Kahden bypassin käyttäminen, hyötyä/haittaa?
Kahden bypassin käyttäminen, hyötyä/haittaa?
Tällaista tuli mieleen, kun pyörittelin uusinta hankintaani käsissä, että mahtaako olla mitään hyötyä tai haittaa asentamalla kahta bypassia saabiin?
Kyseessä on Mitsun TD04-16t ahdin, ja tässä on sisäinen bypassi, joka tällä hetkellä on tukittu laipalla, mutta sain mukaan myös alkuperäisen bypassin.
Tämän alkuperäisen lisäksi voisi asentaa tavallisen bypassin esim. välijäähdyttimen jälkeen, näinollen saisi näppärästi paineet tasattua kahdesta paikasta. Onkohan kukaan kokeillut tällaista konfiguraatiota, ja millaiset ovat kokemukset?
Kiitos.
Kyseessä on Mitsun TD04-16t ahdin, ja tässä on sisäinen bypassi, joka tällä hetkellä on tukittu laipalla, mutta sain mukaan myös alkuperäisen bypassin.
Tämän alkuperäisen lisäksi voisi asentaa tavallisen bypassin esim. välijäähdyttimen jälkeen, näinollen saisi näppärästi paineet tasattua kahdesta paikasta. Onkohan kukaan kokeillut tällaista konfiguraatiota, ja millaiset ovat kokemukset?
Kiitos.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Kahdesta voi olla hyötyä ainakin silloin jos yhden kapasitetti on ylitetty.
Mulla toimi vielä 230 hv tehoilla yksi venttiili, mutta kun mentiin sen yli, niin alkoi turbo hirnua. Ja mulla siis ns. Viggen-tyyppinen venttiili.
En ymmärrä miten uusissa 9-5 Aeroissa pärjätään tuolla samalla venttiilillä.
Mulla toimi vielä 230 hv tehoilla yksi venttiili, mutta kun mentiin sen yli, niin alkoi turbo hirnua. Ja mulla siis ns. Viggen-tyyppinen venttiili.
En ymmärrä miten uusissa 9-5 Aeroissa pärjätään tuolla samalla venttiilillä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
eipä ollu kovinkaan ihmeellisempi kahella venttiilillä ku yhelläkään.
Täytyy nyt sen yhen olla siellä paikallaan ettei nouse putkissa paine ku laittaa kaasu läpän kiinni.
Ainut oli sillon kun molemmat oli suhauttamassa ulkoilmaan eikä imuputkeen sillon oli jo paremmat äänet mut sitten taaskin ilmamassa mittari ei tykänny yhtään hyvää eli seokset meni ilmeisesti ihan pieleen ja auto kävi huonosti.
Täytyy nyt sen yhen olla siellä paikallaan ettei nouse putkissa paine ku laittaa kaasu läpän kiinni.
Ainut oli sillon kun molemmat oli suhauttamassa ulkoilmaan eikä imuputkeen sillon oli jo paremmat äänet mut sitten taaskin ilmamassa mittari ei tykänny yhtään hyvää eli seokset meni ilmeisesti ihan pieleen ja auto kävi huonosti.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Juu sellasissa kulkineissa joissa mitataan ilmanmäärää mittarilla K ja L jetit ei tuo Dumppi pelaa koska imee tyhjäkäynnillä jo tuosta "ulostulo" aukosta ja sekkottaa tuon ilma/pa mittauksen. Onnistuu jotenkuten säädettävällä dumpilla mutta siinäkin käynti heittää aina kaasun löysäämisen jälkeen (sammuilee jne...). Eli MAPpi vehkeissä toimii ihan ok. Kuumalanka malliin en ole vielä kokeillut mutta kohtapa sekin on edessä (Nissan 200sx -95).
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Joo, epäilenkin että kahdella bypassilla ei saada mitään hyötyä ennen kun yhden tilavuus ei enää riitä. Yksi kaveri heitti ajatuksen että kahdella voisi jopa saada haittaa pienillä/normaalipaineilla ajaessa, kun tyhjennetään putket liian tehokkaasti ja paineiden uudelleenkasvattamiseen menee turhaan aikaa.
Onneksi sen toisen bypassin asennus ei ole mitenkään vaikeata tässä minun tulevassa järjestelmässä, joten katsotaan miten toimii yhdellä, ja lisätään tarvittaessa
Tuossa kuva ahtimesta: http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m93&id=aas
Kolmiomallisen peitelevyn tilalle voidaan asentaa bypassi.
Kuumalanka-ilmamäärämittari toimii periaatteessa samalla idealla kun K- ja L-jetitkin, eli mittaa ohivirtaavan ilman määrän, eli ei tykkää sekään dumpista.
Onneksi sen toisen bypassin asennus ei ole mitenkään vaikeata tässä minun tulevassa järjestelmässä, joten katsotaan miten toimii yhdellä, ja lisätään tarvittaessa

Tuossa kuva ahtimesta: http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m93&id=aas
Kolmiomallisen peitelevyn tilalle voidaan asentaa bypassi.
Kuumalanka-ilmamäärämittari toimii periaatteessa samalla idealla kun K- ja L-jetitkin, eli mittaa ohivirtaavan ilman määrän, eli ei tykkää sekään dumpista.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Onko nyt siis näin että bypass kannattaa asentaa mahdollisimman lähelle turboa? Mutta dumppi mahdollisimman lähelle kaasuläppää?Nappe kirjoitti:Tuossa kuva ahtimesta: http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m93&id=aas
Kolmiomallisen peitelevyn tilalle voidaan asentaa bypassi.
-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria