Kahden bypassin käyttäminen, hyötyä/haittaa?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Kahden bypassin käyttäminen, hyötyä/haittaa?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tällaista tuli mieleen, kun pyörittelin uusinta hankintaani käsissä, että mahtaako olla mitään hyötyä tai haittaa asentamalla kahta bypassia saabiin?

Kyseessä on Mitsun TD04-16t ahdin, ja tässä on sisäinen bypassi, joka tällä hetkellä on tukittu laipalla, mutta sain mukaan myös alkuperäisen bypassin.
Tämän alkuperäisen lisäksi voisi asentaa tavallisen bypassin esim. välijäähdyttimen jälkeen, näinollen saisi näppärästi paineet tasattua kahdesta paikasta. Onkohan kukaan kokeillut tällaista konfiguraatiota, ja millaiset ovat kokemukset?

Kiitos.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Aikoinaan mulla oli vanhassa pari paipassia (víerekkäin ahtoputkessa), hyvin toimivat, käytännönhyödystä en sitten osaa sanoa jollei tyylikkyyttä ja erilaisuutta lasketa mukaan :lol:
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

mulla on tänä iltana toivottavasti kaks bybassia kiinni. oon jo kohta viikon rakennellu paikkaa niille.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Kahdesta voi olla hyötyä ainakin silloin jos yhden kapasitetti on ylitetty.
Mulla toimi vielä 230 hv tehoilla yksi venttiili, mutta kun mentiin sen yli, niin alkoi turbo hirnua. Ja mulla siis ns. Viggen-tyyppinen venttiili.
En ymmärrä miten uusissa 9-5 Aeroissa pärjätään tuolla samalla venttiilillä.
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

eipä ollu kovinkaan ihmeellisempi kahella venttiilillä ku yhelläkään.

Täytyy nyt sen yhen olla siellä paikallaan ettei nouse putkissa paine ku laittaa kaasu läpän kiinni.

Ainut oli sillon kun molemmat oli suhauttamassa ulkoilmaan eikä imuputkeen sillon oli jo paremmat äänet mut sitten taaskin ilmamassa mittari ei tykänny yhtään hyvää eli seokset meni ilmeisesti ihan pieleen ja auto kävi huonosti.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu sellasissa kulkineissa joissa mitataan ilmanmäärää mittarilla K ja L jetit ei tuo Dumppi pelaa koska imee tyhjäkäynnillä jo tuosta "ulostulo" aukosta ja sekkottaa tuon ilma/pa mittauksen. Onnistuu jotenkuten säädettävällä dumpilla mutta siinäkin käynti heittää aina kaasun löysäämisen jälkeen (sammuilee jne...). Eli MAPpi vehkeissä toimii ihan ok. Kuumalanka malliin en ole vielä kokeillut mutta kohtapa sekin on edessä (Nissan 200sx -95).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Kertokaapa tyhmälle miten kaksimäntäinen dumppi toimii ja miten se auttaa näihin ilmamääränmittaus ongelmiin?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Joo, epäilenkin että kahdella bypassilla ei saada mitään hyötyä ennen kun yhden tilavuus ei enää riitä. Yksi kaveri heitti ajatuksen että kahdella voisi jopa saada haittaa pienillä/normaalipaineilla ajaessa, kun tyhjennetään putket liian tehokkaasti ja paineiden uudelleenkasvattamiseen menee turhaan aikaa.
Onneksi sen toisen bypassin asennus ei ole mitenkään vaikeata tässä minun tulevassa järjestelmässä, joten katsotaan miten toimii yhdellä, ja lisätään tarvittaessa :)
Tuossa kuva ahtimesta: http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m93&id=aas
Kolmiomallisen peitelevyn tilalle voidaan asentaa bypassi.

Kuumalanka-ilmamäärämittari toimii periaatteessa samalla idealla kun K- ja L-jetitkin, eli mittaa ohivirtaavan ilman määrän, eli ei tykkää sekään dumpista.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Nappe kirjoitti:Tuossa kuva ahtimesta: http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m93&id=aas
Kolmiomallisen peitelevyn tilalle voidaan asentaa bypassi.
Onko nyt siis näin että bypass kannattaa asentaa mahdollisimman lähelle turboa? Mutta dumppi mahdollisimman lähelle kaasuläppää?

-John
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Molempiiin ilman sisäänmeno mahdollisimman lähelle kaasuläppää. Sitte by-passista se toinen letku mahdollisimman lähelle turboa.
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin