parannusta steg 1:een..

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
2766
"Ruisku"

parannusta steg 1:een..

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Viribokseihin perehtymättömänä kysyn seuraavaa:
Voiko/kannattaako steg 1 boksin (maptun) kaveriksi asentaa 3 tuuman downpaippia tai pidemmästikin avarampaa putkea?
Eli onko steg 2:ssa ohjelma paljonkin eri pelkän putken vuoksi? Onko 'pakko' uusia myös softa?

Lähinnä ajatuksenani on, että ahdin saattaisi kestää paremmin, ei olisi ihan niin ahdasta..

MikkoL
hki
cse 23TA -93
pade
"Hölösuu"
Viesti:

Re: parannusta steg 1:een..

Viesti Kirjoittaja pade »

Yleensä kai tuon 3" DP:n kaveriksi suurin osa viri-pajoista tarjoaa Stage 3 softaa.
Tämä tosin riippuu ihan pajasta ja kukin voi nimetä nuo staget miten lystää.

Nyrkkisääntönä kannattanee kuitenkin pitää sitä, että aina jos autossa rauta muuttuu olisi syytä muokata softaa vastaamaan kyseisiä muutoksia, etenkin jos modeista halutaan saada kaikki ilo irti.

3" DP on varmasti hyvä investointi ja suurempi vaikutus sillä on kuin jos esim. pelkän cat-backin laittaa.
Itse päivittäisin myös softan jos DP vaihtuu mutta ei kai se ihan pakko ole mutta suosittelen kyllä lämpimästi.
AnttiR
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Yleensä DP:n eka mutka ahdistaa , Dp+ katti ( race) on mun suositukseni. Ja siten niinkuin Pade , softa vaihtoon. Itsellä oli oli putkien vaihdon jälkeen huomattava ero. Turbo lähti 100 rpm alempaa mukaan ja veti punarajalle hengästymättä. Aiemmin tuntui hengästyminen /hyytyminen 4500 -5000 rpm välillä.
JouniCSE
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

AnttiR kirjoitti:Yleensä DP:n eka mutka ahdistaa , Dp+ katti ( race) on mun suositukseni. Ja siten niinkuin Pade , softa vaihtoon. Itsellä oli oli putkien vaihdon jälkeen huomattava ero. Turbo lähti 100 rpm alempaa mukaan ja veti punarajalle hengästymättä. Aiemmin tuntui hengästyminen /hyytyminen 4500 -5000 rpm välillä.
Eiköhän se stage1 ja 2 ole softan osalta aivan sama. Kolmosessa voi olla hieman enemmän pyyntiä. Eli ei nyt ainakaan mitään stage 2 kannata ostaa. Kolmonenkin on melko turhaa rahanhaaskuuta, vaihda putki ja pidä stage1 ja säästä rahat parempaan ahtimeen ja :wink:
AnttiR
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Joo ei 1 vs 2 softalla ole eroa. Mutta hormit vaihtamalla saa pikkuisen enemmän tehoa ja koneen tehoalue on laajakaistaisempaa.Sitten softa vaihtoon, olkoon se steg 3 tai jotain muuta - röörit on valmiina, sillä tehoon turtuu ja sitä haluaa aina vain enemmän.
Ilmaisen ajatukseni ilmeisen vaikeaselkoisesti .Tätä tarkoitin myös edellisssä viestissä!
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

Mm. BSR kielsi ehdottomasti asentamasta dp:tä ellei softaa päivitetä steg 3:een. Eli raudan ja softan tulee vastata täysin toisiaan jos haluaa homman toimivan kunnolla. Jokainenhan tekee kuitenkin mitä haluaa omalla vastuullaan...
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
pade
"Hölösuu"
Viesti:

HMK kirjoitti:Mm. BSR kielsi ehdottomasti asentamasta dp:tä ellei softaa päivitetä steg 3:een. Eli raudan ja softan tulee vastata täysin toisiaan jos haluaa homman toimivan kunnolla. Jokainenhan tekee kuitenkin mitä haluaa omalla vastuullaan...
Tässä on tietysti hieman eroa jos on T7 tai T5. T7 kun on huomattavasti "tarkempi" rauta muutosten suhteen kuin T5.
Mutta itse päivittäisin joka tapauksessa softan jos hormi vaihtuu :)
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

pade kirjoitti: Tässä on tietysti hieman eroa jos on T7 tai T5. T7 kun on huomattavasti "tarkempi" rauta muutosten suhteen kuin T5.
Mutta itse päivittäisin joka tapauksessa softan jos hormi vaihtuu :)
Totta. Siksi Viggeniin ei steg 3:sta saanutkaan.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

2766 kirjoitti:Voiko/kannattaako steg 1 boksin (maptun) kaveriksi asentaa 3 tuuman downpaippia tai pidemmästikin avarampaa putkea? cse 23TA -93
Onko tässä kysyjän autossa Trionic?
Jos on DI/APC ja LH, niin mitä haittaa DP:n suurentamisesta voisi olla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
2766
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Trionic 5.2, kuten 1993 vuoden 2,3T mallissa aina.

Kiitos näkemyksistä.
On jotenkin outoa, että noiden viripajojen stegeissä putken avartaminen aloitetaan ikään kuin väärästä päästä. Ilmeisesti ahtaanoloisella downpipella on sitten aika lailla merkitystä ahtimen toiminnan kannalta.

Mitenkäs virin asentajat muuten olette toimineet tuon steg 2:sta alkaen vaadittavan (?) vapaavirtaussuodattimen kanssa. Palstalla se tuomitaan lähes kategorisesti, ajeletteko alkuperäisellä pahvilla vai sittenkin vaparilla?

t.
mikkoL
hki
cse23TA-93
Nappe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Varmaan aloitetaan putken loppuosalla koska alkuperäiset äänenvaimentajat jarruttavat kohtalaisen paljon, ja ihmiset yleensä haluavat pörisevämmän putken jotta koko maailma kuulee että heillä on TEHOA autossa :roll: Lisäksi DP jossa sport/race-katti maksaa about kaksin kerroin loppuputkeen nähden, ja on tavan tu(u)naajalle haastavampi vaihtaa, kun pitää Hui kauheaa irroittaa putki ahtimesta :)

Itse en laittais vapaavirtaussuodatinta, puhdas paperisuodatin on varmasti ihan yhtä hyvä, ja sitä vois vaikka vaihtaa kaksi kertaa vuodessa, sensiaan että ajais liikaa öljytyllä VV-suodattimella jolloin ilma ei kulje, tai kuivalla, jolloin hyöty on hieman kyseenalainen. Tavan tonnarin suodatin motonetissä alle 10e :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
pade
"Hölösuu"
Viesti:

Kyllä se perus paperisuodatin riittää vallan mainiosti tuonne reippaasti yli 400hv:n tienoille. Kyllä sieltä muut paikat alkaa ahdistaa ennen tuota putsaria.
2.3i-16
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Itse olen juuri miettinyt että laittaisin 3" DP:n mutta pitäisin catbackin vakiona kun en noista 4-pyttyisen äänistä juuri perusta. Miten paljon vakio takaosa ahdistaa?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Termos
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

2.3i-16 kirjoitti:Itse olen juuri miettinyt että laittaisin 3" DP:n mutta pitäisin catbackin vakiona kun en noista 4-pyttyisen äänistä juuri perusta. Miten paljon vakio takaosa ahdistaa?
Mikä softa on käytössä?

Sitähän täällä on kirjoiteltu, että Trionic7 3" DP:llä kaipaa Stage 3 - tasoista softaa toimiakseen kunnolla.

On myös epäilty, että T7:n Stage 1 ja 2 on samalla softalla, erotuksena juuri tuo Stage 2:n 2,5" catback. Viisaammat korjatkoon tarvittaessa.

Itse laitan tuon Simonsin 2,5" catbackin kiinni piakkoin, autossa on Maptun Stage 1 softa, katellaan sitten vaikutuksia.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Laittakaahan vaikka WB-lambda siihen viritettyyn autoonne, niin näette että miten se toimii sen 3" hormin kanssa.

Varokaa, ettette viritä väärin!
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin