TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3093
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Su Heinä 14, 2019 09:43

Kiitos vastauksista.

Nämä korin ongelmakohdat ovatkin jo tuttuja. Nykyisen autoni ja kaikkien muidenkin samanlaisten autojen kohdalla. Lähinnä ne ovat nuo etulokarin kaaren taka-alareunat, jotka ihan ensimmäisenä merkkejä antaa. Sitten muutamiin muihin kohtiin joissa muovilokarin ja peltiosan saumat kohtaavat.

Muistelinkin näiden dieseleiden kohdalta näitä akunkaapelikenkien huonoja liitoksia esiintyneen jonkin verran. Ne eivät ole pahoja korjata ja selvinnevät ihan yleismittarinkin avulla ja tähän asiaan kaupat nyt tuskin kaatuu. Samaten laturi ei liene yhtä kestävä kuin vastaavissa bensamalleissa. Mikähän mahtaa olla laturin valmistaja?
Omassa bensamallissa on Bosch 140A ja juuri hiljattain raportoinkin sen vaihdosta tuonne toiseen ketjuun. Se kesti yli 300 tkm, joten mikäli näissä dieseleissä se kestää 100 tkm vähemmän, niin ei sitten ihan samaa tasoa olen bensamallin kanssa. Ei se tämä laturikaan varmaan kauppoja tule estämään. Voihan se olla, että se on jo siihen vaihdettukin, mene ja tiedä. Ja, voihan sitä pitää n. 200 tkm kohdalla jo normaalina kulumisena ja uusimisen kohteena.

Tästä laturista vielä sen verran, että lopettaako se toimintansa ihan äkkiä ja yllättäen vai antaako jo ennakkoon jotain merkkejä loppumisesta?
Oman bensamallin laturin vapaakytkin äänsi pitkään koko kevään ja talven, kunnes sitten petti lopulta kokonaan ja "löi" tyhjää. Sikäli tuo vaihto oli tiedossa etukäteen.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5524
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Su Heinä 14, 2019 13:19

Jep, muistaakseni se ttidin laturi voi olla myös Denso. Meidän ttidistä laturi kyrvähti ihan yllättäen kerrasta ja sidiin tuli ilmoitus aiheesta. Sitten selvisi, että latausjännite oli alle 13V ja akunkenkä hehkui punaisena, joten itse epäilen, että nämä asiat liittyvät toisiinsa. Eli laturi hakkaa päätä seinään, kun kaapelista ei mene virta perille akkuun. Eka laturi hajosi noin 100K ajettuna, mutta nyt uusi laturi on kestänyt jo yli 180K.

Eski

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3093
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Su Heinä 14, 2019 13:35

Joo.
Mulla bensavehkeessä vapaakytkin vain hajosi, jolloin ei tietenkään ladannut ollenkaan. Sitä ennen ihan normaalisti latasi, mutta auton sammuttamisen jälkeen koneen ja hihnapyörän jo pysähdyttyä laturi vielä pyöri hetken ja piti kovaäänistä surinaa muutaman sekunnin.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Su Heinä 14, 2019 15:16

Onnea vaan tulevalle TTiD:lle, hyvä näitä on saada lisää tänne pohjoiseen ja toivottavasti tulee hyvä yksilö

Oman ei niin hyvän konerikkoisen kanssa ei vieläkään asiat ole täysin putkessa. Ruotsista tilattu vaihtomotti on paikoillaan mutta nyt sitten on pelko, että pikkuturbossa jotain häikkää. Luulin, että sen kunnon pystyy katsomaan ja sitten tekee päätöksen vaihdetaanko myös hyrrä.. Korjaamon kaveri sanoi, että kunnossa on mutta Ilmeisesti vain isomman turbon pystyykin tsekkaamaan ulkoa päin.

Eli nyt pukkaa vikakoodia P0105-52 (Barometric pressure not plausible with boost pressure) ja koneen vikavalo. Oireilee siten, että matalilla kierroksilla ahtaa hetken normaalisti, sitten ahdot laskee hieman ja taas vajaan 3000 kierroksen jälkeen ahtaa normaalisti. Mankkuvenat vaihdoin päittäin ja oirekuva sama. Huomenna vaihdan vielä Boschin imusarjaan tulevan anturin mutta jos se ei auta niin mitä sitten? Turbon letkut pitäisi varmaan vielä käydä läpi? Voiko mekaaninen turbovika oireilla noin? Saapa nähdä, luotto tuohon kapistukseen on tällä hetkellä kohtuullisen alhaalla :?

OP-com:kin rupesi reistaamaan. Tekee sellaista, että sammuttaa koneen kesken yhteyden ja heittää "Stability..." ym. vikailmoitukset.
Viimeksi muokannut Trooper_75, La Syys 14, 2019 14:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 3093
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja petrisa » Su Heinä 14, 2019 15:54

Trooper_75 kirjoitti:
Su Heinä 14, 2019 15:16
Onnea vaan tulevalle TTiD:lle, hyvä näitä on saada lisää tänne pohjoiseen ja toivottavasti tulee hyvä yksilö :)

Oman ei niin hyvän konerikkoisen kanssa ei vieläkään asiat ole täysin putkessa. Ruotsista tilattu vaihtomotti on paikoillaan mutta nyt sitten on pelko, että pikkuturbossa jotain häikkää. Luulin, että sen kunnon pystyy katsomaan ja sitten tekee päätöksen vaihdetaanko myös hyrrä.. Korjaamon kaveri sanoi, että kunnossa on mutta Ilmeisesti vain isomman turbon pystyykin tsekkaamaan ulkoa päin.

Eli nyt pukkaa vikakoodia P0105-52 (Barometric pressure not plausible with boost pressure) ja koneen vikavalo. Oireilee siten, että matalilla kierroksilla ahtaa hetken normaalisti, sitten ahdot laskee hieman ja taas vajaan 3000 kierroksen jälkeen ahtaa normaalisti. Mankkuvenat vaihdoin päittäin ja oirekuva sama. Huomenna vaihdan vielä Boschin imusarjaan tulevan anturin mutta jos se ei auta niin mitä sitten? Turbon letkut pitäisi varmaan vielä käydä läpi? Voiko mekaaninen turbovika oireilla noin? Saapa nähdä, luotto tuohon kapistukseen on tällä hetkellä kohtuullisen alhaalla :?

OP-com:kin rupesi reistaamaan. Tekee sellaista, että sammuttaa koneen kesken yhteyden ja heittää "Stability..." ym. vikailmoitukset.
Kuinka paljon tuolla laitoksella on jo kilometrejä takana?
Onko tässä TTID:ssä myös ilmanpaine- eli baro anturikin?

Voihan se olla että ilman ahtoja tuo MAP/Boost anturi ei anna samaa painetta kuin baroanturi, jolloin se on jotenkin rikki. Ei sitten anna ahdoillakaan oikeaa tietoa ja toimii nyt sitten huonosti :roll:
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja suorsa » Su Heinä 14, 2019 16:10

Näin jälkiviisaana on hyvä kertoa, että kaverin autoon laitettiin uudet ahtimet kun moottori vaihtui. Muutaman satasen kustannus eikä tarvitse jälkikäteen miettiä onko kunnossa.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09, 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5524
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Su Heinä 14, 2019 16:47

Jep, noin 300e neobrossilta uusi ahdinpaketti. Aika ahdas rassata paikallaan, mutta mahdollista kuitenkin... Kannattaa kuitenkin varmistaa, että onko vika varmasti ahtimessa.

Eski

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Su Heinä 14, 2019 16:52

Joo sitä toivoisi, että mekaanikon sanaan voisi luottaa kun ei tästä tekniikasta kauheasti tiedä. Luulin tosiaan, että ahtimen kunnon pystyy tsekkaamaan kun se on irti. 227 tkm siis motti kesti. Pitää hakea vanha motti talliin jos joskus selviäisi mikä siitä meni.

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Ma Heinä 15, 2019 10:39

Eipä auttanut imusarjan paineanturin vaihto probleemaan. Ulkomaan forumilla on ollut mainintaa jumivasta hukkaportin tangosta, jos oikein suomensin. Tuota vaivaa oli edellisessä T7:ssa, siinä ahdot löi yli ja sitten meni suojatilaan (hoitona WD40 :)). Helkutin ahtaan näköinen paketti vaan tämä TTiD ylhäältä katsottuna. Kiinnostaa nyt edelleen se, että onko tuollainen ahtopaineen nousu ja sitten lasku mekaanisen turbovian tyyppioire? Öljynkulutusta pitäisi varmaan myös näkyä? Pieni asennusvirhe letkuissa ym. lienee melko mahdollinen kun ilmeni koneen vaihdon jälkeen.

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5524
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Eski » Ti Heinä 16, 2019 09:09

Tällainen tapaus ei ole aikaisemmin tullut vastaan. Mitähän wissi opastaa tekemään tuon vikakoodin kohdalla? Kaikki letkujen ja putkien liitokset ja kunto kannattaa kyllä varmistaa erityisen tarkkaan ennen kuin alkaa vaihtamaan ahdinpakettia...

Eski

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Ti Heinä 16, 2019 09:41

Varmistui syy vaurioon. Sain vanhan koneen imusarjan irti ja 1,5 läppää kateissaan. Missä lie läpät ja onko tuo läpän puolikas irronnut jo aiemmin :?? Isommassa turbossa ei näkynyt mitään vauriota, voiko läpät mennä läpi tekemättä jälkiä siihen? Sinänsä kohtuuhuonoa tuuria, kun olin suunnitellut uusivani imusarjan seuraavan hihnanvaihdon yhteydessä vajaan 10 tkm päästä.

Moottori olisi kiva saada auki niin näkisi onko sylintereihin jäänyt jotain. Ei vaan omat työkalut/osaaminen siihen riitä. T60 pultteja näyttää olevan ja pirun tiukassa normiräikällä auetakseen.

Tuota ahtamisongelmaa nyt kun olen tutkaillut, niin se esiintyy ns. välialueella. Eli kun isolla vaihteella kiihdyttää niin ahdot laskee n. 2000 kierroksessa ja n. 2700 alkaa kulkea taas. Vikavalon sytyttää aina startissa n. 10 startin jälkeen koodin nollauksesta. Pitäisi lähteä heittämään 1500 km lenkki, niin eiköhän se jonnekin matkan varrelle lasahda. Uusi turbo pitäisi varmaan tilata varmuudeksi takakonttiin :evil:

Eski sinullehan vaihdettiin turbo.. Monenko tunnin homma oli? Pitikö AC-järjestelmä ottaa irti ja vaatiko kylmäaineen täytön? Pirun kallista tuokin nykyään :x

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Ti Heinä 16, 2019 12:02

Jatketaanpa yksinpuhelua vielä, koska vika näyttäisi selvinneen :D Vaihdoin vanhan imusarjan paineanturin tuohon uuteen ja ahdot palasivat. Mielenkiintoista, että uuden imusarjan mukana tullut anturi on erinumeroinen kuin noissa kahdessa vanhassa (vm. 2009 alkuperäinen ja vm.2010 vaihtomoottorin imusarjassa). Tilasin siis briteistä uuden imusarjan, joka vaihdettiin myyjäfirman mukaan vuoden 2010 lopulla käyttöönotetun auton vaihtomoottoriin. Sen verta pihalla tässä itsekin olin, että luulin uuteen imariin asennetun vanhan anturin enkä tajunnut tehdä tätä ennen uuden anturin tilaamista. Tuli turhaan ostettua 33 egen uusi anturi ja nyt on kolme toimivaa anturia hyllyssä, joista kaksi eivät sovi omaan Saabiin.

Mutta mikäli joku painii asian kanssa niin Boschin numerot osille:

Nykyinen, toimiva anturi: 0281002576
Uuden imusarjan mukana tullut: 0281006028

Alla olevassa keskustelussa löytyy kolmaskin DTR:n anturinumero ettei tämä kävisi liian helpoksi

viewtopic.php?f=15&t=121348&hilit=P0105&start=60

SS
"Hölösuu"
Viestit: 2905
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja SS » Ti Heinä 16, 2019 14:08

Hieno homma, eli imarin vaihto ajoissa on enemmän kuin paikallaan... ei tainnut liittyä Teboilin öljyyn tämä, TTiD öljytopikkiin viitaten.

Saako udella missä hintaluokassa oli vaihtomotti?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 140tkm)
Muuta: Kiina TECH2

Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 » Ti Heinä 16, 2019 15:59

SS kirjoitti:
Ti Heinä 16, 2019 14:08
Hieno homma, eli imarin vaihto ajoissa on enemmän kuin paikallaan... ei tainnut liittyä Teboilin öljyyn tämä, TTiD öljytopikkiin viitaten.

Saako udella missä hintaluokassa oli vaihtomotti?
No en tosissaan ajatellutkaan Teboilin öljyjen olevan syynä kuten jo siellä kohtuuselkeästi ilmaisin :lol: Tämän kiesin kohdalla epäonnea on tosin niin paljon, että Kuun, Auringon ja muiden tähtien asento suhteessa toisiinsa näyttää vaikuttavan asioihin. Seuraavaksi nimittäin tänään pyöräsuuntauksessa pamahti pultti rikki jostain takapäästä ja vaihtoon menee tukivarsi tms. sopivasti kun piti reissuun lähteä. Mitähän seuraavaksi :evil:

Vaihtomotti maksoi reilun tonnin (184 tkm myyjän mukaan).

Vodetti
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Touko 10, 2016 10:04
Paikkakunta: Kellokoski

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Vodetti » Ti Heinä 16, 2019 16:27

Täysin samanlainen tilanne omassa TTid:ssä kuin Trooper_75:lla eli nelipyöräsuuntauksen yhteydessä takaa pultti poikki ja tukivarsi vaihtoon, tänään siis tapahtunut :evil: 85€ lupailivat osan hinnaksi näin alustavasti ja ruosteen vuoksi oli napsahtanut poikki ilmeisesti. Henkimaailman juttuja? Tämän lisäksi vaihdettu ahkerasti palikkaa alustaan jo muutenkin, mm. takajouset kummatkin poikki joita katsastusmies ei ollut huomannut.. :roll:
Saab NG9-3 1.9 TTID Aero vm. 2008
Ex-Saab OG9-3 vm. 2003

Vastaa Viestiin