TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5509
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ke Kesä 12, 2019 11:12

Jos vaikkapa jakohihna katkeaa vesipumpun jymähtämisen myötä, niin usein koneesta menee venttiilit ja niiden keinujat vaihtoon. Hintaa en osaa arvata, mutta tuskin ovat ihan ilmaisia marmoritiskillä... Nuo keinujat on sinänsä hyvä sulake, ettei koko kone tuhodu samalla kertaa. Webshopista löytyy täydellinen DTH-kansi hiluineen hintaan 1494e. DTR-mäntiä (+0,1mm ylikoko) löytyisi hintaan 22,51e/kpl.

Eski

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5509
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ke Kesä 12, 2019 14:51

Päivän hinta uudelle DTR-kannelle on 2095e. Paketti sisältää venat ja vivut, mutta ei nokka-akseleita. Jos kansi on muuten ehjä, niin pelkät vivut maksaa erikseen 13,50e/kpl ja niitähän on 16kpl.

Eski

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » To Kesä 13, 2019 11:58

Yhdestä sylinteristä puristukset kuulemma täysin kateissa, ilmeisesti venttiililautanen tms. tippunut männän päälle. Taitaa mennä vaihtomotin etsinnäksi suosiolla, n. satkun tuntitaksalla ei huvita tutkituttaa kovin paljoa. Toki tuostakin varmaan moottorin vielä joku tekisi ellei vahingot ole kovin suuria.

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Pe Kesä 14, 2019 21:28

Olisiko täällä tietoa vahvasta ketutuksesta kärsivälle saabistille, käykö tuollaiseen -09 TTiD automaattiin vuosimallin -11 Z19DTR automaatti (160 hp versio)? Eli onko kaikki Z19DTR keskenään yhteensopivia? Kannattaako ottaa sellainen vaihtomotti, jonka luovuttaja olisi myös automaatti?

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 8976
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » Pe Kesä 14, 2019 22:16

^ eikös ne ole aivan samoja, umpisurkeita laatikkoja kaikissaTTiD- tehoversioissa? Jos nyt on mahdollisuus vaihtaa laatikko, niin vaihda manuaaliseen, sen myötä ajomukavuus, ja etenkin ajoturvallisuus paranee huomattavasti.
(jaa olikin kyseessä moottorin vaihto, mutta samalla kannattaisi vaihtaa vaihdelaatikkokin toimivaksi, eli 6-pykäläinen manuaali)
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Pe Kesä 14, 2019 22:39

No minusta tuo laatikko ei nyt noin kelvoton ole, TTiD:n M6 ja A6 omistaneena. Kone sen sijaan näyttää luotettavuuspuoleltaan olevan sitä.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5509
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » La Kesä 15, 2019 06:25

Jep, ttid-koneet on käytännössä samaa rautaa, mutta surkea manuaaliloota uudistui viimeisiin vuosimalleihin. Päästöt saatiin pienemmiksi lootaa muuttamalla. A6-loota taisi pysyä samanlaisena loppuun saakka, ja sehän on paras automaatti saapissa, mitä itse olen ikinä ajanut...

Eski

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2849
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » La Kesä 15, 2019 09:51

Samaa mieltä, en tuota kyllä manuaaliin vaihtaisi :/

On automaatissakin joku muutos vuosien myötä tapatunut kun päästölukemat on 2011 alkaen pienemmät. Liekö tehty välityksille jotain kuten manuaalissakin.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3019
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » La Kesä 15, 2019 10:28

ng900aero kirjoitti:
Pe Kesä 14, 2019 22:16
Jos nyt on mahdollisuus vaihtaa laatikko, niin vaihda manuaaliseen, sen myötä ajomukavuus, ja etenkin ajoturvallisuus paranee huomattavasti.
Ajomukavuus paranee manuaalin myötä....hah... :evil: Ei ikinä!
Ajoturvallisuus 8O :?:

Kyllä on manuhanujen turha yrittää saada automaatista nauttimaan päässeiden vaihtamaan enää manuaaliin.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5592
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » La Kesä 15, 2019 10:50

petrisa kirjoitti:
La Kesä 15, 2019 10:28
ng900aero kirjoitti:
Pe Kesä 14, 2019 22:16
Jos nyt on mahdollisuus vaihtaa laatikko, niin vaihda manuaaliseen, sen myötä ajomukavuus, ja etenkin ajoturvallisuus paranee huomattavasti.
Ajomukavuus paranee manuaalin myötä....hah... :evil: Ei ikinä!
Ajoturvallisuus 8O :?:

Kyllä on manuhanujen turha yrittää saada automaatista nauttimaan päässeiden vaihtamaan enää manuaaliin.
Minä olen kyllä ng900aeron kanssa samoilla linjoilla. Vuonna 2011 (tai ennen sitä) Saabissa olleiden automaattilaatikoiden mukavuus ei mielestäni ole sillä tasolla, että sitä kannattaisi ylistää.

Sitten jos autoon saisi tuon allekirjoituksessani mainitun BMW:n 8-lovisen automaattilaatikon, niin sitten sillä olisi mukava ajaa.
Aiemmin minulla oli työsuhdeautona VM. 2019 Volvo V60 D3. Siinä oli vaihteistona 6-lovinen automaattilaatikko, joka oli aivan hirveä.
Eräs kaverini sanoi, että D4:ssa olisi jo 8-lovinen automaattilaatikko, joka toimii paljon sivistyneemmin.

Oma TTiD on manuaali, koska sitä ei koskaan saanut automaattina Saabin mentyä konkurssiin. Eipä sitä hirveämmin kaipaa juuri em. syiden vuoksi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 8976
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » La Kesä 15, 2019 12:56

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Kesä 15, 2019 10:50
petrisa kirjoitti:
La Kesä 15, 2019 10:28
ng900aero kirjoitti:
Pe Kesä 14, 2019 22:16
Jos nyt on mahdollisuus vaihtaa laatikko, niin vaihda manuaaliseen, sen myötä ajomukavuus, ja etenkin ajoturvallisuus paranee huomattavasti.
Ajomukavuus paranee manuaalin myötä....hah... :evil: Ei ikinä!
Ajoturvallisuus 8O :?:

Kyllä on manuhanujen turha yrittää saada automaatista nauttimaan päässeiden vaihtamaan enää manuaaliin.
Minä olen kyllä ng900aeron kanssa samoilla linjoilla. Vuonna 2011 (tai ennen sitä) Saabissa olleiden automaattilaatikoiden mukavuus ei mielestäni ole sillä tasolla, että sitä kannattaisi ylistää.

Sitten jos autoon saisi tuon allekirjoituksessani mainitun BMW:n 8-lovisen automaattilaatikon, niin sitten sillä olisi mukava ajaa.
Aiemmin minulla oli työsuhdeautona VM. 2019 Volvo V60 D3. Siinä oli vaihteistona 6-lovinen automaattilaatikko, joka oli aivan hirveä.
Eräs kaverini sanoi, että D4:ssa olisi jo 8-lovinen automaattilaatikko, joka toimii paljon sivistyneemmin.

Oma TTiD on manuaali, koska sitä ei koskaan saanut automaattina Saabin mentyä konkurssiin. Eipä sitä hirveämmin kaipaa juuri em. syiden vuoksi.
Ei todellakaan ollut tarkoitus provoilla, mutta en oikein ymmärrä miksi tuota Aisinin (?) 6v-automaattia pidetään muka kelvollisena lootana, se on oikeastaan yksi huonoimmista automaateista jolla olen koskaan ajanut. Se on aivan järkyttävän hidasälyinen ja muutenkin logiikaltaan huono ja HIDAS, ehkä tuollaisella olisi ihan ok ajella jossain maakunnissa, mutta Helsingissä se on aivan onnettoman surkea;
täällä kun pitää kaiken aikaa hidastella ja kiihdytellä, ja ryömintänopeudella edetä, niin tuon laatikon kuminauhamaisuus on aivan kamalaa luokkaa.
Jos ajat liikenneympyrään vaikkapa nopeudella 40km/h, ja sitten eteesi ilmestyy kännykkään pälättävä pyöräilijä jota pitää väistää, ja siitä selvittyäsi koetat ehtiä liikenneympyrän liikennevirtaan mukaan, painat kaasun pohjaan, silloin ehdit laskea ainakin kolmeen ennenkuin mitään tapahtuu, ensin hidastoiminen kaksoisahdinjärjestelmä kerää kerää voimia puhkuakseen vääntöä laatikolle, ja laatikko toimii myös omalla (isolla) viiveellään sitten kun ehtii, nipin napin ehtii liikennevirran alta pois, (manulaalilla olisi jo kaukana). Ja sitten kun jotain vihdoin tapahtuu, niin voimaa ja vääntöä on liikaakin.
Siis oikeasti tuollaisen moottori + laatikkoyhdistelmän kanssa täytyy pitää kunnon turvaväli ettei tule kolaroitua. Tilannenopeuksissa meitsin vm. 1998 umpiruosteinen ja loppuunajettu Fiat Ducatokin on huomattavasti parempi, sillä ei jää muiden jalkoihin kuten Saabilla.
TTiD:n lootan sport-moodi on myös aivan kelvoton, se lukitsee turbiinin typerästi, ja pitää kierroksia liian korkealla, samoin manuaalipuoli on ihan kerseestä, se on aivan liian hidas, kunnollinen turvaväli täytyy pitää silläkin ajaessa.

En tiedä kuinka huonoilla laatikoilla olette ajelleet jos tuo TTiD:n A6 on hyvä?
Sinällään minulla EI ole mitään automaattilatikkoa vastaan, esim. siskonmieheni Porsche 911S:n (991 vm. 2016) automaatti toimi kuten kuuluukin, ja oli sille speksattu parempi 0-100km/h -mittaustulos kuin manuaalille (olikohan 3,9s. vs. 4.0s. tjmsp), sillä ajaessa ei tullut miettineeksi manuaalivaihteistoa ja sen tuomia etuja.
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5509
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » La Kesä 15, 2019 14:10

Jos koskemukset on rikkinäisestä a6-lootasta, niin aivan turha täällä tuollaista paskaa tuottaa. Ei ainakaan niissä muutamassa ttideissä joilla itse olen ajanut, en osaa itse yhdistää laatikon toimintaa tuohon em. kuvaukseen...

Vanhat a4 ja a5 lootat oli selvästi hitaampia ja kuminauhamaisempia kuin tuo a6. Tietysti jos vertailukohta on uudetko porsse, niin pitäähän niistä jotain eroa jo löytyäkin :twisted:

M6-manuaali on omasta mielestäni ärsyttävin loota saapissa ikinä.

Eski

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 8976
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » La Kesä 15, 2019 14:38

Eski kirjoitti:
La Kesä 15, 2019 14:10
Jos kokemukset on rikkinäisestä a6-lootasta, niin aivan turha täällä tuollaista paskaa tuottaa. Ei ainakaan niissä muutamassa ttideissä joilla itse olen ajanut, en osaa itse yhdistää laatikon toimintaa tuohon em. kuvaukseen...

Vanhat a4 ja a5 lootat oli selvästi hitaampia ja kuminauhamaisempia kuin tuo a6. Tietysti jos vertailukohta on uudetko porsse, niin pitäähän niistä jotain eroa jo löytyäkin :twisted:

M6-manuaali on omasta mielestäni ärsyttävin loota saapissa ikinä.

Eski
Ei kait se rikki mahda olla, ei ainakaan Tech2 näytä mitään vikakoodeja? Ja toisekseen aika lailla samanlaisesti käyttäytyi toinenkin vm.2008 TTiD jossa oli Hirschin softa (jolla ei tehnyt yhtään mitään, ei se juurikaan sen pirteämpi ollut kuin vakiokuntoinen TTiD), Tallinnassa koeajolla senkin loota oli aivan yhtä huono, ja mittarissa oli sillä Sveitsistä tuodulla noin 200tkm. No enivei, vaimon autohan tuo on, ja hän halusi ehdottomasti automaatin, mutta nyt hänkin on leipiintynyt sen hitauteen, kuvaili sitä todeten: "ikäänkuin tonnarilla ajaisi".
Jos Eski käy joskus pk-seudulla niin hän voisi koeajaa tuon meidän TTiD:n (tarjoan kaljat tietysti jälkikäteen), että tulisi selväksi onko lootan käytös normaalia vai ei. Voi olla että tuohon moottorityyppiin olisi pitänyt lisätä kolmas ahdin silloin kun se on asennettu automaattilaatikon kaveriksi :D
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 8976
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja ng900aero » La Kesä 15, 2019 15:17

Vilkku vasemmalle ei toimi, viiksen kun painaa alas, niin vilkku välähtää kerran, sitten lopettaa vilkuttamisen. Viikseä kun painaa alas niin vilkkuminen jatkuu taasen. Siellä on kait mikrokytkimet, eli vika ei ole niissä, vaan mikroa painavassa mekanismissa, mitä osia sinne pitäisi vaihtaa, tai onnistuuko ranetus esim. muovihitsaamalla?
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5509
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » La Kesä 15, 2019 17:37

Tämä on näitä perinteisiä manuaali vs. automaatti vääntöjä. Jos on henkeen ja vereen keppimies, niin automaatti on aina perseestä. Itse voin ajaa molemmilla, mutta ns. arkikäyttöön otan mielummin automaatin.

Appiukolla oli aikanaan uusi 130hv ttid m6-lootalla ja se oli ihan järkyttävä vatkattava. Mittaristossa paloi aina shift up-valo, kunnes taajamavauhdissa sai kutosen pesään. Itse kun ajoin, niin vaihteita sai veivata koko ajan. Kun pääsi noin 80kmh vauhtiin, oli aina kiihdytykseen vaihdettava nelonen ja taas shift uppia, kunnes taas homma alkoi alusta kun piti ohittaa joku valuttaja...

Pappa kun lähti kiihdyttämään 60kmh vauhdista kutosella, niin jyrinä oli aivan järkyttävä ja vehje kiihtyi kuin mummo lumessa. Eipä vaan appi kerennyt ajamaan autolla kuin noin 50k, joten kykä kesti jopa niin pitkään. Epäilen että 100k olisi ollut maksimi kykän kesto, kun usein ne hajoaa järkevämmälläkin käytöllä niillä nurkilla... A6 on omassa ruoskassa nyt toiminut liki 280K, johon manulootalla harvoin pääsee kykästä puhumattakaan.

Kyllä siinä autolootassa voi olla vikaa esim. venttiilipesässä, josta tekki ei osaa kertoa mitään. Jos öljyjä ei ole vaihdettu, niin ongelmia on luvassa...

Eski

Vastaa Viestiin