Lohkon korkeus B201 - B234

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Moro!

Tässä sunnuntaiaamupäivän teoreettiset pohdiskelut johdattivat sellaisen kysymyksen äärelle, että onko varhaisimpien 2.3-litraisten lohkon korkeus (kampuran keskilinjalta dekkiin) sama kuin vinolohkoisessa 2.0 H-koneessa? Iskunpituudessahan on siis ero kaiketi 12mm mutta onko tuo kompensoitu matalammalla männällä tms?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kysymykseen ei ole vastausta, mutta näköjään pohditaan josko se 2.3 sittenkin mahtuisi og:n pellin alle. Itsekin asiaa joskus pähkäilin, mutta en koskaan ole jaksanut mitata.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tulkitsit aivan oikein. En ole tietoinen, kuinka pahasti nuo koneen pyörivät osat tunkevat vaihdelaatikon reviirille mutta sitä voisi sitten tutkia mikäli puristussuhteeltaan ja kampikulmiltaan järkevän alakerran saa muuten tehtyä.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja tema »

Ruotsin foorumilla oli hyvä lista veivien pituuksista. En muista tarkasti ulkoa muuta kuin B202:sen olleen selkeästi lyhyin. Lyhyempi kuin 2,3. Tästä voisi päätellä korkeuden olevan eri.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

tema kirjoitti:Ruotsin foorumilla oli hyvä lista veivien pituuksista. En muista tarkasti ulkoa muuta kuin B202:sen olleen selkeästi lyhyin. Lyhyempi kuin 2,3. Tästä voisi päätellä korkeuden olevan eri.
Tuo lista olis kyllä hyvä nähä.
Saabiton saabisti
#1470
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja jani »

tuo b 202 on vinolohko ja 2,3 ei siinä se suurin pulma sovittaa tuo 2,3 vanhaa 900 saabiin . haetaanko tässä kunnon tehomoottoria vai mitä .
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja tema »

En löytänyt äkkiseltään sitä listaa, mutta muutamia mittoja seuraavissakin:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A

Jos on kiinnostusta niin ei muuta kuin hakusanaksi "vev*" "vevstakar" jne. http://www.stcs.nu
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja Hessu »

2.3 sisäkalut 2.0 vinolohkoon oli mielenkiinnon kohteena, eipä sitä kai dekkikorkeudella muuten mitään väliä olisi. 2.3 veivit on siis pidemmät ja iskuakin on 6mm enemmän "puolelleen" joten männän pitäisi sitten olla selkeästi matalampi jotta homma toimii.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja tema »

Katsoitko ton? Samaa asiaa haettiin takaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
MarkoJ
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: To Loka 30, 2003 22:52
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

Hessu kirjoitti:2.3 sisäkalut 2.0 vinolohkoon oli mielenkiinnon kohteena, eipä sitä kai dekkikorkeudella muuten mitään väliä olisi. 2.3 veivit on siis pidemmät ja iskuakin on 6mm enemmän "puolelleen" joten männän pitäisi sitten olla selkeästi matalampi jotta homma toimii.

Tuolla ratkaisulla männät tulee rengasuria myöten lohkon yläpinnasta ulos. Lisäksi 2.3:en kampiakselilla kiertokanget ottaa lohkoon kiinni, eli ei mahdu pyörimään.

Jos tuon toimivaksi haluaisi, pitäisi teettää ainakin sopivan mittaiset kiertokanget, ja lohkosta tai kankien alapäistä koneistaa tavaraa pois jotta mahtuu pyörimään.

Eli jos tehoja haluaa lisää, on siihen varmaan helpompia keinoja...
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Lohkon korkeus B201 - B234

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

MarkoJ kirjoitti: Eli jos tehoja haluaa lisää, on siihen varmaan helpompia keinoja...
Ilman muuta.

Tämän lisäksi B202-lohko 90mm pitkällä iskulla, eli 2,3 litran kampiakselilla, joutuu käyttämään erittäin lyhyet kiertokanget verrattuna iskupituuteen. Tämä aiheuttaa isot sivuttaisvoimat joka kuluttaa männät ja lohko. Ja energia menee hukkaan.

B234 on sitten sen verran B202- lohkoa korkeampi ja painavampi että sen istuttaminen satkuun tuskin ole mitään hyvä idea vaikka mahtuisi sinne.

900 B234:lla ruotsista:
http://www.youtube.com/watch?v=unK_UOdNtYk

2,0 litraa luulisi riittämään ihan hyvin vaihdelaatikon hajottamiseen, lisää alavääntöä voi tuskin olla tarpeen. Paremmat ilmatiet, ahdin ja moottorinohjaus toisi varmasti hyvä alku nopean satkun rakentamisella.

/Kenneth
9-5 -00, Aero
Vastaa Viestiin