Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Auto on 9000 2,3TA vm. -93 TCS
Maptunin steg1 asennettu reilu viikko sitten. Käytettynä ostettu boksi on tehty manuaalille, eli vääntöä 420nm.
Kyllä lähtee, voimaa tuntuu olevan loputtomasti. Mutta ikävää on, että ahdot karkaavat aina vain. Kolmosella ja nelosella ahtoviisari heilahtaa lähes kello kolmeen, jonka jälkeen fuelcut.
Olen ajanut motarilla useita kiihdytyksiä kolmosella n. 80-140kmh - yläahdot eivät tasoitu. Piikkaa aina yli.
Kysymys: kuinka kauan tuon kovapäisen boksin sopeutumista on hyvä odotella? Joko pitää ruveta etsimään jostakin vikaa? Vakioboksilla hukkaportti ja magneettiventtiili toimivat normaalisti..
Peruspaineet n. 0,45, ehkä vähän yli ohjearvon. Ovatko steg1:lle ok?
Ahtojen piikkaamisen lisäksi on toinen omituisuus/ominaisuus. Konehuoneesta kuuluu korkeammilla ahdoilla (jo punaisen asteikon alussa) selvästi sirahtelua tai suhinaa, ahtojen nopeasti laskiessa kaasun hölläämisen seurauksena kuuluu vielä voimakkaampi tuhahdus. Ääni tuli virin kylkiäisenä. Bypassin letkusta imin ja puhalsin, ei tuntuisi vuotavan. Voisiko vakio bypass silti olla liian löysä korkeammille ja nopeammin nouseville ahdoille?
terv.
MikkoL
CSE 23TA
hki
Maptunin steg1 asennettu reilu viikko sitten. Käytettynä ostettu boksi on tehty manuaalille, eli vääntöä 420nm.
Kyllä lähtee, voimaa tuntuu olevan loputtomasti. Mutta ikävää on, että ahdot karkaavat aina vain. Kolmosella ja nelosella ahtoviisari heilahtaa lähes kello kolmeen, jonka jälkeen fuelcut.
Olen ajanut motarilla useita kiihdytyksiä kolmosella n. 80-140kmh - yläahdot eivät tasoitu. Piikkaa aina yli.
Kysymys: kuinka kauan tuon kovapäisen boksin sopeutumista on hyvä odotella? Joko pitää ruveta etsimään jostakin vikaa? Vakioboksilla hukkaportti ja magneettiventtiili toimivat normaalisti..
Peruspaineet n. 0,45, ehkä vähän yli ohjearvon. Ovatko steg1:lle ok?
Ahtojen piikkaamisen lisäksi on toinen omituisuus/ominaisuus. Konehuoneesta kuuluu korkeammilla ahdoilla (jo punaisen asteikon alussa) selvästi sirahtelua tai suhinaa, ahtojen nopeasti laskiessa kaasun hölläämisen seurauksena kuuluu vielä voimakkaampi tuhahdus. Ääni tuli virin kylkiäisenä. Bypassin letkusta imin ja puhalsin, ei tuntuisi vuotavan. Voisiko vakio bypass silti olla liian löysä korkeammille ja nopeammin nouseville ahdoille?
terv.
MikkoL
CSE 23TA
hki
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Minulla samanlaiset oireet poistuivat OG9-3 Aerosta lisäämällä pakettiin 3.5bar bensanpaineensäädin.
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Eikös Maptun lupaa sivuillaan 245hv ja 420nm täyspaineiselle 2,3 litraiselle stage 1:llä, automaatissa pitäisi olla tuo 400nm:iin rajattu vääntö. Sqr lupaa jopa enemmän..
Voihan lupaus olla optimistinen, joku lienee mitannut. Persdynon perusteella muutos on melkoinen vakioon verrattuna.
Olisikohan bensanpuutetta sitten? No, boksissa on kuitenkin toimiva fuelcut.
Pitänee ajella normaaliajoa vielä tovi, jospa tuo asettuisi. Nätisti tällä on ajeltava muutenkin. Olen kuullut että Maptunin boksit vaatisivat pitkän sisäänajon.
Pitäisikö muuten peruspaineita muuttaa ja jos niin miten?
t.
mikkoL
Hki
Voihan lupaus olla optimistinen, joku lienee mitannut. Persdynon perusteella muutos on melkoinen vakioon verrattuna.
Olisikohan bensanpuutetta sitten? No, boksissa on kuitenkin toimiva fuelcut.
Pitänee ajella normaaliajoa vielä tovi, jospa tuo asettuisi. Nätisti tällä on ajeltava muutenkin. Olen kuullut että Maptunin boksit vaatisivat pitkän sisäänajon.
Pitäisikö muuten peruspaineita muuttaa ja jos niin miten?
t.
mikkoL
Hki
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
"Eipäs mimmi ollut oikeassa, vaikka luulee olevansa kaikki tietävä, niin täällä kuin muuallakin."
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Siinä, suuga kuukkenMimmi kirjoitti: Muuten, mikään lastuttaja ei voi luvata 420Nm vääntöä stage 1:llä.
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Kokoonpano on täysin vakio kuten pitää, boksi tehty 5.2 trionicciin TCS:llä höystettynä. En usko, että tuo manuaali/automaatti on tässä merkityksellinen. Onhan palstalla kerrottu kokemuksia siitä että boksit sopii vaihteistojen osalta ristiin.
Muutenhan tuo toimii aivan loistavasti. Vain ahdot nousee liikaa. Ei mitään rykimistä tai vedon heikentymistä havaittavissa ylemmillä kierroksilla
t.
MikkoL
Muutenhan tuo toimii aivan loistavasti. Vain ahdot nousee liikaa. Ei mitään rykimistä tai vedon heikentymistä havaittavissa ylemmillä kierroksilla
t.
MikkoL
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Kyllä trionic:n kanssa on aika paljon väliä onko automaatti vai manuaali.2766 kirjoitti:Kokoonpano on täysin vakio kuten pitää, boksi tehty 5.2 trionicciin TCS:llä höystettynä. En usko, että tuo manuaali/automaatti on tässä merkityksellinen. Onhan palstalla kerrottu kokemuksia siitä että boksit sopii vaihteistojen osalta ristiin.
Muutenhan tuo toimii aivan loistavasti. Vain ahdot nousee liikaa. Ei mitään rykimistä tai vedon heikentymistä havaittavissa ylemmillä kierroksilla
t.
MikkoL
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Magneettiventtiili hajalla.
Ahdot nousee kohti taivasta vaikka irrotin apc sulakkeen.
Täytyi pamahtaa heti kun boksi oli vaihdettu.
Millaisia lukemia mageneettiventtiilin pistokkeeseen pitäisi tulla jos boksi on kunnossa? Kai niitä voisi mitata, ettei boksi hajota seuraavaakin venttiiliä..
terv
MikkoL
Ahdot nousee kohti taivasta vaikka irrotin apc sulakkeen.
Täytyi pamahtaa heti kun boksi oli vaihdettu.
Millaisia lukemia mageneettiventtiilin pistokkeeseen pitäisi tulla jos boksi on kunnossa? Kai niitä voisi mitata, ettei boksi hajota seuraavaakin venttiiliä..
terv
MikkoL
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Tässä linkki mankkuvenan sielunelämään:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Häh?!
Eikö tässä Maptun juuri lupaa 420 Nm:n vääntömomentin 2,3 T:lle?
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=50
Eikö tässä Maptun juuri lupaa 420 Nm:n vääntömomentin 2,3 T:lle?
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=50
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Mankku ei yllätten ollutkaan täysin pimeä.
Käytin letkut irti ja suihkin Yleiselektroniikan kontaktisuihketta ja koputtelin venttiiliä napakasti.
Auto palautui peruspaineille ja pysyi siellä sulake irrotettuna kuten pitää. Sitten sulake takas ja ahdot käyttäytyivät hetken ihan ok., kuten steg1:ssä kai (?) kuuluisikin. Punaiselle meni mutta vain vähän siitä yli. Sitten alkoi karkailu uudelleen. Ilmeisesti venttiili jumittelee niin pahoin, että se ei palaudu toimivaksi kuin hetkittäin..
MikkoL
Käytin letkut irti ja suihkin Yleiselektroniikan kontaktisuihketta ja koputtelin venttiiliä napakasti.
Auto palautui peruspaineille ja pysyi siellä sulake irrotettuna kuten pitää. Sitten sulake takas ja ahdot käyttäytyivät hetken ihan ok., kuten steg1:ssä kai (?) kuuluisikin. Punaiselle meni mutta vain vähän siitä yli. Sitten alkoi karkailu uudelleen. Ilmeisesti venttiili jumittelee niin pahoin, että se ei palaudu toimivaksi kuin hetkittäin..
MikkoL
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Säädä peruspaineet kohdalleen ( aktuaattorista ), ei pitäisi piikata jatkuvasti yli. Sään nopea muuttuminen ( auto seisonut vaikkapa vuorokauden ) saattaa aiheuttaa piikkaamisen ,mutta vain kerran, Jos ahdot vaeltelee yläpäässää , niin aktuaattorin jousi on liian löysä. Esim. Forgella on säädettävää mallia.
Älä osta Lyytikäisen modaamaa mallia , koska kuitenkin haluat jatkossa tehoja lisää ja joutunet vaihtamaan kellon taasen. Ts esim. Forgen kalliimpi hankintahinta tasoittuu kummasti pitkässä juoksussa.
Älä osta Lyytikäisen modaamaa mallia , koska kuitenkin haluat jatkossa tehoja lisää ja joutunet vaihtamaan kellon taasen. Ts esim. Forgen kalliimpi hankintahinta tasoittuu kummasti pitkässä juoksussa.
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Älä osta Lyytikäisen modaamaa mallia !!!???
Tarkoittaa mitä ja miksi ei ???
Tarkoittaa mitä ja miksi ei ???
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..
Painin samankaltaisten ongelmien kanssa joskus oman vempaimen kanssa. Vika oli mankkuvenassa2766 kirjoitti:Mankku ei yllätten ollutkaan täysin pimeä.
Käytin letkut irti ja suihkin Yleiselektroniikan kontaktisuihketta ja koputtelin venttiiliä napakasti.
Auto palautui peruspaineille ja pysyi siellä sulake irrotettuna kuten pitää. Sitten sulake takas ja ahdot käyttäytyivät hetken ihan ok., kuten steg1:ssä kai (?) kuuluisikin. Punaiselle meni mutta vain vähän siitä yli. Sitten alkoi karkailu uudelleen. Ilmeisesti venttiili jumittelee niin pahoin, että se ei palaudu toimivaksi kuin hetkittäin..
MikkoL
Nykyisin venttiili (käämit?) resonoi kummalla tavalla kun virrat on päällä ja kone ei käy. Liekö sitten tulossa tiensä päähän..
93SC TTiD