9-3 Aero alustan viritys ilman madallusta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
JSport
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

9-3 Aero alustan viritys ilman madallusta

Viesti Kirjoittaja JSport »

Alla on vm 2000 9-3 aero joka muuten täydellinen auto (saabismi iski jo nuoruudessa :wink: ), mutta rehellisesti ottaen alusta on kyllä vetelä mutkissa. Jopa kaverin "pehmeä perheauto" 2003 Golf GTI jättää mutkissa. Edellinen auto oli melko tuore B Vectra sportti-alustalla. Kaarreajo-ominaisuudet tässä olivat hyvät, ikävä kyllä paikat irtosivat hampaista kun ajoi mukulakivellä :D Taustana mielipiteistäni vielä, että Suomessa on joskus luminenkin talvi ja ajattelin jättää aurauksen ammattilaisille. Asuinkadulla on lisäksi tukku hidastetöyssyjä joiden pohjakosketusta välttäisin mielelläni.

Eli toiveena olisi alusta ilman kallistelua mutkissa ilman mukavuudesta tinkimistä (onkohan tämä edes mahdollista?).

Kommentteja suunnitelmasta:

- uusi kallistuksenvakaaja taakse (http://www.sasab.com: 7/8" (22mm)Rear Sway Bar with mounting hardware and instructions)
- samasta paketista uudet polyuretaani -puslat
- uudet Bilstein, Koni tai Eibach -iskarit (mikä on paras tarpeisiini?)

Missä näitä kannattaisi pääkaupunkiseudulla käydä asennuttamassa / hankkimassa? On tämä Jyväskylän pro car service hintalaatusuhteeltaaan ylivoimainen 9-3 virittäjä, kun vanhoissa viesteissä viitataan toistuvasti puulaakiin. Kannattaako tätä SAS-pakettia tilata, vai löytyisikö kotimaasta vastaavaa pakettia. Mistä?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

9-3:n alusta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ainakin 9-3t:n alustasta tuli huomattavasti parempi Aeron jousilla ja Bilsteinin Sprint -iskareilla. Olen myös koeajanut 9-3:n, jossa oli Aeron jouset, Konin Sportit ja Powerflexin etupään puslat ja sekin tuntui toimivan erinomaisesti. Mitään rataohjusta tälläisellä päivitysellä ei vielä saa, mutta pahimmasta kallistelusta ja kiikkumisesta pääsee eroon ja olen kuullut, että puslat auttavat Aerossa myös vetelyyn ja parantavat suuntavakavuutta. Itse päädyin Bilstenihin, koska sain vähän käytetyt edullisesti. Koneissa on etuna säätömahdollisuus, mutta ovat kalliimmat. ProCaria voi muuten kyllä suositella, mutta kuten palstalla on todettu jo moneen otteeseen, Speedpartsin toimitukset ovat olleet jumissa koko kesän...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Omasta mielestäni sinun kannattaa tilata nuo osat ehdottomasti Pro-Car Serviceltä. Pyydät niille vain "pakettihinnan" asennuksineen päivineen. Mun mielestä Pro-Car Servicen tuntiveloitus on sen verran kohtuullinen, että on paljon "helpompaa" antaa heidän ammatti-ihmisinä hoitaa asennus kuin lähteä itse autotalliin huhkimaan :)

Jos kallistelua haluaisi oikein kunnolla eliminoida, niin sitten kyllä kannattaisi madaltaa autoa 30-35 mm :D
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
JSport
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Vielä tikusta asiaa

Viesti Kirjoittaja JSport »

Joo en ala mitään autotallissa itse huhkimaan, kun en sellaista edes omista, vielä :)

Eski: Miten kävi muuten ajomukavuudelle tuolla 9-3t:llä tai koeajamallasi aerolla?

Onko kellään kokemusta näistä kansainvälisten keskustelupalstojen hehkuttamista anti roll bareista, joita mm. SAS myy webissä?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vielä tikusta asiaa

Viesti Kirjoittaja Eski »

JSport kirjoitti: Eski: Miten kävi muuten ajomukavuudelle tuolla 9-3t:llä tai koeajamallasi aerolla?
Itse kuvailisin tätä yhdistelmää nimenomaan mukavuuspainotteiseksi kompromissiksi. Kyllähän pintakovuus lisääntyy, mutta verrattuna entiseen GM900:n jossa minulla oli Konin Sportit ja Eibachin ProKit madallusjouset ja tämä on selvästi mukavampi kuoppatiellä...
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Mielestäni ihan huoletta voi madaltaa auton sen about 35mm...Toki siitä tulee pikkasen jäykempi mutta esim säädettävien Konien kanssa sitä pystyy jonkun verran kompensoimaan säätämällä iskarit vähän löysemmälle..Itelläni on H&R madallettu ng900 ja oon sillä ajellu kesät talvet ilman mitään ongelmia..ei siitä kuitenkaan niiiiin matalaa tuu..Mutta toki jos haluaa säilyttää sen mukavan alustan niin eiköhän niilä iskareilla ja puslilla pääse jo aika pitkälle !
Ja tosian kannattaa varmaan kääntyä sinne Procar servicen puolelle niinku sensonic sanoi ! Saat varmasti hyvän pakettihinnan ja asennus sujuu ammattilaisilta kivasti :D
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

pade900 kirjoitti:Mielestäni ihan huoletta voi madaltaa auton sen about 35mm...Toki siitä tulee pikkasen jäykempi mutta esim säädettävien Konien kanssa sitä pystyy jonkun verran kompensoimaan säätämällä iskarit vähän löysemmälle..Itelläni on H&R madallettu ng900 ja oon sillä ajellu kesät talvet ilman mitään ongelmia..ei siitä kuitenkaan niiiiin matalaa tuu..Mutta toki jos haluaa säilyttää sen mukavan alustan niin eiköhän niilä iskareilla ja puslilla pääse jo aika pitkälle !
Ja tosian kannattaa varmaan kääntyä sinne Procar servicen puolelle niinku sensonic sanoi ! Saat varmasti hyvän pakettihinnan ja asennus sujuu ammattilaisilta kivasti :D
Mä olen ajan myötä mieltynyt tohon timmimpään alustaan, ja ruuvasin juuri pari viikonloppua sitten koneja tiukemmalle, tosin onhan ne jo reilut pari vuotta vanhat joten ei nekään uuden veroiset enää ole ja löystyvät tietysti kilometrien myötä, säädöllä saa kuitenkin mukavasti niitäkin vähän virkistettyä.

Tuossa lomilla oltiin kesämökkireissulle lähdössä ja autossa "täyspakkaus" päällä niin ottihan tietysti kanttari parkkipaikalta lähdettäessä sen verran keskivaimentimesta kiinni että tuuppasi sentin verran putkistoa taaksepäin :(

mökkitiellä sitten - sanan varsinaisessa merkityksessä - ei ollut kuitenkaan isompia ongelmia vaikka vähän sora kolisikin pohjassa..

Kaikista huolimatta kannatan minäkin tuota madallusta ja jämäkkää alustaa, ainakin täällä asfalttiviidakossa, eri asia jos ajelee enemmän hiekkateillä...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
JSport
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Kallistuksen vakaaja

Viesti Kirjoittaja JSport »

Taitaa olla sitten valinta nuo Konin iskarit ja puslat eteen. Aeron jousilla varmaan pärjätään. Yksi asia vielä pohdituttaa.

Soitin tuonne procar serviceen ja he kertoivat, etteivät ole asentaneet yhtäkään kallistuksenvakaajaa 9-3:seen :!: Kuitenkin nämä ovat mm saab central:ssa moneen otteeseen kehuttua kamaa :?: Miksi näitä ei suosita Suomessa :?: Muuttuuko ohjaus jäisellä kelillä epävakaaksi tms :?:

Onko kellään kokemuksia?

Hinta ei olisi paha 125 taalaa ja suuret lupaukset kallistusten vähenemisestä. Samassa paketissa olisi vielä uretaanipuslat taakse.

Tuote löytyy ainakin http://www.sasab.com sway bar kit -nimikkeelle suspension osiosta.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Yksi vaihtoehto on myös VRK (viggen recue kit) sarjan asentaminen autoon. Vaikka nimi viittaa viggeniin käy se myös muihin 9-3 malleihin. Kysyy kyllä hieman rahaa, mutta on ilmeisesti sen arvoinen. Itselle tuo kitti on toivottavasti vielä jonain päivänä tulossa, nyt budjetti ei sitä salli.
Kuuleman mukaan auton vetelyn pitäisi vähentyä radikaalisti kitin myötä. Itse haluaisin joskus päästä ajamaan saapasta jossa on VRK, ilmeisesti Suomesta ei löydy yhtäkään.
Lisää VRK:sta voi lukea Abbottin sivuilta
http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... -3_vrk.htm
#1730
500whp.net member
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viggen Rescue Kit

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vigge kirjoitti:Yksi vaihtoehto on myös VRK (viggen recue kit) sarjan asentaminen autoon. Vaikka nimi viittaa viggeniin käy se myös muihin 9-3 malleihin. Kuuleman mukaan auton vetelyn pitäisi vähentyä radikaalisti kitin myötä. Itse haluaisin joskus päästä ajamaan saapasta jossa on VRK, ilmeisesti Suomesta ei löydy yhtäkään.
Käsittääkseni Jkylässä liikkuu (tulee lähes joka aamu työmatkalla vastaan) ainakin yksi 9-3, jossa pitäisi olla VRK:n tärkein osa eli Steering Rack Clamp / Bulkhead Brace. Täytyy joskus yrittää tavoittaa kaveri ja kysellä vähän mitä kaikkea autosta löytyy... Alustapäivitys kannattaa kuitenkin aloittaa iskareista ja puslista.
JSport
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Ei ole iskarit halpoja

Viesti Kirjoittaja JSport »

Uudet konit on ProCarServicessä 900 sarja... Monroet saisi n. 150 edukkaammin. Onpa hintava parannus. Melkein yhtä kallis kuin VRK (yli 1000 e)

VRK vs. uudet iskarit, kumpi vaikuttanee sitten enemmän???
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Ei ole iskarit halpoja

Viesti Kirjoittaja Vigge »

JSport kirjoitti:Uudet konit on ProCarServicessä 900 sarja... Monroet saisi n. 150 edukkaammin. Onpa hintava parannus. Melkein yhtä kallis kuin VRK (yli 1000 e)

VRK vs. uudet iskarit, kumpi vaikuttanee sitten enemmän???
Riippuu sitä mitä ominaisuutta haet eniten. En usko että VRK vaikuttaa kovin kummoisesti muihin ajo-ominaisuuksiin patsi vetelyyn. Jos halat alustaan jämäkkyyttä osta ehdottomasti iskarit ja mielellään myös jouset.
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Viggen Rescue Kit

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eski kirjoitti:[
Täytyy joskus yrittää tavoittaa kaveri ja kysellä vähän mitä kaikkea autosta löytyy... Alustapäivitys kannattaa kuitenkin aloittaa iskareista ja puslista.
Yritä hiillostaa kaveria myös foorumille. Olisi kiva vaihtaa pari sanaa hänen kokemuksistaan alustan suhteen.
#1730
500whp.net member
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ei ole iskarit halpoja

Viesti Kirjoittaja Eski »

JSport kirjoitti:Uudet konit on ProCarServicessä 900 sarja... Monroet saisi n. 150 edukkaammin. Onpa hintava parannus. Melkein yhtä kallis kuin VRK (yli 1000 e) VRK vs. uudet iskarit, kumpi vaikuttanee sitten enemmän???
Ehdottomasti ensin iskarit. Etenkin takaiskarit ovat niin heppoiset vempulat, että alustasta ei saa millään toimivaa niitä vaihtamatta... Kysyitkö Rikulta myös Bilsteinin Sporttien tai Sprinttien hintaa? Niiden pitäisi olla vähän edukkaammat kuin Konit ja oman kokemuksen mukaan ainakin Sprintit toimivat erinomaisesti 9-3:ssa.
JSport
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 20:24
Paikkakunta: Helsinki

Bilsteinit

Viesti Kirjoittaja JSport »

Bilsteinien hinnat olivat Monroen ja Konin välissä. En muista tarkkaan. Uskon että sprintit toimivat hyvin. Jos kuitenkin investoi iskareihin joka tapauksessa jotain 700 euroa, niin kallistun sille kannalle että 200 e lisämaksusta otan säädettävät Konit. Voi sitten säätää alustan kovuutta oman maun mukaan. Alustan kovuus on nimittäin todella makuasia. Joku tykkää kovemmasta, itse kallistun ehkä aavistuksen verran jämäkän mutta mukavan puolelle.

Muutoin hinnoittelu sai tekemään rankkaa hintavertailua web-kauppojen osalta. Mielenkiintoista oli, että Abbot:sta saa samaa tavaraa valuutta ja arvonlisäverolisäyksillä ryyditettynäkin halvemmalla. Esim VRK 833 euroa. Toki tähän pitää lisätä rahdit, jolloin ero varmaan tasoittuu.

Sitten jymy-yllätys oli se, että http://www.sasab.com myy uretaanipuslia 6 taalalla. Ihan varma en ole sopiiko nämä 9-3:seen ja onko kyseessä yksikköhinta. Joka tapauksessa hintaero procarservicen ovh 300 e etupään powerflex-puslasettiin on valtava. SAS:in puslat eivät sitten ole mitään powerflexejä mutta kyllä kun puslaa katsoo osana, ei siitä millään viitsisi maksaa satoja euroja. Kysely on vetämässä käykö puslat autooni. Jos käy, kokeilen ihan varmasti.

Tällä hetkellä toiveiden tynnyrini näyttäisi tältä:

1. Koni -iskarit (procarservice)
2. Etupuslat (SAS, asennus ?)
3. VRK:sta olennaisin, eli Steering Rack Clamp / Bulkhead Brace (Procarservice tai suoraan Abbot, asennus ?)

viimeisimpänä, ehkä vähän ajan kuluttua voisi kokeilla
Takakallistuksenvakaaja ja takapuslat (SAS, asennus?)

Tätä kehutaan http://www.saabcentral.com palstoilla paljon. Negatiivisena puolena on kuulemma vain se, että kun menee todella maksimilla mutkassa, voi esiintyä pientä yliohjautuvuutta. Kuulostaa talvella sellaiselta miinukselta, että kokeillaan ensin muut modit ja palataan tähän sitten tarpeen esiintyessä.

Onko sellaista paikkaa, jossa voisi käydä näitä itse tilattuja osia asennuttaa?
Vastaa Viestiin