Voiko välijäähdytin jäätyä talvella?
Voiko välijäähdytin jäätyä talvella?
Onko mahdollista, että iso keulacooleri menisi niin pahasti jäähän että ilma ei liikkuisi tarpeeksi hyvin? Eikö satkun orkkiscoolerissa ole joku turvaventtiili jäätymisen varalta?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Eiköhän henkilöautossa tuo syylärikin senverran hohda lämpöä, että välijäähdytin alkaisi sulamaan... Ainaskin puskurin kohdalle luulisi jäävän aukkoa lumipyryssä. Hmm. Tuosta tulikin mieleen mielenkiintoinen juttu. Kuinka paljon syyläri lämmittää välijäähdytintä säteilynä? Eikös periaatteessa kannattaisi laittaa se välijäähdytin mahdollisuuksien mukaan kauas syyläristä? 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Olen joskus miettinyt tätäkin paketointia, että esim. metsäkoneissa välijäähdytin on omana siivunaan jäähdytinpakettia siten, että hydrauliikan, moottorin jäähdytyksen ja välijäähdytin ovat rinnakkain. Ainoastaan ilmastoinnin kenno on siinä etupuolella. Sama ilma ei siis mene, kuin kerran yhden jäähdyttimen läpi ja tietysti ilmastoinnin. Eikö autopuolella suosita tätä rakennetta, vai onko se tilan ahtaus niin kamala lopulta? Joissakin autoissahan tuo ic taitaa kuitenkin laskea ilmansa muualle, kuin syyläriin. Ainakin näissä, joissa ic on konepellin skoopin alla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Niinhän se tietysti menee. syylärille ja ic:lle pitäisi vastaavasti lisäta paksuutta, ja se ei taida loppupelissä olla mikään hyvä ratkaisu. Kait tietty ic:n paksuudenkin raja tulee vastaan, jolloin jäähdytysteho ei enää kasva paksuutta lisäämällä järkevässä suhteessa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Muutama vuosi sitten kun menimme porukoiden kanssa atuojunalla Tampereelta-Kolariin ja autona oli silloin tuo meidän -88 vuoden tonnari. Niin kun auto oli suksiboksin takia vaunun katolla siellä ulkona ja kun sitä Kolarin asemalla mentiin hakemaan niin vilkaistiin konehuoneen puolelle.
Oli meinaan koko kone sellaisen valkoisen jää hileen peitossa kun lumi oli pöllynnyt kaikista mahdollisista koloista konehuoneeseen.
No ei muuta kuin moottori käymään ja ajoa niin kyllä se siitä suli. Olisi vain pitänyt kuva ottaa kyllä niin antarktiselta näytti. Ja taisi olla myös samalla reissulle siellä Lapissa n. 40 astetta pakkasta.


No ei muuta kuin moottori käymään ja ajoa niin kyllä se siitä suli. Olisi vain pitänyt kuva ottaa kyllä niin antarktiselta näytti. Ja taisi olla myös samalla reissulle siellä Lapissa n. 40 astetta pakkasta.


Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.