TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » La Heinä 06, 2019 10:21

Tulipahan käytyä koeajamassa liikkeessä myytävänä olevaa TTID automaattia.

Täytyy nyt koeajon jälkeen todeta, että moottori-laatikko yhdistelmä jätti pettymyksen :( .
Toki tietenkin vertailukohtana oli oma biopoweroitu bensaturbo automaatti, joka jo nyt "paperilla" pesee tämän tehoissa selvästi. Ja se kyllä tuntui ajossa, ei siitä mihinkään pääse.

Tämän TTID automaatin toiminta oli jotenkin laiskaa täyskaasukiihdytyksessä D-asennolla ja vaihtoi ylöspäin vaihdetta aivan liian aikaisin. Manuaalipuolella joko kepistä tai rattilaipoista itse vaihtamalla auto liikkui paljon ripeämmin. Suurin syy oli minusta laatikon ohjelmassa, ei niinkään moottorissa.

Laatikon ongelma oli minusta ensinnäkin jo mainittu hidas regointi vaihtotilanteessa esim. äkillinen kaasun painallus. Vaihtaa hitaasti alaspäin, eikä välttämättä edes "oikealle" vaihteelle.
Toinen ongelma oli, ettei koneen anneta vetää riittävän isoille kierroksille, kun jo vaihdetaan isompaa. Näin ollen moottorin tehoa ei saada kunnolla hyödynnettyä. Vääntöä on, mutta teho on fysiikan lakien mukaan vääntö kertaa kulmanopeus (P = M x 2 x pii x 1/s). Ei vedetä täyskaasulla riittävän ylös vaikka kone ei hyydy ja sitten vaihteen vaihduttua kierrokset tipahtavat liian alas jolloin taas koneen antama teho tipahtaa suurseta väännöstä huolimatta. Tämä on outo ratkaisu ottaen huomioon koneen ominaisuudet ja 6-lovisen laatikon.

Jotenkin tuntuu kuin laatikon softa olisi päivitettävä erilaiseen. Kyllä laatikon softan olisi D-asennollakin tunnistettava miten kuski autoa käskee kaasupolkimen välityksellä ja toimittava sen mukaan.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Jonestone
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: To Elo 30, 2012 13:16
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Jonestone » La Heinä 06, 2019 10:44

Mikä vuosimalli oli kyseessä? Kuulemma vanhempiin laatikoihin on tehty softapäivityksiä. Kokeilitko sport asetusta? Sillä on ainakin allekirjoittaneen autossa huomattava ero normaaliasetukseen verrattuna.
#5678
Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » La Heinä 06, 2019 12:25

Oli vuosimalli -08.

Mikä Sport asetus :?:
Mistä se olisi löytynyt?
Ei ainakaan vaihdekepin luota löytynyt, jossa sen olisi olettanut olevan.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8891
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » La Heinä 06, 2019 12:55

Kojelaudassa ratin oikealla puolen night panelin kanssa samassa nappulastossa.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » La Heinä 06, 2019 14:41

AZP kirjoitti:
La Heinä 06, 2019 12:55
Kojelaudassa ratin oikealla puolen night panelin kanssa samassa nappulastossa.
No niinpä näkyy olevankin, kun katson liikkeen auton kuvgalleriaa :o .
Jäipä sitten kokeilematta tuon vaikutus :( .

Eipä sitten tullut tuota huomattua, kun bensaversioissa ei tätä ominaisuutta ei ole. Jotenkin olisin odottanut tuon itse vaihdekeppiin siten että D-asennolta vielä vedetään pykälä alas S-asentoon tai vaihtoehtoisesti toiselle puolelle kuin M-asento. Varmaankin tämä sport-asetus on hyvä juurikin dieseliin ja etenkin tähän TTID malliin.

Olisikohan sitten toiminut kuinka paljon paremmin?
Itse M-asennolla sain aikaan paremman kiihtyvyyden ihan merkittävästi kuin tällä D-asennolla (ei-sport päällä).
Silti....mopohan se on verrattuna omaani :lol: .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4598
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Risto » La Heinä 06, 2019 16:24

petrisa kirjoitti:
La Heinä 06, 2019 14:41
Eipä sitten tullut tuota huomattua, kun bensaversioissa ei tätä ominaisuutta ei ole.
Uudemmissa on.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » La Heinä 06, 2019 18:09

Risto kirjoitti:
La Heinä 06, 2019 16:24
petrisa kirjoitti:
La Heinä 06, 2019 14:41
Eipä sitten tullut tuota huomattua, kun bensaversioissa ei tätä ominaisuutta ei ole.
Uudemmissa on.
Näinhän se olikin.
Vanhemmissa ei-facelift-malleissa, joissa keskikonsoli "vanhanmallinen", on tuossa samassa nappulassa TCS/ESP toiminnon esto-painike. Tämänpä vuoksi ei tullut mieleenkään, että olisin sitten osannut etsiä automaattilaatikon sport-toimintoa juuri tuosta samaisesta paikasta. Nyt sitten jatkossa osaan.

Jotenkin tuo toiminnon sijoittaminen tuolla tavalla on minusta huono. Ajatellaan nyt vaikka niin, että haluat ajella useamminkin, jos nyt ei jatkuvasti, etenkin kaupunkiajossa sport-moodissa. Joudut siirtämään vaihdekepin D-asentoon ja sitten erikseen vielä painamaan ihan eri paikassa olevaa nappia saadaksesi sport-moodin päälle. Paljon kätevämmin se kävisi, kun nyt joka tapauksessa siihen vaihdekeppiin on koskettava, että sen voisi siirtää suoraan S-asentoon. Useimmissa muissa merkeissä S-asento on vaihdevalitsimessa ja se on hyvä siinä esim. DSG-automaateissa, joita olen koeajanut paljonkin.

Pääasia kuitenkin, että se S-asento nyt löytyy, kun mielestäni tämä TTID ainakin sitä kaipaa. Itse joutuisin sillä varmasti ajamaan koko ajan S-moodissa. Tämä minun vanhempi bensa automaatti on kiinteästi "sport-moodissa" kokoajan. Sen kanssa saa kaasupolkimen liikkeen vasteella olla tarkkana, jos haluaa ajaa isolla vaihteella kiihdyttäen. Herkästi vetää jopa pari pykälää alaspäin :!: .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2875
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » La Heinä 06, 2019 22:10

Kuulostaa ihan erilaiselta laatikon toiminta kuin itselläni. Kaipaisin sitä, että loota vaihtaisi hieman aiemmin isommalle kiihdytyksissä, nyt tuo kierrättää täyskaasukiihdytyksissä lähes punarajalle. Sport moodi taas kierrättää ihan turhaan tasakaasullakin, ainoa plussa on reilumpi moottorijarrutus joissain tilanteissa.

Onko näissä eri softia laatikoissa vai onko tuossa koeajoyksillössä tai mulla jotain vikaa loodassa?

Tilanteissa, joissa pitäisi siirtyä nopeasti moottorijarrutukselta kiihdytykseen saisi reagointi olla nopeampaa mutta muuten tuo kyllä vaihtaa perinteiseksi automaatiksi aika ripeään eikä turhaan luistattele.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » La Heinä 06, 2019 22:50

Jos en nyt väärin ehtinyt seurata kiekkamittaria, niin tuo laatikko täyskiihdytyksessä tällä normiasetuksella veti n. 4100rpm kunnes vaihtoi isommalle. Minusta se olisi voinut vielä vetää pidemmälle, mutta enpä tiedä sitten olisiko sport-asento tuonut tässä suhteessa muutosta tuohon täyskiihdytykseen.

Kun laatikko vaihtoi isommalle, niin jotenkin kone tipahti aluksi selvästi ponnettomamman vedon alueelle. Manuaalisesti vedättämällä kierrokset ylemmäs kunnes vaihtoi isompaa, niin tätä ilmiötä ei ollut. Muutenkin automaatin vaihdot olivat jotenkin hitaan oloisia vs manuaali valintaan.

Kun katsoo tuon koneen tehokäyrää, niin tehoa tulee ulos vielä "maksimit" 4500 rpm:llä. Sitä vastoin 2900...3300 välillä on selvästi tehon nousun jyrkkä kohta. Mikäli siis kierrokset tippuvat vaihdon yhteydessä selvästi alle 3000 rpm niin hetken voi olla tuo mainitsemani tehopuutos. Ja se vie kiihdytyksestä terävyyden. Tämä riippuu tietenkin myös laatikon välityksistä.

En tietenkään ole aivan oikea henkilö arvostelemaan tätä kun omat vertailukokemukseni ovat pitkälti nyt olleet bensa-automaatista ja lastutetusta kaiken lisäksi. Odotusarvot 180 hv ja 400 Nm antoivat odotaa liikaa. En taida enää muistaa miltä oma vakiona 175 hv 265 Nm tuntuikaan :lol: .
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2875
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Su Heinä 07, 2019 08:54

Ahaa.. no ei toi toiminta sitten niin kaukana ole. Samoille paikkeille kierrättää, mutten usko että kiihtyvyys paljoa korkeammalle kierrättämällä paranisi. Kyllähän tuo paikaltaan lähtee todella nihkeän tuntuisesti verrattuna saman tehoiseen bensamanuaaliin. Liikkeelle pääsyn jälkeen kiihtyvyyttä onkin sitten jo mukavammin, etenkin maantiellä ohitustilanteissa.

Ei silti, ei tuolla paikoiltaankaan tien tukkeeksi jää. Softauskin parantaa kulkupuolta ihan mukavasti.

En muista huomanneeni että sport moodissa kierrättäisi korkeammalle täyskaasukiihdytyksissä, mutta kevyemmissä kyllä kierrättää. Tuntuu ettei meinaa vaihtaa isommalle ikinä kun kiihdytys loppuu. Tuo tuntuukin olevan se isompi vaikutus, pitää tasanopeudellakin kierroksia 2000 pinnassa koko ajan. Vaihdot voi myös olla hieman terävämpiä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 130tkm)
Muuta: Kiina TECH2

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Su Heinä 07, 2019 09:21

SS kirjoitti:
Su Heinä 07, 2019 08:54
Ahaa.. no ei toi toiminta sitten niin kaukana ole. Samoille paikkeille kierrättää, mutten usko että kiihtyvyys paljoa korkeammalle kierrättämällä paranisi. Kyllähän tuo paikaltaan lähtee todella nihkeän tuntuisesti verrattuna saman tehoiseen bensamanuaaliin. Liikkeelle pääsyn jälkeen kiihtyvyyttä onkin sitten jo mukavammin, etenkin maantiellä ohitustilanteissa.

Ei silti, ei tuolla paikoiltaankaan tien tukkeeksi jää. Softauskin parantaa kulkupuolta ihan mukavasti.

En muista huomanneeni että sport moodissa kierrättäisi korkeammalle täyskaasukiihdytyksissä, mutta kevyemmissä kyllä kierrättää. Tuntuu ettei meinaa vaihtaa isommalle ikinä kun kiihdytys loppuu. Tuo tuntuukin olevan se isompi vaikutus, pitää tasanopeudellakin kierroksia 2000 pinnassa koko ajan. Vaihdot voi myös olla hieman terävämpiä.
Näin olen itsekin ajatellut, että täyskaasukiihdytyksessä ei D- ja S- asennoilla ole käytännössä eroa ja niinhän sen pitäisi ollakin. Sitten muutoin onkin kuten edellä tuli kerrottuakin.

Sitten tuosta TTID:n kiihtyvyydestä.
Paikaltaan ja hitaissa nopeuksissa kiihtyvyys oli aika verkkaista. Mielestäni ei se maantienopeuksissakaan 80+ km/h ollut kyllä mikään "raketti" ja verrattuna omaan biopoweroituun bensaturboon ero oli kuin yöllä ja päivällä. Ei sillä jalkoihinkaan jää, ei se sitä tarkoita, joten käytännössä pärjää hyvin ja kihtyvyys on riittävä. Täytyy muistaa, että kyseessä on 1.9 diesel, olkoonkin kahdella turbolla varustettu.
Itse varmasti, mikäli tuollaiseen joskus päädyn, lastutan sen.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8891
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Heinä 07, 2019 11:51

Jos petrisalla on alla stage 1 biopoweri eli luokkaa 225 hv, niin kyllä siinä kuuluu täyskaasukiihdytyksellä selvä ero ollakin vakioon 180 hv dieseliin. ja väännössäkin stagetettu BP tulee niin lähelle TTiD:tä, että vain joillain kierrosalueilla voi TTiD tuntua puhdikkaammalta (ja vastaavasti toisilla alueilla BP, riippuen vääntö/tehokäyrien erilaisista profiileista), mutta erot uppoaa helposti jo eri välityksiin ja automaattivaihteistojen erilaisuuteen ja toimintaan yleisesti.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » To Heinä 11, 2019 16:17

Nyt, kun tuli käytyä tuollaisella koeajolla ja mikäli sellaiseen vaihtaa, niin varmaan sitä virisoftaa tulisi sisään ängettyä. Eiköhän sillä sitten mennä ihan kivasti.

Näitä softia varmaan saa JC Performancen tekemänä ujutettua sisään esim. Iisalmessa?
Toinen kysymys koskee sitä imusarjaa. Jotkut niitä ovat varmuuden vuoksi vaihtaneet ennalta, ja hyvä niin, niin mitähän se kustantaa ja saako uudempaa imusarjaa ihan helposti ja kuka/missä niitä kannattaisi vaihtaa? Eli olisiko esim. hihnan vaihdon yhteydessä näppärä yhdistää :wink:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5511
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » To Heinä 11, 2019 17:30

Jep, itse vaihdoin eli vaihdatin imarin 200k ajettuna jakopäärempan yhteydessä pcsllä. Homma kannattaa tehdä jakopään yhteydessä jos vain mahdollista, koska purkamisessa säästää jonkin verran. Muistaakseni jakopää+imarin vaihto oli pcsllä noin 6 tunnin työ. Imari on varsin vttumainen purettava, mutta itse en osaa kertoa siitä tarkemmin, koska en ole hommaa itse tehnyt...

Uuden imarin saa kohtuullisesti ainakin neobrossilta->
https://www.neobrothers.co.uk/intake-in ... 4694-p.asp

Meillä on ollut JCn egr off + 200hv virisofta käytössä noin 130-280K välin ja mitään ongelmia ei ole tähän mennessä ollut...

Eski

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3043
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » To Heinä 11, 2019 19:22

Kiitos Eski tiedosta :D .

Ei siis loppujen lopuksi ihan paha hinta tuolle imusarjalle ja jakopään huollon yhteydessä sille jäävä työn kustannuskin varmaan ihan kohtuullinen.
Tämä mitä olen nyt katsellut ja myös koeajanut, niin on juurikin n. 200 tkm ajettu. Siten tämä toimenpide kannattaisi sitten tehdä jakohihnan vaihdon yhteydessä jota aikaistaisi.
Virisoftan (+EGR pois) voisi myös pistää sisään vaikka jo alkuvaiheessa.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Vastaa Viestiin