Sama vika. Uusi moottori olisi maksanut 185€ mitä en suostunut maksamaan.
Siispä moottori irti ja tutkimaan. Irrotus onnistuu nopeasti irrottamalla hanskalokero ja sen jälkeen 2 torx kantaista ruuvia. Tähän tarvitaan L-mallinen avain koska normaali meisseli ei väliin mahdu.
Sitten moottori auki. Kansi on kiinni pelkästään muviklipsuilla. Vikadiagnoosina yhdestä muovisesta hammasrattaasta katkennut 2 hammasta. Servomoottorissa ei ole mitään asentokytkintä vaan ACC:n tietokone mittaaa sähkömoottorin virtaa ja katkaisee virran syötön vivun saavuttaessa liikkeen ääripään kun oikosulussa olevan moottorin ottama virta kasvaa. Päättelin root causen olevan siinä että kyseisen rattaan rikkoontuneet hampaat sattuvat olemaan kuormitettuna vuoronperään molemmissa ääriasennoissa.
Viallinen ratas on kaksoisratas jonka isompi viallinen hammaskehä on 25 hamapainen ja hampaan moduli on 0.6. Hammastukseltaan samanalainen ja saman levyinen ratas löytyy RC auton tarvikkeena Tamiyalta tyypillä SP-477 (pussissa tulee lisäksi toinen 24 hampainen) vajaalla vitosella esim
www.racingfactory.fi. Alumiinista ratasta täytyy hiukan modata poraamalla lukitusruuvin muhvi sekä kupin sisällä oleva tukimuhvi pois. Seuraavaksi laitetaan viallisen kaksoisrattaan pienempi puoli poran istukkaan, pora pyörimään ja viilalla sorvataan rikkinäinen hammaskehä kokonaan irti. Jäljelle jää laippa joka mukavasti istuu uuden alumiinisen rattaan kupin sisään.
Alumiinirattaan kuppi täytetään epoksilla reunaa myöten. Rikkinäinen ratas on POM -laatuista muovia mihin liima ei tartu kunnolla. Kun koko alumiinirattaan pesä täytetään liimalla, muodostuu pienen rattaan ja alumiinisen rattaan väliin muotolukitteinen liitos.
Sitten ratas takaisin mottoriin, kansi kiinni ja takaisin autoon. Koko homman pitäisi onnistua 2 tunnissa eli ihan hyvä tuntipalkka.