Tutkittiinko sun (tai APC:n) autosta koskaan IMMua? Jos tutkittiin, niin miten (Tech2:llako)? Jos ei, niin epäiltiinkö sitä ongelman syyksi missään vaiheessa?sepe2000 kirjoitti:Huollossa löytyi irtonainen alipaineletku, ja tällähetkellä huippuahdot ovat noin 1-1.1baaria, eli auto ei vieläkään täysin kunnolla pelaa... Outo juttu, koska auto pelaa muuten täydellisesti, sekä mankkuvenan W-letku lyttyyn puristettuna huippuahdot ovat yli 1.5, eli turbo lienee kunnossa.
Lastutus? Digituning lastu poistettu!
IMMu
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Re: IMMu
IMM testattiin vaihtamalla päittäin toiseen ja autoon ja takaisin, lisäksi huollossa testattiin vielä täysiin uudella IMM:lla, ei ollut mitään vaikutusta.Niko kirjoitti:Tutkittiinko sun (tai APC:n) autosta koskaan IMMua? Jos tutkittiin, niin miten (Tech2:llako)? Jos ei, niin epäiltiinkö sitä ongelman syyksi missään vaiheessa?sepe2000 kirjoitti:Huollossa löytyi irtonainen alipaineletku, ja tällähetkellä huippuahdot ovat noin 1-1.1baaria, eli auto ei vieläkään täysin kunnolla pelaa... Outo juttu, koska auto pelaa muuten täydellisesti, sekä mankkuvenan W-letku lyttyyn puristettuna huippuahdot ovat yli 1.5, eli turbo lienee kunnossa.
Johtuiskohan löysästä actuaattorista? Kykenee pitämään juurikin tuo peruspaineen mutta ei juuri enempää. Selittäisi sen ettei sytytä vikavaloa?
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ainakin ne GT17 actut joita mulla on (3kpl) ovat huomattavasti löysempiä kuin esim T25 orkkis actu, joten en ihmettelis vaikka se olisi syyllinen noihin ahto ongelmiin.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Aika suurella todennäköysyydellä on actussa vika, tämähän on ollut iät ja ajat ongelma turbo-autoissa..
Esim vanhemmassa kalustossa ei jaksa juurikaan yli peruspaineiden mikäli actuaattori huono ja tämä juurikin kierroksien noustessa jolloin huipputeho mitataan, vääntöä saattaa löytyä alhaisemmilla kierroksilla koska ahdot pysyvät jotenkuten..
Esim vanhemmassa kalustossa ei jaksa juurikaan yli peruspaineiden mikäli actuaattori huono ja tämä juurikin kierroksien noustessa jolloin huipputeho mitataan, vääntöä saattaa löytyä alhaisemmilla kierroksilla koska ahdot pysyvät jotenkuten..

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Moni tämän on varmaan lukenut ja todettakoon että nuo maptunin ja nordicin stage 1 ja 2 toimii monelle henkilölle halutulla tavalla.
Tämän mittaisia ongelmia ja hässäkkää ei pitäisi tulla mitä olen tästä topicista lukenut kuin sitten TOSI virittäjälle joka haluaa autostansa "ihan jotain muuta"
Tämän mittaisia ongelmia ja hässäkkää ei pitäisi tulla mitä olen tästä topicista lukenut kuin sitten TOSI virittäjälle joka haluaa autostansa "ihan jotain muuta"

9-3.1972
Actuaattori?
Jos epäilykset kohdistuvat actuaattoriin, niin osaavatko (merkki)huollossa sen toimivuuden helposti tutkia? Jos, niin miten tutkinta käytännössä tapahtuu?
Jos vika löytyy siitä, niin onko sen vaihto/korjaus sitten kallista tai muuten vaikeaa? Eli vaikka autoni on saanut uuden turbon, ei se ole siis saanut uutta actuaattoria. Olisiko uuden turbon asennuksen yhteydessä pitänyt havaita tämä 'vaiva' (jos sellainen on), vai jääkö vakiopaineilla huomaamatta?
Haluaisin kuitenkin selvittää sen perimmäisen syyn, mistä viri-kyvyttömyys autossani johtui..
Kiitos tähänastisista vinkeistä! Näiden pohjalta joku päivä mennään huoltoon selvityspyyntölista kourassa. Jotenkin en sellaisella 'avoimella valtakirjalla' haluaisi autoani viedä tutkittavaksi. Ja onnistuuko tutkinta nyt muutenkaan, kun autossa ei ole sitä virisoftaa - onpa melkoinen paradoksi
Jos vika löytyy siitä, niin onko sen vaihto/korjaus sitten kallista tai muuten vaikeaa? Eli vaikka autoni on saanut uuden turbon, ei se ole siis saanut uutta actuaattoria. Olisiko uuden turbon asennuksen yhteydessä pitänyt havaita tämä 'vaiva' (jos sellainen on), vai jääkö vakiopaineilla huomaamatta?
Haluaisin kuitenkin selvittää sen perimmäisen syyn, mistä viri-kyvyttömyys autossani johtui..
Kiitos tähänastisista vinkeistä! Näiden pohjalta joku päivä mennään huoltoon selvityspyyntölista kourassa. Jotenkin en sellaisella 'avoimella valtakirjalla' haluaisi autoani viedä tutkittavaksi. Ja onnistuuko tutkinta nyt muutenkaan, kun autossa ei ole sitä virisoftaa - onpa melkoinen paradoksi

Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)
Jäsen 3384
Taitaa olla merkkiliikkeen toteamus että toimii kuten spekseissä luvataan.
Eli toimii vielä vakiopaineilla jotenkuten.
Mutta kallishan sen uusiminen ei ole verrattuna noihin viri softiin. Pikkusen (ehkä jopa riittävästi) apuja voisi tuoda tommosen T25 actun vaihto (vaikka käytettynä) vaikka vain kokeiltavaksi. Paljoa noissa ei ole eroja mutta kunnossa olevalla saa kyllä eroa tuohon GT17 actuun.
V-M
Eli toimii vielä vakiopaineilla jotenkuten.
Mutta kallishan sen uusiminen ei ole verrattuna noihin viri softiin. Pikkusen (ehkä jopa riittävästi) apuja voisi tuoda tommosen T25 actun vaihto (vaikka käytettynä) vaikka vain kokeiltavaksi. Paljoa noissa ei ole eroja mutta kunnossa olevalla saa kyllä eroa tuohon GT17 actuun.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Juu... yleensä kyllä (harvemmin kalvossa on vikaa). Mutta se vaihtaminen sinne onkin sitten eri homma kuin vaihtaa koko actu.sepe2000 kirjoitti:Onkohan vika mahdollisesti siis pelkästään actuaattorin jousessa? partsforsaabs.com:sta löytyy ainakin pelkkiä jousia noin 15€ hintaan.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Mahtaisikohan onnistua merkkihuollossa, vai onko erityisen vaikea operaatio? Tuollainen ilmeisesti olisi passeli, http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3318, jos vaihto jotenki onnistuu?V-M kirjoitti:Juu... yleensä kyllä (harvemmin kalvossa on vikaa). Mutta se vaihtaminen sinne onkin sitten eri homma kuin vaihtaa koko actu.sepe2000 kirjoitti:Onkohan vika mahdollisesti siis pelkästään actuaattorin jousessa? partsforsaabs.com:sta löytyy ainakin pelkkiä jousia noin 15€ hintaan.
V-M
edit. Nyt kun tarkemmin luin niin taitaa kyseinen jousi sopia ainoastaan forgen tuotteisiin...
Nyt malttia hommaan. Tuommosella 17,5 - 20 PSI = 1,2 - 1,38 bar aktulla ei saa muuta kun fuelcuttia aikaiseksi.
Justiinsa hankin Forgelta kiiltävän ja kauniin aktuaattorin TD04:ään. Liikerata oli tosi paljon lyhempi kuin vakiossa, joten säätövaraa on vähemmän ja hukkis ei aukea tarvittaessa kunnolla. Ja totesin loppujen lopuksi, että ei siinä vakiossa ollut mitään vikaa. Vika oli miehessä, joka ei osannut mitata peruspaineita kunnolla.
Justiinsa hankin Forgelta kiiltävän ja kauniin aktuaattorin TD04:ään. Liikerata oli tosi paljon lyhempi kuin vakiossa, joten säätövaraa on vähemmän ja hukkis ei aukea tarvittaessa kunnolla. Ja totesin loppujen lopuksi, että ei siinä vakiossa ollut mitään vikaa. Vika oli miehessä, joka ei osannut mitata peruspaineita kunnolla.
Saabiton
Jos kerta w-letku lytyssä ahtaa sen 1.5 bar, niin ei mun näkemyksen mukaan ole vika actussa. Jos vika olisi löysässä actussa päästäisi hukkaportti enimmät paineet pois. Samoin se sulkee pois muut vuotoviat ja vahvistaa turbon hyvän kunnon.sepe2000 kirjoitti:Onkohan vika mahdollisesti siis pelkästään actuaattorin jousessa? partsforsaabs.com:sta löytyy ainakin pelkkiä jousia noin 15€ hintaan.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Totta turiset!peinu kirjoitti: Jos kerta w-letku lytyssä ahtaa sen 1.5 bar, niin ei mun näkemyksen mukaan ole vika actussa. Jos vika olisi löysässä actussa päästäisi hukkaportti enimmät paineet pois. Samoin se sulkee pois muut vuotoviat ja vahvistaa turbon hyvän kunnon.
Mutta taisi vain yksi näistä ongelma tapauksista ollut testannut tuon asian?
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135