Lastutus? Digituning lastu poistettu!

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

IMMu

Viesti Kirjoittaja Niko »

sepe2000 kirjoitti:Huollossa löytyi irtonainen alipaineletku, ja tällähetkellä huippuahdot ovat noin 1-1.1baaria, eli auto ei vieläkään täysin kunnolla pelaa... Outo juttu, koska auto pelaa muuten täydellisesti, sekä mankkuvenan W-letku lyttyyn puristettuna huippuahdot ovat yli 1.5, eli turbo lienee kunnossa.
Tutkittiinko sun (tai APC:n) autosta koskaan IMMua? Jos tutkittiin, niin miten (Tech2:llako)? Jos ei, niin epäiltiinkö sitä ongelman syyksi missään vaiheessa?
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Re: IMMu

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Niko kirjoitti:
sepe2000 kirjoitti:Huollossa löytyi irtonainen alipaineletku, ja tällähetkellä huippuahdot ovat noin 1-1.1baaria, eli auto ei vieläkään täysin kunnolla pelaa... Outo juttu, koska auto pelaa muuten täydellisesti, sekä mankkuvenan W-letku lyttyyn puristettuna huippuahdot ovat yli 1.5, eli turbo lienee kunnossa.
Tutkittiinko sun (tai APC:n) autosta koskaan IMMua? Jos tutkittiin, niin miten (Tech2:llako)? Jos ei, niin epäiltiinkö sitä ongelman syyksi missään vaiheessa?
IMM testattiin vaihtamalla päittäin toiseen ja autoon ja takaisin, lisäksi huollossa testattiin vielä täysiin uudella IMM:lla, ei ollut mitään vaikutusta.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Johtuiskohan löysästä actuaattorista? Kykenee pitämään juurikin tuo peruspaineen mutta ei juuri enempää. Selittäisi sen ettei sytytä vikavaloa?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
kasparius
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Joulu 17, 2006 20:20

Viesti Kirjoittaja kasparius »

Mulla stage1 og 9-3aerolla(BSR 245HK) program ja ei ahta enempä kuin 1,1. Pitäis mennä 1.3 asti.
Dynossa vain 190Hv, orkkis pitäis olla 205Hv. ja steg1 245HV
Kun W letku irti, sitten mene fuel cut-in 1,5bar.
Miettin myös, että joku softavikaa?
9-3 niinsanottu AERO
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ainakin ne GT17 actut joita mulla on (3kpl) ovat huomattavasti löysempiä kuin esim T25 orkkis actu, joten en ihmettelis vaikka se olisi syyllinen noihin ahto ongelmiin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Aika suurella todennäköysyydellä on actussa vika, tämähän on ollut iät ja ajat ongelma turbo-autoissa..
Esim vanhemmassa kalustossa ei jaksa juurikaan yli peruspaineiden mikäli actuaattori huono ja tämä juurikin kierroksien noustessa jolloin huipputeho mitataan, vääntöä saattaa löytyä alhaisemmilla kierroksilla koska ahdot pysyvät jotenkuten.. :roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Moni tämän on varmaan lukenut ja todettakoon että nuo maptunin ja nordicin stage 1 ja 2 toimii monelle henkilölle halutulla tavalla.

Tämän mittaisia ongelmia ja hässäkkää ei pitäisi tulla mitä olen tästä topicista lukenut kuin sitten TOSI virittäjälle joka haluaa autostansa "ihan jotain muuta" :wink:
9-3.1972
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Actuaattori?

Viesti Kirjoittaja Niko »

Jos epäilykset kohdistuvat actuaattoriin, niin osaavatko (merkki)huollossa sen toimivuuden helposti tutkia? Jos, niin miten tutkinta käytännössä tapahtuu?

Jos vika löytyy siitä, niin onko sen vaihto/korjaus sitten kallista tai muuten vaikeaa? Eli vaikka autoni on saanut uuden turbon, ei se ole siis saanut uutta actuaattoria. Olisiko uuden turbon asennuksen yhteydessä pitänyt havaita tämä 'vaiva' (jos sellainen on), vai jääkö vakiopaineilla huomaamatta?

Haluaisin kuitenkin selvittää sen perimmäisen syyn, mistä viri-kyvyttömyys autossani johtui..

Kiitos tähänastisista vinkeistä! Näiden pohjalta joku päivä mennään huoltoon selvityspyyntölista kourassa. Jotenkin en sellaisella 'avoimella valtakirjalla' haluaisi autoani viedä tutkittavaksi. Ja onnistuuko tutkinta nyt muutenkaan, kun autossa ei ole sitä virisoftaa - onpa melkoinen paradoksi :lol:
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Taitaa olla merkkiliikkeen toteamus että toimii kuten spekseissä luvataan.
Eli toimii vielä vakiopaineilla jotenkuten.

Mutta kallishan sen uusiminen ei ole verrattuna noihin viri softiin. Pikkusen (ehkä jopa riittävästi) apuja voisi tuoda tommosen T25 actun vaihto (vaikka käytettynä) vaikka vain kokeiltavaksi. Paljoa noissa ei ole eroja mutta kunnossa olevalla saa kyllä eroa tuohon GT17 actuun.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Onkohan vika mahdollisesti siis pelkästään actuaattorin jousessa? partsforsaabs.com:sta löytyy ainakin pelkkiä jousia noin 15€ hintaan.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

sepe2000 kirjoitti:Onkohan vika mahdollisesti siis pelkästään actuaattorin jousessa? partsforsaabs.com:sta löytyy ainakin pelkkiä jousia noin 15€ hintaan.
Juu... yleensä kyllä (harvemmin kalvossa on vikaa). Mutta se vaihtaminen sinne onkin sitten eri homma kuin vaihtaa koko actu.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

V-M kirjoitti:
sepe2000 kirjoitti:Onkohan vika mahdollisesti siis pelkästään actuaattorin jousessa? partsforsaabs.com:sta löytyy ainakin pelkkiä jousia noin 15€ hintaan.
Juu... yleensä kyllä (harvemmin kalvossa on vikaa). Mutta se vaihtaminen sinne onkin sitten eri homma kuin vaihtaa koko actu.

V-M
Mahtaisikohan onnistua merkkihuollossa, vai onko erityisen vaikea operaatio? Tuollainen ilmeisesti olisi passeli, http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3318, jos vaihto jotenki onnistuu?

edit. Nyt kun tarkemmin luin niin taitaa kyseinen jousi sopia ainoastaan forgen tuotteisiin...
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Nyt malttia hommaan. Tuommosella 17,5 - 20 PSI = 1,2 - 1,38 bar aktulla ei saa muuta kun fuelcuttia aikaiseksi.

Justiinsa hankin Forgelta kiiltävän ja kauniin aktuaattorin TD04:ään. Liikerata oli tosi paljon lyhempi kuin vakiossa, joten säätövaraa on vähemmän ja hukkis ei aukea tarvittaessa kunnolla. Ja totesin loppujen lopuksi, että ei siinä vakiossa ollut mitään vikaa. Vika oli miehessä, joka ei osannut mitata peruspaineita kunnolla.
Saabiton
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

sepe2000 kirjoitti:Onkohan vika mahdollisesti siis pelkästään actuaattorin jousessa? partsforsaabs.com:sta löytyy ainakin pelkkiä jousia noin 15€ hintaan.
Jos kerta w-letku lytyssä ahtaa sen 1.5 bar, niin ei mun näkemyksen mukaan ole vika actussa. Jos vika olisi löysässä actussa päästäisi hukkaportti enimmät paineet pois. Samoin se sulkee pois muut vuotoviat ja vahvistaa turbon hyvän kunnon.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

peinu kirjoitti: Jos kerta w-letku lytyssä ahtaa sen 1.5 bar, niin ei mun näkemyksen mukaan ole vika actussa. Jos vika olisi löysässä actussa päästäisi hukkaportti enimmät paineet pois. Samoin se sulkee pois muut vuotoviat ja vahvistaa turbon hyvän kunnon.
Totta turiset!
Mutta taisi vain yksi näistä ongelma tapauksista ollut testannut tuon asian?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin