Kaasuläppä vai ecu- vika?
Kaasuläppä vai ecu- vika?
Potilas -03 Aero ja ilmeisesti ecu tai kaasuläppä rikki?
Olen lukenut täältä keskusteluita oireisiin, mutta kysyisin vielä, että mitä liittimiä kannattaa käydä vielä läpi, ennen kun ecua lähden vaihtamaan?
Vikakoodit:
P0638
P1523
Olen lukenut täältä keskusteluita oireisiin, mutta kysyisin vielä, että mitä liittimiä kannattaa käydä vielä läpi, ennen kun ecua lähden vaihtamaan?
Vikakoodit:
P0638
P1523
Saab 9-3ss aero -03
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
https://saabworld.net/showthread.php?t=33458
"Got throttle body off. Was dirty and seized up. Went to a salvage yard and fond another one. Cleaned it up and seems to burning good. Thank you for the help."
"Got throttle body off. Was dirty and seized up. Went to a salvage yard and fond another one. Cleaned it up and seems to burning good. Thank you for the help."
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Itselle tuli keväällä P1681 ja P2135 vikakoodit, jotka viittasi myös joko kaasuläppä- tai ecu-vikaan.
Otin kaasuläppäkotelon irti ja putsasin kunnolla. Rasvasin myös läpän akselin teflonrasvaspräyllä. Tämän jälkeen ei ole koodeja tullut!
Eli ennen uuden kotelon tai ecun ostoa kannattaa ensiavuksi putsailla tuo läppä
Otin kaasuläppäkotelon irti ja putsasin kunnolla. Rasvasin myös läpän akselin teflonrasvaspräyllä. Tämän jälkeen ei ole koodeja tullut!
Eli ennen uuden kotelon tai ecun ostoa kannattaa ensiavuksi putsailla tuo läppä
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Kiitos tiedosta. Mä myös otin kaasuläppäkotelon irti puhdistin sen ja olihan se aika likainen ja ruuvit oli niin löystynyt että melkein sormin sai pyörittää auki. Samalla otin akun -alta harmaan liittimen -auki ja puhaltelin ja laitoin kontaktisprayta. Lähin tuosta sitten ajeleen noin tunniksi ja auto toimi hyvin, eikä mitään vikakoodeja näkynyt ja mä ehdiin jo juhlia, että tälläkö selvisi, mutta kun saavuin kotia ja auto ehti olla 30min parkissa, kun käynnistin uudelleen, niin samat vikakoodit kun aikaisemmin.. vähänkö tuli masennus.🫣jukmi kirjoitti: ↑Ma Joulu 30, 2024 15:32Itselle tuli keväällä P1681 ja P2135 vikakoodit, jotka viittasi myös joko kaasuläppä- tai ecu-vikaan.
Otin kaasuläppäkotelon irti ja putsasin kunnolla. Rasvasin myös läpän akselin teflonrasvaspräyllä. Tämän jälkeen ei ole koodeja tullut!
Eli ennen uuden kotelon tai ecun ostoa kannattaa ensiavuksi putsailla tuo läppä
Mietiin tätä asiaa myös, että jos ecussa on jokin komponentti -vika, niin eikö se pitäisi olla jatkuvasti tällöin "aktiivisena" vai vaikuttaakohan se ecun -lämpötila jotenki sitten siihen toimintaan, kun paljon on juttuja siitä miten se boxi- kuumentuu imusarjan -päällä ja monet ovat laittaneet ecun -alle lämpösuojan ennaltaehkäisemään lämpötila -eroja.. tms?
Saab 9-3ss aero -03
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Vahva suositus on vain ostaa ehjä käytetty ecu, kloonata ja kovaa ajoa. Paras jäähdytys eculle on jättää se moottorin suojamuovi pois.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Näin tehtiin. Nyt pitää löytää kloonaaja joka tekee edullisesti.
Viimeksi muokannut Keltsu, Pe Tammi 03, 2025 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3ss aero -03
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Jos jaksat postittaa niin nimimerkki Nappe kyllä tekee ellei lähempää löydy. Sieltä suunnilta toki kannattaa kysyä vaikka Seo Alavieskan Koutosilta.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
https://youtu.be/aLCBOBcy7vA?si=X7cxiG7HmeInl3aN
Jos innostaa itse tehdä ja haluaa jatkossa lueskella livedataa ja vikakoodeja piuhat-50e
Jos innostaa itse tehdä ja haluaa jatkossa lueskella livedataa ja vikakoodeja piuhat-50e
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Kajaanissa myös ecun kloonaus vaikka postittaen.
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Ja jos sattuu menemään pieleen niin ecusta on vain verkkopainoksi. Kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse.Monikossa kirjoitti: ↑To Tammi 02, 2025 06:10https://youtu.be/aLCBOBcy7vA?si=X7cxiG7HmeInl3aN
Jos innostaa itse tehdä ja haluaa jatkossa lueskella livedataa ja vikakoodeja piuhat-50e
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Tuo on kyllä harkitsemisen arvoinen ajatus. Onkohan lämpötilan nopealla vaihtelulla mitään neg.vaikutusta eculle? Talvella ajoviima jäähdyttää nopeasti. Suojan alle jää kuitenkin moottorin lämpöä. Keväällä viimeistään taidan kuitenkin poistaa moottorin suojamuovin.
tids -08 | biopower -11
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
En tiedä, onko näissä vuosimallikohtaisia eroja, mutta omassa tuo moottorin suojamuovi toimii ilmanohjaimena, joka ohjaa ajoviiman ecua jäähdyttämään. Jotkut ovat tuota suojaa muokanneet paremman jäähdytyksen toivossa, mutta itse luotan Saabin aeromystiikan kompetenssiinNumba kirjoitti: ↑To Tammi 02, 2025 12:57Tuo on kyllä harkitsemisen arvoinen ajatus. Onkohan lämpötilan nopealla vaihtelulla mitään neg.vaikutusta eculle? Talvella ajoviima jäähdyttää nopeasti. Suojan alle jää kuitenkin moottorin lämpöä. Keväällä viimeistään taidan kuitenkin poistaa moottorin suojamuovin.

Asensin vain suojan ecun alle, halpa turva, sixes. Melkein kuin sulake RECille.
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Ihan samallalailla se menee ohjelmoijalta verkonpainoksi pienen härön takia.-Hese- kirjoitti: ↑To Tammi 02, 2025 12:06Ja jos sattuu menemään pieleen niin ecusta on vain verkkopainoksi. Kaikkea ei kannata yrittää tehdä itse.Monikossa kirjoitti: ↑To Tammi 02, 2025 06:10https://youtu.be/aLCBOBcy7vA?si=X7cxiG7HmeInl3aN
Jos innostaa itse tehdä ja haluaa jatkossa lueskella livedataa ja vikakoodeja piuhat-50e
Se käytettynä tosta vaan vinkattuna ostettu ecu tuntemattomalta on jo verkonpaino huonolla tuurilla ja tämän huomaa vasta ohjelmoinnin jälkeen kun ei auto toimikkaan viikon päästä kelien muututtua.
Alkuperäinen vika poistui, mutta tuli joku muu jota etsitään kissojen ja koirien kanssa.
Näitä vikoja korjatessa uppoo jo sama raha minkä ois alkuperäisen korjaus maksanut.
Kun se verkonpaino "tulee" siinä ohjelmoidessa ohjelmoijalta niin mistä se tietää onko ecu alunperin ollut ehjä vai rikki?
Mullla ottaa ja antaa "hajallisesta" bitit ulos ja sisään aivan normaallisti ja jonkun sortin verkonpainon saa auki combiadapterilla.
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Onko tämä obd2 sx usb- johto varmasti oikea, jolla onnistuu t8 -ecun kloonaus?
https://carvitas.com/obdlink-sx-usb-interface
https://carvitas.com/obdlink-sx-usb-interface
Saab 9-3ss aero -03
Re: Kaasuläppä vai ecu- vika?
Myös Vöyrillä onnistuu ecu:n klonaus , jos tarvetta
nolla viis nolla 5461421

Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla