Voiko välijäähdytin jäätyä talvella?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Voiko välijäähdytin jäätyä talvella?

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Onko mahdollista, että iso keulacooleri menisi niin pahasti jäähän että ilma ei liikkuisi tarpeeksi hyvin? Eikö satkun orkkiscoolerissa ole joku turvaventtiili jäätymisen varalta?
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

en ainakaan ole huomannut talvella, enkä kyllä kuullut että moista olisi tapahtunut.

talvella vaan kulkee kivasti paukkupakkasilla 8)

onhan noissa kisaturbovärkeissä ollut coolereissa tyhjennysroppuja, kuulemma niihin kondensoituu vettä :roll:
Tremolo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 09:17
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja Tremolo »

Ok. Hyvä tietää. Kiitos vastauksista!
99tbo
"Aero"
Viestit: 337
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

raskaalla puolella ongelma on tuttu eli jäätyy tukkoon
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eiköhän henkilöautossa tuo syylärikin senverran hohda lämpöä, että välijäähdytin alkaisi sulamaan... Ainaskin puskurin kohdalle luulisi jäävän aukkoa lumipyryssä. Hmm. Tuosta tulikin mieleen mielenkiintoinen juttu. Kuinka paljon syyläri lämmittää välijäähdytintä säteilynä? Eikös periaatteessa kannattaisi laittaa se välijäähdytin mahdollisuuksien mukaan kauas syyläristä? :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No siinähän se on ilmastoinnin kenno välissä :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olen joskus miettinyt tätäkin paketointia, että esim. metsäkoneissa välijäähdytin on omana siivunaan jäähdytinpakettia siten, että hydrauliikan, moottorin jäähdytyksen ja välijäähdytin ovat rinnakkain. Ainoastaan ilmastoinnin kenno on siinä etupuolella. Sama ilma ei siis mene, kuin kerran yhden jäähdyttimen läpi ja tietysti ilmastoinnin. Eikö autopuolella suosita tätä rakennetta, vai onko se tilan ahtaus niin kamala lopulta? Joissakin autoissahan tuo ic taitaa kuitenkin laskea ilmansa muualle, kuin syyläriin. Ainakin näissä, joissa ic on konepellin skoopin alla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niinhän se tietysti menee. syylärille ja ic:lle pitäisi vastaavasti lisäta paksuutta, ja se ei taida loppupelissä olla mikään hyvä ratkaisu. Kait tietty ic:n paksuudenkin raja tulee vastaan, jolloin jäähdytysteho ei enää kasva paksuutta lisäämällä järkevässä suhteessa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

peinu kirjoitti:No siinähän se on ilmastoinnin kenno välissä :)
Välijäähdytin on ilmastoinnin lauhdutinkennon ja syylärin välissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Ei mulla. :lol:
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mullapas on. :)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mä oon varmaan vaihtanut isomman ilmastoinnin kennon :oops: :oops: :oops:

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Muutama vuosi sitten kun menimme porukoiden kanssa atuojunalla Tampereelta-Kolariin ja autona oli silloin tuo meidän -88 vuoden tonnari. Niin kun auto oli suksiboksin takia vaunun katolla siellä ulkona ja kun sitä Kolarin asemalla mentiin hakemaan niin vilkaistiin konehuoneen puolelle.

:arrow: Oli meinaan koko kone sellaisen valkoisen jää hileen peitossa kun lumi oli pöllynnyt kaikista mahdollisista koloista konehuoneeseen.
No ei muuta kuin moottori käymään ja ajoa niin kyllä se siitä suli. Olisi vain pitänyt kuva ottaa kyllä niin antarktiselta näytti. Ja taisi olla myös samalla reissulle siellä Lapissa n. 40 astetta pakkasta. :roll: :roll:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Vastaa Viestiin