Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
RPekka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 08:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Auto on 2-litrainen Saab 9000 turbo 16 vm -85.

APC:lle tulee imusarjan lämpötieto 0-5V, onko tietoa lämpötilavastaavuudesta? Onko anturi kuinka nopea?

Nakutusledi, kannattaako kytkentään laittaa hidastusta siten että ledi sammuu nätisti ja rauhallisesti vai ehtiikö vilahduksen huomaamaan muutenkin.

Järjellinen ahtopainepaine vakiokilkkeillä?

Pakosarjan paine, kannattaako anturoida (osat noin 10 euroa) ja jos niin millaisia lukemia pitäisi löytyä?

Tässäpä nyt tämmöisiä kysymyksiä mitkä ensimmäisen 2 viikon aikana on tullut mieleen. :P
On aamuja jolloin joutsenetkin näyttävät kurjilta.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24615
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

HAKU- nappula löytyy yläpalkista. muut jatkakoon.en omista turboa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tuolta löytyy jos jonkinlaista APC:n modausohjetta -> http://www.900aero.com/
RPekka kirjoitti:APC:lle tulee imusarjan lämpötieto 0-5V, onko tietoa lämpötilavastaavuudesta? Onko anturi kuinka nopea?
Tarkoittanet imusarjan painetietoa?
APC:ssä ei ole lämpötila-anturointia.
RPekka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 08:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Ronska kirjoitti:Tarkoittanet imusarjan painetietoa?
APC:ssä ei ole lämpötila-anturointia.
Juu en. Tarkoitin imusarjan lämpötilatietoa joka APC/DI-purkille tulee. Näköjään sitä ei näille wanhemmille purkeille tulekaan. :oops:

Onko kenelläkään minkäänlaista haisua että minkälaisiin pakosarjan paineisiin asti ahtopainetta kannattaa kasvattaa?
On aamuja jolloin joutsenetkin näyttävät kurjilta.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

RPekka kirjoitti: Onko kenelläkään minkäänlaista haisua että minkälaisiin pakosarjan paineisiin asti ahtopainetta kannattaa kasvattaa?
Lieneekö noilla paineilla nyt niin väliä, sen sijaan pakolämpöjen seuraaminen olisi suotavampaa. Toisaalta: pV=nRT. Tilavuus (V) pakosysteemissä lienee oletettavissa vakioksi :P
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Viesti Kirjoittaja jus »

RPekka kirjoitti:Nakutusledi, kannattaako kytkentään laittaa hidastusta siten että ledi sammuu nätisti ja rauhallisesti vai ehtiikö vilahduksen huomaamaan muutenkin.
Ehtii huomata ilman hidastuksia, pelkkä ledi ja ehkä sopiva vastus riittää. Ja jos magneettiventtiili ja hukkaportti toimii, huomaahan sen ahtomittaristakin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
RPekka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 08:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Viesti Kirjoittaja RPekka »

V.J.S kirjoitti:Lieneekö noilla paineilla nyt niin väliä, sen sijaan pakolämpöjen seuraaminen olisi suotavampaa.
Tässä on vaan semmoinen pieni ero että painemittauksen kilkkeet maksavat nolla-alennuksillakin 50 euroa ja pelkkä koteloitu termopari maksaa halvimmillaan 35 euroa.

Tulisiko tonnarin pakosarjaan paremmin tutustuneilta ehdotuksia että mihin kohtaan porataan M6 kierrereikä putkinippaa varten? Jos (tuo aihio ei ole pohjasta täysin mätä ja) joskus vaurastun niin termoparin suunnittelin ruuvaavani siihen EGR:n tilalle.
On aamuja jolloin joutsenetkin näyttävät kurjilta.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

mitenkäs tuo nakuledi ja di/apc... eikös siinä ollu onkelma...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

RPekka kirjoitti:Tässä on vaan semmoinen pieni ero että painemittauksen kilkkeet maksavat nolla-alennuksillakin 50 euroa ja pelkkä koteloitu termopari maksaa halvimmillaan 35 euroa.
Minkähänlaista paineanturia sinne haaveilet? Tuo hinta kuulostaa varsin arveluttavalta ottaen huomioon olosuhteet jotka pakosarjassa on.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
RPekka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 08:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Jussi kirjoitti:Minkähänlaista paineanturia sinne haaveilet? Tuo hinta kuulostaa varsin arveluttavalta ottaen huomioon olosuhteet jotka pakosarjassa on.
Pakosarjaan M6 kierteellä oleva putkiyhde 6 mm teräsputkelle. Metrin päähän muunnosnippakokoelma 4mm nylonputken kiinnittämistä varten. Nylonputki tulipellin läpi samasta paikasta kuin ahtopainemittarillekin tuleva putki tulee. Putken päähän sitten 1/4" nippa ja 90 asteen kulma ja sen perään 60 millinen painemittari, samanlainen kuin ahtopaineelle mutta 0-2.5 barin asteikolla.

Tarkoitus olisi muuttaa tuota kokoonpanoa vielä sen verran että teen radion alle siihen DIN-kokoiseen rojulootaan yhtenäisen taustan molemmille mittareille ja siihen väliin APC:n potikan. Potikan ympärille 6 punaista lediä sarjaan ja 220 ohmin vastuksen kautta maadoitus APC:lle.
On aamuja jolloin joutsenetkin näyttävät kurjilta.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

turkkaki kirjoitti:mitenkäs tuo nakuledi ja di/apc... eikös siinä ollu onkelma...
Kyllä on. RPekka:n auto on tosin ihan perinteisellä jakajasytkällä ja APC:llä vuosimallista -85 päätellen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
RPekka
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Touko 21, 2006 08:49
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

V.J.S kirjoitti:
turkkaki kirjoitti:mitenkäs tuo nakuledi ja di/apc... eikös siinä ollu onkelma...
Kyllä on. RPekka:n auto on tosin ihan perinteisellä jakajasytkällä ja APC:llä vuosimallista -85 päätellen.
Joo. Senpä takia sitä imuilmanlämpötietoa ei sinne boksille sitten tullutkaan.
On aamuja jolloin joutsenetkin näyttävät kurjilta.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Järjellisen ahtopaineen rajana pitäisin 1.2bar vakioahtimella ja muilla hilppeillä jos ja kun kone suostuu sen nakuttamatta nielemään.

Pakopaineen mittaisin läheltä turbon laippaa.
Aki Peltola #1132
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Aloittelijan kysymyksiä lisätehon kiilto silmissä

Viesti Kirjoittaja Jussi »

RPekka kirjoitti:Pakosarjaan M6 kierteellä oleva putkiyhde 6 mm teräsputkelle. Metrin päähän muunnosnippakokoelma 4mm nylonputken kiinnittämistä varten. Nylonputki tulipellin läpi samasta paikasta kuin ahtopainemittarillekin tuleva putki tulee. Putken päähän sitten 1/4" nippa ja 90 asteen kulma ja sen perään 60 millinen painemittari, samanlainen kuin ahtopaineelle mutta 0-2.5 barin asteikolla.
Just... se olikin mittari eikä anturi, selittää hinnan :)

Rohkenen kyllä epäillä tuon homman hyödyllisyyttä... tietysti jos tavoitteena on saada yksi kiva lisämittari niin homma on ok.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin