Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Auto on 9000 2,3TA vm. -93 TCS
Maptunin steg1 asennettu reilu viikko sitten. Käytettynä ostettu boksi on tehty manuaalille, eli vääntöä 420nm.

Kyllä lähtee, voimaa tuntuu olevan loputtomasti. Mutta ikävää on, että ahdot karkaavat aina vain. Kolmosella ja nelosella ahtoviisari heilahtaa lähes kello kolmeen, jonka jälkeen fuelcut.
Olen ajanut motarilla useita kiihdytyksiä kolmosella n. 80-140kmh - yläahdot eivät tasoitu. Piikkaa aina yli.

Kysymys: kuinka kauan tuon kovapäisen boksin sopeutumista on hyvä odotella? Joko pitää ruveta etsimään jostakin vikaa? Vakioboksilla hukkaportti ja magneettiventtiili toimivat normaalisti..
Peruspaineet n. 0,45, ehkä vähän yli ohjearvon. Ovatko steg1:lle ok?

Ahtojen piikkaamisen lisäksi on toinen omituisuus/ominaisuus. Konehuoneesta kuuluu korkeammilla ahdoilla (jo punaisen asteikon alussa) selvästi sirahtelua tai suhinaa, ahtojen nopeasti laskiessa kaasun hölläämisen seurauksena kuuluu vielä voimakkaampi tuhahdus. Ääni tuli virin kylkiäisenä. Bypassin letkusta imin ja puhalsin, ei tuntuisi vuotavan. Voisiko vakio bypass silti olla liian löysä korkeammille ja nopeammin nouseville ahdoille?


terv.
MikkoL
CSE 23TA
hki
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja renner »

Minulla samanlaiset oireet poistuivat OG9-3 Aerosta lisäämällä pakettiin 3.5bar bensanpaineensäädin.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Eikös Maptun lupaa sivuillaan 245hv ja 420nm täyspaineiselle 2,3 litraiselle stage 1:llä, automaatissa pitäisi olla tuo 400nm:iin rajattu vääntö. Sqr lupaa jopa enemmän..

Voihan lupaus olla optimistinen, joku lienee mitannut. Persdynon perusteella muutos on melkoinen vakioon verrattuna.

Olisikohan bensanpuutetta sitten? No, boksissa on kuitenkin toimiva fuelcut.
Pitänee ajella normaaliajoa vielä tovi, jospa tuo asettuisi. Nätisti tällä on ajeltava muutenkin. Olen kuullut että Maptunin boksit vaatisivat pitkän sisäänajon.

Pitäisikö muuten peruspaineita muuttaa ja jos niin miten?

t.
mikkoL
Hki
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja renner »

renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja renner »

"Eipäs mimmi ollut oikeassa, vaikka luulee olevansa kaikki tietävä, niin täällä kuin muuallakin."
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja renner »

Mimmi kirjoitti: Muuten, mikään lastuttaja ei voi luvata 420Nm vääntöä stage 1:llä.
Siinä, suuga kuukken :lol:
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Kokoonpano on täysin vakio kuten pitää, boksi tehty 5.2 trionicciin TCS:llä höystettynä. En usko, että tuo manuaali/automaatti on tässä merkityksellinen. Onhan palstalla kerrottu kokemuksia siitä että boksit sopii vaihteistojen osalta ristiin.

Muutenhan tuo toimii aivan loistavasti. Vain ahdot nousee liikaa. Ei mitään rykimistä tai vedon heikentymistä havaittavissa ylemmillä kierroksilla

t.
MikkoL
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

2766 kirjoitti:Kokoonpano on täysin vakio kuten pitää, boksi tehty 5.2 trionicciin TCS:llä höystettynä. En usko, että tuo manuaali/automaatti on tässä merkityksellinen. Onhan palstalla kerrottu kokemuksia siitä että boksit sopii vaihteistojen osalta ristiin.

Muutenhan tuo toimii aivan loistavasti. Vain ahdot nousee liikaa. Ei mitään rykimistä tai vedon heikentymistä havaittavissa ylemmillä kierroksilla

t.
MikkoL
Kyllä trionic:n kanssa on aika paljon väliä onko automaatti vai manuaali.
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Magneettiventtiili hajalla.
Ahdot nousee kohti taivasta vaikka irrotin apc sulakkeen.
Täytyi pamahtaa heti kun boksi oli vaihdettu.

Millaisia lukemia mageneettiventtiilin pistokkeeseen pitäisi tulla jos boksi on kunnossa? Kai niitä voisi mitata, ettei boksi hajota seuraavaakin venttiiliä..

terv

MikkoL
louhelai
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Tässä linkki mankkuvenan sielunelämään:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja harzam »

Häh?!
Eikö tässä Maptun juuri lupaa 420 Nm:n vääntömomentin 2,3 T:lle?
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=50
2766
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 22:49
Paikkakunta: helsinki

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja 2766 »

Mankku ei yllätten ollutkaan täysin pimeä.
Käytin letkut irti ja suihkin Yleiselektroniikan kontaktisuihketta ja koputtelin venttiiliä napakasti.

Auto palautui peruspaineille ja pysyi siellä sulake irrotettuna kuten pitää. Sitten sulake takas ja ahdot käyttäytyivät hetken ihan ok., kuten steg1:ssä kai (?) kuuluisikin. Punaiselle meni mutta vain vähän siitä yli. Sitten alkoi karkailu uudelleen. Ilmeisesti venttiili jumittelee niin pahoin, että se ei palaudu toimivaksi kuin hetkittäin..

MikkoL
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Säädä peruspaineet kohdalleen ( aktuaattorista ), ei pitäisi piikata jatkuvasti yli. Sään nopea muuttuminen ( auto seisonut vaikkapa vuorokauden ) saattaa aiheuttaa piikkaamisen ,mutta vain kerran, Jos ahdot vaeltelee yläpäässää , niin aktuaattorin jousi on liian löysä. Esim. Forgella on säädettävää mallia.
Älä osta Lyytikäisen modaamaa mallia , koska kuitenkin haluat jatkossa tehoja lisää ja joutunet vaihtamaan kellon taasen. Ts esim. Forgen kalliimpi hankintahinta tasoittuu kummasti pitkässä juoksussa.
louhelai
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Älä osta Lyytikäisen modaamaa mallia !!!???
Tarkoittaa mitä ja miksi ei ???
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Täyspaineisessa liikaa puhallusta..

Viesti Kirjoittaja Sportti »

2766 kirjoitti:Mankku ei yllätten ollutkaan täysin pimeä.
Käytin letkut irti ja suihkin Yleiselektroniikan kontaktisuihketta ja koputtelin venttiiliä napakasti.

Auto palautui peruspaineille ja pysyi siellä sulake irrotettuna kuten pitää. Sitten sulake takas ja ahdot käyttäytyivät hetken ihan ok., kuten steg1:ssä kai (?) kuuluisikin. Punaiselle meni mutta vain vähän siitä yli. Sitten alkoi karkailu uudelleen. Ilmeisesti venttiili jumittelee niin pahoin, että se ei palaudu toimivaksi kuin hetkittäin..

MikkoL
Painin samankaltaisten ongelmien kanssa joskus oman vempaimen kanssa. Vika oli mankkuvenassa

Nykyisin venttiili (käämit?) resonoi kummalla tavalla kun virrat on päällä ja kone ei käy. Liekö sitten tulossa tiensä päähän..
93SC TTiD
Vastaa Viestiin