SP steg3 katsastuksessa:tulos hylätty
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
SP steg3 katsastuksessa:tulos hylätty
Käytin tonnaria tänään konttorilla, eikä mennyt päästöistä läpi
Mieleen tulee peräti neljä syytä miksei päästöarvot pysyneet sallituissa rajoissa:
1. On tiedossa että Intercooler vuotaa jonkin verran. Onko siksi mahdollista että ohjausboxi ei osaa annostella soppaa oikein kun osa ilmasta katoaa matkallaan imusarjaan Kyseessä on vm-98 Trionic 5 eli autosta ei mielestäni löydy ilmamäärämittarin nimellä kulkevaa aparaattia.
2. Jäähdytysnesteen termostaatti saattaa olla viallinen--> lämpötilaa osoittava neula ei nouse yli vaakatason vaikka ajaisi Hangosta Inariin, kesällä. Mutta lähelle vaakatasoa nousee kuitenkin.
3. Huonoimmat vaihtoehdot jäljellä... BSR/SP:n steg3 softa nostaa polttoaineen määrää riittävästi jotta ahtopaineita voidaan nostaa, mutta liikaa katsastuksen kannalta. Autossani on alkuperäisboxi uudelleenohjelmoituna eli ei ole toista ohjainlaatikkoa
4. Race-kat ei puhdista. Juu, ajoin motaria ja vielä ennen konttorin pihaakin pistin ahtimen töihin. Katsastusinssikin huudatti konetta useamman minuutin 3000-4500rmp.
Eniten toivoisin vian olevan toi IC kun se pitäis vaihtaa kuitenkin ja sen voisi saada tiivistettyä hetkeksi. Niin tai riittääkö termari yksin syypääksi? Jos uusi putkisto tai boxi on hankittava ni sit tulee kyllä autoiluun tauko kun SP:n vihdoin toimittamat tavarat imaisee autonkorjausbudjetin tältä syksyltä
Asiantuntijoiden ja arvailijoidenkin mielipiteitä kaivataan
Mieleen tulee peräti neljä syytä miksei päästöarvot pysyneet sallituissa rajoissa:
1. On tiedossa että Intercooler vuotaa jonkin verran. Onko siksi mahdollista että ohjausboxi ei osaa annostella soppaa oikein kun osa ilmasta katoaa matkallaan imusarjaan Kyseessä on vm-98 Trionic 5 eli autosta ei mielestäni löydy ilmamäärämittarin nimellä kulkevaa aparaattia.
2. Jäähdytysnesteen termostaatti saattaa olla viallinen--> lämpötilaa osoittava neula ei nouse yli vaakatason vaikka ajaisi Hangosta Inariin, kesällä. Mutta lähelle vaakatasoa nousee kuitenkin.
3. Huonoimmat vaihtoehdot jäljellä... BSR/SP:n steg3 softa nostaa polttoaineen määrää riittävästi jotta ahtopaineita voidaan nostaa, mutta liikaa katsastuksen kannalta. Autossani on alkuperäisboxi uudelleenohjelmoituna eli ei ole toista ohjainlaatikkoa
4. Race-kat ei puhdista. Juu, ajoin motaria ja vielä ennen konttorin pihaakin pistin ahtimen töihin. Katsastusinssikin huudatti konetta useamman minuutin 3000-4500rmp.
Eniten toivoisin vian olevan toi IC kun se pitäis vaihtaa kuitenkin ja sen voisi saada tiivistettyä hetkeksi. Niin tai riittääkö termari yksin syypääksi? Jos uusi putkisto tai boxi on hankittava ni sit tulee kyllä autoiluun tauko kun SP:n vihdoin toimittamat tavarat imaisee autonkorjausbudjetin tältä syksyltä
Asiantuntijoiden ja arvailijoidenkin mielipiteitä kaivataan
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Hmm, no jos on saatava leima ja budjetti ei anna periksi remontointiin, tulisi äkkiseltään mieleen vanha jäänesto kikka
Eli jäänestoa reilusti sekaan niin pitäis päästöt vähetä. Ainakin
isot pojat näin joskus Essolla kertoivat
Ja kyllähän kone varmaankin voi rikkaalla käydä jos vuotaa cooleri ja
kyllähän se kannattas ehjätä jo tehojenkin takia...
Eli jäänestoa reilusti sekaan niin pitäis päästöt vähetä. Ainakin
isot pojat näin joskus Essolla kertoivat
Ja kyllähän kone varmaankin voi rikkaalla käydä jos vuotaa cooleri ja
kyllähän se kannattas ehjätä jo tehojenkin takia...
Re: SP steg3 katsastuksessa:tulos hylätty
Et kertonu mitkä arvot oli liian korkeet?2,3T sport kirjoitti:Käytin tonnaria tänään konttorilla, eikä mennyt päästöistä läpi Asiantuntijoiden ja arvailijoidenkin mielipiteitä kaivataan
Mä kuulun paremmin tohon arvailijoiden kerhoon, mutta heitetään tällänen: Olisko ilmanputsari likanen?
Tuo aiheutti ainakin omassa saabissa viriboksin kanssa todella korkeat HC arvot, päälle 200 tyhjäkäynnillä kun maksimi sallittu raja on 100. Suodattimen puhdistus auttoi.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: SP steg3 katsastuksessa:tulos hylätty
Jos oletetaan että syypää on se IC niin väliaikainen purkkaviritys voisi olla IC:n ohittaminen, tietty uusi IC on se järkevä vaihtoehto mutta jos sellaista ei syystä tai toisesta ehdi ajoissa saamaan niin...
Viallisen termarin en usko aiheuttavan moista, että se selvästi vaikuttaisi pitäisi koneen olla oikeasti kylmä, siis mittarin siellä pohjamudissa, eikä lähellä puoliväliä. (huom. se katin lämpötila on sitten asia erikseen)
Viallisen termarin en usko aiheuttavan moista, että se selvästi vaikuttaisi pitäisi koneen olla oikeasti kylmä, siis mittarin siellä pohjamudissa, eikä lähellä puoliväliä. (huom. se katin lämpötila on sitten asia erikseen)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
hmm.. Kumma juttu.Mulla Maptunin steg3 boxin kans arvot oikeen loistavat.Race kattikin löytyy.Ja kattia ei ole tilattu viripajoilta.Otimpa varmuuden vuoksi kuitin sillon kun kävin penkittään että päästöt mitattu.Jospa ne ei enää katsastuksessa mittais niitä.
Voipi olla se racekattikin syyllinen.. En sit tiiä kuinkahan lämpimäksi se pitäisi ajaa.. Nämä on taas näitä "henkimaailman" juttuja.
Voipi olla se racekattikin syyllinen.. En sit tiiä kuinkahan lämpimäksi se pitäisi ajaa.. Nämä on taas näitä "henkimaailman" juttuja.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Tarkennusta:
CO% 0,55 / tyhjäkäynti, 0,42 / kierroksilla
HC ppm 258 / tyhjäkäynti, 18 / kierroksilla
Vapaavirtausilmansuodatin oli viikko sitten puhtaan näköinen, puhaltelin paineilmaa sisältä ulospäin,en öljynnyt. Ollut kiinni autossa n.20tkm.
Cooleri menee vaihtoon mut nyt ei riitä valuutta siihen.
Onko joku saanut autonsa leimattua SP:n race-katilla?
Kuten aiemmin kerroin, lämmitin kattia kunnolla.
Itse kone on luultavasti täysin ehjä. Tech:illä testattu 1,5kk sitten, ei vika ilmoituksia. Viime vuoden katsastuksessa sai erityis kehut päästöistä originaali kunnossa.
Kaikki vihjeet otetaan vastaan ja jostain niistä aloitan vian hakemisen
CO% 0,55 / tyhjäkäynti, 0,42 / kierroksilla
HC ppm 258 / tyhjäkäynti, 18 / kierroksilla
Vapaavirtausilmansuodatin oli viikko sitten puhtaan näköinen, puhaltelin paineilmaa sisältä ulospäin,en öljynnyt. Ollut kiinni autossa n.20tkm.
Cooleri menee vaihtoon mut nyt ei riitä valuutta siihen.
Onko joku saanut autonsa leimattua SP:n race-katilla?
Kuten aiemmin kerroin, lämmitin kattia kunnolla.
Itse kone on luultavasti täysin ehjä. Tech:illä testattu 1,5kk sitten, ei vika ilmoituksia. Viime vuoden katsastuksessa sai erityis kehut päästöistä originaali kunnossa.
Kaikki vihjeet otetaan vastaan ja jostain niistä aloitan vian hakemisen
Viimeksi muokannut 2,3T sport, Pe Syys 19, 2003 21:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Re: SP steg3 katsastuksessa:tulos hylätty
Eli kumi/muoviputki IC:n paikalle päästömittausten ajaksi? En älynnyt IC:N "ohitus" vaihtoehtoa vaan suunnittelin jo miten saan lahjottua faijan lainaamaan tonnarinsa IC:tä. IC:n irroitus tonnarin keulalta on tosi ahdasta puuhaa ja siksi en aikonut moiseen ryhtyä ennenkuin kuulen muistakin mahdollisista vian aiheuttajista.Haza kirjoitti:Jos oletetaan että syypää on se IC niin väliaikainen purkkaviritys voisi olla IC:n ohittaminen, tietty uusi IC on se järkevä vaihtoehto mutta jos sellaista ei syystä tai toisesta ehdi ajoissa saamaan niin...
Re: SP steg3 katsastuksessa:tulos hylätty
Aivan, mitä tarkoitukseen sopivaa (painetta kestävää siis) rööriä nyt sattuu käsiin ajautumaan.2,3T sport kirjoitti:Eli kumi/muoviputki IC:n paikalle päästömittausten ajaksi? En älynnyt IC:N "ohitus" vaihtoehtoa vaan suunnittelin jo miten saan lahjottua faijan lainaamaan tonnarinsa IC:tä. IC:n irroitus tonnarin keulalta on tosi ahdasta puuhaa ja siksi en aikonut moiseen ryhtyä ennenkuin kuulen muistakin mahdollisista vian aiheuttajista.
En tiedä minkälaisia putkia tuon ikäisessä tonnarissa on mutta parhaassa tapauksessa saattaisit selvitä vaan pienellä röörien uudelleenjärjestelyllä
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Joo tuo HC on liian korkea tyhjäkäynnillä, samoja lukemia mullakin näytti HC:n puolesta, CO% arvoja en muista. Kierroksilla ei ollut mitään ongelmia, mutta tyhjäkäynnillä HC oli muistaakseni jotain päälle 240.2,3T sport kirjoitti:Tarkennusta:
CO% 0,55 / tyhjäkäynti, 0,42 / kierroksilla
HC ppm 258 / tyhjäkäynti, 18 / kierroksilla
Vapaavirtausilmansuodatin oli viikko sitten puhtaan näköinen, puhaltelin paineilmaa sisältä ulospäin,en öljynnyt. Ollut kiinni autossa n.20tkm.
Kaikki vihjeet otetaan vastaan ja jostain niistä aloitan vian hakemisen
Vain arvailuja ja tuetakseni paskaisen suodattimen teoriaa, niin ilmeisesti viriboksilla kone käy tyhjäkäynnillä vakiota rikkaammalla, nyt kun ei saa tarpeeks ilmaa eikä kierroksilla käymisen kaltaista kovempaa imua ole, eikä näinollen saa tarpeeksi ilmaa koneeseen niin palamattomia hiilivetyjä syntyy....
Mulla ei ollu ihan noinkaan paljon ajettu suodatin, tosin se oli kyllä varsin likaisen näkönen joten sen pesin ja öljysin. Pakokaasumittaus tehtiin eri paikassa ja tulos putosi parilla sadalla noin neljäänkymmeneen.
Tekis ihan hyvää putsata suodatin about kympin välein, riippuen tietysti millaisissa olosuhteissa tulee ajettua...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Kiitos kaikille tähänastisista vihjeistä!
Aloitin vuotavasta IC:stä vian hakemisen. Ja IC:n ohittaminen sujui yllättävän helposti.
Etolasta hain muovisen sadeveden syöksyputken, sahasin putken oikeaan pituuteen ja nyt mulla on uusi Intercooler
Hintaa kertyi 6,50EUR ja toimitusaika ko. coolerille menee kategoriaan: odottaessa
Olisin laitanut komeudesta kuvankin näytille, mutta sitä ei voinut linkittää suoraan koneeltani. Varmaan parempi niin...
Kun tarkastelin oikeaa Intercooleria niin se näytti yhä tiiviiltä kuukauden takaisen paikkausoperaationi jäljiltä. Mä vähä epäilen, että se syy ei olekaan cooleri, kun päästöt mitataan vaihde vapaalla ja silloin ei ole imuputkissa pahemmin ahtopainetta kun ei ole koneelle kuormitustakaan.
Se paikattu cooler nimittäin mahdollistaa ahtopaineneulan pitämisen punaisella, joten jos paikkaukseni vuotaa niin se on varmaan aika vähäistä.
Käyn myös ostamassa normaalin ilmanputsarin ja sitten ajettelin mennä jollekkin huoltoasemalle testaamaan muutoksien vaikutusta.
Tietääkö kukaan paikkaa jossa voisi mitata päästöjä sunnuntainakin, PK-seudulla? Jäisi yksi uneton yö väliin
"Milli" totesi oman race-kattinsa puhdistaneen savut mallikkaasti, mutta käsittääkseni se mittaus tapahtui tehojenmittauksen yhteydessä jolloin varmaan pakoputken ulostulopääkin oli hehkuvan kuuma.
Onko joku läpäissyt päästötestiä race-katilla "normaaleissa" olosuhteissa
Aloitin vuotavasta IC:stä vian hakemisen. Ja IC:n ohittaminen sujui yllättävän helposti.
Etolasta hain muovisen sadeveden syöksyputken, sahasin putken oikeaan pituuteen ja nyt mulla on uusi Intercooler
Hintaa kertyi 6,50EUR ja toimitusaika ko. coolerille menee kategoriaan: odottaessa
Olisin laitanut komeudesta kuvankin näytille, mutta sitä ei voinut linkittää suoraan koneeltani. Varmaan parempi niin...
Kun tarkastelin oikeaa Intercooleria niin se näytti yhä tiiviiltä kuukauden takaisen paikkausoperaationi jäljiltä. Mä vähä epäilen, että se syy ei olekaan cooleri, kun päästöt mitataan vaihde vapaalla ja silloin ei ole imuputkissa pahemmin ahtopainetta kun ei ole koneelle kuormitustakaan.
Se paikattu cooler nimittäin mahdollistaa ahtopaineneulan pitämisen punaisella, joten jos paikkaukseni vuotaa niin se on varmaan aika vähäistä.
Käyn myös ostamassa normaalin ilmanputsarin ja sitten ajettelin mennä jollekkin huoltoasemalle testaamaan muutoksien vaikutusta.
Tietääkö kukaan paikkaa jossa voisi mitata päästöjä sunnuntainakin, PK-seudulla? Jäisi yksi uneton yö väliin
"Milli" totesi oman race-kattinsa puhdistaneen savut mallikkaasti, mutta käsittääkseni se mittaus tapahtui tehojenmittauksen yhteydessä jolloin varmaan pakoputken ulostulopääkin oli hehkuvan kuuma.
Onko joku läpäissyt päästötestiä race-katilla "normaaleissa" olosuhteissa
Terve,
Harmi kuulla että on ongelmia. Joskus kauan sitten kun kyselin tuon tyyppisistä ongelmista BSR.ltä (BSR toimittaan SP:lle ohjelmat) kertoivat
että päästöt eivät ole kuormittamattomassa koneessa yhtään vakiosta poikkeavat. Ainakaan ohjelman osalta. Eli nyt se eläilys kyllä lankeaa siihen 3" race kattiin. IC.n en usko olevan ongelma, koska T5 ei käytä ilmamassa mittausta. Eli vuoto ei voi aiheuttaa seosten muuttumista.
Lähinnä esim viallinen Lambda anturi tulee yhtäkkiä mieleen.
Harmi kuulla että on ongelmia. Joskus kauan sitten kun kyselin tuon tyyppisistä ongelmista BSR.ltä (BSR toimittaan SP:lle ohjelmat) kertoivat
että päästöt eivät ole kuormittamattomassa koneessa yhtään vakiosta poikkeavat. Ainakaan ohjelman osalta. Eli nyt se eläilys kyllä lankeaa siihen 3" race kattiin. IC.n en usko olevan ongelma, koska T5 ei käytä ilmamassa mittausta. Eli vuoto ei voi aiheuttaa seosten muuttumista.
Lähinnä esim viallinen Lambda anturi tulee yhtäkkiä mieleen.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Lambda arvo oli mallillaan 1,008. Mun muistaakseni raja-arvot lambdalle on 0,97-1,03. Mä pistän vielä toivoani kiinni siihen vakioilmanputsariin.
Jos race-kat pitää lämmittää vielä perusteellisemmin kuin mitä tein perjantaina ennen katsastusta, niin sitten sen katsastuskonttorin pitää sijaita moottoritien levähdysalueella ja inssin pitää olla mittalaitteen piuhat käsissään pihalla odottamassa
Vaadin ostohetkellä SP:ltä vannotusta katalysaattorin puhdistuskyvystä, ja he kertoivat että asiakkaat ympäri maailmaa ovat läpäisseet pakokaasutestin ilman ongelmia.
Enpä tuolloin tiennyt kuin hyvin SP:n väki seisoo sanojensa takana joten alkaa hiukan pelottaa, että voi olla"katsastus putkiston" osto edessä.
Suosittelen pistämään linkissä olevan race-katin mahdolliset hankinnat toviksi jäihin,jos tuolta kukaan enää mitään uskaltaa tilata
http://www.speedparts.se/prod/sp_avg_uni_kat.shtml
Jos race-kat pitää lämmittää vielä perusteellisemmin kuin mitä tein perjantaina ennen katsastusta, niin sitten sen katsastuskonttorin pitää sijaita moottoritien levähdysalueella ja inssin pitää olla mittalaitteen piuhat käsissään pihalla odottamassa
Vaadin ostohetkellä SP:ltä vannotusta katalysaattorin puhdistuskyvystä, ja he kertoivat että asiakkaat ympäri maailmaa ovat läpäisseet pakokaasutestin ilman ongelmia.
Enpä tuolloin tiennyt kuin hyvin SP:n väki seisoo sanojensa takana joten alkaa hiukan pelottaa, että voi olla"katsastus putkiston" osto edessä.
Suosittelen pistämään linkissä olevan race-katin mahdolliset hankinnat toviksi jäihin,jos tuolta kukaan enää mitään uskaltaa tilata
http://www.speedparts.se/prod/sp_avg_uni_kat.shtml