Niin perusteellisen Limited Performance
Niin perusteellisen Limited Performance
Usko saabismiin on horjumassa. Olen pari vuotta taistellut 9-3 TTiD -Saabin Traction/Stability Control Failuren kanssa. Auto sammuu ajossa ja ei sen jälkeen lähdekään enää käyntiin. Paitsi että lähteekin, kun odottaa yön yli. Hankin Tech2:n ja yritin selvittää, missä vika on. Luin lukuisia tämän foorumin viestejä ja kokeilin vaikka mitä, mutta juurisyy ei ole löytynyt. Vikakoodit vaihtelevat laidasta laitaan nollaamisen jälkeen eikä niissä tunnu olevan mitään logiikkaa. Vastaavalla ruotsalaisella foorumilla kerrottiin, että ABS-anturin häiriö voi aiheuttaa täysin satunnaisia vikoja ja siinä ehdotettiin tarkistamaan kuljettajan puoleisen takapyörän anturin kaapelointi. Se on kunnossa ainakin päällisin puolin. Tekisi mieli veikata maadoitusvikaa, mutta missä? Aina silloin tällöin Tech2 antaa puhtaat paperit eli mikään oheislaite ei ole pystyvästi rikki.
Olen aivan varma, että moni muu on taistellut tämän ongelman kanssa. Arvostan kaikkia vinkkejä suuresti.
Olen aivan varma, että moni muu on taistellut tämän ongelman kanssa. Arvostan kaikkia vinkkejä suuresti.
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Ensimmäisenä varmista ettei akkukaapelit ole entiset. Eli kaapeliliittimet akun napoihin, jos niissä huono johtavuus niin kuumenevat selvästi kun laturi tuuppaa akkuun varausta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Ja tuon jälkeen vaihda kampiakselin asentotunnistin
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Oletko tarkistanut moottorin ecun ja sen johtosarjan kuntoa lokasuojan sisällä?
Aika paljon näissä dieseleissä on ollut tuolla vikaa. Johtosarja ja liitin aivan hapettunut sekä jopa ecun runkoon hapettunut reikiä ja sitä kautta vettä sisällä.
Aika paljon näissä dieseleissä on ollut tuolla vikaa. Johtosarja ja liitin aivan hapettunut sekä jopa ecun runkoon hapettunut reikiä ja sitä kautta vettä sisällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Ja noita vikojako ei ruotsin autoissa ole kun nojaavat abs anturin johtoon?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Jep, noiden oireiden perusteella ecu-boksi kannattaa tsekata ihan ekana. Omassakin ttidissä oli reikä kannessa ja boksi täynnä vettä. Tosin käynnistymättömyys ei johtunut boksista, vaan jakopäästä, mutta siitäkään ei tullut mitään tolkullista vikakoodia... Noita ecuja korjaa ainakin Ediaq Jyväskylässä, jossa meidänkin ttidin boksi kävi remontissa. Korjasivat myös kotelon ja latasivat softan talteen, joten sen sai ladattua toiseen varmasti ehjään boksiin...
Eski
Eski
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Kiitos vastauksista! Vikakoodia kampiakselin asentotunnistimesta ei ole tullut ruutuun. Akun jännitettä voin seurata online mittaristosta eSID2:n avulla ja akkujännite johdoissa on ok. Sen mukaan akku lataantuu 13.7V:iin asti, mistä eSID nyt sitten mittaakin jännitten. Myös Tech2 näyttää akkujännitteiden olevan ok. Akkuna on järeä 80Ah AGM. ECU:n olen irrottanut, putsannut ja maalannut sinkkimaalilla. Se oli päältä hapettunut, mutta ei siinä reikiä ollut. Liittimet ovat siistit ja putsattu parikin kertaa. Niistä lähtevät johdot taipuvat kyllä mutkalle ja voisihan niissä tietysti olla katkos. Päällisin puolin kaikki näyttää olevan kunnossa.
- Ballantines
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
- Paikkakunta: Savonlinna
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Ei tuosta ECU:sta näe silmämääräisesti onko kunnossa vai ei.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
eSID kysyy jännitteen moottorinohjaukselta, joka todennäköisesti näyttää sen omasta käyttösähkökarvastaan. Tämä ei takaa akun latausta eikä varmista/tarkista mitenkään akun liitoksia, joka on tässä autossa tyyppivika ja sitä myöten erittäin kannatettava tarkistettava, kuten vesa67 totesi.
Jos keksit tilanteen (esim. kaarros tiettyyn suuntaan, töyssy samalla tms) jossa vian saa esille, niin livedataa techin ruudulle ja ajelemaan. Ekat mitä tulee mieleen on pyörien nopeudet (se vinkki ABS-anturista), moottorin pyörintänopeus, ilmamassat (pyydetty ja toteutunut), ahtopaineet (pyydetty ja toteutunut), polttoaineen paineet (pyydetty ja toteutunut) sekä erilaiset lämpötilat (ilma, imuilma, moottori) mitä tarjolle saa.
Jos keksit tilanteen (esim. kaarros tiettyyn suuntaan, töyssy samalla tms) jossa vian saa esille, niin livedataa techin ruudulle ja ajelemaan. Ekat mitä tulee mieleen on pyörien nopeudet (se vinkki ABS-anturista), moottorin pyörintänopeus, ilmamassat (pyydetty ja toteutunut), ahtopaineet (pyydetty ja toteutunut), polttoaineen paineet (pyydetty ja toteutunut) sekä erilaiset lämpötilat (ilma, imuilma, moottori) mitä tarjolle saa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Jep, ecu voi olla rikki, vaikka kuoret ovat ehjät. Ediaq ainakin osaa tutkia onko se kunnossa. Johtosarjan voi myös purkaa ja tutkia, BTDT

Millainen lepojännite akusta löytyy yön jälkeen yleismittarilla? AGM ei ole oikea akku TTIDin Itse olen uusinut exiden premium akun noin kolmen vuoden välein, koska akku on jo sen ikäisenä alkanut hiipua talvella, vaikka sitä on ladattu säännöllisesti ctekin älylaturilla...
Eski


Millainen lepojännite akusta löytyy yön jälkeen yleismittarilla? AGM ei ole oikea akku TTIDin Itse olen uusinut exiden premium akun noin kolmen vuoden välein, koska akku on jo sen ikäisenä alkanut hiipua talvella, vaikka sitä on ladattu säännöllisesti ctekin älylaturilla...
Eski
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Komppaan ylläolevia noista akun kengista ja mahdollisesta ECU probleemasta
Kampuran asentotunnistimesta ei saa vikakoodia. Sehän tulisi muuten joka kerta kun laittaa virrat päälle eikä moottori pyöri.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
^Saa siitä ainakin viispyttysessä italiaversiossa. Mutta en takaa, etteikö se voisi hajota myös ilman koodia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Kiitos kaikille kommenteista! Tiesin, että täältä saa vastauksia. Lähetän nyt ensiksi ECU:n Ediagille analysoitavaksi. Jospa siitä vaikka löytyisi vika. Minulla on myös toinen samanikäinen, saman verran ajettu 9-3 BioPower ja siinä ei ole mitään vikoja.
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
Onko siinä myös nokka-akselin asentotunnistin, vai mistä se saa normaalitilanteessa luotettavan tiedon moottorin pyörimisestä?
Muistaakseni joissain vag konsernin tuotteissa on tuo vikakoodimahdollisuus KAA:sta, mutta jostain luin että tuo KAA on myös eniten turhaan vaihdettu varaosa samoissa koneissa.
Saabin pensanelareissahan ei tuota nokan asentotunnistinta ainakaan ole, joten järkevää tietoa ei saa moottorin pyörimisestä muualta kuin KAA:sta itsestään

Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Niin perusteellisen Limited Performance
On dieselissä nokallekin anturi: https://webautocats.com/epc/saab/sbd/02-90000/4875/ - osa 1, camshaft position sensor.
Lisäksi moottorinohjaus yleensä tietää jos moottorin pitäisi pyöriä, niin siitäkin voisi ehkä rääkäistä kampura-anturivirheen jos ei muuta häikkää näy.
Lisäksi moottorinohjaus yleensä tietää jos moottorin pitäisi pyöriä, niin siitäkin voisi ehkä rääkäistä kampura-anturivirheen jos ei muuta häikkää näy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla