9-5 Nordic steg-3 - oikeet tulpat ?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Noita perustulppia vaan kehiin ja vaihdat öljynvaihdon yhteydessä.. Varsinkin jos viriä koneessa ja polkee.. ;)

Platinatulpilla taisi olla vaihtoväli vähän pidempi (40t? 80t? tms) vakiona..
Mutta virivehkeissä vaihtoväliä kannattaa lyhentää muutenkin.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
kapsu
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 15:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja kapsu »

Lähetetty: Tor Jou 21, 2006 4:59 pm Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Vakiossa pitääkin käyttää platinoita ja virissä BCPR7ES-11 tulppia. Seppo ei ole viri puolen kavereita


--------------

Muakin alkoi mietityttämään tuo mäntien sulamisasia ; )

....jaksaisikko Jyrki selittää mikä olennainen ero on tällä 9-5:n vakiotulpalla BCPR6ES-11 ja BCPR7ES-11 tulpalla on.

Ilmeisesti perussyyt ovat tässä:
http://www.ngk.fi/Sytytystulpan_laempoearvo.1657.0.html
NGK-sytytystulppien lämpöarvoille on olemassa yksinkertainen sääntö:
Alhainen lämpöarvo (esim. BP4ES) = ns. kuuma sytytystulppa:
korkea lämmön sitoutuminen pitkän eristinkärjen ansiosta
Korkea lämpöarvo (esim. BP8ES) = kylmä sytytystulppa:
alhainen lämmön sitoutuminen lyhyen eristinkärjen ansiosta

Kilpailukäyttöön suunnitellut NGK-sytytystulpat ovat erittäin "kylmiä" lämpöarvoltaan (9-12), ja ne on muotoiltu virtausominaisuuksiltaan sellaisiksi, että on voitu estää korkeilla kaasujen nopeuksilla tyypillinen sytytyskipinän poispuhaltaminen.

Mutta kilpatulpat pääsevät oikeuksiinsa, kun toimitaan pitkään korkeilla kierrosalueilla (yli 10.000 rpm) ja korkeilla litratehoilla (yli 100kW/l). Kilpailukäytössä niinkään tärkeä kriteeri ei ole sytytystulpan kestoikä ,vaan että tulppa kestää korkeilla kierrosalueilla (Formula 1:ssä n. 17-18.000rpm) esiintyviä värinöitä, termisiä rasituksia ja korkeita kaasujen nopeuksia tietyn ajan häiriöttömästi.


-----

....Siis ilmeisesti olennainen juttu on tuo kylmempi lämpöarvo. Eli tästä voisi päätellä, että mitä enemmän viritetty vekotin ja mitä enemmän sitä poljetaan, niin sitä kylmemmät tulpat pitäisi olla ? Tosin ite oon käyttänyt myös Nordicin steg-3:n kanssa tuota ensin (6es) mainittua....varmaan tuollaset 4.000 km viri päällä....

...eli onko meillä todellista riskiä mäntien sulamisesta, näiden kylmempien tulppien käytön johdosta, varsinkin jos todellisuudessa oma ajo on enimmäkseen ihan tavallista maantieajoa...jossa ei koko ajan mennä talla lattiassa....
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Vaihtakaa tulpat kun kone on viileä ja ei hampaat irvessä vaan kevyt kiristys. Alumiini kansi ei kestä voimainkoetuksia. Melko inhottavaa tehdä uusia kierteitä ja turailla holkkeja.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

potkuhousu kirjoitti:Vaihtakaa tulpat kun kone on viileä ja ei hampaat irvessä vaan kevyt kiristys. Alumiini kansi ei kestä voimainkoetuksia. Melko inhottavaa tehdä uusia kierteitä ja turailla holkkeja.
Sinustahan on tainnut tulla varsinainen tulpanvaihto expertti kertalaakista tänään :lol: - Kantapään kautta :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Hook mulla on tapana opetella kaikki kantapään kautta siis sen kalliimman kautta. Mutta tällä tavalla mä opin koko elämän ajaksi kerta laakista :)

Ja Kapsulle tulpista. Platinat on liian kylmät tulpat ja kone ei herää. Viritetty kone ei lähde vetämään vaan sitä pitää useamman kiihdytyksen verran lämmitellä ennen kuin alkaa tapahtumaan. Itse tein samanlaisia kokeiluita platinoiden ja ES7-11 kanssa. Platinat lähti kierrätykseen.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Platinoissahan ei ole noin niin kuin teknisesti muuta eroa kuin materiaali verrattuna tavallisiin. Eli sillä ei ole muuta kuin kesto parempi kuin normaaleilla (ja tietty hinta). Mutta niiden hinnoilla ostaa ja vaihtaa aika monta settiä normi tulppia.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

potkuhousu kirjoitti:Ja Kapsulle tulpista. Platinat on liian kylmät tulpat ja kone ei herää. Viritetty kone ei lähde vetämään vaan sitä pitää useamman kiihdytyksen verran lämmitellä ennen kuin alkaa tapahtumaan. Itse tein samanlaisia kokeiluita platinoiden ja ES7-11 kanssa. Platinat lähti kierrätykseen.
NGK PRF6H-10 on lämpöarvoltaan kutosen tulppa, eli melko kuuma ja en ole ainakaan huomannut mitään tarvetta lämmitysvetoihin. Itsellä lähtee, ilmeisesti vaikka pakkasesta, kuin puuma makuulta. Ainoa, mikä hieman huolettaa, kun on automaatti ja manuaaliaeron boxi ja BSR:n mukaan 250 hv ja 400 Nm. Toisaalta, en minä kyllä paikaltaan koskaan täysillä kiihdytäkään. Jos on tarvetta lämmitysvetoihin, voisi olettaa, että tulppat ovat liian kylmät ja rykäisyt puhdistaisivat ne, jolloin kulku taas maistuu
9-5 2.3 MY2008
Vastaa Viestiin