9k:n ilmansuodatin kotelon modaus?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

9k:n ilmansuodatin kotelon modaus?

Viesti Kirjoittaja PVI »

Olen koettanut haulla etsiä vinkkejä miten tonnarin ilmansuodatin koteloa muokataan paremmin virtaavaksi, mutta ei ole tietoa löytynyt. Tuolla STCS:n sivuilta asiasta on ollut puhetta, mutta en ole kuvia löytänyt.

Olen suodatinkotelosta poistanut jo joskus aikaisemmin sen sisälokarista löytyvän snorkkelin. Tuon poistamalla auton imuäänistä tuli ehkä kuuluvammat ja kaasua päästäessä "aivastuskin" kuuluu...

Ja nyt meinasin porata lisäreikiä koteloon. Mutta kummalle puolelle? Ja minkä kokoisella terällä. Aioin käyttää ihan normaalia paperifiltteriä. Eli ilmansuodattimen paikka ja muoto pysyy samana. Kannattaako reiät porata kotelon takapuolelle vai suoraan eteenpäin? Jos asiasta löytyy oikein faktaa niin olisin kiinnostunut. Jos löydän tuon snorkkelin niin mittaan sen sisähalkaisijan, niin saadaan imupuolen nykyiset mitat.

Niin ja auto on tuo -95 tonnari....
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Nyt en tonnareita ihan niin hyvin tunne osataakseni sanoa onko -95 vm. tonnarissa tällaista purkkia mutta yksi kuva löytyi ainakin svedupalstalta:

http://www.geting.se/viewimage.php?image=luftburk.JPG
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Olipas nopeasti haettu. EPC:n kuvan mukaan tuo taitaa olla samanlainen.

http://s145.photobucket.com/albums/r240 ... kotelo.jpg

Kannattaakohan tuota ihan noin porailla...? Onko kokemuksia kenelläkään? Tuossa kuvassa näkyy myös se snorkkeli jonka olen poistanut.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Suurin piirtein valokuvan mukainen on minullakin ja hyvin on pelittänyt. Ei siitä ainakaan mitään negatiivista sanottavaa ole, joskaan en tiedä onko hyötyäkään. Autossa on lisäksi vapaavirtaussuodatin.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

En tiedä onko 9k konehuone kovin erilainen, kuin 9-5:n, mutta 9-5:n konehuoneen lämmöt kesällä luokkaa 70-90°C. Joku varmaan löytää käyrästön paljonko teho putoaa per aste imulämpötilan noustesa. Uudessa GTI-Magazinessakin (s. 18 ) on mm. Mazda RX-7, minkä konehuoneeseen tungetettu kakasi vapaavirtaussuodatinta 8O
9-5 2.3 MY2008
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Sairas95 kirjoitti:En tiedä onko 9k konehuone kovin erilainen, kuin 9-5:n, mutta 9-5:n konehuoneen lämmöt kesällä luokkaa 70-90°C. Joku varmaan löytää käyrästön paljonko teho putoaa per aste imulämpötilan noustesa. Uudessa GTI-Magazinessakin (s. 18 ) on mm. Mazda RX-7, minkä konehuoneeseen tungetettu kakasi vapaavirtaussuodatinta 8O
Tämä on SE pointti jota en todellakaan tajua tuossa " tunetuksessa" . Jotkut vatipäät jopa laittaa sen vaparisuodattimen suoraan turbon imupuoleen kiinni . Ei varmaan ole kuumaa ilmaa tarjolla, eeeeiiii :lol: :lol: :lol:

Fiksuinta lienee modata se snorkkeli niin että ulkoa tulee mahdollisimman tuoretta ilmaa sinne linnunpönttöön ja jättää se porailu sikseen. Ei varmaan ala ahdistamaan ihan ekana ja nekin porailut voi säästää vaikka kevennysreikien tekemiseen tukivarsiin tms älytömään
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Omassa tonnarissani ilmansuodatin oli ainakin etulokarissa, tuolla ei pahemmin kuumaa ilmaa liene joten porailuista olisi hyötyäkin. Tietenkin hyvin sijoitetun orkkis-snorkkelin lisäksi!
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Sairas95 kirjoitti:En tiedä onko 9k konehuone kovin erilainen, kuin 9-5:n, mutta 9-5:n konehuoneen lämmöt kesällä luokkaa 70-90°C. Joku varmaan löytää käyrästön paljonko teho putoaa per aste imulämpötilan noustesa. Uudessa GTI-Magazinessakin (s. 18 ) on mm. Mazda RX-7, minkä konehuoneeseen tungetettu kakasi vapaavirtaussuodatinta 8O
Eikös tonnarissa ja ysifemmassa suodatin ole etulokarissa tai puskurin takana joten tuo reikien poraaminen tuksin pahemmin haittaa.
Ng900/og9-3 ei kannata varmasti lähteä porailemaan suodatinkoteloa, siitä ei ole muuta kuin haittaa..
Myöskään nämä tunnettuiden viripajojen myymät opti-flow setit viim.mainittuun saabiin ovat yhtä tyhjän kanssa, jos ei ne imuäänet siis ole ainoa kriteeri sellaisen hankkimiseen :roll:
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

itsellä on puoli koteloa poistettu, ja vapari, ainakin 2 hp lisää :D:D
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Vastaa Viestiin