Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Ab^]
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: Ti Elo 30, 2011 21:21
Paikkakunta: Tornio/Oulu

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja Ab^] »

komea auto on kyllä! :)
tohon venymä asiaan vielä että torniosa ne kattoo sellasesta saksalaisesta kirjasta mille vanteelle saa olla minkäkilevynen rengas, kyllä mulla on mennyt 10'' leveellä vanteella 215 kumi läpi vaikka ovat kirjasta kattoneet :) hankalahan soli siihen vanteelle saaha! :D poliisitkin ovat vain kehuneet ko näyttää komialta :)

ja kyllä, vanteet eivät ole saabissa.
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Todellakin itselle näitä autoja rakennetaan! Mielestäni erittäin hieno, jos ei yksi hienoimmista aeroista mitä olen nähnyt :) Ja renkas valinta mielestäni korostaa hienosti vanteita...
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
Luku 3 Alustamuutokset

10 §

Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselistomassoilla ja teholle sopivat.

2. Auto on muutoskatsastettava, jos
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26mm
tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30mm

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51mm eikä leveyttä enempää kuin 102mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

Päätös tuli voimaan 1 päivänä marraskuuta 1998.
http://koti.mbnet.fi/pro-ht/Kuvat/muut% ... haveri.JPG
Kuvassa oleva rengas ei vielä välttämättä putoa vanteelta, mutta uskokaa
että se ei enää ole kaukana.

Muutama viikko sitten näin tällaisen tapauksen, aivan livenä.
Kyseessä ei ollut tosin "venytetty" rengas vaan normi rengas,( joku 225 matalaprofiili ) ajoneuvo oli ajautunut
asfaltin reunaan ja tipahtanut siitä yli hiekalle, vesi oli tosin syönyt melko syvän
ojan tuohon hiekkaan.
Tästä seurasi totaalinen vanteen hajoaminen, vauhdin ollessa huimat 50km/h.
Tavallinen rengas olisi selvinnyt tästäkin pelkällä säikähdyksellä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TomVi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 21:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja TomVi »

Tuo STRO-Normistohan on pelkkä suositus, joten en näe tässä rikotun mitään lakia? :roll:

Tyylikäs Saab, ehkäpä yksi parhaista korimalleista joita se on koskaan valmistanut ja näyttää nyt entistä paremmalta. Jatka hyvää työtä.
Ajan Vw:llä :P
Jombe
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 21:18

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Minuteman, kun nyt tykkäät noita faktoja esitellä, niin minkä takia venykumit olisivat laittomat tai edes vaaralliset? Ei ainakaan STRO-normiston perusteella, kuten yllä jo todettiin. Mieto veny ei varmasti ole yhtään sen vaarallisempikaan kuin se ensiasennettu pullakumi 6,5" peltien päällä joka varmasti pyörähtää pois vanteelta tarpeeksi lujaa mutkaan ajaessa, oli sitä ilmaa siellä riittävästi tai ei, been there done that. Eli täysin vaaralliset kumit sullakin alla. :wink: :roll:
Rengasvalmistaja itse määrittää asennusleveydet tietylle vanteelle. Itsellä on täysin lailliset venykumit alla, myös useampia kymmeniä kertoja poliisit pysäyttäneet ja kertaakaan ei ole asiasta mainittu(kuten ei katsastuksessakaan).
Päivittäin tulee sellasta auton rotiskoa ja kuskia milloin missäkin kunnossa, että pienin huolenaihe on ne venykumit harrasteautossa. :roll:
Sergey
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Loka 06, 2011 09:07

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja Sergey »

9000CD23T kirjoitti:Muutama viikko sitten näin tällaisen tapauksen, aivan livenä.
Kyseessä ei ollut tosin "venytetty" rengas vaan normi rengas...
Tästä seurasi totaalinen vanteen hajoaminen, vauhdin ollessa huimat 50km/h.
Tavallinen rengas olisi selvinnyt tästäkin pelkällä säikähdyksellä.
Siis, oliko se nyt sitten tavallinen rengas vai ei?

Jos vanne hajoaa niin se ei ole renkaan syy. Vaarallisempaa kuin matalaprofiilirengas on se että ostetaan noita 50-150e (200-600e sarjat) vanteita jotka saa käsin taivutettua mutkalle. Niitä on suomessakin myyty satoja tuhansia muutaman vuoden aikana. Hirveetä kuraa myydään halvalla (sisäänostohinta on n15-40e/kpl). Hyvä vanne ei hajoa kovinkaan herkästi. Kaikissa länsimaisissa autoissa on alkuperäisvanteina erinomaista laatua olevat vanteet ja ei hajoa kuvatulla tavalla.

Mitä tulee tuohon aloitusviestin renkaaseen niin siinä ei stro normistolla ole mitään virkaa jos renkaan valmistaja on hyväksynyt renkaan 9" leveälle vanteelle. valmistajan hyväksynnät menee AINA stro normien ohi. Joissakin tapauksissa renkaan kylkeen on jopa paistettu lukemat, mutta useimmiten tarvitaan todiste paperilla.

Ko. paperin kun on katsastusmiehelle kouraan lätkäsyt niin on se sormi suuhun eksynyt aina.

sikäli siis on turha suu vaahdossa selitellä vaarallisesta asennuksesta kun se ei sitä ole. Vianor vain teki itsestään epä-ammattimaisen. Hyvä rengasliike saa liki mitä tahansa renkaita mille tahansa vanteelle asianmukaisilla työkaluilla. Jos ei saa, kannattaa vaihtaa rengasliikettä sellaiseen joka (o)saa.

ja onko se sitten turvallisempaa ajella uusilla hyväksytyillä, lievästi venytetyillä renkailla kuin 1982 paistetuilla ensiasennus Rollstereilla? Niitä tuntuu näkyvän liikenteessä paljon enemmän.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Siis, oliko se nyt sitten tavallinen rengas vai ei?
Oli tai on tavallinen normi matalaprofiili rengas.
Ja vieläpä oikean levyinenkin ko..vanteelle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jombe kirjoitti:Minuteman, kun nyt tykkäät noita faktoja esitellä, niin minkä takia venykumit olisivat laittomat tai edes vaaralliset?
Kuten edellä kerrottu, kun valmistaja ei ole suunnitellut renkaitaan niiksi "venykumeiksi", niin renkaan profiilin pakottaminen väärään muotoon ja pingotukselle rasittaa olkapäätä ja kylkeä kohtuuttomasti tavalla jota siihen renkaaseen ei ole suunniteltu eikä sitä rengasta suunniteltaessa ole "osattu" ottaa huomioon.

Tuollaisen asennuksen kestävyys on kysymysmerkki, ja yleinen liikenne on vihoviimeinen paikka testata sitä että kestääkö se. Aivan sama jos jollakin toisella, tai ennen on kestänyt.

AKE:lta on onneksi tulossa täsmennyksiä vanteen ja renkaan keskinäisen leveyden suhteeseen joten nuo typeryydet karsiutunevat lähiaikoina liikenteestä pois.

Jombe kirjoitti:Päivittäin tulee sellasta auton rotiskoa ja kuskia milloin missäkin kunnossa, että pienin huolenaihe on ne venykumit harrasteautossa. :roll:
Ei liity tässä käsiteltävään asiaan millään tavalla.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Oisko parasta siirtyä umpikumeihin, ettei vaan pääse puhkeamaan?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Jombe
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 21:18

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Minuteman kirjoitti:
Jombe kirjoitti:Minuteman, kun nyt tykkäät noita faktoja esitellä, niin minkä takia venykumit olisivat laittomat tai edes vaaralliset?
Kuten edellä kerrottu, kun valmistaja ei ole suunnitellut renkaitaan niiksi "venykumeiksi", niin renkaan profiilin pakottaminen väärään muotoon ja pingotukselle rasittaa olkapäätä ja kylkeä kohtuuttomasti tavalla jota siihen renkaaseen ei ole suunniteltu eikä sitä rengasta suunniteltaessa ole "osattu" ottaa huomioon.

Tuollaisen asennuksen kestävyys on kysymysmerkki, ja yleinen liikenne on vihoviimeinen paikka testata sitä että kestääkö se. Aivan sama jos jollakin toisella, tai ennen on kestänyt.
Ja sulla oli jotain lähdettä tälle, muuta kuin oma mutuilu?
Et sitten viitsinyt kommentoida juttuani niistä pullakumeista ja niiden vanteelta pyörähtämiseltä. Sullahan oli kovin huolenaihe näissä venyrenkaissa, että ne pyörähtävät pois vanteelta väistötilanteessa... :roll:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jombe kirjoitti: Ja sulla oli jotain lähdettä tälle, muuta kuin oma mutuilu?
Et sitten viitsinyt kommentoida juttuani niistä pullakumeista ja niiden vanteelta pyörähtämiseltä. Sullahan oli kovin huolenaihe näissä venyrenkaissa, että ne pyörähtävät pois vanteelta väistötilanteessa... :roll:
Lähde on enkä sitä sinulle kerro.

Juttujasi "pullakumeista" en kommentoi koska nyt ei ole kyse niistä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Sergey
Liittynyt: To Loka 06, 2011 9:07 am
Viestit: 1

Jombe
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 9:18 pm
Viestit: 2


Ja molemmilla yllättäen ainoat viestit mitä kirjoitettu juurikin tässä topicissa. :mrgreen:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jombe kirjoitti: Itsellä on täysin lailliset venykumit alla, myös useampia kymmeniä kertoja poliisit pysäyttäneet ja kertaakaan ei ole asiasta mainittu(kuten ei katsastuksessakaan).
Aika kovasti on nillä poliisi sedillä sulle asiaa ja vielä venykumi aikana? Mua ei oo ajokorttiaikana etes pysäytetty noin monta kertaa (29v ollu ajokortti hallussa).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
E-eros
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Loka 06, 2011 13:48

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja E-eros »

Tuha kirjoitti:Sergey
Liittynyt: To Loka 06, 2011 9:07 am
Viestit: 1

Jombe
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 9:18 pm
Viestit: 2


Ja molemmilla yllättäen ainoat viestit mitä kirjoitettu juurikin tässä topicissa. :mrgreen:
Sanotaankonyt näin että jos vähänkin pyörii MUILLAKIN autoaiheisilla foorumeilla kuin Saapas-klubilla niin nimimerkki Sergey luulisi olevan tuttu, varsinkin vanne- ja rengasaiheisissa keskusteluissa :idea:

Ja tollasta omaan Saabiin ensi kesäksi, alle 225/40 ja vanteethan on RH:n Toplinet 10x18 et20, jakokin on 5x112, hui.

Kuva

Ois hienoa saada sediltä jotain faktaakin noista vaarallisuusväittämistä, nimimerkillä venykumeilla yli 20tkm/kesä ilman onglemia.
Itse tiedän enemmän tapauksia missä ns. normaali kumi on räjähtänyt ""tavallisen" leveältä vanteelta kuin näitä laittomia venykumitapauksia joissa olisi ollut vastaavia ongelmia.
Ja suurin osa kaveripiiristä ajelee näillä ns. laittomilla venysetupeilla eli jonkin tason kontrastia löytyy molempiin suuntiin tässä "lailliset" vs. "laittomat" asettelussa .

Netistä löydetyt todistekuvat eivät vielä paljoa kerro, itsekin muistelen nähneeni kuvia rikkouteneista renkaista ihan internetissäkin, eikä se vielä tarkoita että kaikki kumit olisivat skeidaa(?).

Eka postaus foormille eli uskotavuus on todennäköisesti se nolla, mutta pakkohan sitä on jostain aloittaa.
-Eero
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Günther tuning vanteet ja renkaat(9-3 Aero "wannabe" Viggen)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Väärä asennus on edelleenkin väärä asennus siitäkin huolimatta että kavereillakin on.

Asia olisi kokonaan eri, jos rengastehtaat tekisivät valmiiksi profiililtaan "venykumin" näköisiä tuotteita, kuin että normaali rengas revitään väärään muotoon, rasitetaan runkoa tavalla jota ei itse edes ymmärretä ja suoritetaan tämä vieläpä yleisessä liikenteessä.
Vastaa Viestiin