilometri korjaamolle. Minkälaista tuo neste pitäisi olla jos käyn ostaa putelin ja koitan tilkitä vuotoa sen verran että saan auton ajettua korjaamolle? Ja minkä verran siellä säiliössä sitä kuuluu olla. Vai pitäisikö suosiolla hinata?

Auto on 9-3 ss -09 vuosimallia man 1,8t
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/590310/ ... tinoljy-1l
Säiliön korkissa on mittatikku, jossa min-max väli ilmoitettuna nesteelle.

Jos tehostimen pumppu leipoo kiinni esim. vähäisen öljyn vuoksi, niin yleensä koko moottori on entinen.. Tämä siitä syystä, että vetää nokan jumiin, ja siitä se lähtee eskaloitumaan.. Kannattaa ehkä sitä hinaustakin miettiä...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ok. Kiitos vastauksesta. Jotain tälläistä vähän pelkäsinkin että voisi tapahtua. Täytyy kattoa vetäskö jo miten kuiviin tuon säiliön. Siitä syylärin edestä näytti tihkuvan nesteet ulos. Ruostunu puhki tuo putki. Just kotipihaan tullessa autoa parkkeeratessa huomasin kun ohjaus alkoi täristää ja pitää ihme ääntä. Sen jälkeen en oo käynnistäny.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pakari kirjoitti:
Pe Marras 12, 2021 21:04
Esim. https://www.motonet.fi/fi/tuote/590310/ ... tinoljy-1l
Säiliön korkissa on mittatikku, jossa min-max väli ilmoitettuna nesteelle.

Jos tehostimen pumppu leipoo kiinni esim. vähäisen öljyn vuoksi, niin yleensä koko moottori on entinen.. Tämä siitä syystä, että vetää nokan jumiin, ja siitä se lähtee eskaloitumaan.. Kannattaa ehkä sitä hinaustakin miettiä...
Eikö tässä vuosimallissa -09 ole jo sähköinen ohjaustehostin :?:
Ainakin dieseleissä on, mutta miten olikaan bensakoneessa :roll:

Sähköinen ei hajota moottoria vetäen nokkaa jumiin.
Säiliö löytyy rintapellin luota. Sielläkin on korkissa mittatikku.

Mekaanisen nokka-akselin käyttämänä on tietenkin juuri noin kuin kerrottiin edellä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Tomi V
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: To Helmi 16, 2017 19:16
Paikkakunta: Lehmo

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja Tomi V »

Ahaa. No sit tuo ei oo -09 vaikka vinkoodi niin väittää. Kymmenes numeroko sen nyt kertoi ja se on 9.
9-3 SC Vector -09 (biopoweroitu)
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 990
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

-09 bensa ja on mekaaninen pumppu ...ja ruostunut putki vaihdettu par viikkoa sitten :(
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ok. Eli ilmeisesti bensamallissa siiten edelleen tuo mekaaninen pumppu vuosimallista riippumatta. Itse olin siinä uskossa että aina faceliftin myötä olisi kaikkiin tullut sähköhydraulinen ohjaustehostin.

Sikäli jännä että serkku mallissa C Vectrassa on koneesta riippumatta sähköhydraulinen. Siitä huolimatta että on b207 kone :!:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja Pakari »

petrisa kirjoitti:
La Marras 13, 2021 12:21
Sikäli jännä että serkku mallissa C Vectrassa on koneesta riippumatta sähköhydraulinen. Siitä huolimatta että on b207 kone :!:
Tietäjät tietää, et se on sama 9-3/Cvec auto, mut edes ohjaus ei ole samaa. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turhaan kai sitä mitään "irvistelee" kun ovat serkkuja niin ovat.

Eihän ne samoja autoja ole. Kori ja sisusta on erilaisia, mutta vaikka korielektroniikan osat eivät ole käypäsiä keskenään niin sukulaisuus on ilmiselvä.
Sitten on runsaasti samoja osia C Vectrassa ja 9-3 Saabissa moottorin + apulaitteiden, alustan ja jarruosien suhteen.

Ohjaustehostin on kuitenkin Vectrassa valittu aina sähköhydrauliseksi. Vaan eihän se sitä estä mikä pumppua pyörittää, polttomoottori vai sähkömoottori. Olkoonkin vaikka kone ja vaihteisto sama.
Kun aukaisee C Vectran 2.0t (B207) konehuoneen, niin täysin identtinen jokaista piirtoa myöten poislukien tuo ohjaustehsotin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Bensavehkeissä on mekaaninen pumppu pois lukien 1.8i, jossa on sähköinen.

Dieseleissä on sähköinen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4635
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Su Marras 14, 2021 10:35
Bensavehkeissä on mekaaninen pumppu pois lukien 1.8i, jossa on sähköinen.

Dieseleissä on sähköinen.
Mikähän tuossakin on taustalla syynä :?:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
aero
-
Viestit: 8700
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja aero »

Lonkalta: kaikki muut on lainakoneita, B207 on GM-lähtökuopistaan hyvin pitkälti Saabin suunnittelema ja vieläpä nimenomaan NG9-3:n konehuoneen kanssa parina. Yhteen suunniteltu pari on semmonen että kasaa vaan, sitten kun sinne leipasee lainakoneen niin jos vähänkin meinaa olla moottorin suunnittelupöydällä tehty pumpunpaikka korissa ahdas tms, niin on yksinkertaisesti helpompaa ja halvempaa pistää sähköpumppu kuin alkaa suunnittelemaan mekaanista sijoittelua uudestaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7357
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No bensassa otetaan pumpun voima nokka-akselilta, sama paikka aika ahdas diisselissä..
Kuva
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Su Marras 14, 2021 21:05
Lonkalta: kaikki muut on lainakoneita, B207 on GM-lähtökuopistaan hyvin pitkälti Saabin suunnittelema ja vieläpä nimenomaan NG9-3:n konehuoneen kanssa parina. Yhteen suunniteltu pari on semmonen että kasaa vaan, sitten kun sinne leipasee lainakoneen niin jos vähänkin meinaa olla moottorin suunnittelupöydällä tehty pumpunpaikka korissa ahdas tms, niin on yksinkertaisesti helpompaa ja halvempaa pistää sähköpumppu kuin alkaa suunnittelemaan mekaanista sijoittelua uudestaan.
Just näin. Turha lähteä suunnittelemaan sinne mitään uutta/omaa, kun voi ottaa emoyhtiöltä "koko paketin". Kustannuskysymys.

Kerran kävi muuten tuossa 1.8i:ssä, että ohjaustehostin ei autoa käynnistäessä jostain syystä toiminutkaan. Sammutin moottorin ja käynnistin uudestaan. Taas toimi. Ihme vika, joka ei koskaan uusiutunut.

Saabin olemassa olon aikana me Saabistit kritisoimme useasti sitä, että autoon laitettiin Opelin/GM:n osia, ja taisi Saabin tuotekehityskin harata sitä vastaan. VAG -konserni on taas onnistuneesti jakanut eri komponentteja eri merkkiensä välillä, enkä ole kuullut kenenkään Audi -kuskin valittavan, että hänen autossaan on samoja osia kuin Seatissa/Skodassa.

Aina voi jossitella, mutta olisiko Saab vielä hengissä, jos tuotekehityksen insinöörit olisivat vain heti NG9-3:n alkukehityksestä käyttäneet mahdollisimman paljon GM:n osia? Esimerkiksi ilmastointijärjestelmä, SID, radio jne. suunniteltiin vm. 2003-2006 autoihin täysin itse, jonka jälkeen ne vm. 2007 autossa vaihdettiin konsernimalleihin. Tuossakin jos olisi "oikastu" heti, olisi säästetty jonkin verran rahaa. Mutta se olisi vaatinut sitä, että olisi hyväksytty emoyhtiön komponentit statementilla "good enough".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Ohjaustehostimen neste

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
Su Marras 14, 2021 21:05
Lonkalta: kaikki muut on lainakoneita, B207 on GM-lähtökuopistaan hyvin pitkälti Saabin suunnittelema ja vieläpä nimenomaan NG9-3:n konehuoneen kanssa parina. Yhteen suunniteltu pari on semmonen että kasaa vaan, sitten kun sinne leipasee lainakoneen niin jos vähänkin meinaa olla moottorin suunnittelupöydällä tehty pumpunpaikka korissa ahdas tms, niin on yksinkertaisesti helpompaa ja halvempaa pistää sähköpumppu kuin alkaa suunnittelemaan mekaanista sijoittelua uudestaan.
Meinasin aiemmin kirjoittaa saman asian hieman eri sanoilla, mutta jätin kirjoittamatta. Lähinnä siitä syystä, että jotkut tahot tällä foorumilla jostain syystä niin kovasti haluavat B207:n olevan Opel moottori, Opeliin suunniteltu ja Opelin suunnittelema, niin en halunnut niitä haavekuvia jälleen vesittää.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin