Onko kukaan ikinä irrottanut jousia 99/900:sta???

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ecopower kirjoitti:Etupäässä ei tarvi puristimia välttämättä ollenkaan!!! :wink:
Riitää 3kpl lattaraudan pätkää johon on taivutettu koukku kumpaakin päähän.näillä jousi irtoaa 5:dessä minuutissa 8O !
Kaikki helpotukset tuohon hommaan on plussaa, kuvia ja mittoja kehiin.
Sopivan mitan ku löytää niin noi saanee paljon kauemmas mitä normaalit puristimet.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

tetammi kirjoitti:
ecopower kirjoitti:Etupäässä ei tarvi puristimia välttämättä ollenkaan!!! :wink:
Riitää 3kpl lattaraudan pätkää johon on taivutettu koukku kumpaakin päähän.näillä jousi irtoaa 5:dessä minuutissa 8O !
Kaikki helpotukset tuohon hommaan on plussaa, kuvia ja mittoja kehiin.
Sopivan mitan ku löytää niin noi saanee paljon kauemmas mitä normaalit puristimet.
Käytännössä etujousen irrotus koukkujen avulla menee näin!! :wink:
Esim:vasen etujousi
-satkussa iskarin alapää irti,ei 99:ssä
-auto maassa ja rattaat paikollaan,ohjaus käänetään vasempaan ääri asentoon
-oikea takakulma tunkataan hallitunkilla mahollisiman korkealle.
-lukitaan läjään mennyt vasen etujousi 3:llä latasta valmistetulla koukulla.
(hyvä valmistaa koukut esim3*30 latasta.Taivutetaa kumpikin pää mittaan joka ylettää lukitsemaan mahollisiman monen puristetun jousi
kieroksen)
-lasketaan oikea takapää alas.
-vasen etukulma ylös ja rengas pois.
-KAS KUMMAA jousi melkein tipahtaa lattialle!!!! :lol:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ecopower kirjoitti:
tetammi kirjoitti:
ecopower kirjoitti:Etupäässä ei tarvi puristimia välttämättä ollenkaan!!! :wink:
Riitää 3kpl lattaraudan pätkää johon on taivutettu koukku kumpaakin päähän.näillä jousi irtoaa 5:dessä minuutissa 8O !
Kaikki helpotukset tuohon hommaan on plussaa, kuvia ja mittoja kehiin.
Sopivan mitan ku löytää niin noi saanee paljon kauemmas mitä normaalit puristimet.
Käytännössä etujousen irrotus koukkujen avulla menee näin!! :wink:
Esim:vasen etujousi
-satkussa iskarin alapää irti,ei 99:ssä
-auto maassa ja rattaat paikollaan,ohjaus käänetään vasempaan ääri asentoon
-oikea takakulma tunkataan hallitunkilla mahollisiman korkealle.
-lukitaan läjään mennyt vasen etujousi 3:llä latasta valmistetulla koukulla.
(hyvä valmistaa koukut esim3*30 latasta.Taivutetaa kumpikin pää mittaan joka ylettää lukitsemaan mahollisiman monen puristetun jousi
kieroksen)
-lasketaan oikea takapää alas.
-vasen etukulma ylös ja rengas pois.
-KAS KUMMAA jousi melkein tipahtaa lattialle!!!! :lol:
nämä erikoistyökalut lienevät kertakäyttöisiä!?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

saabastelija kirjoitti:
ecopower kirjoitti:
tetammi kirjoitti:Kaikki helpotukset tuohon hommaan on plussaa, kuvia ja mittoja kehiin.
Sopivan mitan ku löytää niin noi saanee paljon kauemmas mitä normaalit puristimet.
Käytännössä etujousen irrotus koukkujen avulla menee näin!! :wink:
Esim:vasen etujousi
-satkussa iskarin alapää irti,ei 99:ssä
-auto maassa ja rattaat paikollaan,ohjaus käänetään vasempaan ääri asentoon
-oikea takakulma tunkataan hallitunkilla mahollisiman korkealle.
-lukitaan läjään mennyt vasen etujousi 3:llä latasta valmistetulla koukulla.
(hyvä valmistaa koukut esim3*30 latasta.Taivutetaa kumpikin pää mittaan joka ylettää lukitsemaan mahollisiman monen puristetun jousi
kieroksen)
-lasketaan oikea takapää alas.
-vasen etukulma ylös ja rengas pois.
-KAS KUMMAA jousi melkein tipahtaa lattialle!!!! :lol:
nämä erikoistyökalut lienevät kertakäyttöisiä!?
Ei taida lattarauta kulua käytössä!! :lol: jos vitsii kerran koukut valmistaa ne kestää "isältä pojalle" :wink: !
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuohan oli nerokkaan yksinkertainen ratkaisu, kiitokset Ecopower!
Arvasinhan että on jokin järkevämpi konsti kuin tuo V.J.S:n tumpelointi :lol:

Viitsisitkö ottaa mittaa niiden koukkujen etäisyydestä niin tulisi kerralla oikeanlaiset?
Mitoilla ei ole kiire, melkein pitää katsastaa auto ennen jousien lyhentämistä ;)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Breadfan86 kirjoitti:Tuota noin, milläs ne koukut saa pois irrallaan olevasta jousesta? Ptääkö pudottaa auto jousen päälle tai vastaavaa 8O :lol:
Siinä on hyvä käyttää apuna niitä Halpa-Halli/Tiimari jousenpuristimia!!! :roll: Jotka ei muuten sovellu kyseiseen työhön. :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ecopower kirjoitti:
Breadfan86 kirjoitti:Tuota noin, milläs ne koukut saa pois irrallaan olevasta jousesta? Ptääkö pudottaa auto jousen päälle tai vastaavaa 8O :lol:
Siinä on hyvä käyttää apuna niitä Halpa-Halli/Tiimari jousenpuristimia!!! :roll: Jotka ei muuten sovellu kyseiseen työhön. :wink:
no tulihan se tieto hieman puristelemalla :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niiden koukkujen sopisi olla varmaan aka tukevat ja tarpeeksi pitkät ettei jousi pääsisi missään tapauksessa ponnahtamaan esim. yhden lattaraudan irrotessa, voisi ajatella tulevan otsan kipeäksi tuollaisen pompatessa suoraan kohti? :D
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

ecopower kirjoitti:
tetammi kirjoitti:
ecopower kirjoitti:Etupäässä ei tarvi puristimia välttämättä ollenkaan!!! :wink:
Riitää 3kpl lattaraudan pätkää johon on taivutettu koukku kumpaakin päähän.näillä jousi irtoaa 5:dessä minuutissa 8O !
Kaikki helpotukset tuohon hommaan on plussaa, kuvia ja mittoja kehiin.
Sopivan mitan ku löytää niin noi saanee paljon kauemmas mitä normaalit puristimet.
Käytännössä etujousen irrotus koukkujen avulla menee näin!! :wink:
Esim:vasen etujousi
-satkussa iskarin alapää irti,ei 99:ssä
-auto maassa ja rattaat paikollaan,ohjaus käänetään vasempaan ääri asentoon
-oikea takakulma tunkataan hallitunkilla mahollisiman korkealle.
-lukitaan läjään mennyt vasen etujousi 3:llä latasta valmistetulla koukulla.
(hyvä valmistaa koukut esim3*30 latasta.Taivutetaa kumpikin pää mittaan joka ylettää lukitsemaan mahollisiman monen puristetun jousi
kieroksen
)
-lasketaan oikea takapää alas.
-vasen etukulma ylös ja rengas pois.
-KAS KUMMAA jousi melkein tipahtaa lattialle!!!! :lol:

Kokeilemisen arvoinen juttu ehdottomasti, mutta mikähän olisi tarkka mitoitus ( kitaväli )ko. raudalle.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

pevi kirjoitti:
ecopower kirjoitti:
Käytännössä etujousen irrotus koukkujen avulla menee näin!! :wink:
Esim:vasen etujousi
-satkussa iskarin alapää irti,ei 99:ssä
-auto maassa ja rattaat paikollaan,ohjaus käänetään vasempaan ääri asentoon
-oikea takakulma tunkataan hallitunkilla mahollisiman korkealle.
-lukitaan läjään mennyt vasen etujousi 3:llä latasta valmistetulla koukulla.
(hyvä valmistaa koukut esim3*30 latasta.Taivutetaa kumpikin pää mittaan joka ylettää lukitsemaan mahollisiman monen puristetun jousi
kieroksen
)
-lasketaan oikea takapää alas.
-vasen etukulma ylös ja rengas pois.
-KAS KUMMAA jousi melkein tipahtaa lattialle!!!! :lol:
Kokeilemisen arvoinen juttu ehdottomasti, mutta mikähän olisi tarkka mitoitus ( kitaväli )ko. raudalle.
Olen käyttänyt hommassa säädettävällä kitavälillä olevaa työkalua, jossain piireissä kutsuttu nimellä "jousipuristin".

1. Auto ylös
2. Rengas irti
3. Alapallosta tunkilla nostaen jousi kasaan (voi avittaa vaikka ristikkäisestä nurkasta jos uskaltaa)
4. Puristin paikalleen (saa vähän kiristääkin homman helpottamiseksi varsinkin jos ei kohdassa 3. ole takanurkasta kehdannut nostaa, itse en ainakaan kehtaa...)
5. Jousi pois? jos ei irtoa, puristinta saa kiristää lenkillä/räikällä/mopolla
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Purin tuossa taannoin purkuautosta ylätukivarret irti, ja tuli siinä samalla kokeiltua erästä tehokasta ja "suositeltavaa" metodia jousten irroittamiseen. Näin se siis menee:

1. Nosta auto ylös
2. Asenna rälläkkään katkaisu laikka.
3. Rälläköi jousi lähestulkoon poikki. Jousi kyllä ilmoittaa kun se rupeaa antamaan periksi.
4. Lopeta rälläköinti tässä vaiheessa ja kumauta kunnolla pajavasaralla jouseen jolloin se poikkeaa.
5. Suorita kohdat 3. ja 4. uudelleen, jotta jousi "lyhenee" tarpeeksi.
6. Ota jousi/et pois ja asenna uusi tilalle.

Aikaa kuluu max. 5min per puoli, eli erittäin tehokas keino. Kannattaa kumminkin varoa hosumasta, ettei jousi ponnahda ottaan. 8)
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin