Lohkon korkeus B201 - B234
Lohkon korkeus B201 - B234
Moro!
Tässä sunnuntaiaamupäivän teoreettiset pohdiskelut johdattivat sellaisen kysymyksen äärelle, että onko varhaisimpien 2.3-litraisten lohkon korkeus (kampuran keskilinjalta dekkiin) sama kuin vinolohkoisessa 2.0 H-koneessa? Iskunpituudessahan on siis ero kaiketi 12mm mutta onko tuo kompensoitu matalammalla männällä tms?
Tässä sunnuntaiaamupäivän teoreettiset pohdiskelut johdattivat sellaisen kysymyksen äärelle, että onko varhaisimpien 2.3-litraisten lohkon korkeus (kampuran keskilinjalta dekkiin) sama kuin vinolohkoisessa 2.0 H-koneessa? Iskunpituudessahan on siis ero kaiketi 12mm mutta onko tuo kompensoitu matalammalla männällä tms?
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
Kysymykseen ei ole vastausta, mutta näköjään pohditaan josko se 2.3 sittenkin mahtuisi og:n pellin alle. Itsekin asiaa joskus pähkäilin, mutta en koskaan ole jaksanut mitata.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
Tulkitsit aivan oikein. En ole tietoinen, kuinka pahasti nuo koneen pyörivät osat tunkevat vaihdelaatikon reviirille mutta sitä voisi sitten tutkia mikäli puristussuhteeltaan ja kampikulmiltaan järkevän alakerran saa muuten tehtyä.
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
Ruotsin foorumilla oli hyvä lista veivien pituuksista. En muista tarkasti ulkoa muuta kuin B202:sen olleen selkeästi lyhyin. Lyhyempi kuin 2,3. Tästä voisi päätellä korkeuden olevan eri.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
Tuo lista olis kyllä hyvä nähä.tema kirjoitti:Ruotsin foorumilla oli hyvä lista veivien pituuksista. En muista tarkasti ulkoa muuta kuin B202:sen olleen selkeästi lyhyin. Lyhyempi kuin 2,3. Tästä voisi päätellä korkeuden olevan eri.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
tuo b 202 on vinolohko ja 2,3 ei siinä se suurin pulma sovittaa tuo 2,3 vanhaa 900 saabiin . haetaanko tässä kunnon tehomoottoria vai mitä .
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
En löytänyt äkkiseltään sitä listaa, mutta muutamia mittoja seuraavissakin:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A
Jos on kiinnostusta niin ei muuta kuin hakusanaksi "vev*" "vevstakar" jne. http://www.stcs.nu
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A
Jos on kiinnostusta niin ei muuta kuin hakusanaksi "vev*" "vevstakar" jne. http://www.stcs.nu
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
2.3 sisäkalut 2.0 vinolohkoon oli mielenkiinnon kohteena, eipä sitä kai dekkikorkeudella muuten mitään väliä olisi. 2.3 veivit on siis pidemmät ja iskuakin on 6mm enemmän "puolelleen" joten männän pitäisi sitten olla selkeästi matalampi jotta homma toimii.
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
Katsoitko ton? Samaa asiaa haettiin takaa.tema kirjoitti: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +l%E4ng%2A
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
Hessu kirjoitti:2.3 sisäkalut 2.0 vinolohkoon oli mielenkiinnon kohteena, eipä sitä kai dekkikorkeudella muuten mitään väliä olisi. 2.3 veivit on siis pidemmät ja iskuakin on 6mm enemmän "puolelleen" joten männän pitäisi sitten olla selkeästi matalampi jotta homma toimii.
Tuolla ratkaisulla männät tulee rengasuria myöten lohkon yläpinnasta ulos. Lisäksi 2.3:en kampiakselilla kiertokanget ottaa lohkoon kiinni, eli ei mahdu pyörimään.
Jos tuon toimivaksi haluaisi, pitäisi teettää ainakin sopivan mittaiset kiertokanget, ja lohkosta tai kankien alapäistä koneistaa tavaraa pois jotta mahtuu pyörimään.
Eli jos tehoja haluaa lisää, on siihen varmaan helpompia keinoja...
#1318
9-3 1.8t -08
900t -89
9-3 1.8t -08
900t -89
Re: Lohkon korkeus B201 - B234
Ilman muuta.MarkoJ kirjoitti: Eli jos tehoja haluaa lisää, on siihen varmaan helpompia keinoja...
Tämän lisäksi B202-lohko 90mm pitkällä iskulla, eli 2,3 litran kampiakselilla, joutuu käyttämään erittäin lyhyet kiertokanget verrattuna iskupituuteen. Tämä aiheuttaa isot sivuttaisvoimat joka kuluttaa männät ja lohko. Ja energia menee hukkaan.
B234 on sitten sen verran B202- lohkoa korkeampi ja painavampi että sen istuttaminen satkuun tuskin ole mitään hyvä idea vaikka mahtuisi sinne.
900 B234:lla ruotsista:
http://www.youtube.com/watch?v=unK_UOdNtYk
2,0 litraa luulisi riittämään ihan hyvin vaihdelaatikon hajottamiseen, lisää alavääntöä voi tuskin olla tarpeen. Paremmat ilmatiet, ahdin ja moottorinohjaus toisi varmasti hyvä alku nopean satkun rakentamisella.
/Kenneth
9-5 -00, Aero