Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Julkaisen ensimmäisen version SaabOpenProg-ohjelmastani. Se on maailman ensimmäinen ilmainen CAN-väylää käyttävä Trionic 7 ohjelmointityökalu. Nyt myös lukuominaisuudella!

Versio 0.80
Uudet ominaisuudet
- raw write -moodi (voit vaihtaa ajonestokoodin binäärissä ja kirjoituttaa sen Trioniciin, tämä ei onnistu normaalissa kirjoitusmoodissa)

Versio 0.70
Uudet ominaisuudet
- Tekee automaattisesti logitiedoston, johon tallennetaan operaation kulku

Korjaukset
- Ohjelmoidessa käytetään binääritiedoston VIN-koodia, eikä Trionicilta kysyttyä vanhaa VIN-koodia.

Versio 0.61
Uudet ominaisuudet
- Trionic 7 -yksikön luku binääriksi PC:lle (kestää noin 12 minuuttia)
- Tuki Motorolan tavujärjestykselle (byte-order)

Korjaukset
- Lisätty odotusaikaa tyhjennyksessä

Versio 0.50 - ensimmäinen julkinen beta
Ominaisuudet
- lukee Trionic 7 binääreitä
- lukee "otsaketietoja" CAN-väylän kautta Trionic 7 -yksiköltä
- uudelleenohjelmoi Trionic 7 -yksikön CAN-väylän kautta
- tukee sekä Saab I-Bus-, että P-Bus-väylää
- nopea: ohjelmointi kestää noin 6 minuuttia P-Bus-väylän kautta (I-Bus väylä vielä kokeilematta)
- Ilmainen, lähdekoodi mukana (jopa kaupallinen käyttö sallittu)

Tulevia ominaisuuksia
- Trionic 7 -yksikön luku binääriksi PC:lle
- tuki OBD-II-adaptereille (luultavasti ELM323-piiriä käyttävät)
- lisää nopeutta (ei lähetetä turhaan tyhjiä osia binääristä)

Käyttövaatimukset
- Windows (testattu vain XP:llä)
- Lawicel CANUSB-adapteri
- toinen Trionic 7 -yksikkö varalle, koska ohjelmistoa ei ole vielä testattu kunnolla

Lisää tietoa ja itse ohjelma löytyy kotisivuiltani:
http://pikkupossu.1g.fi/tomi/projects/t ... abopenprog
Viimeksi muokannut Tomi Liljemark, La Syys 01, 2007 16:23. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Onko mitään vastaavaa kehitteillä Trionic 5:n?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Täytyy kyllä hattua nostaa!

T5 versiota odotellessa :P
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Vaikka en mitään trioniciä omista, kuuluis tähän väliin hymiö joka nostaa hattua.
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

T5-versio on mahdollinen, mutta olen käsittänyt eräiden tietolähteiden mukaan, että kyseessä on aika hankala homma. Tarkoitus on saada ensin kaikki toimimaan hyvin T7:lla, sitten tulee T5:n ja T8:n vuoro :)
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Julkaistu uusi versio 0.61 - nyt lukuominaisuudella!
Joksa
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ti Helmi 24, 2009 22:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Tomi Liljemark kirjoitti: - tuki OBD-II-adaptereille (luultavasti ELM323-piiriä käyttävät)
Vieläkö tämä on visioissa?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Nyt kun joku pystyisi vielä kehittämään sen Trionic 8:n ohjelmoinnin ja luvun :D

Tuli nimittäin tänään aamulla ostettu vm. 2007 9-3 2.0T:n (210 hv) Trionic 8 -boksi, kun sai sen "kohtuuhintaan".

Tiedä sitten, mitä tapahtuisi, jos tuon boksin löisi ihan sellaisenaan kiinni tuohon 1.8t:hen. Tech 2:sta se ainakin vaatisi :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Koita ottaa auki ehjänä, eiköhän sinne BDM headerin saa kuten vanhempiinkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jcarlson kirjoitti:Koita ottaa auki ehjänä, eiköhän sinne BDM headerin saa kuten vanhempiinkin.
Jep. Tuolla Trionic 8 Suite -kokeiluversion sivulla (olikohan se siellä vai jossain muualla?) onkin näytetty avattu Trionic 8 -boksi. Itse en ole aikaisemmin avannut moista, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Koita ottaa auki ehjänä, eiköhän sinne BDM headerin saa kuten vanhempiinkin.
Jep. Tuolla Trionic 8 Suite -kokeiluversion sivulla (olikohan se siellä vai jossain muualla?) onkin näytetty avattu Trionic 8 -boksi. Itse en ole aikaisemmin avannut moista, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
Multa löytyy 07 2.0t boxsi jos lisää tarviit :D
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kalle37 kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Koita ottaa auki ehjänä, eiköhän sinne BDM headerin saa kuten vanhempiinkin.
Jep. Tuolla Trionic 8 Suite -kokeiluversion sivulla (olikohan se siellä vai jossain muualla?) onkin näytetty avattu Trionic 8 -boksi. Itse en ole aikaisemmin avannut moista, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
Multa löytyy 07 2.0t boxsi jos lisää tarviit :D
No en mä tarvitse kuin tuon 2.0T:n boksin, jonka jo tilasin eräältä brittiläiseltä Saabin käytettyjä osia myyvältä puljulta. Joko kokeilen sitä sellaisenaan tai sitten käytän sen vaihtoboksina virisoftaa varten. Tuo boksi lähti kuitenkin suht edukkaasti, joten oli "pakko" ostaa se.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Nyt sitten etsimään jostain 2.0T alustanumeroa että saat boxin naitettua :D
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

kalle37 kirjoitti:Nyt sitten etsimään jostain 2.0T alustanumeroa että saat boxin naitettua :D
Tietääkseni myyjä on laittanut alustanumeron boksiin purkaessaan sen autosta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Trionic 7 ohjelmointi ja luku CAN-väylän kautta

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
kalle37 kirjoitti:Nyt sitten etsimään jostain 2.0T alustanumeroa että saat boxin naitettua :D
Tietääkseni myyjä on laittanut alustanumeron boksiin purkaessaan sen autosta.

OT menee, mutta ihan mielenkiinnosta kun näitä purkuosia itsekkin olen joskus kyylännyt.

Mitkä osat pitää erottaa teckillä että niitä voi käyttää uudelleen :?:

Poppikoneet on kuulemma sellaisia, mutta mitkäs muut osat vaatii erotuksen :?:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Vastaa Viestiin