Niin perusteellisen Limited Performance

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
vjm
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Joulu 20, 2013 21:01

Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja vjm »

Usko saabismiin on horjumassa. Olen pari vuotta taistellut 9-3 TTiD -Saabin Traction/Stability Control Failuren kanssa. Auto sammuu ajossa ja ei sen jälkeen lähdekään enää käyntiin. Paitsi että lähteekin, kun odottaa yön yli. Hankin Tech2:n ja yritin selvittää, missä vika on. Luin lukuisia tämän foorumin viestejä ja kokeilin vaikka mitä, mutta juurisyy ei ole löytynyt. Vikakoodit vaihtelevat laidasta laitaan nollaamisen jälkeen eikä niissä tunnu olevan mitään logiikkaa. Vastaavalla ruotsalaisella foorumilla kerrottiin, että ABS-anturin häiriö voi aiheuttaa täysin satunnaisia vikoja ja siinä ehdotettiin tarkistamaan kuljettajan puoleisen takapyörän anturin kaapelointi. Se on kunnossa ainakin päällisin puolin. Tekisi mieli veikata maadoitusvikaa, mutta missä? Aina silloin tällöin Tech2 antaa puhtaat paperit eli mikään oheislaite ei ole pystyvästi rikki.

Olen aivan varma, että moni muu on taistellut tämän ongelman kanssa. Arvostan kaikkia vinkkejä suuresti.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ensimmäisenä varmista ettei akkukaapelit ole entiset. Eli kaapeliliittimet akun napoihin, jos niissä huono johtavuus niin kuumenevat selvästi kun laturi tuuppaa akkuun varausta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja anv »

Ja tuon jälkeen vaihda kampiakselin asentotunnistin
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4810
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Oletko tarkistanut moottorin ecun ja sen johtosarjan kuntoa lokasuojan sisällä?

Aika paljon näissä dieseleissä on ollut tuolla vikaa. Johtosarja ja liitin aivan hapettunut sekä jopa ecun runkoon hapettunut reikiä ja sitä kautta vettä sisällä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ja noita vikojako ei ruotsin autoissa ole kun nojaavat abs anturin johtoon?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, noiden oireiden perusteella ecu-boksi kannattaa tsekata ihan ekana. Omassakin ttidissä oli reikä kannessa ja boksi täynnä vettä. Tosin käynnistymättömyys ei johtunut boksista, vaan jakopäästä, mutta siitäkään ei tullut mitään tolkullista vikakoodia... Noita ecuja korjaa ainakin Ediaq Jyväskylässä, jossa meidänkin ttidin boksi kävi remontissa. Korjasivat myös kotelon ja latasivat softan talteen, joten sen sai ladattua toiseen varmasti ehjään boksiin...

Eski
vjm
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Joulu 20, 2013 21:01

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja vjm »

Kiitos vastauksista! Vikakoodia kampiakselin asentotunnistimesta ei ole tullut ruutuun. Akun jännitettä voin seurata online mittaristosta eSID2:n avulla ja akkujännite johdoissa on ok. Sen mukaan akku lataantuu 13.7V:iin asti, mistä eSID nyt sitten mittaakin jännitten. Myös Tech2 näyttää akkujännitteiden olevan ok. Akkuna on järeä 80Ah AGM. ECU:n olen irrottanut, putsannut ja maalannut sinkkimaalilla. Se oli päältä hapettunut, mutta ei siinä reikiä ollut. Liittimet ovat siistit ja putsattu parikin kertaa. Niistä lähtevät johdot taipuvat kyllä mutkalle ja voisihan niissä tietysti olla katkos. Päällisin puolin kaikki näyttää olevan kunnossa.
Avatar
Ballantines
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 21:19
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Ei tuosta ECU:sta näe silmämääräisesti onko kunnossa vai ei.
SAAB 9-3 2.0t -03 *** Vikakoodien luku/poisto Tech2
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja aero »

eSID kysyy jännitteen moottorinohjaukselta, joka todennäköisesti näyttää sen omasta käyttösähkökarvastaan. Tämä ei takaa akun latausta eikä varmista/tarkista mitenkään akun liitoksia, joka on tässä autossa tyyppivika ja sitä myöten erittäin kannatettava tarkistettava, kuten vesa67 totesi.

Jos keksit tilanteen (esim. kaarros tiettyyn suuntaan, töyssy samalla tms) jossa vian saa esille, niin livedataa techin ruudulle ja ajelemaan. Ekat mitä tulee mieleen on pyörien nopeudet (se vinkki ABS-anturista), moottorin pyörintänopeus, ilmamassat (pyydetty ja toteutunut), ahtopaineet (pyydetty ja toteutunut), polttoaineen paineet (pyydetty ja toteutunut) sekä erilaiset lämpötilat (ilma, imuilma, moottori) mitä tarjolle saa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, ecu voi olla rikki, vaikka kuoret ovat ehjät. Ediaq ainakin osaa tutkia onko se kunnossa. Johtosarjan voi myös purkaa ja tutkia, BTDT :twisted:
Kuva

Millainen lepojännite akusta löytyy yön jälkeen yleismittarilla? AGM ei ole oikea akku TTIDin Itse olen uusinut exiden premium akun noin kolmen vuoden välein, koska akku on jo sen ikäisenä alkanut hiipua talvella, vaikka sitä on ladattu säännöllisesti ctekin älylaturilla...

Eski
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja anv »

Komppaan ylläolevia noista akun kengista ja mahdollisesta ECU probleemasta
vjm kirjoitti:
Ma Kesä 10, 2024 13:51
Kiitos vastauksista! Vikakoodia kampiakselin asentotunnistimesta ei ole tullut ruutuun...
Kampuran asentotunnistimesta ei saa vikakoodia. Sehän tulisi muuten joka kerta kun laittaa virrat päälle eikä moottori pyöri.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja aero »

^Saa siitä ainakin viispyttysessä italiaversiossa. Mutta en takaa, etteikö se voisi hajota myös ilman koodia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vjm
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Joulu 20, 2013 21:01

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja vjm »

Kiitos kaikille kommenteista! Tiesin, että täältä saa vastauksia. Lähetän nyt ensiksi ECU:n Ediagille analysoitavaksi. Jospa siitä vaikka löytyisi vika. Minulla on myös toinen samanikäinen, saman verran ajettu 9-3 BioPower ja siinä ei ole mitään vikoja.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja anv »

aero kirjoitti:
Ma Kesä 10, 2024 22:03
^Saa siitä ainakin viispyttysessä italiaversiossa. Mutta en takaa, etteikö se voisi hajota myös ilman koodia.
Onko siinä myös nokka-akselin asentotunnistin, vai mistä se saa normaalitilanteessa luotettavan tiedon moottorin pyörimisestä?
Muistaakseni joissain vag konsernin tuotteissa on tuo vikakoodimahdollisuus KAA:sta, mutta jostain luin että tuo KAA on myös eniten turhaan vaihdettu varaosa samoissa koneissa.
Saabin pensanelareissahan ei tuota nokan asentotunnistinta ainakaan ole, joten järkevää tietoa ei saa moottorin pyörimisestä muualta kuin KAA:sta itsestään 8O
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Niin perusteellisen Limited Performance

Viesti Kirjoittaja aero »

On dieselissä nokallekin anturi: https://webautocats.com/epc/saab/sbd/02-90000/4875/ - osa 1, camshaft position sensor.

Lisäksi moottorinohjaus yleensä tietää jos moottorin pitäisi pyöriä, niin siitäkin voisi ehkä rääkäistä kampura-anturivirheen jos ei muuta häikkää näy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin