parannusta steg 1:een..
parannusta steg 1:een..
Viribokseihin perehtymättömänä kysyn seuraavaa:
Voiko/kannattaako steg 1 boksin (maptun) kaveriksi asentaa 3 tuuman downpaippia tai pidemmästikin avarampaa putkea?
Eli onko steg 2:ssa ohjelma paljonkin eri pelkän putken vuoksi? Onko 'pakko' uusia myös softa?
Lähinnä ajatuksenani on, että ahdin saattaisi kestää paremmin, ei olisi ihan niin ahdasta..
MikkoL
hki
cse 23TA -93
Voiko/kannattaako steg 1 boksin (maptun) kaveriksi asentaa 3 tuuman downpaippia tai pidemmästikin avarampaa putkea?
Eli onko steg 2:ssa ohjelma paljonkin eri pelkän putken vuoksi? Onko 'pakko' uusia myös softa?
Lähinnä ajatuksenani on, että ahdin saattaisi kestää paremmin, ei olisi ihan niin ahdasta..
MikkoL
hki
cse 23TA -93
Re: parannusta steg 1:een..
Yleensä kai tuon 3" DP:n kaveriksi suurin osa viri-pajoista tarjoaa Stage 3 softaa.
Tämä tosin riippuu ihan pajasta ja kukin voi nimetä nuo staget miten lystää.
Nyrkkisääntönä kannattanee kuitenkin pitää sitä, että aina jos autossa rauta muuttuu olisi syytä muokata softaa vastaamaan kyseisiä muutoksia, etenkin jos modeista halutaan saada kaikki ilo irti.
3" DP on varmasti hyvä investointi ja suurempi vaikutus sillä on kuin jos esim. pelkän cat-backin laittaa.
Itse päivittäisin myös softan jos DP vaihtuu mutta ei kai se ihan pakko ole mutta suosittelen kyllä lämpimästi.
Tämä tosin riippuu ihan pajasta ja kukin voi nimetä nuo staget miten lystää.
Nyrkkisääntönä kannattanee kuitenkin pitää sitä, että aina jos autossa rauta muuttuu olisi syytä muokata softaa vastaamaan kyseisiä muutoksia, etenkin jos modeista halutaan saada kaikki ilo irti.
3" DP on varmasti hyvä investointi ja suurempi vaikutus sillä on kuin jos esim. pelkän cat-backin laittaa.
Itse päivittäisin myös softan jos DP vaihtuu mutta ei kai se ihan pakko ole mutta suosittelen kyllä lämpimästi.
Yleensä DP:n eka mutka ahdistaa , Dp+ katti ( race) on mun suositukseni. Ja siten niinkuin Pade , softa vaihtoon. Itsellä oli oli putkien vaihdon jälkeen huomattava ero. Turbo lähti 100 rpm alempaa mukaan ja veti punarajalle hengästymättä. Aiemmin tuntui hengästyminen /hyytyminen 4500 -5000 rpm välillä.
Eiköhän se stage1 ja 2 ole softan osalta aivan sama. Kolmosessa voi olla hieman enemmän pyyntiä. Eli ei nyt ainakaan mitään stage 2 kannata ostaa. Kolmonenkin on melko turhaa rahanhaaskuuta, vaihda putki ja pidä stage1 ja säästä rahat parempaan ahtimeen jaAnttiR kirjoitti:Yleensä DP:n eka mutka ahdistaa , Dp+ katti ( race) on mun suositukseni. Ja siten niinkuin Pade , softa vaihtoon. Itsellä oli oli putkien vaihdon jälkeen huomattava ero. Turbo lähti 100 rpm alempaa mukaan ja veti punarajalle hengästymättä. Aiemmin tuntui hengästyminen /hyytyminen 4500 -5000 rpm välillä.

Joo ei 1 vs 2 softalla ole eroa. Mutta hormit vaihtamalla saa pikkuisen enemmän tehoa ja koneen tehoalue on laajakaistaisempaa.Sitten softa vaihtoon, olkoon se steg 3 tai jotain muuta - röörit on valmiina, sillä tehoon turtuu ja sitä haluaa aina vain enemmän.
Ilmaisen ajatukseni ilmeisen vaikeaselkoisesti .Tätä tarkoitin myös edellisssä viestissä!
Ilmaisen ajatukseni ilmeisen vaikeaselkoisesti .Tätä tarkoitin myös edellisssä viestissä!
Mm. BSR kielsi ehdottomasti asentamasta dp:tä ellei softaa päivitetä steg 3:een. Eli raudan ja softan tulee vastata täysin toisiaan jos haluaa homman toimivan kunnolla. Jokainenhan tekee kuitenkin mitä haluaa omalla vastuullaan...
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Tässä on tietysti hieman eroa jos on T7 tai T5. T7 kun on huomattavasti "tarkempi" rauta muutosten suhteen kuin T5.HMK kirjoitti:Mm. BSR kielsi ehdottomasti asentamasta dp:tä ellei softaa päivitetä steg 3:een. Eli raudan ja softan tulee vastata täysin toisiaan jos haluaa homman toimivan kunnolla. Jokainenhan tekee kuitenkin mitä haluaa omalla vastuullaan...
Mutta itse päivittäisin joka tapauksessa softan jos hormi vaihtuu

Totta. Siksi Viggeniin ei steg 3:sta saanutkaan.pade kirjoitti: Tässä on tietysti hieman eroa jos on T7 tai T5. T7 kun on huomattavasti "tarkempi" rauta muutosten suhteen kuin T5.
Mutta itse päivittäisin joka tapauksessa softan jos hormi vaihtuu
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Onko tässä kysyjän autossa Trionic?2766 kirjoitti:Voiko/kannattaako steg 1 boksin (maptun) kaveriksi asentaa 3 tuuman downpaippia tai pidemmästikin avarampaa putkea? cse 23TA -93
Jos on DI/APC ja LH, niin mitä haittaa DP:n suurentamisesta voisi olla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Trionic 5.2, kuten 1993 vuoden 2,3T mallissa aina.
Kiitos näkemyksistä.
On jotenkin outoa, että noiden viripajojen stegeissä putken avartaminen aloitetaan ikään kuin väärästä päästä. Ilmeisesti ahtaanoloisella downpipella on sitten aika lailla merkitystä ahtimen toiminnan kannalta.
Mitenkäs virin asentajat muuten olette toimineet tuon steg 2:sta alkaen vaadittavan (?) vapaavirtaussuodattimen kanssa. Palstalla se tuomitaan lähes kategorisesti, ajeletteko alkuperäisellä pahvilla vai sittenkin vaparilla?
t.
mikkoL
hki
cse23TA-93
Kiitos näkemyksistä.
On jotenkin outoa, että noiden viripajojen stegeissä putken avartaminen aloitetaan ikään kuin väärästä päästä. Ilmeisesti ahtaanoloisella downpipella on sitten aika lailla merkitystä ahtimen toiminnan kannalta.
Mitenkäs virin asentajat muuten olette toimineet tuon steg 2:sta alkaen vaadittavan (?) vapaavirtaussuodattimen kanssa. Palstalla se tuomitaan lähes kategorisesti, ajeletteko alkuperäisellä pahvilla vai sittenkin vaparilla?
t.
mikkoL
hki
cse23TA-93
Varmaan aloitetaan putken loppuosalla koska alkuperäiset äänenvaimentajat jarruttavat kohtalaisen paljon, ja ihmiset yleensä haluavat pörisevämmän putken jotta koko maailma kuulee että heillä on TEHOA autossa
Lisäksi DP jossa sport/race-katti maksaa about kaksin kerroin loppuputkeen nähden, ja on tavan tu(u)naajalle haastavampi vaihtaa, kun pitää Hui kauheaa irroittaa putki ahtimesta 
Itse en laittais vapaavirtaussuodatinta, puhdas paperisuodatin on varmasti ihan yhtä hyvä, ja sitä vois vaikka vaihtaa kaksi kertaa vuodessa, sensiaan että ajais liikaa öljytyllä VV-suodattimella jolloin ilma ei kulje, tai kuivalla, jolloin hyöty on hieman kyseenalainen. Tavan tonnarin suodatin motonetissä alle 10e

Itse en laittais vapaavirtaussuodatinta, puhdas paperisuodatin on varmasti ihan yhtä hyvä, ja sitä vois vaikka vaihtaa kaksi kertaa vuodessa, sensiaan että ajais liikaa öljytyllä VV-suodattimella jolloin ilma ei kulje, tai kuivalla, jolloin hyöty on hieman kyseenalainen. Tavan tonnarin suodatin motonetissä alle 10e

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Kyllä se perus paperisuodatin riittää vallan mainiosti tuonne reippaasti yli 400hv:n tienoille. Kyllä sieltä muut paikat alkaa ahdistaa ennen tuota putsaria.
Itse olen juuri miettinyt että laittaisin 3" DP:n mutta pitäisin catbackin vakiona kun en noista 4-pyttyisen äänistä juuri perusta. Miten paljon vakio takaosa ahdistaa?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Mikä softa on käytössä?2.3i-16 kirjoitti:Itse olen juuri miettinyt että laittaisin 3" DP:n mutta pitäisin catbackin vakiona kun en noista 4-pyttyisen äänistä juuri perusta. Miten paljon vakio takaosa ahdistaa?
Sitähän täällä on kirjoiteltu, että Trionic7 3" DP:llä kaipaa Stage 3 - tasoista softaa toimiakseen kunnolla.
On myös epäilty, että T7:n Stage 1 ja 2 on samalla softalla, erotuksena juuri tuo Stage 2:n 2,5" catback. Viisaammat korjatkoon tarvittaessa.
Itse laitan tuon Simonsin 2,5" catbackin kiinni piakkoin, autossa on Maptun Stage 1 softa, katellaan sitten vaikutuksia.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Laittakaahan vaikka WB-lambda siihen viritettyyn autoonne, niin näette että miten se toimii sen 3" hormin kanssa.
Varokaa, ettette viritä väärin!
Varokaa, ettette viritä väärin!
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)